Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
L 141 Bilag 4
Offentligt
1863405_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Til udvalget fremsendes hermed til orientering:
Supplerende høringssvar til lovforslag nr. L 141 af 7. februar 2018 om ændring af
udlændingeloven (Smidigere regler for bibeskæftigelse og frivilligt arbejde for
udenlandske arbejdstagere m.v.).
Udlændinge- og Integrationsministeriet har således modtaget et revideret hø-
ringssvar fra Danes Worldwide af 21. februar 2018 (modtaget i ministeriet den 24.
februar 2018). Danes Worldwides generelle tilkendegivelser er tage til efterret-
ning.
Herudover har ministeriet modtaget høringssvar af 28. februar 2018 fra LO.
I forhold til LO’s høringssvar
bemærkes, at det helt overordnede formål med det
fremsatte lovforslag er at begrænse udenlandske arbejdstageres behov for at
søge arbejdstilladelse til at udføre bibeskæftigelse med sammenhæng til deres
hovedbeskæftigelse, så det bliver smidigere for både arbejdstagere og arbejdsgi-
vere.
Regeringen ønsker, at forslaget skal kunne rumme flest mulige udenlandske ar-
bejdstagere, så behovet for at søge arbejdstilladelse til bibeskæftigelse bliver be-
grænset så meget som muligt. Hermed håber jeg, at vi undgår flere af de uheldige
sager, som de gældende regler har givet anledning til.
Hvis der skal stilles krav om sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår, og det skal kon-
trolleres i praksis, vil SIRI skulle tage stilling til sagen, inden arbejdstageren påbe-
gynder sin bibeskæftigelse hos en bestemt arbejdsgiver, dvs. svarende til de reg-
ler, som vi allerede har i dag, og som tydeligvis ikke fungerer. Dette er baggrunden
for, at der med det fremlagte forslag ikke lægges op til en særskilt ekstra myndig-
hedskontrol af løn- og ansættelsesvilkår i relation til bibeskæftigelsen. Dermed vil
reguleringen af løn- og ansættelsesvilkår for bibeskæftigelse– som det i øvrigt
gælder på det danske arbejdsmarked
fremadrettet reguleres via den danske
model, som baserer sig på aftaler mellem arbejdsmarkedets parter.
Jeg vil i den forbindelse gerne understrege, at der ikke med lovforslaget lægges op
til at ændre på de nuværende regler om opholdstilladelse med henblik på beskæf-
2. marts 2018
International rekruttering
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 16557
382108
Side
1/2
L 141 - 2017-18 - Bilag 4: Supplerende høringssvar, fra udlændinge- og integrationsministeren
tigelse. Her vil det helt uændret være en grundlæggende betingelse for at få op-
holdstilladelse med henblik på beskæftigelse, at de tilbudte løn- og ansættelses-
vilkår er sædvanlige. SIRI tager således ved behandlingen af en ansøgning om op-
holdstilladelse på baggrund af beskæftigelse stilling til løn- og ansættelsesvilkår.
Dette ændres der ikke på med lovforslaget. De smidigere regler for bibeskæftigel-
se omfatter kun udenlandske arbejdstagere, der i forbindelse med ansøgningen
om opholdstilladelse på baggrund af deres hovedbeskæftigelse, har været igen-
nem en grundig sagsbehandling i SIRI.
Det skal også bemærkes, at forslaget om ret til 12 timers bibeskæftigelse opgjort
som et gennemsnit pr. kvartal uden at indgive ansøgning, hvis der sammenhæng
med hovedbeskæftigelsen, efter Udlændinge- og Integrationsministeriets opfat-
telse er i overensstemmelse med arbejdstidsdirektivets regler.
Endelig skal det bemærkes, at det er regeringens opfattelse, at udlændinge, der
har opholdstilladelse her i landet, ikke bør tildeles en karenstid, hvis de alene har
fået en bøde på grund af ulovligt arbejde.
Der henvises i øvrigt til Udlændinge- og Integrationsministeriets høringsnotat af
23. februar 2018 (UUI, 2017-18, L 141, Bilag 3).
Med venlig hilsen
Inger Støjberg
Side
2/2