Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
L 141
Offentligt
1869627_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 28. februar 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 6 til L 141 efter ønske fra Karsten Hønge (SF) og Mattias Tesfaye (S)
til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 6 til L 141:
Lovforslaget lægger op til at udlændinge med opholdstilladelse med henblik på
beskæftigelse fritages for arbejdstilladelse til bibeskæftigelse i op til 12 timer om
ugen. Vil ministeren som teknisk bistand udarbejde et ændringsforslag med tilhø-
rende bemærkninger, der ændrer lovforslaget således, at udlændinge der er ansat
på en boreplatform, et boreskib eller en anden sammenlignelig flytbar arbejds-
plads (§9 a, stk. 2, nr. 7), samt udlændinge, der har indgået aftale eller fået tilbud
om ansættelse inden for landbrugsområdet som fodermester eller driftsleder (§9
a, stk. 2, nr. 8), ikke fritages for kravet om arbejdstilladelse til bibeskæftigelse?
Svar:
Det helt overordnede formål med lovforslaget er at begrænse udenlandske ar-
bejdstageres behov for at søge arbejdstilladelse til at udføre bibeskæftigelse med
sammenhæng til deres hovedbeskæftigelse, så det bliver smidigere for både ar-
bejdstagere og arbejdsgivere.
Når udenlandske arbejdstagere en gang har fået opholds- og arbejdstilladelse i
Danmark er det til gavn for både Danmark og den enkelte, at de uden unødige
administrative procedurer kan stille deres viden og arbejdskraft til rådighed, så
længe der er sammenhæng mellem hovedbeskæftigelsen og bibeskæftigelsen.
Det gælder, uanset hvilken gruppe af arbejdstagere der tales om, og regeringen
kan derfor ikke støtte et ændringsforslag, som undtager visse grupper af uden-
landske arbejdstagere fra de foreslåede regler.
Spørgerne skal være opmærksomme på, at Udlændinge- og Integrationsministeri-
et vurderer, at der inden for rammerne af Danmarks internationale forpligtelser,
herunder Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK) kun kan for-
skelsbehandles mellem de forskellige grupper af udenlandske arbejdstagere, der
med lovforslaget får ret til 12 timers bibeskæftigelse om ugen uden at ansøge om
arbejdstilladelse hertil, hvis forskelsbehandlingen forfølger et legitimt formål og
samtidig står i et rimeligt forhold til dette formål (proportionalitet).
19. marts 2018
International rekruttering
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 3925
Side
1/4
L 141 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om udlændinge, der ikke fritages for kravet om arbejdstilladelse til bibeskæftigelse, fortsat vil skulle søge om tilladelse til bibeskæftigelse, til udlændinge- og integrationsministeren
EMRK artikel 14 indeholder således et diskriminationsforbud, hvorefter nydelsen
af de i konventionen anerkendte rettigheder og friheder skal sikres uden forskel
på grund af køn, race, farve, sprog, religion, politisk eller anden overbevisning,
national eller social oprindelse, tilhørsforhold til et nationalt mindretal, formue-
forhold, fødsel eller ethvert andet forhold.
Anvendelsesområdet for EMRK artikel 14 er begrænset derved, at bestemmelsen
er accessorisk til konventionens øvrige bestemmelser. Det betyder, at bestemmel-
sen kun kan anvendes sammen med én eller flere af disse bestemmelser. Heri
ligger ikke et krav om, at en sådan rettighed skal være krænket, men derimod
alene et krav om, at den foreliggende situation skal ligge inden for rettighedens
anvendelsesområde (»ambit«).
Hvis den foreliggende situation ligger inden for en anden bestemmelses anvendel-
sesområde, indeholder artikel 14 et forbud mod usaglig forskelsbehandling. Efter
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols praksis indebærer dette, at perso-
ner i sammenlignelige situationer som udgangspunkt skal behandles ens, og at
forskelsbehandling kun er berettiget, hvis den har et legitimt formål og samtidig
står i et rimeligt forhold til dette formål.
Med lovforslaget foreslås det bl.a., at visse udlændinge med opholdstilladelse
med henblik på beskæftigelse
uden at skulle indgive særskilt ansøgning herom
fremadrettet får ret til at udføre bibeskæftigelse i op til 12 timer om ugen opgjort
som et gennemsnit pr. kvartal, hvis bibeskæftigelsen har sammenhæng med ho-
vedbeskæftigelsen.
Det følger af praksis fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, at restrikti-
oner i adgangen til et erhverv kan påvirke privatlivet
i EMRK artikel ’s forstand, jf.
dom af 9. januar 2013 i sagen Oleksander Volkov mod Ukraine, præmis 165. Det
betyder ikke, at udlændinge med opholdstilladelse med henblik på beskæftigelse
skal have ret til at udføre bibeskæftigelse uden tilladelse. Imidlertid indebærer
det, at EMRK artikel 14 finder anvendelse, og at myndighederne derfor
hvis der
gives adgang til bibeskæftigelse uden tilladelse
ikke må forskelsbehandle for-
skellige grupper, medmindre der er en saglig begrundelse for det.
Spørgernes ændringsforslag om at undtage ansatte inden for landbruget og ansat-
te på boreskibe m.v. fra den foreslåede ordning om fritagelse fra arbejdstilladelse
til bibeskæftigelse i op til 12 timer om ugen vil derfor kun være berettiget efter
EMRK artikel 14 sammenholdt med artikel 8, hvis den har et legitimt formål og
samtidig står i et rimeligt forhold til dette formål. Et legitimt formål vil efter om-
stændighederne eksempelvis kunne være tilfældet, hvis formålet med, at der skal
indhentes tilladelse er at sikre det danske arbejdsmarked mod social dumping
inden for erhverv, hvor der erfaringsmæssigt kan være problemer hermed.
Spørgerne har dog ikke angivet baggrunden for, at ansatte inden for landbruget
og ansatte på boreskibe m.v. ønskes undtaget fra de foreslåede regler, og det er
Side
2/4
L 141 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om udlændinge, der ikke fritages for kravet om arbejdstilladelse til bibeskæftigelse, fortsat vil skulle søge om tilladelse til bibeskæftigelse, til udlændinge- og integrationsministeren
derfor ikke muligt på det foreliggende grundlag at vurdere, om ændringsforslaget
kan gennemføres inden for Danmarks internationale forpligtelser.
Nedenfor er rent teknisk indsat et ændringsforslag, som undtager landbrugsom-
rådet og ansatte på boreplatforme m.v. Det er som nævnt en forudsætning for, at
ændringsforslaget kan gennemføres inden for rammerne af Danmarks internatio-
nale forpligtelser, at der kan peges på en saglig grund til, at de pågældende ansat-
te
i modsætning til andre ansatte
skal søge om en tilladelse til bibeskæftigelse.
Til § 1
1)
I det under
nr. 3
foreslåede
§ 14, stk. 2, 2. pkt.,
ændres ”§ a, stk. , nr. , ,
-
, , , og nr. , litra a, c og d” til: ”§ a, stk. , nr. , , , , , ,
og nr. 12,
litra a, c og d”.
[Udlændinge inden for landbrugsområdet og ansatte på boreplatforme m.v. und-
tages fra de foreslåede regler]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, udlændinge med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, stk.
2, nr. 7, som ansat på en boreplatform, et boreskib eller en anden sammenlignelig
flytbar arbejdsplads, som kortvarigt kommer ind på dansk område, undtages fra
forslaget om, at visse udlændinge med opholdstilladelse på baggrund af beskæfti-
gelse er fritaget for arbejdstilladelse til bibeskæftigelse i op til 12 timer om ugen
opgjort som et gennemsnit pr. kvartal, hvis bibeskæftigelsen har sammenhæng
med den beskæftigelse, som danner grundlag for udlændingens opholdstilladelse.
Det foreslås endvidere, at udlændinge med opholdstilladelse efter udlændingelo-
vens § 9 a, stk. 2, nr. 8, som ansat inden for landbrugsområdet som fodermester
eller driftsleder, undtages fra forslaget om, at visse udlændinge med opholdstilla-
delse på baggrund af beskæftigelse er fritaget for arbejdstilladelse til bibeskæfti-
gelse i op til 12 timer om ugen opgjort som et gennemsnit pr. kvartal, hvis bibe-
skæftigelsen har sammenhæng med den beskæftigelse, som danner grundlag for
udlændingens opholdstilladelse.
Forslagene indebærer, at udlændinge med opholdstilladelse efter § 9 a, stk. 2, nr.
7, som ansat på en boreplatform m.v., og udlændinge med opholdstilladelse efter
§ 9 a, stk. 2, nr. 8, som ansat inden for landbrugsområdet vil skulle indgive ansøg-
ning om arbejdstilladelse, såfremt de ønsker at udføre bibeskæftigelse ved siden
af deres hovedbeskæftigelse. Det svarer til, hvad der gælder i dag.
Det vil som i dag være en forudsætning for at få arbejdstilladelse til bibeskæftigel-
se, at bibeskæftigelsen har sammenhæng med det arbejde, der udgør hoved-
grundlaget for udlændingens opholds- og arbejdstilladelse efter udlændingelo-
vens § 9 a, stk. 2. Herudover skal bibeskæftigelsen ske på sædvanlige løn- og an-
sættelsesvilkår.
Side
3/4
L 141 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om udlændinge, der ikke fritages for kravet om arbejdstilladelse til bibeskæftigelse, fortsat vil skulle søge om tilladelse til bibeskæftigelse, til udlændinge- og integrationsministeren
Bibeskæftigelsen må ikke påbegyndes, før Styrelsen for International Rekruttering
og Integration har meddelt arbejdstilladelse.
Inger Støjberg
/
Anne Thorsen
Side
4/4