Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
L 123
Offentligt
1854165_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
7. februar 2018
Besvarelse af spørgsmål 9 ad L 123 stillet af udvalget den 25. januar
2018 efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre udførligt for den foreslåede bemyndigelsesbe-
stemmelse i § 17, hvorefter finansministeren kan lade Vækstfonden opta-
ge genudlån hos Danmarks Nationalbank inden for en samlet ramme på
maksimalt 1 mia. kr., der skal sikre Vækstfondens aktiviteter i de tilfælde,
hvor Vækstfondens likviditet kommer under pres i tilfælde af lavkonjunk-
tur eller et frosset venturemarked. Ministeren bedes herunder bl.a. redegø-
re specifikt for,
a) Hvilken proces der kommer til at gælde ved Vækstfondens behov for
at optage genudlån hos Danmarks Nationalbank?
b) Hvem der skal foretage de nødvendige vurderinger af, om genudlån
kan bevilges Vækstfonden?
c) Hvordan det skal vurderes, om Vækstfondens likviditet er under pres i
tilfælde af lavkonjunktur eller et frosset venturemarked, og hvordan
”lavkonjunktur”, ”ugunstige konjunkturer” henholdsvis ”et frosset
venturemarked” skal defineres? Herunder bedes oplyst, hvorfor der
anvendes ordet ”lavkonjunktur” i § 17’s ordlyd men ”ugunstige kon-
junkturer” i bemærkninger til § 17, og
om der er forskellig forståelse
af de to formuleringer?
d) Hvordan er lånemulighederne, hvis Vækstfondens likviditet komme
under pres af andre årsager end lavkonjunktur eller et frosset ventu-
remarked?
e) I høringsnotatet fremgår det af Erhvervsministeriets kommentarer (s
4), at låneadgangen indføres med henblik på at understøtte Vækstfon-
dens aktiviteter… ”hvor ugunstige konjunkturer eller et frosset ventu-
remarked sætter Vækstfondens indtjening eller likviditet under pres”.
I § 17 er imidlertid kun nævnt ”likviditet” –
betyder det, at § 17 ikke
kan finde anvendelse i tilfælde, hvor det er Vækstfondens indtjening
(og ikke likviditeten) der er under pres?
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 123 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om en redegørelse for den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i § 17, til erhvervsministeren
1854165_0002.png
2/3
Svar:
Det fremgår af lovforslagets § 17, at
”Finansministeren kan lade Vækst-
fonden optage genudlån hos Danmarks Nationalbank inden for en samlet
ramme på maksimalt 1 mia. kr., der skal sikre Vækstfondens aktiviteter
i de tilfælde, hvor Vækstfondens likviditet kommer under pres i tilfælde af
lavkonjunktur eller et frosset venturemarked”.
Bestemmelsen er ny og
indført med henblik på at sikre Vækstfondens aktiviteter under de nævnte
omstændigheder i bestemmelsen, og dermed ligeledes understøtte realise-
ringen af en udbyttepolitik for Vækstfonden.
a) Såfremt Vækstfonden finder, at der er behov for at trække på facilite-
ten, vil Vækstfondens bestyrelse kunne rette henvendelse til er-
hvervsministeren med anmodning om at trække et givet beløb inden
for den samlede ramme. Erhvervsministeren kan på den baggrund gi-
ve Vækstfonden konkret bemyndigelse til at trække på likviditetsfaci-
liteten inden for de fastsatte rammer.
Det er finansministeren, der formelt forestår optag af genudlån i Nati-
onalbanken, idet finansministeren har ressortansvaret for statens lån-
tagning og gæld. Det er erhvervsministeren, som foretager vurderin-
gen af, om betingelserne for at trække på faciliteten er opfyldt.
Denne vurdering vil tage udgangspunkt i, om der på anmodningstids-
punktet vurderes at være tale om ugunstige konjunkturer eller et fros-
set venturemarked, der sætter Vækstfondens indtjening eller likviditet
under pres.
Herudover vil vurderingen baseres på kravene til Vækstfondens likvi-
ditetsberedskab. Det vil således også være en forudsætning for facili-
tetens anvendelse, at der er udsigt til, at Vækstfondens likviditetsbe-
holdning kan falde til eller under den fastlagte minimumsgrænse.
b) Det er med følgende bemærkning til lovforslagets § 17, stk. 1 hensig-
ten, at erhvervsministeren skal vurdere, om genudlånet kan bevilliges
til Vækstfonden inden for de aftalte rammer,
”Bemyndigelsen til at
anmode om trækket på genudlånsadgangen får Vækstfonden af er-
hvervsministeren efter anmodning fra Vækstfondens bestyrelse”.
c) Alle de nævnte udtryk skal forstås at høre under en fælles betegnelse
for den samme situation.
I forbindelse med vurderingen af, om der er indtrådt ugunstige kon-
junkturer og/eller frosset venturemarked vil der i henhold til sædvane
lægges vægt på faktorer som udviklingen i BNP, beskæftigelse og le-
dighed, ligesom der vil blive set på udviklingen på de finansielle mar-
keder og ikke mindst aktiviteten på venturemarkedet. Særligt fsva.
L 123 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om en redegørelse for den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i § 17, til erhvervsministeren
3/3
venturemarkedet kan forsinkelser i data betyde, at der i vurderingen
også inddrages oplysninger indhentet direkte fra markedsaktørerne.
d) Vækstfonden har med sit eksisterende lovgrundlag visse muligheder
for at optage lån i det private marked med en statsgaranti. Disse fore-
slås videreført i det fremsatte lovforslag.
Det fremgår således af § 16, stk. 2,
i lovforslaget, at ”Vækstfonden
kan
optage lån til finansiering af sine aktiviteter. Det samlede lånebeløb
eksklusiv renter kan til og med 2002 ikke uden godkendelse fra Folke-
tingets Finansudvalg overstige 6 mia. kr. Det samlede lånebeløb eks-
klusiv renter kan efter 2020 ikke uden godkendelse fra Folketingets
Finansudvalg overstige 500 mio. kr.”.
Lånerammen på 6 mia. kr. frem til 2020 er reserveret til finansiering
af Vækstfondens produkter Vækstlån og Ansvarlige lån, og rammen
på 500 mio. kr. efter 2020 er reserveret til produktet Ansvarlige lån.
Vækstfonden kan imidlertid anmode Folketingets Finansudvalg om
godkendelse af yderligere lånemuligheder til andre formål, såfremt
der viser sig behov herfor.
e) Der kan tænkes situationer, hvor Vækstfonden, fx pga. en række for-
udgående år med gunstige konjunkturer, hvor markedet har mindre
behov for Vækstfondens understøttende funktion, har opbygget bety-
delig likviditet, for derefter at opleve et enkelt år med svigtende ind-
tjening.
I en sådan situation, hvor Vækstfonden har rigelig likviditet, men lav
indtjening, vil faciliteten ikke tjene nogen funktion i forhold til at sik-
re, at Vækstfonden kan opretholde sit aktivitetsniveau. Endvidere vil
det ikke være hensigtsmæssigt for Vækstfonden at betale for at låne
likviditet, såfremt Vækstfonden har tilgængelige midler, der kan fi-
nansiere fondens aktiviteter. På den baggrund er det fundet hensigts-
mæssigt at sikre en præcis formulering af § 17, hvor Vækstfondens li-
kviditet skal være under pres, førend faciliteten kan aktiveres.
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen