Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
L 144 Bilag 2
Offentligt
1854361_0001.png
NOTAT
6. februar 2018
Sagsnr. 18/00208
/ERST
Høringsnotat vedr. forslag til lov om net- og informationssikkerhed
for domænenavnssystemer og visse digitale tjenester
1. Indledning
Forslag til lov om net- og informationssikkerhed for domænenavnssyste-
mer og visse digitale tjenester og ændring af lov om finansiel virksomhed
og lov om kapitalmarkeder har været i høring fra den 17. oktober 2017 til
den 17. november 2017.
Lovforslaget gennemfører direktiv 2016/1148/EU om foranstaltninger,
der skal sikre et højt fælles sikkerhedsniveau for net- og informationssy-
stemer i hele Unionen (herefter NIS-direktivet) på Erhvervsministeriets
område.
NIS-direktivet dækker en række samfundsvigtige sektorer, herunder
transport-, energi-, sundheds- og finanssektoren samt visse digitale tjene-
ster. Direktivet gennemføres sektorvis i overensstemmelse med sektoran-
svarsprincippet på beredskabsområdet. Nærværende lovforslag gennem-
fører direktivet på Erhvervsministeriets områder, hvor direktivet skal
gennemføres på det finansielle område samt for udbydere af domæne-
navnssystemer (som fx .org, .dk og .net) og for visse digitale tjenester
(onlinemarkedsplads, onlinesøgemaskine og cloud computing-tjeneste).
Lovforslaget indeholder krav om, at aktører af væsentlige tjenester skal
træffe passende og forholdsmæssige tekniske og organisatoriske foran-
staltninger for at styre risiciene i forhold til sikkerheden i de net- og in-
formationstjenester, de udbyder. Formålet er samlet set at styrke net- og
informationssikkerheden overfor it-sikkerhedshændelser.
Lovforslaget indeholder herudover krav om rapportering af it-
sikkerhedshændelser både for så vidt angår domænenavnssystemer og
visse digitale tjenester samt for den finansielle sektor. Endelig er der be-
stemmelser vedr. myndighedssamarbejde og tilsyn. De nærmere regler
vedrører tekniske og organisatoriske sikkerhedskrav samt procedurer for
indberetning af it-sikkerhedshændelser, der vil blive fastsat i bekendtgø-
relser.
Der er modtaget i alt 22 høringssvar, hvoraf 9 myndigheder, organisatio-
ner m.v. har haft bemærkninger til lovforslaget.
L 144 - 2017-18 - Bilag 2: Bilag tilbagetaget
1854361_0002.png
De væsentligste bemærkninger fra de hørte parter gennemgås og kom-
menteres nedenfor.
Høringssvarene har alene givet anledning til mindre justeringer. Der er
endvidere foretaget konsekvensrettelser for at sikre ensartethed i forhold
til tværgående forhold i de forskellige ressortministeriers lovforslag, der
implementerer NIS-direktivet inden for deres respektive områder. Ende-
lig er der foretaget ændringer på baggrund af den lovtekniske gennem-
gang.
2. Generelle bemærkninger
DI/DI DIGITAL finder det positivt, at der er lagt vægt på, at implemente-
ringen af NIS-direktivet i dansk ret sker uden unødige byrder for virk-
somhederne.
DI/DI DIGITAL bemærker endvidere, at den del af lovforslaget, som
vedrører udbydere af domænenavnssystemer og visse digitale tjenester er
meget generelt, og at der lægges op til, at væsentlige dele af implemente-
ringen af NIS-direktivet efterfølgende bliver fastsat i bekendtgørelser,
hvilket gør konsekvenserne af lovforslaget svære at gennemskue.
DIFO anfører, at den del af lovforslaget, som vedrører udbydere af do-
mænenavnssystemer og visse digitale tjenester er udformet som en ram-
melov, og at den nærmere udmøntning vil ske i en bekendtgørelse, her-
under hvem som på domæneområdet vil blive omfattet af lovgivningens
krav til sikkerhedsforanstaltninger. I lyset heraf anmoder DIFO om, at
relevante aktører, herunder DIFO, bliver inddraget rettidigt i forberedel-
sesfasen til bekendtgørelsen, således at alle involverede parter får reel
mulighed for at indrette sig efter de nye regler.
ALCO Company mener, at det er hensigtsmæssigt, at NIS-direktivet im-
plementeres sektorvis. ALCO finder, at sikkerheden i de tjenester, som
den del af lovforslaget, som vedrører udbydere af domænenavnssystemer
og visse digitale tjenester vedrører, kan betragtes som en kæde, hvor kæ-
den ikke er stærkere end det svageste led. Det er derfor selskabets opfat-
telse, at det er en fejl, at små virksomheder og mikrovirksomheder er
undtaget fra lovforslagets krav om sikkerhedsforanstaltninger.
Kommentar
Med hensyn til bemærkningerne fra DI/DI DIGITAL og DIFO om, at
lovforslaget er meget generelt, kan det oplyses, at der er valgt en tekst-
nær implementering af NIS-direktivet i lovforslaget. De nærmere krav
fastsættes i bekendtgørelsesform. Dette muliggør, at der kan tages højde
for eventuelle kommende retningslinjer, som fastsættes i EU-regi. Det
gælder fx i forhold til sektorspecifikke kriterier for fastlæggelse af om-
fanget af en hændelses konsekvenser og anvendelsen af sikkerhedsstan-
2
L 144 - 2017-18 - Bilag 2: Bilag tilbagetaget
1854361_0003.png
darder. Derved undgås, at der sker overimplementering af direktivets
krav i dansk lovgivning.
Hvad angår DIFO’s ønske om, at interessenterne inddrages i forbindelse
med udarbejdelsen af bekendtgørelsen, kan det oplyses, at interessenter-
ne vil blive inddraget i forbindelse med fastsættelse af de nærmere regler.
For så vidt angår ALCO’s
bemærkninger om det uhensigtsmæssige i at
undtage fra lovforslaget små virksomheder og mikrovirksomheder, som
udbyder digitale tjenester, kan det oplyses, at dette følger af NIS-
direktivet.
3. Bemærkninger til konkrete emner
Kommenteringen af høringssvarene vil ske med udgangspunkt i følgende
overordnede opdeling:
3.1 Sikkerhedspolitikker
3.2 Afgrænsning af DNS-udbydere
3.3 Behandling af personoplysninger
3.4 Underretning af hændelser/koordinering af indberetninger
3.5 Videregivelse af oplysninger til CSIRT
3.6 Orientering af offentligheden
3.1 Sikkerhedspolitikker
DIFO bemærker, at den overordnede linje i angivelsen af krav i den del af
lovforslaget, som vedrører udbydere af domænenavnssystemer og visse
digitale tjenester fraviges i forhold til § 12, stk. 3, hvorefter Erhvervssty-
relsen kan kræve dokumentation af operatørerne for gennemførelse af
sikkerhedspolitikker og i afsnit 3.1.1.3. i lovforslagets almindelige be-
mærkninger, hvori det forudsættes, at der udarbejdes sikkerhedsstrategier.
DIFO anbefaler derfor, at lovforslaget beskriver, hvad der forstås ved
sikkerhedspolitikker og sikkerhedsstrategier.
Kommentar:
Lovforslagets § 12, stk. 3 er en implementering af NIS-direktivets artikel
15, stk. 2.
På baggrund af DIFO’s
bemærkning er der i lovforslagets be-
mærkninger foretaget en uddybning af, hvad der menes med sikkerheds-
politikker. Endvidere ændres sikkerhedsstrategier i afsnittene 3.1.1.3 og
3.1.2.2 til sikkerhedspolitikker, idet der rettelig skal stå sikkerhedspolitik-
ker de pågældende steder.
3.2 Afgrænsning af DNS-udbydere
IT-Politisk Forening anfører med henvisning til NIS-direktivets artikel 1,
stk. 3 og betragtning nr. 7, at udbydere af internetadgangstjenester ikke er
3
L 144 - 2017-18 - Bilag 2: Bilag tilbagetaget
omfattet af NIS-direktivet, da der i forvejen er EU-regulering af net- og
informationssikkerheden på området.
IT-Politisk Forening finder endvidere, at definitionen af DNS-tjenester i
NIS-direktivet sammenholdt med undtagelsen af visse virksomheder i
artikel 1, stk. 3 medvirker til, at det er uklart, hvilke tjenester, der er om-
fattet af forslaget.
Kommentar:
DNS-tjenesten oversætter et domænenavn til en IP-adresse (en talkode)
og fungerer som internettets telefonbog.
Erhvervsministeriet har forelagt spørgsmålet om forståelsen af NIS-
direktivets artikel 1, stk. 3 og betragtning nr. 7 for EU-Kommissionen.
Spørgsmålet er, om en internetudbyder, som er omfattet af sikkerhedskra-
vene i telerammedirektivet for så vidt angår internettjenesten, bliver om-
fattet af NIS-direktivets sikkerhedskrav for et eventuelt udbud af en DNS-
tjeneste, eller om DNS-tjenesten er omfattet af telerammedirektivets krav
til sikkerhed.
Det er EU-Kommissionens opfattelse, at en udbyder af en internetad-
gangstjeneste med hensyn til et eventuelt udbud af en DNS-tjeneste er
omfattet for DNS-tjenestens vedkommende af NIS-direktivets bestemmel-
ser. Kommissionen har efterfølgende præciseret dette i bilaget til Kom-
missionens meddelelse (COM(2017) 476 final) om ”Fuld udnyttelse af
NIS
mod en effektiv gennemførelse af direktiv (EU) 2016/1148 om for-
anstaltninger, der skal sikre et højt fælles sikkerhedsniveau for net- og
informationssystemer i hele Unionen”.
Dette indebærer, at alle væsentlige udbydere af DNS-tjenester er omfattet
af NIS-direktivets bestemmelser om sikkerhedskrav, underretningskrav
mv. med hensyn til udbuddet af DNS-tjenesten. Alle væsentlige udbydere
af DNS-tjenester vil således være underlagt samme krav.
Kommissionens forståelse af NIS-direktivets bestemmelser på ovennævnte
område er lagt til grund i lovforslaget.
Med hensyn til den uklarhed, som IT-Politisk Forening finder, der er om
hvilke DNS-tjenester, som er omfattet af lovforslaget, er således adresse-
ret med Kommissionens fortolkning, idet alle væsentlige udbydere af
DNS-tjenester er omfattet af lovforslagets bestemmelser.
Det kan supplerende oplyses, at lovforslagets kriterier til identifikation af
væsentlige udbydere vil blive nærmere fastlagt i en kommende bekendt-
gørelse. Det er hensigten i bekendtgørelsen at få fastlagt grænseværdier,
4
L 144 - 2017-18 - Bilag 2: Bilag tilbagetaget
1854361_0005.png
fx i form af brugen af en væsentlig tjeneste, der afgrænser, hvornår en
operatør anses for at drive en væsentlig tjeneste. Dette vil blive præcise-
ret i lovforslagets bemærkninger. Det er således hensigten at kun de ope-
ratører med mange brugere og stor trafikvolumen bliver omfattet af krav
til sikkerhedsforanstaltninger mv.
3.3 Behandling af personoplysninger
Datatilsynet påpeger, at det i forhold til muligheden for at orientere of-
fentligheden om hændelser er uklart i hvilket omfang, der også vil kunne
indgå personoplysninger. Det skal således sikres, at sådanne oplysninger
ikke offentliggøres i strid med lovgivningen om persondatabeskyttelse. I
den forbindelse bemærker Datatilsynet, at hvis der behandles personop-
lysninger i de net- og informationssystemer, som er omfattet af lovudka-
stet, skal den gældende lovgivning om behandling af personoplysninger
iagttages.
Datatilsynet bemærker endvidere, at det forudsættes, at den til enhver tid
gældende lovgivning om behandling af personoplysninger iagttages, hvis
der videregives fortrolige personoplysninger til Center for Cybersikker-
hed.
Kommentar
Det kan bekræftes, at personoplysninger ikke offentliggøres i strid med
lovgivningen om persondatabeskyttelse, ligesom den gældende lovgivning
om behandling af personoplysninger iagttages ved behandling af person-
oplysninger i de net- og informationssystemer, som er omfattet af lovud-
kastet.
Af bemærkninger til lovforslaget til ny lov om domænenavnssystemer
fremgår
bl.a, at ”i tilfælde hvor der er tale om behandling af personhen-
førbare oplysninger, vil lovgivningen for databeskyttelse, jf. Lov nr. 429
af 31. maj 2000 om behandling af personoplysninger finde tilsvarende
anvendelse. Reglerne i databeskyttelsesforordningen vil finde anvendelse,
når disse træder i kraft den 25. maj 2018.”
For så vidt angår de foreslåede ændringer til lov om finansiel virksomhed
og lov om kapitalmarkeder skal det bemærkes, at det fremgår af lov-
forslagets bemærkninger til den foreslåede § 354 h i lov om finansiel
virksomhed og til den foreslåede § 236 a i lov om kapitalmarkeder, at
Finanstilsynet får mulighed for at kunne offentliggøre oplysninger om
konkrete hændelser, såfremt offentlighedens kendskab hertil er nødven-
digt for at forebygge eller håndtere en igangværende hændelse. Finans-
tilsynet vurderer i den sammenhæng hvorvidt offentliggørelse skal ske
ved at offentliggøre navnet på den berørte virksomhed, eller om det sam-
me resultat kan nås med en anonymiseret offentliggørelse, som alene om-
5
L 144 - 2017-18 - Bilag 2: Bilag tilbagetaget
1854361_0006.png
fatter den konkrete hændelse. En offentliggørelse vil dog altid forudsætte,
at den berørte virksomhed er blevet hørt herom.
Det skal i øvrigt bemærkes, at ved behandling af personoplysninger her-
under offentliggørelse og videregivelse af personoplysninger vil den til
enhver tid gældende lovgivning om persondata finde anvendelse, hvorfor
behandling af persondata altid vil ske under iagttagelse af gældende lov-
givning. Dette vil blive præciseret i lovforslagets bemærkninger til lov om
finansiel virksomhed samt til lov om kapitalmarkeder.
3.4 Underretning af hændelser/koordinering af indberetninger
DI/DI DIGITAL mener, at det bør fremgå mere klart, hvilken type hæn-
delser, der vil kunne være omfattet af rapporteringspligten.
Finans Danmark bemærker ligeledes i sit høringssvar, at bemærkningerne
til bekendtgørelseshjemlerne i forhold til lov om finansiel virksomhed er
meget generelle. Det anføres endvidere, at det bør fremgå mere klart,
hvilke typer af hændelser, man forestiller sig, vil være omfattet af rappor-
teringspligten.
IT-Politisk Forening har anført betænkeligheder ved, at der efter lov-
forslaget alene skal ske direkte underretning til den kompetente myndig-
hed (Erhvervsstyrelsen eller Finanstilsynet), som herefter vil kunne vide-
regive oplysninger til CSIRT'en.
DI/DI DIGITAL anfører ligeledes, at myndighederne i udarbejdelsen af
procedurerne for virksomhedernes indberetning skal tage højde for de
øvrige underretningsforpligtelser, som virksomhederne har i henhold til
anden regulering, således at dobbeltrapportering undgås.
Landbrugsstyrelsen anfører, at det bør tages til efterretning, at kravene i
lovudkastets §§ 6 og 7 om hhv. underretning af Erhvervsstyrelsen om
væsentlige hændelser og viderebringelse af oplysninger til Center for
Cybersikkerhed er tilstrækkeligt koordineret.
Finans Danmark foreslår endeligt, at myndighederne ved udvikling af
rapporteringssystemer tager højde for andre rapporteringsforpligtelser,
som virksomhederne er underlagt i henhold til anden regulering, så dob-
beltrapportering undgås.
Kommentar
Lovforslagets kriterier for rapportering af hændelser til myndighederne
følger tekstnært NIS-direktivets bestemmelser. De nærmere regler vil
blive fastlagt i bekendtgørelser på baggrund af eventuelle retningslinjer,
der måtte blive udarbejdet i EU-regi. Det er hensigten i bekendtgørelser-
6
L 144 - 2017-18 - Bilag 2: Bilag tilbagetaget
ne at få fastlagt grænseværdier for, hvornår en hændelse anses for væ-
sentlig. Dette vil blive præciseret i bemærkningerne til lovforslaget.
For så vidt angår Finans Danmarks bemærkning om, at det bør fremgå
mere klart af bemærkningerne til bekendtgørelseshjemlerne i lov om fi-
nansiel virksomhed, hvilke typer af hændelser, man forestiller sig, vil
være omfattet af rapporteringspligten, skal det bemærkes, at det fremgår
af lovforslaget vedrørende ændringerne i lov om finansiel virksomhed, at
rapporteringspligten omfatter en hændelse, der har væsentlige konse-
kvenser for kontinuiteten af de væsentlige tjenester, som virksomheden
leverer. En hændelse skal forstås som værende enhver begivenhed, der
har en negativ indvirkning på sikkerheden i virksomhedens net- og infor-
mationssystemer, hvilket vil blive præciseret i bemærkningerne til lov om
finansiel virksomhed og lov om kapitalmarkeder.
Som et eksempel herpå kunne tænkes at en bank bliver ramt af et hacker-
angreb, som betyder, at mange systemer, der normalt anvendes af både
privatkunder i hele Danmark og internt i banken, ikke længere kan an-
vendes. Konsekvensen er, at de ramte brugere ikke vil kunne tilgå deres
ellers berettigede bankfunktioner, hvilket i sidste ende vil kunne have
økonomiske og samfundsmæssige konsekvenser.
Et andet eksempel kunne tænkes at være, at der under en større system-
opdatering i en bank, sker en teknisk fejl, som betyder at der ikke kan
gennemføres transaktioner på tværs af landegrænser i flere dage. Disse
manglende transaktioner vil kunne have store konsekvenser både økono-
misk og samfundsmæssigt, eftersom brugere ikke vil have mulighed for at
styre transaktionerne.
Som nævnt ovenfor omfatter rapporteringspligten en hændelse, der har
væsentlige konsekvenser for kontinuiteten af de væsentlige tjenester, som
virksomheden leverer. En hændelses konsekvenser fastlægges navnlig ud
fra antallet af brugere, der berøres af afbrydelsen af den væsentlige tje-
neste, hændelsens varighed og den geografiske udbredelse med hensyn til
det område, der er berørt af hændelsen. For at Finanstilsynet og Center
for Cybersikkerhed, som CSIRT og nationalt kontaktpunkt, kan vurdere
en hændelses konsekvenser, skal underretningerne derfor indeholde op-
lysninger, der gør det muligt at fastslå hændelsens omfang og herunder
eventuelle grænseoverskridende konsekvenser for hændelsen.
Det forventes derfor fastsat på bekendtgørelsesniveau i medfør af den
foreslåede § 71, stk. 2, 2. pkt., at en underretning skal indeholde oplys-
ninger om antallet af brugere, som berøres af afbrydelsen af den væsent-
lige tjeneste, oplysninger om hændelsens varighed, oplysninger om den
geografiske udbredelse med hensyn til det område, der er berørt af hæn-
7
L 144 - 2017-18 - Bilag 2: Bilag tilbagetaget
1854361_0008.png
delsen, oplysninger om eventuelle grænseoverskridende konsekvenser af
hændelsen m.v.
For så vidt angår bemærkningerne IT-Politisk Forening om, at underret-
ning skal ske direkte til den kompetente myndighed (altså Erhvervsstyrel-
sen eller Finanstilsynet), hvorfor der kan opstå problemstillinger i for-
hold til videregivelsen af oplysninger til Center for Cybersikkerhed som
CSIRT, skal det bemærkes, at lovforslaget vil blive justeret således, at
indberetninger om hændelser skal ske til både den kompetente myndighed
(Erhvervsstyrelsen eller Finanstilsynet) og til Center for Cybersikkerhed
som CSIRT. Dermed vil Center for Cybersikkerhed hurtigst muligt mod-
tage alle relevante oplysninger direkte fra operatøren.
Endelig skal det bemærkes, at Erhvervsministeriet er opmærksom på, at
der som følge af en række direktiver og forordninger, såsom NIS-
direktivet, Persondataforordningen og 2. betalingstjenestedirektiv
(PSD2), vil være en række rapporteringsforpligtelser for de finansielle
virksomheder. Disse mange rapporteringsforpligtelser kan medføre, at en
hændelse vil være omfattet af flere regelsæt og at en finansiel virksomhed
dermed vil skulle afrapportere flere gange til flere forskellige myndighe-
der. Det forventes i den sammenhæng, at der vil blive etableret en fælles
indberetningsløsning, fx gennem en fælles portal på virk.dk, hvorigennem
en operatør af væsentlige tjenester vil kunne indgive alle rapporteringer,
hvormed dobbeltrapportering undgås. Dette vil blive præciseret i lov-
forslagets bemærkninger. En fællesoffentlig indrapporteringsløsning
indebærer endvidere, at Center for Cybersikkerhed, som vil være national
CSIRT, kan modtage indberetning af sikkerhedshændelser på samme tid
som henholdvis Erhvervsstyrelsen og Finanstilsynet. En CSIRT er en na-
tional it-beredskabsenhed, der håndterer sikkerhedshændelser, og som
har ansvar for at sikre samarbejdet om sikkerheden i net- og informati-
onssystemer i EU. Indberetningsløsningen sætter således Center for Cy-
bersikkerhed i stand til hurtigt at kunne håndtere og varsle om indberet-
tede sikkerhedshændelser.
Det er i lovforslaget blevet præciseret, at Erhvervsstyrelsen kan videregi-
ve oplysninger til Center for Cybersikkerhed om hændelser med henblik
på Center for Cybersikkerheds opfyldelse af deres opgaver som nationalt
centralt kontaktpunkt og CSIRT.
3.5 Videregivelse af oplysninger til CSIRT
Finans Danmark henstiller i sit høringssvar til, at det præciseres i lov-
forslaget at videregivelse af oplysninger om eventuelle hændelser i med-
før af de foreslåede ændringer til § 354, stk. 6, nr. 44, i lov om finansiel
virksomhed alene kan ske under hensyntagen til opretholdelse af sekto-
rens og den finansielle institutions sikkerhed og forretningshemmelighe-
der.
8
L 144 - 2017-18 - Bilag 2: Bilag tilbagetaget
1854361_0009.png
DI/DI DIGITAL mener, at det bør præciseres at videregivelse af oplys-
ninger om konkrete hændelser til Center for Cybersikkerhed og oriente-
ring af offentligheden alene kan ske under hensyntagen til opretholdelse
af erhvervslivets sikkerhed og forretningshemmeligheder. En sådan vide-
regivelse eller orientering må således ikke kompromittere sikkerheden i
erhvervslivet.
Institut for Menneskerettigheder finder, at det er principielt problematisk,
at der i takt med implementeringen af NIS-direktivet i dansk ret videregi-
ves oplysninger fra sektormyndighederne til den nationale CSIRT, der
etableres som en del af Center for Cybersikkerhed under Forsvarets Efter-
retningstjeneste (FE), særligt i lyset af de begrænsninger dette medfører i
forhold til indsigt og databeskyttelse, idet FE som udgangspunkt er und-
taget fra offentlighedsloven, persondataloven og dele af forvaltningslo-
ven. Institut for Menneskerettigheder anbefaler i den forbindelse, at rege-
ringen genovervejer og præciserer, hvorledes beskyttelsen af personop-
lysninger i den danske gennemførelse af NIS-direktivet
lever op til EU’s
databeskyttelsesregler og Charter om Grundlæggende Rettigheder.
IT-Politisk Forening, anfører, at man er betænkelig ved, at Erhvervssty-
relsen eller Finanstilsynet ved hændelsesrapportering kan modtage per-
sonoplysninger (fx en IP-adresse), og at sådanne oplysninger vil blive
videregivet til Center for Cybersikkerhed som national CSIRT, idet FE er
undtaget fra de EU-retlige regler om persondatabeskyttelse.
Kommentar
I dag er oplysninger, som Finanstilsynet modtager som led i sin tilsyns-
virksomhed, underlagt en skærpet tavshedspligt efter bl.a. § 354, stk. 1, i
lov om finansiel virksomhed, og Finanstilsynet må alene videregive for-
trolige oplysninger til en række nærmere angivne personer, myndigheder
m.v. og under nærmere angivne betingelser. Derudover er alle, der mod-
tager fortrolige oplysninger fra Finanstilsynet, undergivet den samme
skærpede tavshedspligt. Dette er direktivkrav.
Med lovforslaget foreslås det
på tilsvarende måde
at give Finanstil-
synet mulighed for at videregive fortrolige oplysninger til Center for Cy-
bersikkerhed under nærmere angivne betingelser. Det vil sige, at Finans-
tilsynet kun kan videregive oplysninger til Center for Cybersikkerhed,
under forudsætning af, at oplysningerne er nødvendige for dem til opfyl-
delse af deres lovbestemte opgaver i deres egenskab af national CSIRT
eller nationalt centralt kontaktpunkt. Også Center for Cybersikkerhed vil
ved modtagelsen af oplysningerne være undergivet den skærpede tavs-
hedspligt. Forslaget vil på den baggrund blive opretholdt.
9
L 144 - 2017-18 - Bilag 2: Bilag tilbagetaget
1854361_0010.png
Med hensyn til IT-Politisk Forenings og Institut for Menneskerettigheders
bemærkninger, herunder spørgsmålet om, hvorvidt den danske implemen-
tering af NIS-direktivet er i overensstemmelse med direktivets artikel 2,
hvorefter behandling af personoplysninger skal udføres i overensstem-
melse med databeskyttelsesdirektivet, henvises til Forsvarsministeriets
kommenterede høringsoversigt vedrørende forslag til lov om sikkerhed i
net- og informationssystemer for operatører af væsentlige internetudveks-
lingspunkter m.v.
Videregivelsen af oplysninger om hændelsesunderretninger til CSIRT’en
og det nationale centrale kontaktpunkt, som varetages af Center for Cy-
bersikkerhed, er forudsat i NIS-direktivet og er således nødvendig med
henblik på en korrekt implementering af direktivet.
For så vidt angår DI/DI DIGITAL’s bemærkning om, at videregivelse af
oplysninger om konkrete hændelser til Center for Cybersikkerhed og ori-
entering af offentligheden alene kan ske under hensyntagen til oprethol-
delse af erhvervslivets sikkerhed og forretningshemmeligheder, vil Center
for Cybersikkerhed sikre, at erhvervslivets sikkerhed og forretningshem-
meligheder ikke kompromitteres i forbindelse med de hændelsesunderret-
ninger, som centeret modtager.
Af lovforslaget fremgår, at myndighederne efter høring af udbyderen kan
offentliggøre konkrete hændelser eller kræve, at udbyderen gør dette, hvis
offentlighedens kendskab hertil er nødvendigt for at forebygge en hæn-
delse eller håndtere en igangværende hændelse, eller hvis offentliggørel-
se i øvrigt er i offentlighedens interesse. Det er ikke hensigten med offent-
liggørelsen, at erhvervslivets sikkerhed og forretningshemmeligheder
kompromitteres.
3.6 Orientering af offentligheden
Forsvarsministeriet foreslår, at det er Center for Cybersikkerhed i koordi-
nation med sektormyndigheden, som står for orientering af offentligheden
om hændelser, der berører flere samfundsmæssige sektorer. Forsvarsmi-
nisteriet finder endvidere, at det alene bør være sektormyndigheden, som
kan pålægge udbydere af digitale tjenester at offentliggøre hændelser, jf.
§ 11, stk. 2.
Finans Danmark henstiller i sit høringssvar til, at det præciseres i lov-
forslaget, at offentliggørelse af eventuelle hændelser i medfør af den fore-
slåede ændring til § 354 h alene kan ske under hensyntagen til oprethol-
delse af sektorens og den finansielle institutions sikkerhed og forret-
ningshemmeligheder.
Kommentar
10
L 144 - 2017-18 - Bilag 2: Bilag tilbagetaget
På baggrund af Forsvarsministeriets bemærkninger vil det i bemærknin-
gerne til den del af lovforslaget, som vedrører udbydere af domæne-
navnssystemer og visse digitale tjenester blive præciseret, at Center for
Cybersikkerhed i koordination med sektormyndigheden kan orientere
offentligheden om hændelser, der berører flere samfundsmæssige sekto-
rer. Det vil fortsat være sektormyndigheden, der står for orientering af
offentligheden om hændelser i net- og informationssystemer, som kun
berører den pågældende sektor.
Det vil endvidere blive præciseret i lovbemærkningerne til den del af lov-
forslaget, som vedrører udbydere af domænenavnssystemer og visse digi-
tale tjenester, at det alene er den relevante tilsynsmyndighed, som kan
pålægge udbydere af digitale tjenester at orientere offentligheden om
hændelser.
For så vidt angår Finans Danmarks bemærkninger om, at det bør præci-
seres i lovforslaget til lov om finansiel virksomhed, at offentliggørelse af
eventuelle hændelser alene vil kunne ske under hensyntagen til oprethol-
delse af sektorens og den finansielle institutions sikkerhed og forret-
ningshemmeligheder, vil dette blive præciseret i den foreslåede § 354 h i
lov om finansiel virksomhed.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at det fremgår af NIS-direktivets
præambel, at offentliggørelse af oplysninger om hændelser bør ske i en
sammenfattet form. Det fremgår videre, at oplysninger der betragtes som
værende fortrolige i overensstemmelse med EU-regler og nationale reg-
ler om forretningshemmeligheder, altid bør sikres denne fortrolighed
under udførelsen af aktiviteterne og opfyldelsen af målene i direktivet.
Det indebærer, at Finanstilsynets offentliggørelse af oplysninger om en
hændelse bør tage hensyn til eventuelle forretningshemmeligheder. Lov-
forslagets § 354 h vil derfor blive præciseret, så det tydeligt fremgår, at
offentliggørelsen ikke må indeholde fortrolige oplysninger om kundefor-
hold eller oplysninger omfattet af § 30 i lov om offentlighed i forvaltnin-
gen eller fortrolige oplysninger, der hidrører fra finansielle tilsynsmyn-
digheder i andre lande inden for eller uden for Den Europæiske Union,
medmindre de myndigheder, der har afgivet oplysningerne, har givet de-
res udtrykkelige tilladelse.
4. Oversigt over hørte organisationer, myndigheder mv.
24-7 Net, 3Shape A/S, Abakomp Internet Service ApS, AciaNet, ACN,
Activewebs A/S, Adapt Group A/S, Adform A/S, Advice Digital ApS,
Advokatrådet, AF-Vejen, AirNet, Akademisk Arkitektforening, ALCO
Company ApS, Altibox Danmark A/S, Andelskassen, Andelsnet ApS,
Antenneforening Vejen, Antennelauget Flimmer, Arbejderbevægelsens-
Erhvervsråd, Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring (AES), Ar-
bejdsmarkedets Tillægspension (ATP), Arbejdsskadestyrelsen, Ascio
11
L 144 - 2017-18 - Bilag 2: Bilag tilbagetaget
Technologies Inc. Danmark, Asiainfo Denmark ApS, Atea A/S, Athena
IT-Group A/S, ATZtel, Aura Energi, Axcess A/S, Azehosting ApS, Bal-
le-Bredsten Antenneforening, Banedanmark, Barablu, BC Hospitality
Group A/S, Bjerringbro Kabelnet, Bluegarden A/S, Bo Data ApS, Bolig-
netforeningen, Bolignet-Aarhus, Boligselskabernes Landsforening, Bon-
avent Invest A/S, Bording Data A/S, Bornfiber, Boxer, Brancheforum
Digitale Medier (Branchen ForbrugerElektronik), Bredalsparken, Bred-
bånd Nord, Bricksite ApS, Bruun Rasmussen Kunstauktioner A/S, Børs-
mæglerforeningen, Baagøe ApS, C & B Systemer A/S, Cbrain A/S,
CBS, CCI Europe A/S, Team Effektiv Regulering (TER), Cicoor Host &
Saas ApS, Cirque Bredbånd A/S, Cloudnordic ApS, Co3 A/S, Colt Tech-
nology Services A/S, Columbus A/S, Combine, Comflex Networks ApS,
Comm2ig A/S, Compusoft A/S, Concept Data A/S, Configit A/S, Con-
nect-me, Conscia A/S, Corporate Services A/S, Cortex Consult A/S, CSC
Danmark A/S, CSC Scandihealth A/S, Danaweb A/S, Dancenter A/S,
DanDial Networks A/S, Dandomain A/S, Danhost ApS, Danish Venture
Capital and Private Equity Association, Danmarks Grundforskningsfond,
Danmarks Nationalbank, Danmarks Rederiforening, Danmarks Skibskre-
dit A/S, Dansk Aktionærforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Beredskabskommunikation A/S, Dansk BiblioteksCenter A/S, Dansk
Byggeri, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk Er-
hverv, Dansk Forening for International Motorkøretøjsforsikring (DFIM),
Dansk Industri, Dansk Investor Relations Forening
DIRF, Dansk IT,
Dansk Kabel TV A/S, Dansk Kredit Råd, Dansk Media, Dansk Metal,
Dansk Pantebrevsforening, Danske Advokater, Danske eWire A/S, Dan-
ske Forsikringsfunktionærers Landsforening, Danske Handicaporganisa-
tioner, Danske Maritime, Danske Medier, Danske Regioner, DanskNet
A/S, Datagruppen Multimed A/S, Den Danske Aktuarforening, Den Dan-
ske Dommerforening, Den Danske Finansanalytikerforening, Den danske
Fondsmæglerforening, Det Centrale Handicapråd, Dialoga Group, Dansk
Internet Forum (DIFO), DI Digital, Digital Rights, Digizuite A/S,
Dis/Play A/S, DK-Hostmaster A/S, DLG Tele, DLX A/S, Dyrup Sande-
rum Antenneforening, EbeltoftS.net, Economic International A/S, Edlund
A/S, Eg A/S, Ejendomsforeningen, Elro Erhverv A/S, Ementor Danmark
A/S, Energi Fyn, Energi og Olieforum, EnergiMidt, Entertainment Tra-
ding ApS (Coolshop), Eriksminde Medienet, Evercall ApS, EWII, Exa-
web ApS, Facilicom A/S, Falcon.io ApS, FasCom A/S, Fastline, FDA,
FDE, FDFA
Foreningen af Danske Forsikringsmæglere og Forsikrings
Agenturer, FDIH
Foreningen for Distance- og Internethandel, Fest.dk
A/S, Fiber2you, Fiberby, Fibia, Finans og Leasing, Finans Danmark, Fi-
nansforbundet, Finanshuset i Fredensborg A/S,
Finansiel Stabilitet, Finansrådet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,
Fionia IT ApS, Firstcom A/S, Fonet A/S, Forbrugerombudsmanden, For-
brugerrådet, Forbrugsforeningen, Foreningen af Danske Internet Medier
(FDIM), Foreningen af Forretningsførere for Udenlandske Forsikrings-
selskaber, Foreningen af Interne Revisorer, Foreningen Bankdata, For-
12
L 144 - 2017-18 - Bilag 2: Bilag tilbagetaget
eningen Danske Revisorer, FOREX, Forsikring & Pension, Forsikringens
Datacenter A/S, Forsikringsmæglerforeningen, Frivilligrådet, Fsa-net.dk,
FSR
danske revisorer, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fælles-
råd (FTF), Faaborg Vest Antenneforening, FaaborgVestAF, G4S Security
Services A/S, Galten Elværk, Garantiformuen, Garban-Intercapital Scan-
dinavia, GE Erhverv A/S, GEV A/S, Gigabit, Gigahost ApS, Glenten,
Global Crossing, GlobalConnect A/S, GlobalTel, Golden Planet ApS,
Gram Bynet, GVD, Gørlev Antenneforening, Hansen Technologies
Denmark A/S, HAS Hjørring Antenneselskab, HashøjNet, HEF, Hi3G
Denmark ApS, Hiper, Horesta, Hosters A/S, Hosthouse Avalonia ApS,
Hostnordic A/S, Højen Antennelaug, Høng Antennelaug, Håndværksrå-
det, Hårlev Antenneforening, I P Group A/S, I/S Bredbånd Nord, IBM
Danmark, ICE.NET/Net1, Indsamlingsorganisationernes Brancheorgani-
sation (ISOBRO), Info Key A/S, Info-Connect A/S, Infolink ApS, Instal-
la�½sjon, Internet Danmark Holding ApS,
Internet4u/Computer Problemer,
Intertrust (Denmark), Inventio.it A/S, Investeringsfondsbranchen, IP
Group, ipnordic A/S, Ipvision A/S, ISACA Denmark Chapter, IT Forum
Gruppen A/S, IT Overblik ApS, It Relation A/S, IT Universitetet, IT-
Afdelingen A/S, IT-Branchen, Itide A/S, It-Kompagniet Jylland ApS, IT-
Lauget Parknet, Itpilot ApS, IT-Politisk Forening, IT-R ApS, ITR Data
A/S, J. H. Schultz Information A/S, Jansson Kommunikation A/S, Jaynet
A/S, JCD A/S, Jels Antenneforening, Jerlev Antenneforening, JN Data
A/S, Just Eat·dk ApS, Kabelplus, Kalundborg AF, Kjærgaard A/S, Kjær-
gaard-Nettet, Klarup Kabelnet, Klein-Data, KMD A/S, KommuneKredit,
Kommunernes Landsforening, Konform A/S, Kortermann-Hosting ApS,
Korup Antennelaug, Kronholm Kommunikation, Kuratorforeningen,
Kviknet, Københavns Energi, Købmandstandens OplysningsBureau,
Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen af forsvarsadvokater, Landsfor-
eningen for Bæredygtigt Landbrug, Landsorganisationen i Danmark
(LO), Larsen Data ApS, Lauritz·com A/S, Lebera Mobile Danmark, LE-
GO GROUP, Lessor A/S, Lokale Pengeinstitutter, Lollands.net, Lycamo-
bile, Lønmodtagernes Dyrtidsfond (LD), Markmonitor ApS, Maxtel.dk
ApS, Mb Solutions A/S, Mediaconnect ApS, Mentor It A/S, Mira Internet
ApS, Miracle A/S, Montes A/S, Morud Antenneforening, Mundio Mobile
ApS, MWAzone, Mybanker, NAL MedieNet ApS, NASDAQ Copenha-
gen A/S, NEF Fiber A/S, Netcompany A/S, Net-group A/S, Netic A/S,
Netip A/S, netordre·dk ApS, Netplan System Design.dk ApS, Nets Den-
mark A/S, Netsite A/S, Netteam A/S, NetTel ApS, Newangle Software
ApS, Newwweb ApS, Next Level Internet A/S, NHC A/S, NHL Data
ApS, Nianet A/S, NM Net ApS, Nn Hosting, NNIT A/S, Nordby Anten-
neforening/Fanø Net, Nordby AF, Nordea, Nordic Connect, Nordit A/S,
Novasol A/S, Novicell ApS, NRGi, NTI Cadcenter A/S, Nyfors, Odder
Antenneforening, One.com A/S, Orange Business Services Denmark A/S,
Origo Systems ApS, Osted Nettet, Parcelhusejernes Landsforening, Park-
net, PDC A/S, Pentacon A/S, Perspektiv Bredbånd, Phone-IT A/S, PIL -
Professionelle Internet Løsninger ApS, Pi-Web I/S, Plenti, PLM Group
13
L 144 - 2017-18 - Bilag 2: Bilag tilbagetaget
ApS, plusTEL ApS, PMR-brugergruppen, Polperro A/S, PostNord, Pow-
erhosting ApS, Powernet ApS, Primanet, Proactive A/S, ProData Consult
A/S, PROSA - Forbundet af it-professionelle, Proudwing ApS, Præstø
Antennelaug, Puzzel A/S, Rambøll Danmark A/S, Redspot ApS, Region
Hovedstaden, Regionale Bankers Forening, Revisornævnet, Ricoh Dan-
mark A/S, Rosenholms Net, Rådet for større IT-sikkerhed, Sac-IT A/S,
Sagitta ApS, Sammenslutning af Lokale Radio- og TVstationer, Samsø
Bredbånd, Saxo Payments A/S, Schantz A/S, SE Fibernet A/S, SEAS-
NVE, SEF Fiber, Semler Services A/S, Service Center Fyn/ Lars Falck
Jershauge, Shopstart ApS, Silkeborg Data A/S, SimCorp A/S, Sitecore
Corporation A/S, Skagen Antennelaug, Skagennet, Skibs- og Bådeby-
ggeriets Arbejdsgiverforening, Skjern Bredbånd, Skodborg Antennelaug,
Skovsby Internet, Softwork ApS, Sol og Strand Feriehusudlejning A/S,
Solutio ApS, Sprint‐ Link Danmark ApS, Stilmark, Stofa A/S,
Sundbynet, Syd Energi, Syddansk Universitet, Sydfyns Intranet A/S, Sys-
tematic A/S, Systemhosting A/S, Sæby Antenneforening, Sønderho An-
tenneforening, Talk IP, TDC A/S, Team Nethosting ApS, Telanco ApS,
Teleankenævnet, Telecom X ApS, Teleklagenævnet, Telekommu-
nikationsindustrien i Danmark, Telenor A/S, Telia Danmark, Tellio ApS,
Tetra‐ Star A/S, ThomsenTrampedach, Thomson Reuters Nordic, Thyfon
A/S, Thy-Mors Energi A/S, Tia Technology A/S, Timecomputer A/S,
Tjeep, Toftlund Bynet, Transparency International Danmark, Travelmar-
ket A/S, TREFOR Bredbånd A/S, Trifork A/S, Truecommerce Denmark
ApS, Trådløsfiber .dk, TS Computer ApS, Tune Kabelnet, UNI-C, Unik
System Design A/S, Uni-tel A/S, Universal Telecom, Unwire, Uptime-IT
ApS, Verdo Tele A/S, Verizon Business A/S, Vest Net A/S,
VestjyllandS.net, Vestnet ApS, Videbæk Antenneforening, Vindinge An-
tennelaug, Viptel ApS, Visma Consulting A/S, VK Data ApS, VP Securi-
ties A/S, Waoo! A/S, Webbureauet Infoserv ApS, Webhosting A/S,
Webhot ApS, Western Union, Wified, WWI A/S, Yaygroup I/S, Yder-
holm Antenneforening, ZebNet, ZenSystem, Zibra Wireless, Zitcom A/S,
Ønet, Ørum Net, Aalborg Universitet, Aalbæk Bugt Antenneforening,
Årslev Net, Færøernes Hjemmestyre via Rigsombudsmanden på Færøer-
ne, Grønlands Selvstyre via Rigsombudsmanden i Grønland, Beskæfti-
gelsesministeriet, Børne- og Socialministeriet, Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet, Erhvervsministeriet, Finansministeriet, Forsvarsmini-
steriet, Justitsministeriet, Kirkeministeriet, Kulturministeriet, Miljø- og
Fødevareministeriet, Skatteministeriet, Statsministeriet, Sundheds- og
Ældreministeriet, Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, Uddannel-
ses- og Forskningsministeriet, Udenrigsministeriet, Udlændinge- og Inte-
grationsministeriet, Undervisningsministeriet, Økonomi- og Indenrigsmi-
nisteriet, Arbejdsskadestyrelsen, Beredskabsstyrelsen, Datatilsynet, Ener-
gistyrelsen, Forsvarets Efterretningstjeneste, Konkurrence- og Forbruger-
styrelsen, Moderniseringsstyrelsen, Patent- og Varemærkestyrelsen, Poli-
tiets Efterretningstjeneste, Rigspolitiet, Rigsrevisionen, Sikkerhedsstyrel-
sen, Statens It, Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International
14
L 144 - 2017-18 - Bilag 2: Bilag tilbagetaget
Kriminalitet, Styrelsen for It og Læring, Søfartsstyrelsen, Nævnenes Hus,
Udbetaling Danmark.
5. Følgende organisationer, myndigheder mv. har haft bemærknin-
ger til lovforslaget:
ALCO Company, Datatilsynet, DI/DI DIGITAL, DIFO, Finans Danmark,
Forsvarsministeriet, Institut for Menneskerettigheder, IT-Politisk For-
ening, Landbrugsstyrelsen.
15