Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
L 145 Bilag 9, L 145 A Bilag 9, L 145 B Bilag 9
Offentligt
1879958_0001.png
Til lovforslag nr.
L 145
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 10. april 2018
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Indkvartering og forsørgelse af flygtninge og asylansøgere, advisering af kommunerne om visse afgørelser i klagesager og
ændring af beregningen af varigheden af et indrejseforbud)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Inger Støjberg)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 7 ændringsforslag til lovforslaget. Udlæn-
dinge- og integrationsministeren har stillet ændringsforslag
nr. 1-4 og 6, herunder om deling af lovforslaget. Enhedsli-
stens medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr.
5. Alternativets medlemmer af udvalget har stillet ændrings-
forslag nr. 7.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. februar 2018 og var til
1. behandling den 21. februar 2018. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Udlændinge- og Inte-
grationsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og udlændinge- og integrationsministeren
sendte den 6. oktober 2017 dette udkast til udvalget, jf. UUI
alm. del – bilag 4. Den 8. februar 2018 sendte udlændinge-
og integrationsministeren de indkomne høringssvar og et
notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 16 spørgsmål til udlændinge- og inte-
grationsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har be-
svaret.
3. Udtalelse fra udlændinge- og integrationsministeren
Udlændinge- og integrationsministeren har over for ud-
valget oplyst følgende: »Punkt 2.5.2 i de almindelige be-
mærkninger i forslaget (Udlændinge- og Integrationsmini-
steriets overvejelser) indeholder desværre en faktuel fejl.
Det fremgår således af punkt 2.5.2 i de almindelige bemærk-
ninger:
»Udlændingemyndighederne har endvidere vejledt gene-
relt om Ouhrami-dommens konsekvenser og myndigheder-
nes opfølgning herpå på udlændingemyndighedernes hjem-
meside www.nyidanmark.dk. Endvidere er ambassaderne
orienteret herom med henblik på, at den ændrede beregning
af indrejseforbuds varighed kan indgå i ambassadernes be-
handling af visumsager m.v., og således at ambassaderne
kan vejlede herom i relevant omfang, herunder navnlig vej-
lede evt. berørte udlændinge, der henvender sig til ambassa-
derne.«
Udlændingemyndighederne har rettelig først vejledt om
Ouhrami-dommens konsekvenser den 26. februar 2018 på
baggrund af et brev fra Udlændinge- og Integrationsministe-
riet herom af 23. februar 2018.
Bemærkningerne bør således rettelig være (ændring ind-
sat med kursiv):
»Udlændingemyndighederne har
den 26. februar 2018
vejledt generelt om Ouhrami-dommens konsekvenser og
myndighedernes opfølgning herpå på udlændingemyndighe-
dernes hjemmeside www.nyidanmark.dk. Endvidere er am-
bassaderne blevet orienteret herom med henblik på, at den
ændrede beregning af indrejseforbuds varighed kan indgå i
ambassadernes behandling af visumsager mv., og således at
ambassaderne kan vejlede herom i relevant omfang, herun-
der navnlig vejlede evt. berørte udlændinge, der henvender
sig til ambassaderne.«
Det kan i øvrigt oplyses, at Rigspolitiet og Rigsadvokaten
ligeledes ved breve af 23. februar 2018 har modtaget Justits-
ministeriets vurdering af Ouhrami-dommens betydning for
politiets og anklagemyndighedens arbejde med henblik på
den praktiske gennemførelse af relevante tiltag.«
AX021327
L 145 - 2017-18 - Bilag 9: Betænkning afgivet 10/4-18
1879958_0002.png
2
4. Indstillinger og politiske bemærkninger
Udvalget
vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling
af lovforslaget.
Et
flertal
i udvalget (S, V, LA og KF) indstiller de under
A og B nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de af ministe-
ren stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod æn-
dringsforslag nr. 5 og 7.
Et
mindretal
i udvalget (EL, ALT, RV og SF) indstiller
det under A nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3. behand-
ling. Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsfor-
slag. Mindretallet indstiller det under B nævnte forslag til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget kan ikke støtte den
del, der foreslås udskilt som A. Baggrunden er, at forslaget
afskærer psykisk syge og mentalt handicappede, der døm-
mes for en lovovertrædelse, fra privat indkvartering og ad-
gang til arbejdsmarkedet. Enhedslisten mener, at dette må
bero på en konkret vurdering i den enkelte sag, sådan som
det er anført i Retspolitisk Forenings høringssvar.
Enhedslisten har fremsat et ændringsforslag til lovforsla-
gets del B. Ændringsforslaget tager sigte på at sikre, at min-
dreårige asylansøgere, der indkvarteres privat hos deres her-
boende forældre, sikres fuld gratis adgang til undersøgelse
og behandling hos læger og tandlæger og på hospitaler efter
samme regler som dem, der gælder for mindreårige asylan-
søgere, der er indkvarteret på et asylcenter. Såfremt dette
ændringsforslag vedtages, kan Enhedslisten støtte lovforsla-
gets del B. Vedtages det ikke, finder Enhedslisten, at det er
for usikkert, hvorvidt mindreårige asylansøgere, der ind-
kvarteres hos herboende forældre, får den adgang til sund-
hedsydelser, som børn i Danmark skal have. I så fald vil En-
hedslisten stemme imod. Enhedslisten ønsker at understrege,
at det er vigtigt, at asylansøgende børn, hvis forældre befin-
der sig i Danmark, hurtigst muligt får adgang til indkvarte-
ring hos forældrene. Enhedslisten ønsker, at denne adgang
til privat indkvartering udvides til – efter en konkret vurde-
ring – også at kunne omfatte indkvartering hos andre myndi-
ge, nære familiemedlemmer her i landet.
Et
andet mindretal
i udvalget (DF) indstiller det under A
nævnte lovforslag til
vedtagelse.
Mindretallet indstiller det
under B nævnte forslag til
forkastelse
ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme for de af ministeren stillede æn-
dringsforslag og imod ændringsforslag nr. 5 og 7.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af
udval-
get:
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Ind-
kvartering og forsørgelse af flygtninge og asylansøgere, ad-
visering af kommunerne om visse afgørelser i klagesager og
ændring af beregningen af varigheden af et indrejseforbud
m.v.)« omfattende § 1, nr. 1-4, 6, 7 og 9-11, og §§ 2 og 3.
B.
»Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Kodifi-
cering af praksis for privat indkvartering hos herboende for-
ældre og justering af Udlændingestyrelsens forsørgelsespligt
for mindreårige asylansøgere)« omfattende § 1, nr. 5 og 8, §
2, stk. 1, og § 3.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag
Til § 1
2)
I den under
nr. 3
foreslåede affattelse af
§ 14 a, stk. 2,
nr. 3,
indsættes efter »lovovertrædelse« ordet: »begået«.
[Præcisering af ordlyden]
3)
I den under
nr. 6
foreslåede affattelse af
§ 42 k, stk. 2,
nr. 3,
indsættes efter »lovovertrædelse« ordet: »begået«.
[Præcisering af ordlyden]
4)
I den under
nr. 7
foreslåede affattelse af
§ 42 l, stk. 2,
nr. 3,
indsættes efter »lovovertrædelse« ordet: »begået«.
[Præcisering af ordlyden]
c
Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag
Til § 1
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(ALT, RV og
SF):
5)
I det under
nr. 5
foreslåede
§ 42 a, stk. 3, nr. 5,
indsæt-
tes som
2. pkt.:
»Udlændingen får dog udgifterne til nødvendige sund-
hedsmæssige ydelser dækket af Udlændingestyrelsen i med-
før af stk. 1.«
[Forslag om, at Udlændingestyrelsen skal afholde udgifterne
til visse ydelser]
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af et
fler-
tal
(S, DF, V, LA og KF):
6)
Nr. 8
affattes således:
»8.
I
§ 42 l, stk. 3, 1. pkt.,
og
stk. 5, 3. pkt.,
indsættes efter
»ægtefælle«: »eller, hvis udlændingen er mindreårig, hos
herboende forældre«.«
[Præcisering af ordlyden]
L 145 - 2017-18 - Bilag 9: Betænkning afgivet 10/4-18
1879958_0003.png
3
Underændringsforslag
til ændringsforslag nr. 6
Af et
mindretal
(ALT), tiltrådt af et
mindretal
(EL, RV og
SF):
7)
I den ved ændringsforslag nr. 6 foreslåede ændring af
§
42 l, stk. 3, 1. pkt.,
og
stk. 5, 3. pkt.,
ændres »forældre« til:
»familiemedlemmer«.
[Mulighed for indkvartering hos anden familie foruden for-
ældre]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslaget deles, således at visse af for-
slagene om indkvartering og forsørgelse af flygtninge og
asylansøgere, advisering af kommunerne om visse afgørel-
ser i klagesager og ændring af beregningen af varigheden af
et indrejseforbud samles i et selvstændigt lovforslag, mens
forslagene om kodificering af praksis for privat indkvarte-
ring hos herboende forældre og justering af Udlændingesty-
relsens forsørgelsespligt for mindreårige asylansøgere sam-
les i et andet lovforslag.
Til nr. 2-4
Ændringsforslagene præciserer ordlyden af de foreslåede
nye affattelser af udlændingelovens § 14 a, stk. 2, nr. 3, § 42
k, stk. 2, nr. 3, og § 42 l, stk. 2, nr. 3.
Forslagene har alene til formål at udvide vandelskravet,
ved at også personer, der opfylder betingelserne for straffri-
hed, selv om de har begået alvorlig kriminalitet, og som
grundet mental tilstand idømmes en anden retsfølge, der in-
debærer eller giver mulighed for frihedsberøvelse, udeluk-
kes fra muligheden for at tage arbejde, fra ordningen om op-
hold i egenfinansieret bolig og fra ordningen om privat ind-
kvartering.
Da lovforslaget ikke herudover har til hensigt at ændre
gældende ret, foreslås en præcisering af ordlyden, således at
bestemmelserne i øvrigt videreføres.
Til nr. 5
Det foreslås, at Udlændingestyrelsen skal afholde udgif-
terne til nødvendige sundhedsmæssige ydelser for mindreå-
rige asylansøgere, der er indkvarteret privat hos herboende
forældre i medfør af udlændingelovens § 42 l, stk. 3, hvis
anvendelsesområde foreslås udvidet med det fremsatte lov-
forslag.
Forslaget indebærer således, at Udlændingestyrelsens
forsørgelsespligt efter udlændingelovens § 42 a, stk. 1, også
skal gælde for disse mindreårige asylansøgere, for så vidt
angår udgifter til nødvendige sundhedsmæssige ydelser.
Undtaget fra Udlændingestyrelsens forsørgelsespligt vil
dermed alene være udgifterne til den mindreårige asylansø-
gers underhold, som vil skulle afholdes af forældrene, med-
mindre særlige grunde foreligger. Der henvises herom til be-
mærkningerne til § 1, nr. 8, i det fremsatte lovforslag.
Ændringsforslaget stilles for at sikre, at mindreårige asyl-
ansøgere, der indkvarteres hos herboende familie, i praksis
opnår samme adgang til sundhedsydelser som andre min-
dreårige asylansøgere – uafhængigt af den herboende fami-
lies økonomiske formåen.
Til nr. 6
Der er tale om en præcisering af ordlyden, således at det
tydeliggøres, at bestemmelserne omfatter dels asylansøgere,
der ønsker privat indkvartering hos en herboende ægtefælle,
dels mindreårige asylansøgere, der ønsker privat indkvarte-
ring hos herboende forældre.
Til nr. 7
Det foreslås, at mindreårige udlændinge, der har indgivet
ansøgning om opholdstilladelse i medfør af udlændingelo-
vens § 7, kan indkvartere sig privat hos anden familie på
samme vilkår, som der efter det fremsatte lovforslag foreslås
at skulle gælde for privat indkvartering hos herboende for-
ældre. Med en mindreårig udlænding forstås i denne sam-
menhæng en udlænding under 18 år.
Forslaget indebærer således, at mindreårige asylansøgere
vil kunne opnå tilladelse til privat indkvartering hos et her-
boende familiemedlem, indtil udlændingen meddeles op-
holdstilladelse, udrejser eller udsendes, på betingelse af at
udlændingen indgår en kontrakt med Udlændingestyrelsen i
overensstemmelse med udlændingelovens § 42 l, stk. 4.
Forslaget indebærer endvidere, at betingelsen i udlændin-
gelovens § 42 l, stk. 5, 1. pkt., om, at boligen er placeret i en
kommune, hvortil der kan visiteres flygtninge på grundlag
af de aftalte eller fastsatte kommunekvoter, jf. integrations-
lovens § 8, heller ikke gælder for mindreårige asylansøgere,
der ønsker privat indkvartering hos et herboende familie-
medlem.
En mindreårig udlænding vil fortsat være udelukket fra
ordningen om privat indkvartering, hvis udlændingen er om-
fattet af udlændingelovens § 42 l, stk. 2, eller hvis ikke Ud-
lændingestyrelsen efter en konkret vurdering finder, at hen-
synet til den mindreåriges tarv taler derfor, jf. udlændingelo-
vens § 42 l, stk. 5, 2. pkt.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 1, nr. 8, i
det fremsatte lovforslag.
Martin Henriksen (DF)
fmd.
Peter Skaarup (DF) Christian Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Peter Kofod Poulsen (DF)
Carsten Kudsk (DF) Marcus Knuth (V) Britt Bager (V) Preben Bang Henriksen (V) Mads Fuglede (V) Erling Bonnesen (V)
Jan E. Jørgensen (V) Laura Lindahl (LA) Villum Christensen (LA) Naser Khader (KF) Dan Jørgensen (S)
Kaare Dybvad (S) Thomas Jensen (S) Karen J. Klint (S) Astrid Krag (S)
nfmd.
Mattias Tesfaye (S) Finn Sørensen (EL)
L 145 - 2017-18 - Bilag 9: Betænkning afgivet 10/4-18
1879958_0004.png
4
Nikolaj Villumsen (EL) Carolina Magdalene Maier (ALT) Josephine Fock (ALT) Marlene Borst Hansen (RV)
Sofie Carsten Nielsen (RV) Karsten Hønge (SF) Holger K. Nielsen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 145 - 2017-18 - Bilag 9: Betænkning afgivet 10/4-18
1879958_0005.png
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 145
Bilagsnr. Titel
1
Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministe-
ren
2
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Ændringsforslag og udtalelse, fra udlændinge- og integrationsministe-
ren
4
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
5
1. udkast til betænkning
6
Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
7
2. udkast til betænkning
8
3. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 145
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om, hvordan man kan sikre, at det er de biologiske forældre,
mindreårige kommer til at bo hos, til udlændinge- og integrationsmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange der i dag vil kunne anvende denne ordning om
privat indkvartering af mindreårige, til udlændinge- og integrationsmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren er enig i, at det giver bedre mulighed for at kon-
trollere, hvor asylansøgere er, hvis de opholder sig på asylcentre frem
for i privat indkvartering, til udlændinge- og integrationsministeren,
og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil udarbejde ændringsforslag om deling af for-
slaget, således at privat indkvartering af mindreårige udskilles i sepa-
rat forslag, til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om at bekræfte, at der alene er tale om en skærpelse af straffri-
hedskravet, for så vidt angår personer, der på grund af deres mentale
tilstand ikke er i stand til at afsone en frihedsstraf og derfor i stedet er
idømt f.eks. forvaring eller behandling, til udlændinge- og integrati-
onsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeriets vurdering af forholdet mellem Danmarks inter-
nationale forpligtelser, herunder særlig FN’s handicapkonvention, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeriets vurdering af forholdet mellem Danmarks inter-
nationale forpligtelser, herunder særlig FN’s børnekonvention, til ud-
lændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om redegørelse for, om det med lovforslaget er sikret, at børn,
der indkvarteres hos herboende forældre, sikres sundhedsydelser på
mindst samme niveau, som hvis børnene havde været indkvarteret på
asylcentre, til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens
svar herpå
2
3
4
5
6
7
8
L 145 - 2017-18 - Bilag 9: Betænkning afgivet 10/4-18
1879958_0006.png
6
9
10
11
12
13
14
15
16
Spm. om, hvorfor adgangen for mindreårige til at bo hos anden fami-
lie end forældre ikke er inddraget i forslaget, til udlændinge- og inte-
grationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil udarbejde ændringsforslag med tilhørende be-
mærkninger, der giver mulighed for mindreårige på samme lempelige
vilkår at blive indkvarteret hos anden familie, til udlændinge- og inte-
grationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan mindreårige i privat indkvartering bliver stillet i
forhold til adgang til almene sundhedsydelser, hvis de er privat ind-
kvarteret hos herboende familie, men deres sag endnu ikke er afgjort,
til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor ministeren finder skærpelsen af strafkravet i forhold
til privat indkvartering og adgang til arbejdsmarkedet nødvendig, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om svarene på spm. 7 og 8 skal forstås således, at børn, der ind-
kvarteres hos forældrene, ikke har garanti for sundhedsydelser på
samme niveau, som hvis de havde været indkvarteret på asylcentre, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren anerkender, at Danmark efter børnekonventionen
er forpligtet til at give alle børn, der opholder sig i Danmark, den
samme adgang til sundhedsydelser, til udlændinge- og integrationsmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm. om eksempler på sundhedsydelser, som forældrene overtager an-
svaret for at betale, når asylansøgerbørn indkvarteres hos forældrene,
til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil yde teknisk bistand til udarbejdelse af et æn-
dringsforslag med tilhørende bemærkninger, der sikrer, at mindreårige
asylansøgere, der indkvarteres privat hos deres herboende forældre,
sikres fuld gratis adgang til undersøgelse og behandling hos læger og
tandlæger og på hospitaler efter samme regler som dem, der gælder
for mindreårige asylansøgere, der er indkvarteret på et asylcenter, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå