Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
L 126
Offentligt
1891370_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Christiansborg
8. maj 2018
Svar på Social-, Indenrigs- og Børneudvalgs spørgsmål nr. 4 (L
126) af 23. april 2018 stillet efter ønske fra ikkemedlem Jan
Rytkjær Callesen (DF)
Spørgsmål
Vil ministeren, nu hvor Finansministeriet har bedre tid til at foretage de ønske-
de beregninger, oplyse, hvad udgifterne vil være for private vuggestuer, private
børnehaver og private uddannelsesinstitutioner, hvis ændringsforslag nr.
1-3 (stillet af Socialdemokratiet) vedtages?
Svar
Generelt kan det anføres, at en lang række faktorer gør sig gældende, når omkost-
ningerne til at sikre tilgængelige websteder skal udregnes. Det drejer sig bl.a. om
webstedets beskaffenhed, i hvor høj grad platformen understøtter tilgængelighed,
antal fejl og typer af fejl, størrelsen på webstedet, antal redaktører, redaktørernes
kompetencer samt indholdets kompleksitet; fx brug af kort, grafer og video. Esti-
mater for udregning af omkostninger vil derfor være behæftet med stor usikker-
hed.
Omkostningerne vil desuden afhænge af, om den enkelte privatinstitution eller
skole har eller har haft adgang til de nødvendige kompetencer til at sikre tilgænge-
lighed, eller om der må indkøbes ekstern konsulentbistand til arbejdet.
Hertil kommer, at antallet af websteder for privatinstitutioner og skoler og deres
grad af tilgængelighed ikke er opgjort.
Nedenfor angives i tabel 1 tre eksempler på tilgængeliggørelse af websteder, hvor
arbejdet udføres af eksterne konsulenter. De tre eksempler viser omkostninger
forbundet med at tilgængeliggøre eksempler på websteder, hvor graden af tilgæn-
gelighed betegnes som hhv. meget utilgængelig, mellem utilgængelig og mindre
utilgængeligt.
Grad af utilgængelighed
på hjemmeside
Indhold der skal gøres tilgængelig
Omkostninger
(DKK)
Meget utilgængelig
-
tilgængelighedsproblemer kræver
nyt CMS (content management
system) og dermed ny hjemme-
246.000
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
L 126 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 4: MFU spm. om, hvad udgifterne vil være for private vuggestuer, private børnehaver og private uddannelsesinstitutioner, hvis ændringsforslag nr. 1-3 (stillet af Socialdemokratiet) vedtages, til ministeren for offentlig innovation
1891370_0002.png
Side 2 af 3
-
-
side. Estimater medregner ikke
timer til at producere eller flytte
eksisterende indhold til ny
hjemmeside
meget komplekst indhold, der
skal tilgængeliggøres (27 pdf’er a
25 sider, 6 videoer af 3 minutter)
undervisning af medarbejdere (3
dages undervisning af 2 perso-
ner)
tilgængelighedsproblemerne kan
udbedres ved udvikling af eksi-
sterende websted og redaktionel-
le forbedringer
mindre komplekst indhold, der
skal tilgængeliggøres (7
pdf’er a
25 sider, 3 videoer af 3 minutter)
undervisning af medarbejdere (2
dages undervisning af 2 perso-
ner)
tilgængelighedsproblemer kan
udbedres redaktionelt (10 timer)
intet komplekst indhold, der skal
gøres tilgængeligt
undervisning af medarbejdere (1
dags undervisning af 1 person)
76.000
Mellem utilgængelig
-
-
-
Mindre utilgængelig
-
-
-
12.000
Tabel 1: Estimater baseret på input fra tilgængelighedsvirksomhederne Sensus, Diversa og Inclu-
doc.
Estimaterne i disse tilfælde udgør engangsudgifter til tilgængeliggørelse af det
konkrete websted. Herudover kommer årsværk og eventuelle udgifter til ekstern
bistand til løbende vedligehold. Omkostninger forbundet med at gøre eventuelle
mobile app’s tilgængelige, hvilket er et krav fra juni 2021, er ikke medtaget.
Seneste opgørelse af antallet af privatinstitutioner fra Danmarks Statistik (2014) er
på 512. Social- og Børneministeriet vurderer dog dette tal for usikkert. Under-
visningsministeriet oplyser, at
der i 2017 var ca. 544 frie grundskoler, 244 efterskoler,
12 frie fagskoler, 25 private gymnasier og, hf-kurser og 80 produktionsskoler. Herud-
over er en række institutioner for erhvervsrettet uddannelse uden for den offentlige
forvaltning, hvilket er vedtægtsbestemt.
Der er således samlet ca. 1.417 privatinstitutioner og skoler.
L 126 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 4: MFU spm. om, hvad udgifterne vil være for private vuggestuer, private børnehaver og private uddannelsesinstitutioner, hvis ændringsforslag nr. 1-3 (stillet af Socialdemokratiet) vedtages, til ministeren for offentlig innovation
Side 3 af 3
De samlede udgifter ved at inkludere alle privatinstitutioner og skoler i lovforsla-
get vurderes således samlet set at være betydelige. For den enkelte private institu-
tion eller skole, hvor nogle er meget små og uden dedikerede medarbejdere til
håndtering af denne type it-opgaver, vil der være tale om en uforholdsmæssig stor
byrde, da manglende kompetencer kan betyde, at der skal indhentes ekstern kon-
sulentbistand, hvilket kan indebære en væsentlig økonomisk byrde, jf. eksempler-
ne ovenfor.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Minister for Offentlig Innovation