Undervisningsudvalget 2017-18
L 130 Bilag 1
Offentligt
1849487_0001.png
Undervisningsministeriet
Januar 2018
Sagsnr. 18/00005
Høringsnotat
om
Forslag til lov om ændring af lov om produktionsskoler
(Justering af skoleydelse)
1. Indledning
Et udkast til lovforslag har i perioden den 21. december 2017 til den 5. januar 2018 været i høring hos
41 myndigheder og organisationer. Lovforslagsudkastet er også offentliggjort på Høringsportalen.
Der er modtaget 11 høringssvar fra organisationer, hvoraf 6 indeholder bemærkninger. En oversigt
med angivelse af, hvem der har afgivet høringssvar, er vedlagt.
2. Sammenfatning af ændringer i lovforslaget i forhold til høringsudkastet
De modtagne høringssvar har givet anledning til en præcisering i lovforslagets bemærkninger af, at pro-
duktionsskoledeltagere, som var optaget på uddannelsen før den 1. januar 2017, fortsat vil være beretti-
get til skoleydelse efter den (højere) takst, som var gældende i 2016.
Der er herudover foretaget ændringer af redaktionel og lovteknisk karakter.
3. Bemærkninger til enkeltelementer til udkastet til lovforslag
3.1. Justering af produktionsskoleydelse
Danmarks Vejlederforening (DVF) hilser det velkomment, at skoleydelsen til produktionsskoleelever
justeres og forhøjes.
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) bemærker, at det grundlæggende ikke bør være økonomiske incita-
menter, der afgør de unges uddannelsesvalg. DA mener, at det aktuelle niveau for skoleydelsen på pro-
duktionsskoler burde have været videreført på den forberedende grunduddannelse (FGU). DA finder
det også uhensigtsmæssigt, at det med aftalen om Finansloven for 2018 er besluttet at hæve produkti-
onsskoleydelsen fra 1. januar 2018 svarende til niveauet for den kommende skoleydelse for ikke forsør-
gere på FGU.
Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF) hilser det velkomment, at produktionsskole-
ydelsen hæves til niveauet for den kommende skoleydelse for ikke-forsørgere på FGU fra 1. januar
2018, og at produktionsskolerne efterregulerer udbetalingerne af ydelsen med udgangspunkt i denne da-
to. Det bemærkes, at den højere skoleydelse vil bidrage til, at det bliver mere attraktivt for unge uden
beskæftigelse eller ungdomsuddannelse at benytte et produktionsskoleophold til at skabe sig bedre mu-
ligheder for senere at tage en ungdomsuddannelse eller finde beskæftigelse.
Produktionsskoleforeningen glæder sig over, at skoleydelsen foreslås hævet og hilser lovændringen vel-
kommen. Det bemærkes, at målgruppen i 2017 har mødt en økonomisk barriere ift. at påbegynde pro-
duktionsskoleforløb, og at produktionsskolerne har oplevet en dramatisk elevnedgang. Det bemærkes
ligeledes, at der er tale om en særdeles alvorlig situation, der meget vel kan føre til skolelukninger i løbet
af 2018. På den baggrund ses justeringen af skoleydelsen som en vigtig faktor ift. at vende den negative
udvikling.
1
L 130 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra undervisningsministeren
1849487_0002.png
Undervisningsministeriet
Januar 2018
Sagsnr. 18/00005
SMVdanmark (tidl. Håndværksrådet) er generelt positive overfor og støtter den foreslåede forhøjelse af
skoleydelsen på produktionsskolerne. Det bemærkes, at produktionsskolerne fortsat skal være attraktive
for unge, at der er behov for flere faglærte Danmark, herunder at produktionsskolerne kan være med til
at forberede eleverne på arbejdslivet, og at en forhøjelse af skoleydelsen vil virke fordrende for at påbe-
gynde en uddannelse. Det bemærkes endvidere, at produktionsskolernes arbejdsmarkedslignende vilkår
gør det rimeligt, at der udbetales skoleydelse/løn til alle elever uanset alder, der er reguleret efter, hvor
mange timer, eleverne er på skolen og hvor aktivt de deltager.
Uddannelsesforbundet og Uddannelseslederne finder det positivt, at ydelsen hæves til niveau for den
kommende skoleydelse for ikke-forsørgere på den forberedende grunduddannelse med virkning fra 1.
januar 2018. Derudtrykkes endvidere håb om, at den højere ydelse vil gøre det mere attraktivt for unge
uden beskæftigelse eller ungdomsuddannelse at vælge et produktionsskoleophold, der evt. kan føre dem
videre i uddannelse eller arbejde.
Undervisningsministeriets bemærkninger:
Undervisningsministeriet noterer sig den helt overvejende positive modtagelse af den foreslåede juste-
ring af produktionsskoleydelsen.
3.2. Ikrafttræden og virkningstidspunkt
Produktionsskoleforeningen anmoder om, at processen for lovændring foretages så hurtigt, det lader
sig gøre. Det bemærkes, at målgruppen for produktionsskoleforløb ikke har råd til at påbegynde et for-
løb med den nuværende lave sats, og at der derfor ikke kan forventes en tilbagevenden af elever, førend
ydelsen reelt er sat op.
Undervisningsministeriets bemærkninger:
Det indgår i lovforslaget, at loven har virkning fra den 1. januar 2018, og der skal derfor ske en efterre-
gulering af de udbetalinger af skoleydelse, der har fundet sted fra dette tidspunkt. Som følge af de fri-
ster, der gælder for lovforslags behandling, kan lovforslaget imidlertid ikke forventes vedtaget før om-
kring 1. marts 2018.
Folketingets Finansudvalg vil få forelagt et aktstykke med henblik på etablering af særskilt hjemmel til
at udbetale skoleydelse med den foreslåede justerede takst, indtil lovforslaget formelt er trådt i kraft.
3.3. Fastholdelse af satser på 2016-niveau for produktionsskoledeltagere optaget før 2017
Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Produktionsskoleforeningen samt Uddannel-
sesforbundet og Uddannelseslederne bemærker, at der fortsat findes produktionsskoledeltagere, som
var optaget i 2016 og dermed på nuværende tidspunkt får skoleydelse på det højere niveau, der var gæl-
dende i 2016. Der opfordres til, at denne gruppe af produktionsskoledeltagere kan fastholde retten til
skoleydelse efter den højere takst, der var gældende i 2018.
Undervisningsministeriets bemærkninger:
Det har ikke været hensigten med lovforsalget at ændre retstilstanden for disse produktionsskoledelta-
gere. Det er i lovforslagets bemærkninger tydeliggjort, at disse produktionsskoledeltagere fortsat vil få
den skoleydelse, de hidtil har haft, jf. § 2, stk. 2, i lov nr. 1749 af 27. december 2016.
4. Andre bemærkninger
Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF) foreslår, at det forsørgertillæg til produktions-
skoledeltagere, som er en del af den politiske aftale om bedre veje til uddannelse og job vedrørende
etablering af en ny forberedende grunduddannelse indarbejdes i lovforslaget, så det også omfatter pro-
duktionsskoleelever med virkning fra den 1. januar 2018. Det anføres, at der er risiko for, at forsørgere,
der er godt i gang med produktionsskoleforløb fravælger uddannelse af økonomiske hensyn. Det vil
2
L 130 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra undervisningsministeren
1849487_0003.png
Undervisningsministeriet
Januar 2018
Sagsnr. 18/00005
svække deres uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder. Derudover er der hensynet til børnenes leve-
vilkår. Det bemærkes endelig, at der er tale om et meget lavt ydelsesniveau set i forhold til SU-
berettigede forsørgere og forsørgere på uddannelseshjælp.
Produktionsskoleforeningen finder ligeledes, at forsørgertillæg skal inddrages i lovforslaget, således at
det også gøres gældende pr. 1. januar 2018. Det anføres, at produktionsskoledeltagere ikke i dag kan få
forsørgertillæg, og at de dermed reelt er frataget muligheden for at påbegynde et forløb på en produkti-
onsskole.
Uddannelsesforbundet og Uddannelseslederne opfordrer ligeledes til, at forsørgertillæg indføres allere-
de fra 1. januar 2018. Det anføres, at en gruppe af elever på produktionsskolerne er forældre og derfor
har brug for tillægget for at kunne sikre deres børn en anstændig levevis og for at undgå at forlade pro-
duktionsskolen med de dermed forringede muligheder for evt. at gennemføre en erhvervsuddannelse
og at opnå varig tilknytning til arbejdsmarkedet.
Undervisningsministeriets bemærkninger:
Lovforslaget har baggrund i finanslovsaftalen for 2018, efter hvilken regeringen (Venstre, Liberal Alli-
ance og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti med virkning fra den 1. januar 2018 har af-
talt at hæve produktionsskoleydelsen til niveauet for den kommende skoleydelse for ikke-forsørgere på
den forberedende grunduddannelse. I overensstemmelse med finanslovsaftalen for 2018 har det udkast
til lovforslag, som har været i høring, ikke indeholdt forslag om et forsørgertillæg.
I 2016 var ca. 1 pct. af det samlede antal produktionsskoledeltagere forsørgere, herunder ca. 2 pct.
blandt deltagere over 18 år. Et evt. forsørgertillæg til skoleydelsen vil dermed have en marginal effekt i
forhold til den samlede produktionsskoleaktivitet. Samtidig har der ikke hidtil været et forsørgertillæg,
så der er således ingen grund til at antage, at det i sig selv forklarer faldet i søgning til skolerne. Dertil
kommer, at der derfor heller ikke er nuværende produktionsskoledeltagere, som vil få et ændret forsør-
gelsesgrundlag som følge af, at forsørgertillægget først introduceres med etableringen af den nye forbe-
redende grunduddannelse.
Der findes på denne baggrund ikke anledning til at ændre lovforslaget.
3