Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
L 126 Bilag 4
Offentligt
1851551_0001.png
Dokument oprettet 19. december 2017
Sag 6-2017-00697
Dok. 349251/mol_dh
Lov om tilgængelighed til offentlige organers websteder
og mobilapplikationer
Resumé
Formålet med lovforslaget er at gøre offentlige hjemmesider tilgængelige for mennesker med
handicap. Der er et stort behov for denne lovgivning, selvom Danmark siden 2008 har haft
en politisk aftale om, at offentlige hjemmesider skal være tilgængelige. Lovforslaget
implementerer EU’s direktiv om
tilgængelige hjemmesider. Det nuværende forslag er bedre
end det forslag, der blev sendt i høring i september 2017, bl.a. er § 1 om anvendelsesområdet
og § 8 om håndhævelsesprocedure forbedret. Der er stadig behov for ændringer i forhold til
at sikre en struktureret inddragelse af interessenter i forbindelse med monitorering og
rapportering, og § 1 og § 8 kan også forbedres yderligere.
Problem:
Betragtning 47 i Webdirektivet om inddragelse af relevante interessenter er ikke afspejlet i
lovforslaget. Digitaliseringsstyrelsen skriver i høringsnotatet, at de løbende vil overveje,
hvordan parterne løbende inddrages, herunder behovet for erfaringsudveksling,
netværksmøder eller lignende. Regeringen skal desuden aflægge rapport til Kommissionen
hver 3. år og en del af denne omhandler også, hvordan de har involveret
handicaporganisationerne.
Løsning:
Handicaporganisationerne inddrages gennem en struktureret dialog mellem industri,
offentlige myndigheder og handicaporganisationerne, det kunne f.eks. være i form af et
rådgivende organ, der kan vejlede i processen. Dette bruges f.eks. i transportsektoren, hvor
luftfartens handicapråd er en del af implementeringen
af EU’s
passagerrettighedsforordning
på flyområdet. Et sådan organ kan også bidrage til at øge bevidstheden om
uddannelsesprogrammer vedrørende websteders og mobilapplikationers tilgængelighed for
relevante interessenter og navnlig personale med ansvar for websteders og
mobilapplikationers tilgængelighed, som det er nævnt i EU-direktivet. Desuden kan rådet
overvåge de institutioner, der jf. § 3.2 undtages tilgængelighedskravet pga. uforholdsmæssig
mange ressourcer i forhold til, hvad man formoder tilgangen til webstedet måtte være.
Forbedringer i forhold til første udkast
§ 1 anvendelsesområde
Det er positivt, at stk. 4 i § 1 om anvendelsesområdet er taget ud af forslaget. Det er meget
vigtigt, at skoler, uddannelsessteder, børnehaver og vuggestuer, der henregnes til den
L 126 - 2017-18 - Bilag 4: Henvendelse af 19/12-17 fra Danske Handicaporganisationer
offentlige forvaltning, er omfattet, som det nu er tilfældet. Der er derfor tale om en
forbedring, der vil være til stor gavn for mennesker med handicap. Desværre er private
skoler, børnehaver og vuggestuer undtaget i det nuværende forslag. Det vil forbedre forslaget
endnu mere at lade private skoler, børnehaver og vuggestuer være omfattet, desuden er disse
i høj grad offentligt finansieret og varetager opgaver for den offentlige sektor.
§ 6 Tilsyn og håndhævelse
Det er positivt, at der er tilføjet i bemærkningerne til § 6, at Digitaliseringsstyrelsen i
forbindelse med påbud vil kunne angive en tidsfrist for, hvornår det pågældende forhold skal
være bragt i orden. Det er vigtigt som incitament at kunne sætte en tidsfrist for påbud som
f.eks., hvornår utilgængeligt indhold skal være tilgængeligt. Denne del af lovforslaget kunne
med fordel suppleres med en mulighed for at håndhæve lovgivningen ved hjælp af
sanktioner.
2