Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
L 141 Bilag 3
Offentligt
1859984_0001.png
Notat
KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT
vedrørende
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Smidigere regler for bibeskæfti-
gelse og frivilligt arbejde for udenlandske arbejdstagere m.v.)
1. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Høringsnotatet angår lovforslag om ændring af udlændingeloven (Smidigere reg-
ler for bibeskæftigelse og frivilligt arbejde for udenlandske arbejdstagere m.v.).
Lovforslaget blev fremsat den 7. februar 2018 og samtidig hermed sendt i høring
med frist den 21. februar 2018 hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Aalborg Universitet, Aarhus Erhverv/International Community, Aarhus Universitet,
Advokatrådet (Advokatsamfundet), Akademikernes Centralorganisation, Amnesty
International, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Beskæftigelsesrådet, Business
Danmark, Bygge-, Anlægs- og Trækartellet, Børns Vilkår, Center for Frivilligt Socialt
Arbejde, Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU, CEPOS, Cevea, Copenhagen
Business School - Handelshøjskolen, Danes Worldwide, Danmarks Biblioteksfor-
ening, Danmarks Idrætsforbund, Danmarks Rederiforening, Danmarks Rejsebu-
reau Forening, Danmarks Skibsmæglerforening, Danmarks Tekniske Universitet,
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Artistforbund, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv,
Danske Advokater, Danske Havne, Danske Regioner, Danske Universiteter, Dansk
Flygtningehjælp, Dansk Musiker Forbund, Dansk Skuespillerforbund, Dansk Social-
rådgiverforening, Dansk Ungdoms Fællesråd, Datatilsynet, Den Danske Dommer-
forening, Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder, Den Katolske
Kirke i Danmark, Den Kongelige Ballet, Den Kooperative Arbejdsgiver og interes-
seorganisation i Danmark, De Regionale Arbejdsmarkedsråd, Det Faglige Hus, DGI,
DI, DIGNITY - Dansk Institut Mod Tortur, Dokumentations- og Rådgivningscentret
om Racediskrimination, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Fi-
nansDanmark, Finansrådet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Folkehøjsko-
lernes Forening i Danmark, Foreningen af Udlændingeretsadvokater, Frise (Frivil-
ligcentre og Selvhjælp Danmark), Frie Funktionærer, Frivilligrådet, Funktionærer-
nes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Færøernes Landsstyre, Gartneri-, land-
og Skovbrugets Arbejdsgivere, Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre), HK, Hånd-
værksrådet, HORESTA, IDA, Indvandrermedicinsk klinik, Odense Universitetshospi-
tal, Indvandrerrådgivningen, Institut for Menneskerettigheder, IT-Universitetet i
23. februar 2018
International rekruttering
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Sagsbehandler
Marianne Ulrik Mertens
Sags nr.
2017 - 16557
Side
1/19
L 141 - 2017-18 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
København, KFUM's sociale arbejde, Kirkernes Integrationstjeneste, KL, Knud Vilby
(på vegne af Fredsfonden), Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte,
Kraka, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Københavns Univer-
sitet, Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen Adoption & Samfund, Landsfor-
eningen af Forsvarsadvokater, Landsorganisationen i Danmark, Ledernes Hoved-
organisation, Mellemfolkeligt Samvirke, Plums Fond for fred, økologi og bæredyg-
tighed (tidl. Fredsfonden), Politiforbundet i Danmark, Producentforeningen - The
Danish Producers Association, PRO-Vest, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsi-
denten for Østre Landsret, PROSA - Forbundet af IT-professionelle, Red Barnet,
Refugees Welcome, Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Roskilde Universitet,
Røde Kors, Rådet for Etniske Minoriteter, samtlige byretter, SOS mod Racisme,
Syddansk Universitet, Sundhedskartellet, Sø- og Handelsretten, Udlændingenæv-
net, Work-live-stay southern denmark, Ægteskab uden grænser, Ældresagen, 3F.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har pr. 22. februar 2018 modtaget svar
fra: Udlændingenævnet, Datatilsynet, Dansk Musiker Forbund, DA, Finanssekto-
rens Arbejdsgiverforening, Ledernes Hovedorganisation, 3F, SOS Racisme, Lands-
foreningen af Menighedsråd, Center for Frivilligt Socialt Arbejde, Danske Universi-
teter, Danmarks Idrætsforbund (DIF), Røde Kors og Danes Worldwide. LO forven-
ter at afgive høringssvar i uge 9.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har endvidere modtaget høringssvar fra
Rigsombudsmanden i Grønland, Ældresagen, Københavns Byret på vegne af by-
retspræsidenterne, Politiforbundet, KL, Færøernes Landsstyre, Institut for Menne-
skerettigheder og Rigsadvokaten, der har oplyst ikke at have bemærkninger til
lovforslaget.
Det bemærkes, at præsidenten for Østre Landsret og præsidenten for Vestre
Landsret ikke har ønsket at udtale sig om lovforslaget.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar. Udlæn-
dinge- og Integrationsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført i kur-
siv.
Bemærkninger af generel politisk karakter, gengivelse af de foreslåede regelæn-
dringer og bemærkninger, der ikke vedrører lovforslaget, herunder bemærkninger
om ændring af visumreglerne og reglerne om fast track og certificering, samt gen-
givelser af og bemærkninger til tidligere vedtaget lovgivning, indgår ikke i hørings-
oversigten.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af
samtlige synspunkter henvise til høringssvarene, som er sendt til Folketingets
Udvalg for Udlændinge og Integration.
2. Generelle bemærkninger
Røde Kors
mener, at regeringens lovforslag er positivt, fordi det giver flere men-
nesker mulighed for at løfte et frivilligt engagement uden unødige bureaukratiske
benspænd som særskilt at skulle ansøge herom samt uden negative konsekvenser
Side
2/19
L 141 - 2017-18 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
for ens fremtidige opholdstilladelse. Røde Kors henviser til, at de er bekendt med,
at lovændringen omfatter en afgrænset gruppe udenlandske borgere, der ophol-
der sig i det danske samfund på grundlag af beskæftigelse eller selvstændig er-
hvervsvirksomhed, men at denne gruppe også omfatter ressourcestærke borgere,
der med en frivillig indsats kan yde nyttige bidrag for både svage og udsatte bor-
gere, hvorfor Røde Kors finder det positivt, at man med lovændringen ikke længe-
re skal indgive særskilt ansøgning om at udføre frivilligt, ulønnet arbejde, og der-
med giver flere personer, der i forvejen har deres dagligdag i det danske samfund
lettere adgang til at deltage i civilsamfundet.
Danmarks Idrætsforbund (DIF)
støtter fuldt ud lovforslaget således at udenland-
ske arbejdstagere (jf. foreslået nyt stk. 21. i § 9 a) fremadrettet sikres mulighed for
at deltage i det frivillige foreningsliv i Danmark. DIF henviser i den forbindelse til,
at deltagelse i hverdagens fællesskaber i foreningslivet er centralt for, at enhver
borger hurtigt kan forstå og begå sig i Danmark, og at foreningslivet er de helt
centrale danske fællesskaber, hvor alle borgere mødes året rundt; får demokratisk
deltagelse ind under huden; lærer sproget og vores sociale normer.
Danske Universiteter
hilser det velkomment, at regeringen ønsker, at de nye reg-
ler skal træde i kraft hurtigst muligt, og Danske Universiteter deler fuldt ud dette
ønske. Danske Universiteter er generelt positiv over for ændringsforslagets løs-
ninger, som tager højde for størstedelen af de nuværende udfordringer, når det
gælder bibeskæftigelse for udlændinge med arbejds- og opholdstilladelse (især
ordningen for forskere og gæsteforskere), frivilligt arbejde og ændringerne om-
kring karensperioden. Danske Universiteter understreger, at det er vigtigt, at for-
skeres særlige funktion og forpligtigelser modsvares af regler med en passende
fleksibilitet og rummelighed, og at det derfor også er glædeligt, at lovforslaget
anerkender dette ved bl.a. at give forskere mulighed for at undervise, vidensdele
og på anden måde formidle deres viden i samfundet uden tidsmæssige begræns-
ninger.
Danske Universiteter
finder det positivt, at forslaget også omfatter personer, som
allerede opholder sig i landet med en arbejds- og opholdstilladelse. Danske Uni-
versiteter henviser i den forbindelse til, at problematikken ellers vil være aktuel i
en årrække, indtil alle tilladelser udstedt inden lovændringen er enten fornyet
eller udløbet. Danske Universiteter finder det også positivt, at udenlandske ar-
bejdstagere på f.eks. beløbsordningen får mulighed for bibeskæftigelse på 156
timer pr. kvartal, og at dette opgøres pr. kvartal (frem for pr. uge som set ved
andre ordninger), idet der heri ligger den nødvendige fleksibilitet. Herudover hil-
ser Danske Universiteter det velkomment, at lovforslaget giver ret til ulønnet fri-
villigt arbejde uden at indgive ansøgning om bibeskæftigelse, da netop frivilligt
arbejde er en vigtig vej til stærkere tilknytning til det danske samfund. Endelig
finder Danske Universiteter det positivt, at karensperioden i forbindelse med tids-
ubegrænset opholdstilladelse bortfalder for personer med opholdstilladelse i
Danmark, idet de nuværende regler betyder uforholdsmæssige konsekvenser for
den enkelte udlænding.
Side
3/19
L 141 - 2017-18 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
SOS Racisme
finder grundlæggende lovforslaget meget positivt; særligt at man nu
ønsker en afbureaukratisering af området og ønsker at skaffe sig af med lovgiv-
ning, som er overflødig og skader de berørte udlændinge såvel som Danmark. SOS
Racisme finder det også positivt, at man vil give alle udlændinge ret til - uden an-
søgning - og straffrihed for - udførelse af frivilligt arbejde i Danmark. SOS Racisme
finder det endnu mere positivt, at man ikke skal have forlænget karenstiden med
15 eller 22�½ år, før man kan søge om permanent ophold, på grund af den forbry-
delse, som politikerne i den tidligere lovgivning har ment, det er, at arbejde uden
for det arbejdssted, man har fået tilladelse til efter § 9 a stk. 2.
3F
har ingen bemærkninger til at udenlandske forskere og gæsteforskere gives
mulighed for bibeskæftigelse mv., men kan derimod ikke støtte forslaget om frita-
gelse for arbejdstilladelse til bibeskæftigelse og selvstændig erhvervsvirksomhed
for øvrige udenlandske arbejdstagere indenfor de brancher 3F dækker
uanset
timebegrænsningens størrelse.
Ledernes Hovedorganisation
støtter de foreslåede ændringer. Lederne anfører i
den forbindelse, at det er ledernes vurdering, at forslagene vil kunne bidrage til at
fastholde og tiltrække kvalificeret arbejdskraft til Danmark, og at ændringerne
giver udlændinge, som allerede arbejder i Danmark, lettere og mere fleksibel mu-
lighed for at bidrage mere til det danske samfund gennem f.eks. frivilligt arbejde,
foredrag, undervisning og opstart af selvstændig virksomhed ved siden af hoved-
beskæftigelsen. Lederne finder, at det er positivt, at der ikke længere skal gives
særskilt ansøgning om bibeskæftigelse.
Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA)
kan støtte lovændringen, idet FA an-
ser det for nødvendigt, at den udenlandske arbejdskraft
der har opholds- og
arbejdstilladelse i Danmark
har den nødvendige fleksibilitet til at agere på ar-
bejdsmarkedet. FA anfører i den forbindelse, at smidiggørelsen af reglerne kan
bidrage til at tiltrække højt kvalificeret arbejdskraft til Danmark, hvilket FA finder
positivt.
DA
finder det positivt, at det foreslås, at udlændinge, der har opholdstilladelse, og
som straffes for ulovligt arbejde, ikke længere omfattes af den gældende karens-
periode på 15 år i forbindelse med at opnå tidsubegrænset ophold i Danmark, da
virksomhederne oplever, at deres udenlandske medarbejdere opgiver at blive i
landet permanent, hvis de straffes for en utilsigtet overskridelse af udlændingelo-
ven, hvormed virksomheden (og Danmark) mister muligheden for at fastholde
vigtige kompetencer.
Dansk Musiker Forbund
glæder sig i høj grad over, at der kommer smidigere reg-
ler til gavn for de af forbundets medlemmer fra udlandet, som arbejder i Danmark
med arbejds- og opholdstilladelse på baggrund af særlige individuelle kvalifikatio-
ner. Dansk Musiker Forbund anfører i den forbindelse, at disse højt kvalificerede
musikere med forslaget vil kunne bidrage med deres viden og kundskaber overfor
danskerne og derved gøre det danske samfund rigere. Dansk Musiker Forbund
anser i øvrigt de højt kvalificerede udenlandske musikere som et vigtigt led i ud-
viklingen af danske musikere. Dansk Musiker Forbund glæder sig ligeledes over, at
Side
4/19
L 141 - 2017-18 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
reglen om 15 års karantæne på ansøgning om permanent opholdstilladelse lem-
pes.
Danes Worldwide
ser meget positivt på et tiltag, som har potentielt positiv virk-
ning på Danmarks internationale konkurrenceevne.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har noteret sig de generelle tilkendegivel-
ser.
3. Smidigere regler for bibeskæftigelse
3.1. Grupper omfattet af de smidigere regler for bibeskæftigelse
Danske Universiteter
ønsker en afklaring af, om forslaget også betyder, at der
ikke fremadrettet skal søges bibeskæftigelse for DVIP, der underviser på et andet
dansk universitet (DVIP defineres ved at være en deltidsstilling, som opnås i kraft
af hovedbeskæftigelsen).
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at der med lovforsla-
get lægges op til, at en udlænding med opholdstilladelse som forsker efter udlæn-
dingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 3, eller gæsteforsker efter udlændingelovens § 9 a,
stk. 2, nr. 4, skal kunne udføre bibeskæftigelse uden timebegrænsning og uden at
indgive ansøgning om arbejdstilladelse, hvis der er sammenhæng mellem hoved-
og bibeskæftigelse. Det kan f.eks. være i form af undervisning på et andet dansk
universitet.
Landsforeningen af Menighedsråd
anfører, at folkekirken har en del udenlandske
kirkemusikere (organister og kirkesangere) ansat og benytter udenlandske musi-
kere i forbindelse med fx koncerter, hvorfor landsforeningen har brug for at få
præciseret i hvilken udstrækning de ændrede regler får virkning for denne perso-
nalegruppe. Landsforeningen af Menighedsråd nævner som et eksempel på bibe-
skæftigelse bemærkningernes pkt. 3.1.2.2., hvor det fremgår, at et orkestermed-
lem kan spille i et andet orkester eller undervise på en musikskole, og landsfor-
eningen antager, at orkestermedlemmet i eksemplet har opholdstilladelse jf. § 9
a, stk. 2, nr. 2 eller nr. 6, og at kirkemusikerne kan have opholdstilladelse efter
disse bestemmelser.
Landsforeningen af Menighedsråd
anfører endvidere, at der i folkekirken er tradi-
tion for, at kirkemusikerne både vikarierer og spiller koncerter i andre kirker end
den, de er ansat i, ligesom kirkemusikere underviser på såvel musik- som kirkemu-
sikskoler, og orkestermusikere spiller koncerter (solo/duo mm.) i kirkerne. Lands-
foreningen af Menighedsråd opfordrer i den forbindelse til
såfremt kirkemusike-
re ikke allerede er omfattet af den foreslåede ændring
at de ligestilles med or-
kestermedlemmer.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at det afgørende for,
om
og i hvilket omfang
en udlænding er omfattet af de nye smidigere regler for
bibeskæftigelse, er den konkrete udlændings opholdsgrundlag.
Side
5/19
L 141 - 2017-18 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
En udenlandsk kirkemusiker kan få opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a,
stk. 2, nr. 2 (den såkaldte beløbsordning), hvis musikeren er tilbudt en årsløn på et
minimumsbeløb, som i 2018-niveau er fastsat til 417.793,60 kr. Tilsvarende kan en
udenlandsk kirkemusiker få opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2,
nr. 6, hvis udførelsen af det tilbudte arbejde er knyttet sig så meget til den pågæl-
dende udlænding, at kun denne må antages at kunne varetage arbejdet. Det kan
f.eks. være artister og kunstnere, herunder sangere, musikere og dirigenter.
En kirkemusiker med opholds- og arbejdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a,
stk. 2, nr. 6, om særlige individuelle kvalifikationer vil
hvis lovforslaget vedtages
kunne udføre bibeskæftigelse i op til 12 timer om ugen (opgjort som et gennem-
snit pr. kvartal) uden at indgive ansøgning om arbejdstilladelse, hvis der er sam-
menhæng mellem hoved- og bibeskæftigelse.
Danske Universiteter
finder det uheldigt, at udenlandske ph.d.-studerende ikke er
omfattet af lovforslaget, idet en del af udfordringerne med bibeskæftigelse der-
ved forsat vil være aktuelle for en stor del af universiteternes udenlandske med-
arbejdere.
Danske Universiteter
opfordrer i den forbindelse regeringen til at omfatte ph.d.-
studerende af lovforslaget. Danske Universiteter anfører, at ph.d.-studerende
under de nuværende regler har tilladelse til bibeskæftigelse på 20 timer om ugen,
men alt for let vil kunne risikere at bijobbe ulovligt i forbindelse med fx eksterne
formidlingsopgaver (som påhviler dem på linje med øvrigt videnskabeligt ansatte)
eller miljøskifte internt i Danmark. Danske Universiteter peger samtidig på, at
ph.d.-studerende ikke vil blive omfattet af ændringerne for frivilligt arbejde, hvor-
for de risikerer uvidende at optage ulovlig bibeskæftigelse. Danske Universiteter
sammenfatter, at det er vigtigt, at lovændringen inkluderer alle ph.d.-studerende
(ansatte-indskrevne, ikke-ansatte-indskrevne, ikke-ansatte-ikke-indskrevne og
ph.d.’er på fleksible ordninger).
Danske Universiteter
fremhæver, at ph.d.-studerende ikke synes at være omfat-
tet af lovforslaget om ret til at udføre frivilligt, ulønnet arbejde uden ansøgning -
dette på trods af, at de er beskæftiget ved universiteterne (for størstedelens ved-
kommende gennem ansættelse). Danske Universiteter mener, at ph.d.-
studerende (herunder også gæste ph.d.-studerende) skal være omfattet af lov-
forslaget, da deres situation er helt parallel med forskeres og andre udenlandske
arbejdstageres situation.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at ph.d.-studerende
udlændingeretligt anses for at være studerende. I dag har ph.d.-studerende
ud
over deres fuldtidsstudie
ret til at arbejde 20 timer om ugen og fuldtid i som-
mermånederne (juni, juli og august). Arbejdstilladelsen er ikke tilknyttet en be-
stemt arbejdsgiver, og der stilles ikke krav om, at der skal være sammenhæng
mellem ph.d.-studiet og den studerendes arbejde.
Henset til, at ph.d.-studerende
ligesom forskere og gæsteforskere
ofte vareta-
ger arbejde for andre arbejdsgivere, f.eks. i form af censorarbejde og konference-
deltagelse, er regeringen indstillet på, at ph.d.-studerende omfattes af de nye smi-
Side
6/19
L 141 - 2017-18 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
digere regler for bibeskæftigelse og frivilligt arbejde for forskere og gæsteforskere
og vil fremsætte et ændringsforslag herom.
Dansk Musiker Forbund
finder, at der skal gælde de samme regler om tilladelse til
bibeskæftigelse uden ansøgning for udlændinge med arbejds- og opholdstilladelse
på baggrund af særlige individuelle kvalifikationer, som lovforslaget lægger op til
skal gælde for udenlandske forskere og gæsteforskere, dvs. at der ikke bør være
en timetalsbegrænsning på bibeskæftigelsen for denne gruppe, men kun et krav
om at bibeskæftigelsen skal stå i sammenhæng med hovedbeskæftigelsen. Dansk
Musiker Forbund anfører i den forbindelse, at udlændinge med særlige individuel-
le kvalifikationer på den måde får samme mulighed for at udbrede deres kund-
skaber, som forskere og gæsteforskere. Dansk Musiker Forbund anfører endvide-
re, at baggrunden for at de udenlandske musikere med særlige individuelle kvali-
fikationer får arbejdstilladelse i Danmark skyldes, at de besidder kvalifikationer i
verdensklasse, og at de kan de bidrage med deres viden og kundskaber inden for
deres profession til gavn for Danmark, såfremt de sidestilles med forskere og gæ-
steforskere. Dansk Musiker Forbund anfører endelig, at såfremt dette ikke kan
imødekommes, foreslås det, at der fastsættes regler for gruppen af udlændinge
med arbejds- og opholdstilladelse på baggrund af særlige individuelle kvalifikatio-
ner, som tillader denne gruppe
ud over at de må tage lønmodtagerbibeskæfti-
gelse med op til 12 timer pr. uge i gennemsnit pr. kvartal, som står i sammenhæng
med hovedbeskæftigelsen
at tage bibeskæftigelse som freelancere med hono-
rarbetaling uden begrænsning.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at der med lovforsla-
get lægges op til, at forskere og gæsteforskere med opholds- og arbejdstilladelse
efter henholdsvis udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 3 og 4, får ret til at udføre
bibeskæftigelse uden timebegrænsning henset til, at forskergruppen dels er kende-
tegnet ved, at det er en sædvanlig og efterspurgt del af det at være forsker, at de
skal holde foredrag, undervise og dele viden også uden for deres formellem ho-
vedansættelse, og dels er kendetegnet ved at have kompetencer på et helt særligt
højt niveau som Danmark i højere grad kan få fuldt udbytte af, hvis de kan bruge
kompetencerne frit.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal endvidere bemærke, at der med lov-
forslaget lægges op til, at bibeskæftigelsen
for alle udenlandske arbejdstagere
både kan være i form af lønarbejde og selvstændig erhvervsvirksomhed, herunder
freelancearbejde. Freelancearbejde skal dog medregnes i den timebegrænsning
som gælder for bl.a. udlændinge med opholds- og arbejdstilladelse efter udlæn-
dingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 6, om særlige individuelle kvalifikationer.
3.2. Løn og honorar
Dansk Musiker Forbund
anfører, at der kan være en situation, hvor en udlænding
tager ekstra arbejde som underviser nogle timer om ugen med løn og timetal, og
derudover er en efterspurgt solist, hvor vedkommende aflønnes med et honorar
for optræden. Dansk Musiker Forbund anfører endvidere, at en solist i visse til-
fælde kan modtage et stort honorar for en optræden og i andre tilfælde et mindre
honorar, og at det bl.a. afhænger af hvor dygtig og efterspurgt vedkommende er
på sit instrument. Dansk Musiker Forbund påpeger i den forbindelse, at honora-
Side
7/19
L 141 - 2017-18 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
rer, der er B-indkomst, og hvoraf der skal betales am-bidrag, indberettes til ind-
komstregisteret med de udbetalte beløb, uden at der skal indberettes timetal, og
at der er derved opstår usikkerhed om, hvorledes modtagne honorarer som B-
indkomst skal bedømmes i forhold til lovforslagets regler om maksimalt, ugentligt
timetal. Dansk Musiker Forbund foreslår derfor, at der for gruppen af udlændinge
med arbejds- og opholdstilladelse på baggrund af særlige individuelle kvalifikatio-
ner, som ud over hovedbeskæftigelsen har honorarer som B-indkomst, ikke skal
være regler om maksimalt ugentligt timetal knyttet til honorarindkomsten, da
timetallet ikke kan opgøres uden store administrative omkostninger til kontrol,
indhentelse af oplysninger, dokumentation og beregninger, og da der opstår usik-
kerhed for udlændingen om, hvorvidt vedkommende må påtage sig et engage-
ment eller ej, hvilket er en retsusikkerhed som i sidste ende kan have store, nega-
tive konsekvenser.
Dansk Musiker Forbund
anfører også, at det ikke står klart, hvorledes de i lov-
forslaget nævnte 12 timer i gennemsnit pr. uge skal opgøres, når der er tale om
arbejde som freelancer eller selvstændig med B-indkomst, og det står heller ikke
klart, hvorledes arbejde som lønmodtager med timetal kan kombineres med job
som freelancer eller i selvstændig virksomhed med B-indkomst, hvorfor der bør
fastsættes nogle retningslinjer, som er enkle, rimelige og gennemskuelige.
Dansk Musiker Forbund
foreslår, at der for denne særlige gruppe ud over de ge-
nerelle regler om lønarbejde med maksimalt timetal, bør være tilladelse til at op-
pebære honorarindkomst på baggrund af arbejde, der står i sammenhæng med
hovedbeskæftigelsen, og at der ikke bør være nogen beløbsmæssig begrænsning
herfor.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at hensigten med
forslaget er at begrænse udenlandske arbejdstageres behov for at søge arbejdstil-
ladelse til at udføre bibeskæftigelse med sammenhæng til deres hovedbeskæfti-
gelse, så det bliver smidigere og mere fleksibelt for både arbejdstagere og ar-
bejdsgivere. Forslaget indeholder derfor ikke begrænsninger i muligheden for at
udføre bibeskæftigelse grundet formen af en udenlandsk arbejdstagers aflønning.
Der er ikke med lovforslaget fastsat en beløbsmæssig begrænsning for, hvor me-
get honorarindkomst eller anden indkomst en udenlandsk arbejdstager kan have.
Størrelsen af honorarindkomst m.v., vil
sammen med arbejdstagerens redegørel-
se for bibeskæftigelsen knyttet til honorarindtægten
kunne indgå som et mo-
ment i en konkret vurdering af, hvor mange timer en udenlandsk arbejdstager har
udført bibeskæftigelse.
3.3. Kravet om sammenhæng
Danske Universiteter
peger på, at lovforslaget lægger vægt på sammenhæng
mellem bibeskæftigelsen og forskerjobbet, og at det er vigtigt, at den fremadret-
tede administration af reglerne ikke udvikler sig til at være en snæver afgrænsning
af definitionen af ordet sammenhæng. Danske Universiteter anfører i den forbin-
delse, at beskæftigelsen som forsker dels omfatter et bredt fagligt genstandsfelt,
dels en bred række af opgaver og funktioner, og at det er vigtigt, at fortolkningen
af reglerne ikke kompromitterer dette, hvorfor det bør klargøres, hvordan SIRI vil
Side
8/19
L 141 - 2017-18 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
håndtere tvivlstilfælde. Danske Universiteter opfordrer til, at såvel forsker som
universitet kontaktes som et indledende skridt for at oplyse sagen, før der skrides
til eventuelle sanktioner.
Danske Universiteter
forslår, at a i forlæ gelse af for uleri ge ”f er i for
af u dervis i g, foredrag eller a det i de for de pågælde des forskerfelt” tilfø-
jer ”heru der e sor- og edø
elsesar ejde Pu kt . . . side .” Der ed
ekspliciteres en af anstødsstenene i den nuværende lovgivning.
Danske Universiteter
henviser til, at selvstændig erhvervsvirksomhed også er
omfattet af, hvad en udenlandsk forsker (og arbejdstagere i øvrigt) kan udføre
uden at skulle søge om særskilt tilladelse til bibeskæftigelse, og at det er positivt,
hvis udenlandske forskere dermed har mulighed for at etablere sig som start-up,
iværksætter eller på anden vis afprøve, om forskningen kan omsættes til en for-
retningsidé. Danske Universiteter fremhæver, at det er vigtigt, at denne mulighed
for selvstændig virksomhed gælder, når forskeren arbejder i virksomheden, uagtet
at forskeren er grundlægger, stifter, medstifter, ejer, medejer eller lign. af start-
up’e .
Landsforeningen af Menighedsråd
anmoder om få oplyst, om det vil opfattes som
bibeskæftigelse omfattet af bestemmelsen, at et orkestermedlem spiller koncert i
en kirke.
SOS Racisme
ønsker, at tilladelsen er endnu bredere: selv forskere, musikere,
religiøse forkyndere og IT-eksperter kan komme i pengenød i en periode. SOS
Racisme anfører i den forbindelse at, når de fortsat er ansat i deres hovedbeskæf-
tigelse, som der har været brug for en udlænding til at udfylde i Danmark, hvorfor
skulle de så ikke have lov at påtage sig en bibeskæftigelse uden for deres fagom-
råde, så længe de betaler skat af deres bi-indkomst, så de på den måde bliver
behandlet lige så godt som danske statsborgere, EU- eller EØS-borgere og udlæn-
dinge som er familiesammenførte og flygtninge.
Ledernes Hovedorganisation
er bekymret for, at der i konkrete tilfælde kan rejses
tvivl hos arbejdstager om, hvorvidt der er en sammenhæng mellem den pågæl-
dendes hoved- og bibeskæftigelse, når der ikke længere skal gives en særskilt
ansøgning, og lederne havde derfor gerne set, at beskæftigede udlændinge med
opholds- og arbejdstilladelse ikke underlægges kravet om sammenhæng mellem
hoved- og bibeskæftigelse. Lederne anfører i den forbindelse, at en ophævelse af
kravet vil fjerne usikkerheden ved at udføre bibeskæftigelse eller frivilligt arbejde
for en udlænding med en fuldtids hovedbeskæftigelse, men at Lederne som mi-
nimum forudsætter, at ministeriet udarbejder en meget klar vejledning om, hvor-
dan SIRI foretager en vurdering af, om der er sammenhæng mellem hoved- og
bibeskæftigelse. Endvidere anfører Lederne, at det desuden skal være muligt at
forudgående for en bibeskæftigelse at få vurderet, om der er den tilstrækkelige
sammenhæng mellem bi- og hovedbeskæftigelse hos SIRI.
DA
anfører, at det af lovforslaget fremgår, at der stilles krav om, at der skal være
sammenhæng mellem hovedbeskæftigelse og bibeskæftigelse, og at der også
gives konkrete eksempler på det i lovforslaget. DA anfører i den forbindelse, at
Side
9/19
L 141 - 2017-18 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
det dog altid vil være en konkret vurdering, hvilket medfører usikkerhed for den
enkelte virksomhed, som beskæftiger medarbejdere, der har ansættelsen som
bibeskæftigelse. DA anfører endvidere, at der allerede i dag er eksempler, hvor
virksomhed og medarbejder i god tro lader medarbejderen arbejde med arbejds-
opgaver, som de troede var omfattet af hovedbeskæftigelsen, men hvor SIRI er
kommet frem til, at der reelt var tale om bibeskæftigelse (CBS-professor i skatte-
udvalget), hvorfor DA foreslår, at SIRI bør have pligt til at vejlede (bindende) for-
udgående, så virksomheder og medarbejder kan få vished, og at det er afgørende,
at SIRI er tilgængelig og kan give svar inden for rimelig tid (f.eks. en uge).
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at hensigten med
forslaget er at begrænse udenlandske arbejdstageres behov for at søge arbejdstil-
ladelse til at udføre bibeskæftigelse med sammenhæng til deres hovedbeskæfti-
gelse, så det bliver smidigere og mere fleksibelt for både arbejdstagere og ar-
bejdsgivere.
Sammenhæng mellem hoved- og bibeskæftigelse skal derfor forstås bredt, og hvis
der sagligt kan argumenteres for, at der er sammenhæng, vil den klare formod-
ning være, at der ér sammenhæng. Det gælder f.eks. for en forsker, der udfører
censor- og bedømmelsesarbejde, eller et orkestermedlem, der spiller koncert i en
kirke.
3.4. Verserende sager, hvor der er sket politianmeldelse
Danske Universiteter
påpeger, at lovforslaget lægger op til, at fritagelsen for ar-
bejdstilladelse til bibeskæftigelse skal gælde alle, der allerede opholder sig i Dan-
mark. Danske Universiteter mener, at lovforslaget også bør gælde de eksisterende
opholdstilladelser, hvor der foreligger en politianmeldelse, og at disse politian-
meldelser og verserende sager ved forskellige instanser bør stilles i bero, og po-
tentielle fremtidige afgørelser ifølge gammel lov (inden ny lovs ikrafttrædelse)
omstødes med tilbagevirkende kraft. Danske Universiteter sammenfatter, at ver-
serende sager bør behandles med udgangspunkt i det nye eksisterende lovforslag,
som forventes vedtaget og implementeret snarest.
SOS Racisme
ønsker amnesti for de udlændinge, der allerede er blevet tiltalt eller
straffet for at have arbejdet for en anden arbejdsgiver end den arbejdsgiver, som
opholds- og arbejdstilladelsen er stedfæstet til. SOS Racisme præciserer, at der
herved menes amnestien i form af eftergivelse af straf med tilbagebetaling af
eventuel bøde samt evt. erstatning for svie og tort og ærekrænkelse, og at dette
også bør gælde de udlændinge, der allerede har forladt Danmark pga. at de føler
sig uretfærdigt behandlet og føler de er blevet gjort kriminelle, og finder, at de er
blevet voldsomt diskrimineret af en lovparagraf, der ikke nødvendigvis har været
fortolket for dem i forbindelse med, at de har modtaget deres arbejds- og op-
holdstilladelse.
SOS Racisme
anfører i forlængelse heraf, at der også bør gælde amnesti for bøde-
straffene til de berørte arbejdsgivere, bl.a. for at krav om straffrihed i forbindelse
med tildeling af offentlige midler eller puljemidler for disse arbejdsgivere, hvad
enten det er firmaer, organisationer eller institutioner som Folketinget, der har
modtaget en sådan dom, ikke bør hindres af en sådan ulovlig handling, som ikke
Side
10/19
L 141 - 2017-18 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
engang de folkevalgte lovgivere har vidst var ulovlig. SOS Racisme anfører endvi-
dere, at det må være muligt for myndigheder eller domstole at gennemse de
nævnte afgørelser i retterne og give amnesti, idet loven ikke oprindelig var til-
tænkt at straffe de berørte grupper, som jo har lovligt ophold, og at de dømte ikke
reelt har vidst, at arbejdstilladelsen til en stedfæstet arbejdsgiver betød, at de slet
ikke måtte udføre andet arbejde, lønnet eller ulønnet, som fx. at holde et oplæg
om skatteunddragelse for et Folketingsudvalg, eller deltage i en koncert med et
andet orkester, end det, de var ansat i.
SOS Racisme
anfører, at nogle af de nævnte lovovertrædende udlændinge allere-
de er udrejst af Danmark, da de har følt sig dårlig behandlet ved at blive kriminali-
seret og straffet for noget, de ikke reelt har opfattet som ulovligt eller kriminelt,
og ved at de har fået udskudt muligheden for permanent ophold. SOS Racisme
henviser derfor til, at udlændingemyndighederne bør finde de udrejste udlændin-
ge og meddele dem amnesti for straffen, tilbagebetale bøden/bøderne, en erstat-
ning for tort og svie, og igen give dem mulighed for at søge opholds- og arbejdstil-
ladelse, og se bort fra det mellemliggende ophold i udlandet i forbindelse med en
evt. kommende ansøgning om permanent ophold i Danmark.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at det af bemærknin-
gerne til lovforslagets § 2 (side 16) fremgår, at straffen i sager, som på lovens
ikrafttrædelsestidspunkt ikke er endeligt afgjort, skal fastsættes efter retningslin-
jerne i dette lovforslag.
Det følger af straffelovens § 3, at spørgsmålet om straf for handlinger, som er
foretaget før lovens ikrafttræden, efter lovens ikrafttræden skal afgøres efter de
nye regler, men at afgørelsen dog ikke må blive strengere end efter de tidligere
regler.
3.5. Arbejdsgiveransvar
Danske Universiteter
peger på, at da universiteterne, som arbejdsgivere for såvel
hoved- som bibeskæftigelse, ikke har mulighed for at afsøge arbejdstagers bibe-
skæftigelse, bør universiteterne ikke kunne holdes ansvarlige for arbejdstagers
overholdelse af denne timebegrænsning.
Danske Universiteter
velkommer, at SIRI generelt indfører en ny tilgang, således
at styrelsen fremadrettet i størst muligt omfang vejleder i stedet for at politian-
melde ved mindre førstegangsforseelser, da lovgivningens kompleksitet på områ-
det og det forhold, at det angår en stor gruppe medarbejdere, der også skal forstå
og kunne følge reglerne, gør, at det er en betydelig udfordring, at universiteterne
bruger mange ressourcer på at formidle og overholde lovgivningen vedr. uden-
landsk arbejdskraft, hvorfor en ny tilgang, hvor SIRI vil vejlede og arbejde proak-
tivt i forhold til at overholde lovgivningen, frem for at politianmelde, derfor er en
positiv udvikling. Danske Universiteter anfører i den forbindelse, at i tvivlstilfæl-
dene bør fokus ikke alene være på forseelsens størrelse, men på hvorvidt arbejds-
giver forsætligt har overtrådt betingelserne i udlændingelovgivningen, og forsæt-
ligheden bør være afgørende for, om der indgives en anmeldelse, og at arbejdsgi-
Side
11/19
L 141 - 2017-18 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
ver for hovedbeskæftigelsen ikke bør kunne straffes, hvis det kan bevises, at ar-
bejdsgiver har været uvidende om den ulovlige handling.
Danske Universiteter
ser gerne, at universiteterne også modtager den informati-
on, som forskerne ifølge lovforslaget får af SIRI, med henblik på at kunne informe-
re og rådgive ud fra den nye lovgivning. Danske Universiteter opfordrer samtidig
til, at SIRI forsat er i dialog med universiteterne og forskerne om den fremadret-
tede fortolkning af reglerne. Danske Universiteter ønsker imidlertid at bemærke,
at a ved forståelse af ”førstega gsforseelser” å tage udga gspu kt i, at det
er en førstega
gsforseelse for de e kelte ude la dske a søger. Hvis ”første-
ga gsforseelse” k tter sig til det e kelte u iversitet ar ejdsgiver , vil det i prak-
sis ikke betyde nogen større ændring for universiteterne og andre store virksom-
heder med tusinder af udenlandske medarbejdere, hvorfor en snæver fortolkning
af ”førstega gsforseelse” således ikke ør føre til, at a dre edar ejde-
re/ansøgere fra samme institution ikke imødekommes med vejledning ved en
førstegangsforseelse. Tilsvarende bør der også være en forholdsmæssig vurdering
af ”førstega gsforseelse” alt efter, o der er tale o e
i dre ar ejdsplads ed
få udenlandske medarbejdere eller en stor organisation med et stort antal uden-
landske medarbejdere, således at store organisationer imødekommes med det
fornødne rum til at agere på og implementere ændringer som følge af en første-
gangsforseelse. Danske Universiteter foreslår i forlængelse heraf, at SIRI også
vejleder ved førstegangsforseelser via universiteternes kontaktpersoner (som
supplement til den vejledning der gives direkte til ansøger og/eller den i ansøg-
ningen anførte kontakt) for at styrke universiteternes muligheder for at imple-
mentere de nødvendige ændringer.
DA
finder det positivt, at SIRI indfører en generel ny tilgang til kontrol med uden-
landsk arbejdskraft, som betyder, at SIRI fremover i videst muligt omfang vejleder
administrativt i stedet for at politianmelde ved mindre førstegangsforseelser,
mens SIRI fortsat vil politianmelde som i dag, hvis der er tale om gentagelsestil-
fælde, eller hvis overtrædelsen umiddelbart fremstår grov. DA henviser i den for-
bindelse til, at der med forslaget dæmmes op for nogle af de situationer, hvor
virksomheder på udlændingeområdet hidtil har oplevet meget markante straffe i
form af bøder og toårigt tab af certificering som konsekvens af mindre forseelser.
3F
ka ikke støtte ”… at St relse for I ter atio al Rekrutteri g og I tegratio
generelt indfører en ny tilgang, således at styrelsen fremadrettet i størst muligt
o fa g vejleder i stedet for at politia elde ved i dre førstega gsforseelser”.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at det er en arbejds-
givers ansvar at sikre, at udenlandske medarbejdere har opholds- og arbejdstilla-
delse.
Der ændres ikke med lovforslaget på strafbarheden af ulovligt arbejde. En udlæn-
ding, der arbejder ulovligt, f.eks. ved at have udført bibeskæftigelse uden sam-
menhæng med hovedbeskæftigelsen eller ved at have udført bibeskæftigelse for
mange timer, vil således fortsat kunne idømmes en straf herfor, jf. herved udlæn-
dingelovens § 59, stk. 3. Tilsvarende gælder for en arbejdsgiver, der beskæftiger en
Side
12/19
L 141 - 2017-18 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
udlænding uden fornøden arbejdstilladelse eller i strid med de for en arbejdstilla-
delse fastsatte betingelser, jf. herved udlændingelovens § 59, stk. 5.
Det lægges dog med lovforslaget op til, at SIRI generelt i forhold til ulovligt arbejde
indfører en ny tilgang, således at styrelsen fremadrettet i størst muligt omfang
vejleder i stedet for at politianmelde ved mindre førstegangsforseelser eller i til-
fælde, som fremstår som en uforvarende fejl fra arbejdstagers eller arbejdsgivers
side.
En arbejdsgiver eller udenlandsk arbejdstager, der er i tvivl om, hvorvidt der er
behov for at indgive ansøgning om arbejdstilladelse til bibeskæftigelse, kan altid
rette henvendelse til SIRI med henblik på at få vejledning om reglerne. Herudover
vil SIRI generelt vejlede om de nye regler i sammenhænge, hvor arbejdsgivere, der
har udenlandsk arbejdskraft ansat, er samlet. F.eks. på det årlige Erhvervsforum
og Studieforum. SIRI vil også vejlede om de nye regler på www.nyidanmark.dk.
3.7. Kontrol
Danske Universiteter
opfordrer i relation til orienteringsbrevet til personer, der
allerede
har opholdstilladelse, og so skal opl ses o SIRI’s e uligheder for
registersamkøring med CVR, til, at SIRI påser, at dette brev udformes på en sådan
vis, at orienteringen og baggrunden er klar og forståelig for målgruppen (dvs. bl.a.
også udformet på engelsk), samt at det ikke giver anledning til unødvendig utryg-
hed hos modtagerne.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at SIRI allerede i dag
vejleder om sin og Udlændingestyrelsens adgang til at registersamkøre med bl.a.
eIndkomst ved nyoprettelse af virksomheder i CVR. Denne vejledning vil blive udvi-
det med, at SIRI fremover også kan registersamkøre med CVR. Derudover vil SIRI i
forhold til eksisterende enkeltmandsejede virksomheder og interessentskaber ud-
sende orienteringsbreve om de nye muligheder for registersamkøring med CVR.
3F
anfører
i forlængelse af den generelle bemærkning om ikke at kunne støtte
forslaget for udenlandske arbejdstagere inden for de brancher 3F dækker
at
udnyttelse af udenlandske arbejdstagere og omgåelse af eksisterende bestem-
melser vedrørende udenlandsk arbejdskraft i forvejen er udbredt - f.eks. indenfor
det relativt uorganiserede landbrugsområde, og at det i praksis vil være umuligt at
kontrollere overholdelse af de foreslåede ændringer.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at hensigten med
forslaget er at begrænse udenlandske arbejdstageres behov for at søge arbejdstil-
ladelse til at udføre bibeskæftigelse med sammenhæng til deres hovedbeskæfti-
gelse, så det bliver smidigere for både arbejdstagere og arbejdsgivere. Regeringen
ser ingen grund til at undtage specifikke grupper af udenlandske arbejdstagere,
f.eks. inden for landbruget.
Det skal i den forbindelse understreges, at der ikke med lovforslaget lægges op til
at ændre på de nuværende regler om opholdstilladelse med henblik på beskæfti-
gelse. Det er en grundlæggende betingelse for at få opholdstilladelse med henblik
på beskæftigelse, at de tilbudte løn- og ansættelsesvilkår er sædvanlige. SIRI tager
Side
13/19
L 141 - 2017-18 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
således ved behandlingen af en ansøgning om opholdstilladelse på baggrund af
beskæftigelse stilling til løn- og ansættelsesvilkår. Dette ændres der ikke på med
lovforslaget.
De smidigere regler for bibeskæftigelse omfatter således kun udenlandske arbejds-
tagere, der i forbindelse med ansøgningen om opholdstilladelse på baggrund af
deres hovedbeskæftigelse, har været igennem en grundig sagsbehandling i SIRI.
Løn- og ansættelsesvilkår i relation til bibeskæftigelsen vil
som det i øvrigt gæl-
der på det danske arbejdsmarked
være reguleret via den danske model, som
baserer sig på aftaler mellem arbejdsmarkedets parter.
4. Smidigere regler for frivilligt arbejde
4.1. Grænseflader til lovgivning på andre områder, aftaleindgåelse, kravet om
sædvanlighed og vederlag/godtgørelse
Røde Kors
anfører, at det ikke klart fre
går af lov e ærk i ger e o ”ulø et,
frivillig ar ejde” refererer til de defi itio er af frivilligt e gage e t, so a ve -
des i lovgivning under beskæftigelsesministeriet jf. lov om arbejdsløshedsforsik-
ring m.v. og lov om fleksydelse1 og bekendtgørelse om udbetaling af dagpenge,
hvorfor Røde Kors anbefaler, at lovbemærkninger henviser til disse definitioner og
de tilhørende vejledninger. Røde Kors henviser i den forbindelse til, at skellet mel-
lem forskellige typer frivilligt engagement i forvejen er vanskelige, og at det er
problematisk, at der udvikles forskellige formuleringer og definitioner under hen-
holdsvis udlændingeloven og love og regler under Beskæftigelsesministeriet. Røde
Kors henviser endvidere til, at dette bidrager med yderligere forvirring og usikker-
hed blandt de frivillige, hvilket er en barriere for at engagere sig frivilligt. Røde
Kort henviser i den forbindelse også til, at der i den omtalte vejledning findes en
række ekse pler på ”frivillig aktivitet” og ”frivillig, ulø et ar ejde”, hvilket ville
give mere klarhed fremfor de eksempler, som nævnes i lovbemærkningerne.
Røde Kors
undrer sig over, at
det i lov e ærk i ger e kræves ”[…]at de ude -
landske arbejdstager skal have en aftale med en formaliseret organisatorisk enhed
o at udføre ulø et frivilligt ar ejde” tredje afs it, side 8 .
Røde Kors fremhæ-
ver i den forbindelse, at det ikke fremgår, om der med aftale menes skriftligt eller
mundtligt, men at hvis der henvises til skriftlige aftaler, er det ikke et krav, der
stilles andre steder, og at Røde Kors anser det som unødig indblanding i organisa-
tionernes måde at organisere frivillige på, hvorfor det bør ekspliciteres, at der kan
være tale om skriftlige eller mundtlige aftaler.
DIF
opfordrer til, at det i forslaget tydeliggøres at frivilligt ulønnet arbejde natur-
ligvis også indbefatter selve udøvelsen af en aktivitet i en forening, f.eks. som
fodboldspiller, håndboldspiller og lignende. DIF bemærker i den sammenhæng, at
foreningslivet ikke har en sondring mellem frivilligt arbejde og frivillige aktiviteter.
DIF
anfører i forhold til
e ærk i ge o ” At det ulø ede frivillige ar ejde skal
udføres for en organisation eller forening, der er formelt organiseret, betyder, at
den udenlandske arbejdstager skal have en aftale med en formaliseret organisato-
risk e hed o at udføre ulø et frivilligt ar ejde.”,
at der ganske sjældent er for-
Side
14/19
L 141 - 2017-18 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
elle ”aftaler”
om frivilligt arbejde i vores ca. 9.000 lokale foreninger, og at stort
set alt frivilligt arbejde er aftalt mundtligt og uden dokumentation, hvorfor DIF
henstiller til, at man med udtrykket aftale alene mener sådanne mundtlige og
uformelle aftaler.
DIF
anfører i forhold til
e ærk i ge ”Det ulø ede frivillige ar ejde å ikke
erstatte lønnet arbejdskraft, og det er således en forudsætning, at det er sædvan-
ligt, at det pågælde de ar ejde udføres ulø et og frivilligt.”,
at man indenfor
samme foreninger kan opleve i princippet ensartede funktioner, der hhv. vareta-
ges af lønnet og frivillig ulønnet arbejdskraft. F.eks. kan en håndboldklub have en
lønnet træner og regnskabsmedarbejder til førsteholdet, mens de to funktioner
varetages af frivilligt ulønnet arbejde for serieholdene, hvorfor det er sædvanligt,
at en arbejdsfunktion kan være både lønnet og ulønnet i samme forening. DIF
forudsætter, at
der ed for uleri ge o ”at det er sædva ligt, at det pågæl-
de de ar ejde udføres ulø et og frivilligt” he vises
til det helt specifikke arbejde
i foreningen (fx ulønnet træner for serie 4) og ikke til om arbejdsfunktionen gene-
relt kan være lønnet.
Danske Universiteter
henviser til, at det i bemærkningerne til § 1 fremgår,
at ”de
udenlandske arbejdstager skal have en aftale med en formaliseret organisatorisk
e hed o at udføre ulø et frivilligt ar ejde” for ikke at være o fattet af krav
om tilladelse til bibeskæftigelse. Danske Universiteter påpeger i den forbindelse,
at
”orga isatorisk e hed” først
og fremmest ikke bør fortolkes snævert, og at
Danske Universiteter ønsker at gøre opmærksom på, at det ikke bør medføre et
større bureaukrati for de frivillige organisationer eller foreninger ved at skulle
udar ejde ”ko trakter” eller skriftlige aftaler, hvor det hidtil ikke har været rugt
eller sædvanligt (fordi aftalen er sket i kraft af fx foreningsmedlemskab eller
mundtlige aftaler).
Center for Frivilligt Socialt Arbejde
gør opmærksom på, at der for alle andre frivil-
lige findes et regelsæt i Ligningsloven om vederlag, hvorefter frivillige og ulønnede
bestyrelsesmedlemmer jf. BEK nr. 1308 af 24/11/2015 får skattefri godtgørelse for
bl.a. telefon, befordring, rejser, internet, administration, beklædning og andet, og
at disse regler er udbredte og anvendte i rigtig mange foreninger. Det er i den
forbindelse Center for Frivilligt Socialt Arbejdes vurdering, at den nye formulering
om vederlag i nærværende lovforslag skaber et nyt skel mellem det, der betragtes
som tilladt og ikke tilladt vederlag til frivillige (skattefri godtgørelse), hvilket kan
skabe forvirring, bidrage til oplevelse af juridisk besvær og forskelsbehandling
mellem frivillige, hvorfor det anbefales at læne sig op af Ligningslovens formule-
ring om skattefri godtgørelser i nærværende lovforslag.
DA
anfører, at der i lovforslaget stilles krav om, at det frivillige arbejde skal være
ulønnet og vederlagsfrit, men at det dog nævnes, at man gerne må modtage
” i dre delser”, hvor
der gives eksempler såsom transportudgifter, festivalarm-
bånd m.fl. DA påpeger i den forbindelse, at nogle festivalarmbånd kan koste op til
3-4.000 kr., og at beløbsstørrelsen giver anledning til tvivl om, hvor meget man
må modtage som frivillig, hvorfor DA foreslår, at der
for at fjerne tvivl og utilsig-
tede overtrædelser
i stedet for indføres en fast øvre grænse for den årlige er-
kendtlighed, som må modtages i forbindelse med frivilligt arbejde.
Side
15/19
L 141 - 2017-18 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1859984_0016.png
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at hensigten med
lovforslaget er at smidiggøre de gældende regler, så udlændinge med opholdstil-
ladelse på baggrund af beskæftigelse får adgang til at udføre ulønnet frivilligt
arbejde uden at skulle søge arbejdstilladelse hertil.
Der er således med lovforslaget lagt op til brede rammer for, hvad udenlandske
arbejdstagere må udføre af ulønnet frivilligt arbejde, så længe det ulønnede frivil-
lige arbejde ikke erstatter lønnet arbejdskraft, og så længe det er sædvanligt, at
det pågældende arbejde udføres ulønnet og frivilligt.
Der er således ikke med lovforslaget lagt op til, at der skal udarbejdes en særskilt
skriftlig aftale om at udføre ulønnet frivilligt arbejde. En mundtlig aftale vil være
tilstrækkelig, så længe det ulønnede frivillige arbejde ikke erstatter lønnet arbejds-
kraft, og så længe det er sædvanligt, at det pågældende arbejde udføres ulønnet
og frivilligt.
Tilsvarende gælder i tilfælde, hvor ensartede funktioner kan varetages både af
lønnet og frivilligt ulønnet arbejdskraft. En funktion vil således være omfattet af
lovforslagets afgrænsning af ulønnet frivilligt arbejde, hvis den konkrete funktion
ikke erstatter lønnet arbejdskraft, og hvis det er sædvanligt, at den pågældende
funktion varetages ulønnet og frivilligt.
Det gælder også for spørgsmålet om vederlag eller godtgørelse. Et vederlag eller
en godtgørelse vil således være inden for rammerne af, hvad der med lovforslaget
forstås ved ”ulønnet”, hvis
vederlaget eller godtgørelsen ikke er udtryk for en
egentlig lønudbetaling, og hvis vederlaget eller godtgørelsen er sædvanlig for,
hvad andre tilsvarende ulønnede frivillige modtager for deres indsats. Dette gæl-
der også f.eks. i forhold til modtagelsen af et festivalarmbånd.
4.2. Hjælp til naboen
Danske Universiteter
anfører, at formuleringen om aftale med formaliseret orga-
nisatorisk enhed stadig gør det ulovligt at hjælpe naboen med f.eks. at lægge fli-
ser, hvilket Danske Universiteter ser som uhensigtsmæssigt i forhold til den socia-
le integration i lokalsamfundet.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at det ikke udlændin-
geretligt anses for arbejde at hjælpe sin nabo, f.eks. med at lægge fliser.
4.3. Sanktion
3F
finder det vigtigt, at det i lovforslaget er præciseret, at der kun må være tale
om ulønnet frivilligt arbejde, der ikke må erstatte lønnet arbejdskraft, men anfø-
rer samtidig, at da frivilligt arbejde kan misbruges, må man sikre, at udnyttelse og
omgåelse af frivilligt arbejde kan sanktioneres.
Der ændres ikke med lovforslaget på strafbarheden af ulovligt arbejde. En udlæn-
ding, der arbejder ulovligt, f.eks. ved at have udført bibeskæftigelse uden sam-
menhæng med hovedbeskæftigelsen eller ved at have udført bibeskæftigelse for
mange timer, vil således fortsat kunne idømmes en straf herfor, jf. herved udlæn-
Side
16/19
L 141 - 2017-18 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
dingelovens § 59, stk. 3. Tilsvarende gælder for en arbejdsgiver, der beskæftiger en
udlænding uden fornøden arbejdstilladelse eller i strid med de for en arbejdstilla-
delse fastsatte betingelser, jf. herved udlændingelovens § 59, stk. 5.
Det lægges dog med lovforslaget op til, at SIRI generelt indfører en ny tilgang,
således at styrelsen fremadrettet i størst muligt omfang vejleder i stedet for at
politianmelde ved mindre førstegangsforseelser.
5. Ændring af karensreglerne ved tidsubegrænset opholdstilladelse
5.1. Forlængelsessager
Danske Universiteter
opfordrer til, at personer, der afventer en arbejds- og op-
holdstilladelse som forlængelse af en eksisterende tilladelse, ikke omfattes af
karensperioden. Danske Universiteter anfører hertil, at det fremgår af bemærk-
ningerne, at en udlænding, som har ret til at opholde sig i landet under behand-
lingen af en forlængelse af en allerede meddelt arbejds- og opholdstilladelse, vil
være omfattet af karensperioden, da vedkommende ikke har en arbejds- og op-
holdstilladelse, før arbejds- og opholdstilladelsen bliver forlænget. Danske Univer-
siteter anfører endvidere, at mange forskere søger om forlængelse af deres ar-
bejds- og opholdstilladelse
enten som følge af forlænget ansættelse eller fordi
deres ansættelse trækker sig ud over den periode, man maksimalt kan få en ar-
bejds- og opholdstilladelse for, og at Danske Universiteter derfor finder det uhen-
sigtsmæssigt, at forskerne i disse situationer kan rammes af karensperioden; sær-
ligt fordi de i dag ikke må indsende en forlængelsesansøgning tids nok til at få den
behandlet, inden den eksisterende tilladelse udløber.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at det efter forslaget
er afgørende, om udlændingen har arbejdet ulovligt, jf. § 59, stk. 3, på et tids-
punkt, hvor den pågældende ikke har haft opholdstilladelse her i landet, og at
udlændinge, der har ret til at opholde sig i Danmark under behandlingen af en
ansøgning om forlængelse af en allerede meddelt opholdstilladelse, ikke har op-
holdstilladelse, før tilladelsen eventuelt måtte blive forlænget.
Det bemærkes endvidere, at en udlænding, der rettidigt har indgivet ansøgning
om forlængelse, vil bibeholde sin hidtidige ret til at arbejde, mens udlændinge-
myndighederne vurderer, om betingelserne for opholdstilladelsen fortsat er til
stede, således at der er grundlag for at forlænge opholdstilladelsen.
Endelig bemærkes det, at en ansøgning om forlængelse af en opholdstilladelse kan
indgives 3 måneder før tilladelsens udløb, jf. § 20, stk. 8 i udlændingebekendtgø-
relsen (bekendtgørelse nr. 1197 af 26. september 2016 om udlændinges adgang
her til landet), og at sagsbehandlingen i forbindelse med en ansøgning om forlæn-
gelse af en opholdstilladelse som forsker normalt tager 3 måneder.
SOS Racisme
finder, at lovændringen vedrørende permanent ophold bør formule-
res, så det er uomtvisteligt, at de omhandlede arbejdstagende udlændinge, der er
blevet dømt efter den nugældende lov, alligevel ikke får udskudt muligheden for
permanent ophold med 15 eller 22�½ år.
Side
17/19
L 141 - 2017-18 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal bemærke, at det fremgår af lovforsla-
gets § 2, stk. 1, at de foreslåede ændringer træder i kraft dagen efter bekendtgø-
relsen i Lovtidende. Det betyder bl.a., at den gældende bestemmelse i udlændinge-
lovens § 11 b
fremover § 11 b stk. 1
om en karensperiode på 15 år i forbindelse
med straf for overtrædelse af udlændingelovens § 59, stk. 3, fra denne dag ikke
finder anvendelse på udlændinge, der på tidspunktet for overtrædelsen havde
opholdstilladelse her i landet. Det gælder også udlændinge, der er straffet for at
have overtrådt § 59, stk. 3, før lovens ikrafttræden.
5.2. Karensperiodens længde
3F
er enig i, at den nuværende karensperiode på 15 år er relativ hård for perso-
ner, der har arbejds- og opholdstilladelse, men som arbejder ulovligt. 3F kan dog
ikke tilslutte sig helt at fjerne karensperioden, idet der bør sanktioneres en ka-
rensperiode ved ulovligt arbejde, hvorfor 3F foreslår, at man i stedet kan genind-
føre den tidligere gældende karensperiode på 5 år for personer, der har arbejds-
og opholdstilladelse som bryder reglerne og arbejder ulovligt.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at udlændingelovens
§ 11 b om ulovligt arbejde og en karensperiode i forhold til muligheden for at opnå
tidsubegrænset opholdstilladelse blev indført ved lov nr. 324 af 18. maj 2005 om
ændring af udlændingeloven, lov om ægteskabs indgåelse og opløsning og repa-
trieringsloven (Skærpet straf for ulovlig beskæftigelse, afskaffelse af madkasse-
ordningen, styrkelse af oplysningsgrundlaget i sager om helbredsbetinget humani-
tær opholdstilladelse, præcisering af Flygtningenævnets uafhængighed, fremhæ-
velse af hensynet til familiens enhed, udvidelse af personkredsen, der kan modtage
hjælp efter repatrieringsloven, m.v.) med navnlig det formål at imødegå asylansø-
geres ulovlige arbejde.
Det har imidlertid vist sig i praksis, at reglen i nogle tilfælde rammer unødigt
hårdt, og at der kan være grund til at ændre bestemmelsen, således at der i for-
hold til spørgsmålet om en karensperiode i forbindelse med tidsubegrænset op-
holdstilladelse skelnes mellem udlændinge, der har opholdstilladelse her i landet,
og udlændinge, som ikke har et opholdsgrundlag i Danmark på tidspunktet for det
ulovlige arbejde.
Det foreslås derfor at ændre udlændingelovens § 11 b, således at udlændinge, der
udfører ulovligt arbejde, mens de har opholdstilladelse her i landet, ikke længere
omfattes af bestemmelsen.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal endvidere bemærke, at udlændinge-
lovens § 11, stk. 3, nr. 2, og § 11 a gælder uændret. Det gælder også for udlændin-
ge, der har opholdstilladelse.
Det fremgår af udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 2, at det er en betingelse for at
opnå tidsubegrænset opholdstilladelse, at udlændingen ikke er idømt ubetinget
straf af mindst 6 måneders fængsel. I sådanne tilfælde er udlændingen således
helt udelukket fra at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse.
Side
18/19
L 141 - 2017-18 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Udlændingelovens § 11 a indeholder de almindelige regler om fastsættelse af en
karensperiode i forhold til muligheden for at opnå tidsubegrænset opholdstilladel-
se, hvis en udlænding er idømt en lavere frihedsstraf end ubetinget fængsel i
mindst 6 måneder.
Udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 2, og § 11 a er forbeholdt tilfælde, hvor der er
idømt frihedsstraf, mens udlændingelovens § 11 b omfatter alle udlændinge, der
er straffet efter udlændingelovens § 59, stk. 3, for at have arbejdet ulovligt. Det
gælder uanset straffens størrelse og uanset, om udlændingen har et egentligt
opholdsgrundlag i Danmark eller ej.
Det er regeringens opfattelse, at udlændinge, der har opholdstilladelse her i lan-
det, ikke bør tildeles en karenstid, hvis de alene har fået en bøde på grund af ulov-
ligt arbejde. Det bemærkes herved, at der ofte vil være tale om, at overtrædelsen
skyldes en misforståelse af reglerne.
Det bemærkes endvidere, at udlændinge, der har opholdstilladelse, fortsat vil kun-
ne få en bøde for at have arbejdet ulovligt.
Side
19/19