Undervisningsudvalget 2017-18
L 131 Bilag 7
Offentligt
1859793_0001.png
Sagsnr.: 18/02466
Undervisningsministeriet
Februar 2018
Supplerende høringsnotat
om
Forslag til lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v.
(Permanent tilskudsmodel for inklusion på frie grundskoler)
1. Indledning
Høringsnotat over lovforslaget (lovforslag nr. L 131 af 25. januar 2018) er sendt til Undervis-
ningsudvalget den 25. januar 2018 (L 131
Bilag 1).
2. Senere indkomne høringssvar
Undervisningsministeriet har den 5. februar 2018 modtaget høringssvar fra KL over lovforslaget
(L 131).
KL bemærker, at de frie grundskoler ikke tilskyndes til at optage flere elever med særlig behov
end hidtil, idet der med lovforslaget lægges op til et generelt tilskud ud fra skolens elevtal.
KL bemærker, at der er tale om en skjult forøgelse af det statslige tilskud ud over den i forvejen
besluttede forhøjelse af tilskudsprocenten, og at der bør være en incitamentsmodel, hvor de sko-
ler, der påtager sig større inklusionsopgaver, skal have flere ressourcer. Endvidere bemærker KL,
at der ikke foreligger dokumentation for, at en forøgelse af inklusionstilskuddet gør, at skolerne
optager flere elever, hvilket bør undersøges forinden finansiering overvejes. Endelig er KL kritisk
over for, at de frie grundskoler ikke længere skal redegøre for tilskuddets anvendelse, idet det er
vigtigt at følge op på, hvordan ressourcerne til inklusion bruges, og et redegørelseskrav vil skærpe
fokus på pengenes anvendelse.
Ministeriets bemærkninger:
Modellen i lovforslaget med gruppering af skolerne i fire intervaller og fordeling af tilskud på
grundlag af skolens elevantal er valgt på baggrund af en undersøgelse fra Danmarks Evaluerings-
institut om inklusion i de frie grundskoler. Undersøgelsen viser bl.a., at de mindre frie grundsko-
ler har en større andel af elever med behov for inklusion end de større skoler. Den foreslåede
model er den bedst mulige i forhold til at målrette tilskuddet efter behov. En model med tilskud
til fx dokumenterede inklusionsbehov er ikke praktisk mulig. Det skyldes, at elever med inklusi-
onsbehov på frie grundskoler ikke registreres af skolerne, og at den kommunale PPR heller ikke
visiterer disse elever.
Lovforslaget indebærer ikke en forhøjelse af de frie grundskolers tilskud. Tilskudsniveauet fast-
sættes som hidtil fortsat på de årlige finanslove. Lovforslaget indeholder en ændring af den mo-
del, hvormed det samlede tilskud til de frie grundskoler fordeles mellem de enkelte skoler. Der er
således ikke tale om en skjult forhøjelse af det statslige tilskud ud over den fastsatte koblingspro-
cent.
Taksterne i den foreslåede tilskudsmodel er fastsat på finansloven for 2018, således at mindre
skoler får større tilskud end de store skoler. Samtidig får alle skoler et højere tilskud end de
1
L 131 - 2017-18 - Bilag 7: Supplerende høringsnotat
Sagsnr.: 18/02466
70.000 kr. pr. skole i den gældende ordning, og dermed et bedre grundlag for at optage elever
med behov for inklusion.
Med lovforslaget indføres en permanent tilskudsmodel for inklusion, og der vil derfor ikke længe-
re være behov for, at de frie grundskoler i ledelsesberetningen i årsrapporten særskilt skal redegø-
re for tilskuddenes anvendelse til brug for bl.a. overvejelser om indholdet af en permanent ord-
ning. En ophævelse af dette krav vil samtidig lette skolernes administrative arbejde, og bidrage til
regeringens målsætning om regelforenkling og afbureaukratisering.
Høringssvaret giver således ikke anledning til, at Undervisningsministeriet vil fremsætte ændrings-
forslag.
2