Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
L 123 Bilag 18
Offentligt
1901053_0001.png
Til lovforslag nr.
L 123
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 24. maj 2018
Betænkning
over
Forslag til lov om Vækstfonden
[af erhvervsministeren (Brian Mikkelsen)]
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 1 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. december 2017 og var
til 1. behandling den 16. januar 2018. Lovforslaget blev ef-
ter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst-
og Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 7 møder.
Udvalget har endvidere i forbindelse med behandlingen
af lovforslaget den 21. februar 2018 holdt et møde med
Vækstfonden og Muuto.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervsministeren sendte den 11. decem-
ber 2017 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del – bilag
77 (folketingsåret 2016-17). Den 12. januar 2018 sendte er-
hvervsministeren de indkomne høringssvar og et notat her-
om til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 13 spørgsmål til erhvervsministeren
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL og
ALT) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med det stillede
ændringsforslag.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget glæder sig
over, at ændringsforslaget vedrørende Vækstfondens adgang
til den statslige genudlånsordning sikrer, at lånerammen kan
indregnes fuldt ud i virksomhedens likviditetsberedskab.
Adgangen sikrer dermed Vækstfondens aktiviteter i de til-
fælde, hvor Vækstfondens likviditet kommer under pres, og
sikrer desuden, at Vækstfonden ikke skal frigøre likviditet
før tid alene med henblik på at kunne udbetale udbytte. Det
sikrer, at lovgivningen vedrørende Vækstfondens genudlån
er i overensstemmelse med Nordsøaftalen, som ligger til
grund for lovforslaget.
Et
mindretal
i udvalget (EL og ALT) indstiller lovforsla-
get til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stem-
me hverken for eller imod det stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at En-
hedslisten er modstander af Nordsøaftalen af 22. marts
2017, som gav en skattelettelse til Mærsk. Efter skattelettel-
sen har Mærsk solgt sin olieaktivitet på dansk grund til et
stort udenlandsk konsortium. I den nuværende situation bør
Vækstfondens midler bruges på nystartede og perspektivrige
små og mellemstore virksomheder og ikke på støtte til store
etablerede olievirksomheder. På den baggrund stemmer En-
hedslisten imod lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med
undtagelse af EL og ALT):
Til § 17
1)
Paragraffen affattes således:
AX021679
L 123 - 2017-18 - Bilag 18: Betænkning afgivet den 24/5-18
1901053_0002.png
2
Ȥ 17.
Finansministeren kan lade Vækstfonden optage
genudlån hos Danmarks Nationalbank inden for en samlet
ramme på maksimalt 1 mia. kr.
Stk. 2.
Genudlånsadgangen på 1 mia. kr. skal sikre Vækst-
fondens aktiviteter i tilfælde, hvor Vækstfondens likviditet
kommer under pres, og sikre, at Vækstfonden ikke skal fri-
gøre likviditet før tid med henblik på at kunne udbetale ud-
bytte.
Stk. 3.
Genudlånsadgangen på 1 mia. kr., jf. stk. 1, med-
regnes i Vækstfondens likviditetsberedskab.
Stk. 4.
Vækstfonden betaler en provision til staten på 0,15
pct. p.a. af det nominelle udestående på lån optaget i medfør
af stk. 1.
Stk. 5.
Bestemmelserne i § 2, stk. 2, 4 og 5, i lov om be-
myndigelse til optagelse af statslån, jf. lovbekendtgørelse nr.
849 af 22. juni 2010, finder anvendelse på genudlån efter
stk. 1.«
[Præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Som opfølgning på den fastlagte udbyttepolitik for
Vækstfonden, der følger af Nordsøaftalen, får Vækstfonden
med den foreslåede bestemmelse adgang til statslige genud-
lån på maksimalt 1 mia. kr.
Der er tale om en genudlånsadgang, der skal sikre Vækst-
fondens aktiviteter i de tilfælde, hvor Vækstfondens likvidi-
tet kommer under pres, og desuden sikre, at Vækstfonden
ikke skal frigøre likviditet før tid alene med henblik på at
kunne udbetale udbytte.
Det foreslås i stk. 1, at finansministeren kan lade Vækst-
fonden optage genudlån hos Danmarks Nationalbank inden
for en samlet ramme på maksimalt 1 mia. kr.
Det er finansministeren, der forestår optag af genudlån i
Nationalbanken, idet finansministeren har lov- og ressortan-
svaret for statens låntagning og gæld i henhold til § 2, stk. 1,
i bekendtgørelse nr. 849 af 22. juni 2010 af lov om bemyn-
digelse til optagelse af statslån, og det foreslås således med
bestemmelsen, at finansministeren giver Vækstfonden en
adgang til statsligt genudlån inden for en ramme på 1 mia.
kr. uden tidsmæssig begrænsning.
Beløbet for adgangen til statsligt genudlån indgår i
Vækstfondens likviditetsberedskab, men det forudsættes
samtidig, at Vækstfonden ikke kan optage konkrete lån efter
det foreslåede stk. 1 uden en bemyndigelse hertil.
Bemyndigelsen til at anmode om trækket på genudlån-
sadgangen får Vækstfonden af erhvervsministeren efter an-
modning fra Vækstfondens bestyrelse. Trækket på genudlå-
net beregnes som det til enhver tid nominelle beløb. Det for-
udsættes i den forbindelse, at Vækstfondens bestyrelse i sin
anmodning til erhvervsministeren redegør for de relevante
forhold i forbindelse med sin anmodning om statsligt genud-
lån, herunder baggrunden for behovet for det statslige gen-
udlån, hvor stort et beløb der ønskes i genudlån, og lånepe-
rioden. Det forudsættes derudover, at Folketingets Finansud-
valg orienteres om Vækstfondens anmodning om statsligt
genudlån, i forbindelse med at denne fremsendes til er-
hvervsministeren.
Det foreslås i stk. 2, at genudlånsadgangen på 1 mia. kr.
kan anvendes i situationer, hvor Vækstfondens likviditet
nærmer sig det niveau, der som minimum vurderes nødven-
digt for en forsvarlig drift af virksomheden givet dens akti-
viteter. Rammerne for opgørelsen af Vækstfondens nødven-
dige likviditetsberedskab, givet aktivitetsniveauet, fastlæg-
ges i det strategiske styringsdokument for Vækstfonden eller
i et tilsvarende dokument, som udarbejdes i forbindelse med
erhvervsministerens tilsyn med virksomheden.
Det foreslås i stk. 3, at genudlånsadgangen på 1 mia. kr.
medregnes i Vækstfondens likviditetsberedskab. Bestem-
melsen er en konsekvens af, at Vækstfonden får en adgang
til genudlån inden for en ramme på 1 mia. kr., og er indsat
for at præcisere, at genudlånsadgangen indgår på linje med
Vækstfondens øvrige likviditet i forbindelse med opgørelsen
af denne. Dette betyder, at den samlede ramme på 1 mia. kr.
indgår i Vækstfondens likviditetsberedskab og skal medreg-
nes i denne, uanset om der er sket et konkret træk herpå.
Det foreslås i stk. 4, at Vækstfonden betaler en provision
til staten på 0,15 pct. p.a. af det nominelle udestående på lån
optaget i medfør af stk. 1.
Det foreslås i stk. 5, at bestemmelserne i § 2, stk. 2, 4 og
5, i lov om bemyndigelse til optagelse af statslån, jf. be-
kendtgørelse nr. 849 af 22. juni 2010 af lov om bemyndigel-
se til optagelse af statslån, finder anvendelse på genudlån ef-
ter stk. 1.
Af § 2, stk. 2, følger, at udlån til statsinstitutioner og
statslige selskaber m.v. ikke må ydes på bedre vilkår, end
staten selv kan opnå som låntager.
Af § 2, stk. 4, følger, at provision for lån betales en gang
om året i hele låneperioden med virkning fra valørdagen, og
at provisionen opgøres for hvert år pr. 31. december.
Af § 2, stk. 5, følger, at finansministeren kan fastsætte
nærmere regler om statens adgang til at yde udlån til statsin-
stitutioner og statslige selskaber m.v. og om vilkårene her-
for, herunder bl.a. vedrørende betaling af provision.
For en nærmere gennemgang af den praktiske betydning
af de nævnte bestemmelser i § 2, stk. 2, 4 og 5, i bekendtgø-
relse nr. 849 af 22. juni 2010 af lov om bemyndigelse til op-
tagelse af statslån, kan der henvises til de specielle bemærk-
ninger i L 111 Forslag til lov om bemyndigelse til optagelse
af statslån, jf. folketingsåret 1993-94, A L 111 som fremsat,
side 2113, og L 135 Forslag til lov om ændring af lov om
bemyndigelse til optagelse af statslån, jf. folketingsåret
2007-08, A L 135 som fremsat, side 4935.
Det er i forlængelse af den foreslåede bestemmelse hen-
sigten, at erhvervsministeren og finansministeren inden ud-
gangen af 2018 gør status for virksomhedens likviditetsbe-
hov og finansielle situation i øvrigt med henblik på at drøfte
Vækstfondens fremtidige finansiering.
L 123 - 2017-18 - Bilag 18: Betænkning afgivet den 24/5-18
1901053_0003.png
3
Hans Kristian Skibby (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Per Nørhave (DF) Tilde Bork (DF)
Dorthe Ullemose (DF) Torsten Schack Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Carl Holst (V) Hans Christian Schmidt (V)
Erling Bonnesen (V) Jane Heitmann (V) Villum Christensen (LA) Joachim B. Olsen (LA)
nfmd.
Anders Johansson (KF)
Erik Christensen (S) Karin Gaardsted (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Kaare Dybvad (S) Morten Bødskov (S)
fmd.
Kasper Roug (S) Thomas Jensen (S) Henrik Sass Larsen (S) Pelle Dragsted (EL) Henning Hyllested (EL)
Rasmus Nordqvist (ALT) Ida Auken (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1
L 123 - 2017-18 - Bilag 18: Betænkning afgivet den 24/5-18
1901053_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 123
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Titel
Evaluering af Vækstfonden december 2017, fra erhvervsministeren
Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget.
Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Udvalget holder møde med Vækstfonden og Muuto onsdag den 21. fe-
bruar 2018, kl. 10-12
Justeret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Udkast til betænkning
Præsentation fra udvalgets møde med Vækstfonden og Muuto den
21/2-18
Udskydelse af betænkningsafgivelse
2. udkast til betænkning
Udskydelse af betænkningsafgivelse
Udskydelse af betænkningsafgivelse
3. udkast til betænkning
Udskydelse af betænkningsafgivelse
Betænkningsafgivelse
Ændringsforslag, fra erhvervsministeren
4. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 123
Spm.nr.
1
Titel
Spm., om ministeren kan bekræfte, at Vækstfondens nuværende akti-
vitetsniveau vil kunne opretholdes i nuværende form uden ændring af
risikoprofil efter lovens vedtagelse, til erhvervsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm., om ministeren kan bekræfte, at Vækstfondens nuværende akti-
vitetsniveau vil kunne opretholdes i sin nuværende form uden ændring
af risikoprofil efter lovens vedtagelse (og efter udbyttebetaling til
statskassen har fundet sted), såfremt et konjunkturtilbageslag som fi-
nanskrisen rammer Danmark, til erhvervsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm., om det er ministerens vurdering, at lovforslaget vil have en ne-
gativ effekt på vækst- og iværksættervirksomheder, til erhvervsmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad Vækstfondens egenkapital og resultat i årene 2007,
2008, 2009, 2010, 2011 var, til erhvervsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om Nordsøaftalen, til erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om Nordsøaftalen, til erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå
2
3
4
5
6
L 123 - 2017-18 - Bilag 18: Betænkning afgivet den 24/5-18
1901053_0005.png
5
7
8
9
10
11
12
13
Spm., om ministeren kan bekræfte, at muligheden for genudlån i lov-
forslagets § 17 fuldt ud kan anvendes af Vækstfonden som en del af
fondens løbende likviditetsberedskab, således at der er tale om en reel
neutralisering af udbyttebetalingerne, som forudsat i den politiske af-
tale om Nordsøen, til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil redegøre for, om lovforslaget betyder, at
Vækstfonden kan indregne faciliteten i sit likviditetsberedskab, til er-
hvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om en redegørelse for den foreslåede bemyndigelsesbestemmel-
se i § 17, til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, til er-
hvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, på hvilke områder reglerne for offentlighed i Vækstfonden
ændrer sig i forhold til i dag, når Vækstfonden overgår til at blive en
selvstændig offentlig virksomhed (SOV), dvs. hvilke oplysninger man
fremover ikke længere vil kunne få indsigt i, til erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm., om det er muligt at lave en model, hvor Vækstfonden bevarer
den status, som fonden har i dag i forhold til undtagelser fra offentlig-
hedsloven, til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilken minister der konkret vil give bemyndigelse til, at
Vækstfonden kan trække på likviditetsbufferen inden for de i den nye
Vækstfondslov fastsatte rammer, til erhvervsministeren, og ministe-
rens svar herpå