Skatteudvalget 2017-18
L 13
Offentligt
1825189_0001.png
29. november 2017
J.nr. 2017-385
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 13 - Forslag til skattekontrollov.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 16 af 28. november 2017. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Karsten Lauritzen
/ Per Hvas
L 13 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om at yde teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag til lovforslaget om oplysningspligt for teleselskaber, til skatteministeren
1825189_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren yde teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag til lovforslaget om
oplysningspligt for teleselskaber.
Svar
Hermed fremsendes ændringsforslag angående oplysningspligt for teleselskaber. Æn-
dringsforslaget ligger i forlængelse af mine svar på L 13 - spørgsmål 6-11.
Ændringsforslag
til
Forslag til skattekontrollov (L 13)
Til § 62
4)
Overskriften før § 62 affattes således:
”Skatterådets forudgående godkendelse af oplysningspligt”
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 5]
5)
Efter stk. 2 indsættes som et nyt stykke:
”Stk. 3.
Teleselskaber skal til brug for afgørelse af spørgsmål om skattepligt efter an-
modning give told- og skatteforvaltningen oplysning om, hvornår kundens telefonnum-
mer har været anvendt til opkald i og fra Danmark, når anmodningen er godkendt af
Skatterådet.”
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og 5.
[Nyt stk. 3 om teleselskabers oplysningspligt]
6)
I
stk. 3,
som bliver stk. 4, ændres ”jf. stk. 1 og 2” til: ”jf. stk. 1-3.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 5]
Bemærkninger
Til nr. 4
Overskriften foreslås ændret, således at den alene angiver, at Skatterådet skal godkende
SKATs anmodning om oplysninger. Da der foreslås et nyt stk. 3, hvor Skatterådet skal
godkende en anmodning fra SKAT om at få oplysninger fra et teleselskab om en bestemt
persons teleforbrug i Danmark, er der ikke kun tale om, at Skatterådets godkendelse kræ-
ves i de tilfælde, hvor SKAT anmoder om oplysninger om ikke identificerede fysiske eller
juridiske personer, og derfor foreslås overskriften ændret.
Til nr. 5
Der foreslås et nyt stk. 3 om teleselskabers oplysningspligt.
Side 2 af 3
L 13 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om at yde teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag til lovforslaget om oplysningspligt for teleselskaber, til skatteministeren
1825189_0003.png
Bestemmelsen indeholder en klar afgrænsning af, i hvilke sager bestemmelsen kan finde
anvendelse, og hvilke oplysninger der kan kræves af teleselskaberne. De relevante oplys-
ninger er teledata om, hvornår kundens telefonnummer er anvendt i Danmark
og ikke
oplysninger om, hvor i Danmark det er anvendt, eller hvem den pågældende har talt med.
Disse oplysninger vil den pågældende som udgangspunkt selv kunne få af sit teleselskab,
og oplysninger om borgerens telefonforbrug vil kun være relevant i sager om skattepligt.
Kravet om væsentlighed og proportionalitet skal være opfyldt, og heri indgår et krav om,
at der skal være tale om en væsentlig beløbsændring, og at der først skal rettes henven-
delse til den borger, som der ønskes oplysninger om. Kravet om væsentlighed og propor-
tionalitet tilsiger yderligere, at oplysningerne kun kan indhentes, når andre muligheder for
at fremskaffe den relevante dokumentation til afgørelse af spørgsmålet om skattepligt er
afprøvet.
I sager om skattepligt er spørgsmålet, om den pågældende er skattepligtig til Danmark, og
hvis det er tilfældet, vil der være tale om udeholdelse af hele årsindkomster. Derfor vil ud-
gangspunktet være, at der i disse sager er tale om væsentlige beløbsændringer.
Til sikring af, at SKAT kun anvender en bestemmelse om teleselskabers oplysningspligt,
når betingelserne herfor er opfyldt, skal Skatterådet have forelagt den konkrete sag og
godkende SKATs anmodning.
Teleselskaberne er regnskabspligtige og er derfor underlagt bogføringslovens regelsæt,
herunder at regnskabsmæssige oplysninger skal opbevares i fem år.
Til nr. 6
Det foreslås i stk. 3, der bliver stk. 4, at ændre ”jf. stk. 1 og 2” til: ”jf. stk. 1-3”.
Der er tale om en konsekvens af ændringsforslag nr. 5, som betyder, at der stilles de
samme retssikkerhedsmæssige krav ved indhentelse af teleoplysninger, som ved indhen-
telse af de oplysninger, der kan indhentes efter stk. 1 og stk. 1, jf. stk. 2.
Side 3 af 3