Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
L 12 Bilag 1
Offentligt
1797048_0001.png
Til Børne- og Socialministeriet
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social
service, lov om almene boliger m.v. og lov om psykologer m.v.
Ankestyrelsen har ingen bemærkninger.
25. juli 2017
J.nr. 2017-0017-35151
Cpr.nr.
Ankestyrelsen
Venlig hilsen
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
L 12 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1797048_0002.png
Børne- og Socialministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
[email protected]
/
[email protected]
Taastrup, den 9. august 2017
SO/jsk
Høringssvar vedr. udkast til forslag om ændring af lov om social
service
_______________________________________________________________
Der foretages ændringer af servicelovens § 114 om støtte til køb af bil.
Eksisterende:
§ 114, stk.3. Foreligger der ganske særlige forhold i forbindelse med den
nedsatte funktionsevne, kan der ydes et rente- og afdragsfrit lån til betaling af
forskellen mellem støtte efter stk. 1 og anskaffelsesprisen.
Ændres til:
§ 114, stk. 3. Hvis prisen på den billigst egnede bil overstiger den fastsatte
låneramme på 183.000 kr., jf. stk. 2, ydes et rente- og afdragsfrit lån til betaling
af forskellen mellem den fastsatte låneramme på 183.000 kr. og prisen på den
billigst egnede bil.
Ifølge lovbemærkningerne er formålet med ændringen at præcisere, at der kun
skal foretages én behovsvurdering, som er i overensstemmelse med
kompensationsprincippet. Ifølge bemærkningerne vil det ligge implicit i
formuleringen, at der skal foreligge særlige forhold, for at der kan ydes et større
lån. Samtidig beskrives det, at nuværende formulering kan skabe en
uhensigtsmæssig usikkerhed om, hvorvidt der skal foretages to vurderinger.
Dansk Handicap Forbunds refleksioner
Dansk Handicap Forbund er positive over for en præcisering af, at der fra
starten foretages en grundig og dækkende behovsvurdering med blik for
kompensationsprincippet.
Blekinge Boulevard 2
DK-2630 Taastrup
Telefon +45 39 29 35 55
E-mail [email protected]
www.danskhandicapforbund.dk
CVR 55 26 98 15
Danske Bank, reg.nr. 4180 kontonr. 600 3435
L 12 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1797048_0003.png
Præcisering
Samtidig mener vi, at den i lovbemærkningerne omtalte risiko for ’dobbelt
behovsvurdering’,
mere hensigtsmæssigt kan undgås ved at tilføje en betoning
af, at der skal foretages en grundig vurdering af funktionsnedsættelsen fra
starten.
Formuleringen foreslås formuleret på følgende måde:
§ 114, stk. 3. Foreligger der ganske særlige forhold i forbindelse med den
nedsatte funktionsevne, kan prisen på den billigst egnede bil overstige den
fastsatte låneramme på 183.000 kr., jf. stk. 2, hvorfor der kan ydes et rente- og
afdragsfrit lån til betaling af forskellen mellem den fastsatte låneramme på
183.000 kr. og prisen på den billigst egnede bil.
Reference til bekendtgørelsen
I dag refererer lovtekstens formulering om
ganske særlige forhold
direkte til
formuleringen i bekendtgørelsens § 7. Dette vil ikke være tilfældet efter den
foreslåede ændring.
Vil der efter den foreslåede ændring fortsat være sikret en tydelig reference til
de
særlige forhold,
der er nævnt i bekendtgørelsen, som kan betyde, at behovet
ikke kan imødekommes inden for lånerammen?
Med venlig hilsen
Susanne Olsen
landsformand
Side
2
af
2
L 12 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1797048_0004.png
6. juli 2017
Børne- og Socialministeriet
Jura og Internationale forhold
Maria Schultz
Holmens Kanal 22
1060 København K
[email protected] med kopi til [email protected]
Høringssvar til udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service,
lov om almene boliger m.v. og lov om psykologer m.v.
DI takker for muligheden for at afgive høringssvar til udkast til forslag til lov om ændring
af lov om social service, lov om almene boliger m.v. og lov om psykologer m.v.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget vedrørende demensmærkning, at
kriterierne for, hvad der kendetegner forskellige typer af demensegnede plejeboliger,
fastsættes i samarbejde med udvalgte interesseorganisationer. Der skal i denne
forbindelse hermed gøres opmærksom på, at DI har et ønske om at blive inddraget i dette
arbejde.
Med venlig hilsen
Felix Dalker
L 12 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1797048_0005.png
Børne- og Socialministeriet
Sendt pr. e-mail til [email protected] og [email protected]
København, den 29. juni 2017
Høringssvar til udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om almene boliger m.v.
og lov om psykologer m.v.
Dansk Psykolog Forening takker for modtagelse af høringen.
Vi er optaget af, at der skal være den tilstrækkelige psykologfaglige viden tilstede i Psykolognævnet til at
træffe afgørelser. Samtidig mener vi, at det er afgørende, at sagsbehandlingstiden ikke trækker unødigt
ud og at Psykolognævnet kan fungere selv om et medlem er forhindret i at deltage.
Derfor er vi meget enige i, at Psykolognævnet i disse særlige situationer skal kunne træffe afgørelse, uden
at alle nævnets medlemmer er tilstede.
Dog mener vi, at mindst to af nævnets medlemmer bør være psykologer for at sikre den tilstrækkelige
psykologfaglige viden. Heraf bør ét medlem være børnesagkyndig.
Vi foreslår derfor, at der kommer til at stå følgende:
I § 17 b, stk. 1, 1. pkt., ændres »alle nævnets medlemmer eller disses stedfortrædere er til stede« til:
»nævnets formand eller dennes stedfortræder samt 4 af nævnets øvrige medlemmer eller disses stedfor-
trædere er til stede, dog således at mindst to af de tilstedeværende er psykologer og én heraf har erfaring
som børnesagkyndig«.
Med venlig hilsen
Dansk Psykolog Forening
L 12 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1797048_0006.png
Dato 08.08.2017
Børne- og socialministeriet
[email protected]
cc: [email protected].
Forslag om lovændringer vedrørende rammeaftaler, tilbudsportal,
tilskud til handicapbil, forsøg på det sociale område, demensmærk-
ning og psykolognævnet
Dansk Socialrådgiverforening takker for modtagelsen af høring om udkast
til forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om almene boli-
ger m.v. og lov om psykologer m.v. (Ændring af reglerne om udvidet lån til
betaling af handicapbil, forsøg på det sociale område, stikprøvekontrol af
indberetninger til Tilbudsportalen, forenkling af rammeaftalekonceptet og
demensmærkning m.v.).
Rammeaftaler
Lovforslaget indeholder en forenkling af reglerne om rammeaftaler. Forplig-
telsen til en gang årligt at indgå en rammeaftale ændres til en forpligtelse
til at indgå en rammeaftale hvert andet år
den 15. oktober i den kommu-
nale valgperiodes 1. og 3. år. Muligheden for centralt udmeldte temaer til
behandling i rammeaftalerne og krav om opdeling af rammeaftalen i en
udviklings- og styringsstrategi ophæves. Endelig foreslås en forenkling af
kravene til indholdet af rammeaftalens styringsdel.
Danske Socialrådgiverforening mener, at rammeaftalerne giver en meget
vigtig opmærksomhed på og et samarbejde mellem kommuner og med re-
gionen om den sociale indsats for mennesker med særlige behov for en so-
cial indsats. En opmærksomhed og et samarbejde, der er særlig vigtigt for
de mennesker, som har behov for en mere omfattende og højt specialiseret
indsats.
Socialrådgiverforeningen kan tilslutte sig de foreslåede forenklinger af
rammeaftalesystemet, men er samtidig tilfreds med, at kravet om, at
rammeaftalen skal omfatte alle regionale tilbud og kommunale tilbud, der
anvendes af flere kommuner, fastholdes. Dansk Socialrådgiverforening vil
dertil understrege, at forenklingen forudsætter, at Socialstyrelsens Natio-
nale Koordinationsstruktur fastholdes og udvikles med fokus på at sikre, at
indsatsen for mennesker med særlige behov tilgodeses
både når det
gælder forsyningssikkerheden, og når det gælder udviklingen af kvalitet i
tilbuddene.
L 12 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1797048_0007.png
Side 2 af 3
Tilbudsportalen
Proceduren til sikring af, at Tilbudsportalen indeholder de korrekte oplys-
ninger om tilbuddene foreslås med lovforslaget ændret. Børne- og social-
ministeriets mulighed for via stikprøvekontrol at rette henvendelse til
kommune eller region med rettelser til tilbudsportalen ændres til Socialsty-
relsens mulighed for via stikprøvekontrol at rette henvendelse til tilbuddet
om ændringer af indberettede oplysninger i tilbudsportalen. Dette er sup-
pleret med en mulighed for at udstede påbud, hvis oplysningerne ikke ret-
tes af tilbuddet inden for 4 uger. Det er fortsat kommunalbestyrelsen / re-
gionsrådet, der skal godkende oplysningerne før offentliggørelse.
Dansk Socialrådgiverforening mener, det er helt afgørende for værdien af
Tilbudsportalen, at den rummer de korrekte oplysninger. Foreningens vur-
dering er, at de foreslåede ændringer vil øge sandsynligheden for mere
korrekte oplysninger
og kan derfor tilslutte sig de foreslåede ændringer.
Handicapbiler
Lovforslaget rummer dels en regulering af tilskudsrammen til rentefrie lån
til handicapbil fra 160.000 kr. til 183.000 kr., dels en lempelse af de regler,
der er for at opnå et rente- og afdragsfrit lån til biludgifter ud over det ren-
tefri lån på 183.000 kr.. Denne lempelse består af en præcisering af, at der
alene skal ske én egnethedsvurdering (som fremover ikke kræver en vur-
dering af ganske særlige forhold), og at borgeren har ret til udvidet lån, så-
fremt den billigst egnede bil overstiger lånerammen.
Forslaget til lovændring er en udmøntning af den politiske aftale om revisi-
on af voksenbestemmelserne. Dansk Socialrådgiverforening kan klart til-
slutte sig de foreslåede ændringer af bestemmelserne om lån til handicap-
biler, da bestemmelserne giver en forenklet administrativ procedure i tilde-
ling af lån, og fordi bestemmelsen understreger kompensationsprincippet i
serviceloven.
Dansk Socialrådgiverforening noterer sig, at der med lovforslaget ikke gi-
ves øget økonomisk kompensation, men at bestemmelserne er DUT-
forhandlet med KL i anden sammenhæng. Det er Dansk Socialrådgiverfor-
enings forventning, at det dermed er sikret, at der ikke sker en skævvrid-
ning i den sociale indsats, hvor de øgede udgifter skal findes på andre om-
råder inden for det sociale område. Det er efter Socialrådgiverforeningens
opfattelse urimeligt, hvis mennesker med særlige behov og i udsatte posi-
tioner skal betale prisen for de lempede bestemmelser om billån.
Forsøg på det sociale område
Servicelovens forsøgsbestemmelse § 184, som ikke er revideret siden
1982, forslås ændret. Det foreslås, at ansøgerfeltet udvides, således at
foruden kommuner også regioner og private tilbud kan søge om for en
tidsbegrænset periode at fravige serviceloven bestemmelser. Forsøget skal
evalueres. Og det skrives eksplicit, at forsøget ikke kan godkendes, hvis
det stiller borgerne dårligere.
L 12 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1797048_0008.png
Side 3 af 3
Dansk Socialrådgiverforening synes det er positivt, at der sker en moderni-
sering af servicelovens forsøgsbestemmelser og at udvikling af det sociale
område fremmes. Dansk Socialrådgiverforening synes også, at det er vig-
tigt og rigtigt for den sociale udvikling, at regioner og private tilbud delta-
ger i forsøgsvirksomhed. Det er dog også foreningens opfattelse, at kom-
munalbestyrelsen som ansvarlig myndighed skal høres, involveres og god-
kende ansøgninger om forsøgsordninger, før disse sendes til Børne- og So-
cialministeriet og i relevante tilfælde Sundheds- og Ældreministeriet. Dansk
Socialrådgiverforening vil anmode om, at dette krav indskrives i lovteksten
til § 184.
Demensmærkning og Psykolognævnet
Efter aftale med satspuljepartierne skal der udvikles en national mærk-
ningsordning for demensegnede plejeboliger m.v., hvilket der gives hjem-
mel til i lovforslaget. Dette kan Dansk Socialrådgiverforening tilslutte sig.
Dansk Socialrådgiverforening har heller ingen bemærkninger til de konse-
kvensrettelser, der er i forhold til bemanding af Psykolognævnet og de æn-
drede regler, der foreslås i forhold til Psykolognævnets mødevirksomhed.
Med venlig hilsen
Majbrit Berlau
L 12 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1797048_0009.png
Blekinge Boulevard 2
2630 Taastrup, Danmark
Tlf.: +45 3675 1777
Fax: +45 3675 1403
[email protected]
www.handicap.dk
Taastrup, den 9. august 2017
Sag 16-2017-00452
Dok. 331762/btp_dh
Høringssvar vedr. udkast til forslag til lov om ændring af lov om
social service, lov om almene boliger m.v. og lov om psykologer
m.v
Danske Handicaporganisationer har modtaget ovennævnte udkast til lovforslag og takker for
muligheden for at komme med bemærkningerne hertil.
Udvidet lån til betaling af en handicapbil og opdatering af beløbsrammen
Danske Handicaporganisationer (herefter: DH) mener som ministeriet, at det er
hensigtsmæssigt, at der sker én samlet og grundig egnethedsvurdering ved støtte til køb af
bil. DH mener, at én samlet vurdering bidrager til både den mindst bureaukratiske og mindst
indgribende sagsbehandling for borgeren. DH er derfor umiddelbart positive over for, at
kriteriet om ganske særlige forhold som selvstændig betingelse for udvidet lån bortfalder.
Derudover bifalder DH, at det af bemærkningerne til lovforslaget fremhæves, at det er
ministerens hensigt, at borgeren skal have den støtte, som vedkommende har behov for
uanset bilens pris.
DH anser det desuden som både positivt og naturligt, at beløbsrammen opdateres, hvilket i
takt med prisudviklingen også fremover bør ske.
Afslutningsvist kan DH dog ikke undgå at bemærke, at mennesker med fysisk eller psykisk
funktionsnedsættelse fortsat oplever lang sagsbehandlingstid i forbindelse med ansøgning
om støtte til køb af bil. Det kan afhjælpes ved bl.a. øget brug af tro- og loveerklæringer ved
genbevilling af støtte. Imidlertid indeholder nærværende lovforslag ikke initiativer, der
afhjælper problemstillingen om lange sagsbehandlingstider på området.
Rigtigheden af oplysninger i Tilbudsportalen
At Tilbudsportalen på korrekt vis præsenterer de tilgængelige tilbud er afgørende for, at
borgerne tildeles det bedst mulige tilbud
både i tilfælde hvor sagsbehandleren og hvor
DH’s medlemsorganisationer: ADHD-foreningen • Astma-Allergi Danmark • Danmarks Bløderforening • Lungeforeningen • Psoriasisforeningen • Dansk Blindesamfund • Foreningen Danske
DøvBlinde • Epilepsiforeningen • Dansk Fibromyalgi-Forening • Dansk Handicap Forbund • Dansk Landsforening for Hals- og Mundhuleopererede • Danske Døves Landsforbund •
Diabetesforeningen • Stammeforeningen i Danmark • Gigtforeningen • Hjernesagen • Hjerneskadeforeningen • Høreforeningen • Landsforeningen
Autisme
• Landsforeningen LEV • SIND
-
Landsforeningen for psykisk sundhed • Cystisk Fibrose Foreningen • Muskelsvindfonden • Nyreforeningen • Ordblinde/
Dysleksiforeningen i Danmark • Osteoporoseforeningen • Parkinsonforeningen • UlykkesPatientForeningen og PolioForeningen • Sammenslutningen af Unge Med
Handicap • Scleroseforeningen • Spastikerforeningen • Stomiforeningen COPA • Stofskifteforeningen
L 12 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1797048_0010.png
borgeren orienterer sig via Tilbudsportalen. Umiddelbart mener DH, at den bedst mulige
opfølgning på urigtige oplysninger følger af, at påbud og markering sker over for det
relevante tilbud, som ministeriet lægger op til med ændringen. DH er generelt positive over
for tiltag, der styrker Tilbudsportalen som værktøj og derfor også positive over for de
foreslåede ændringer.
Udvidelse af mulighederne for gennemførelse af forsøg på det sociale område
Overordnet undrer DH sig over, hvor behovet for at udvide den eksisterende ordning er
opstået. Det er umiddelbart DH’s opfattelse, at der
også via frikommuneforsøgene eksisterer
gode muligheder for at igangsætte forsøg i kommunerne på det sociale område. DH mener
derfor, at det bør klargøres, hvor det ikke i dag er muligt at afprøve de påtænkte forsøg via
frikommuneforsøgene. DH opfordrer derfor til, at hensigten med at udvide ordningen
klargøres, så drøftelserne om en eventuel udvidelse af muligheden for forsøg beror på
faktiske udfordringer
og ikke kun på gisninger om behov for at udvide område og
aktørkreds.
DH anerkender, at forsøg med nye typer tilbud på det sociale område kan være vigtige for at
afsøge ny og lovende praksis. Samtidig er det dog afgørende, at borgernes retssikkerhed
forbliver intakt og prioriteret. Udkastet til lovforslaget anfører, at der ikke gives tilladelse til
forsøg, der stiller borgerne dårligere. Det er dog ikke nærmere angivet, ud fra hvilke
parametre det skal vurderes, om borgerne stilles dårligere. Dermed forbliver det en
hensigtserklæring, som vil være svær at gøre gældende i en konkret sag. Desuden er det
uklart, om borgerne kan vælge ikke at deltage i forsøgene. DH er derfor overordnet nervøse
for, at en udvidelse af både område for og aktørkreds bag forsøgene kan være en ulempe for
de berørte borgere trods hensigtserklæringen om det modsatte. DH vil derfor opfordre til, at
retningslinjer for vurderinger af, om borgerne vil blive dårligere stillet, og for borgernes
mulighed for at fravælge at indgå i forsøg, indarbejdes i lovforslaget.
I alle tilfælde vil DH gerne støtte op om ministeriets opfattelse af, at hensynet til den enkelte
borgers retssikkerhed i forbindelse med forsøg bør tydeliggøres. DH efterlyser dog en
fremstilling fra ministeriet af, hvordan dette kan og bør gøres i forbindelse med lovforslaget.
Danske Handicaporganisationer har ikke umiddelbart kommentarer til de resterende dele af
lovforslaget.
Med venlig hilsen
Thorkild Olesen
Formand
L 12 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1797048_0011.png
d
Børne- og Socialministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
09-08-2017
EMN-2017-03275
1074547Ida Agnete Dalsjö
Danske Regioners høringssvar vedr. udkast til forslag til lov om ændring af
lov om social service, lov om almene boliger m.v. og lov om psykologer
m.v.
Danske Regioner takker for fremsendte høring over udkast til forslag til lov om
ændring af lov om social service, lov om almene boliger m.v. og lov om psykologer
m.v.
Danske Regioner vil
indledningsvist
fremhæve, at det anses som positivt, at der i
lovforslaget er foreslået ændringer, der kan medføre formindsket administrativt
arbejde i forhold til rammeaftalekonceptet. Det er positivt, når kravene til de
lovfastsatte administrative procedurer mindskes.
Til forslagets § 1, nr. 1 om forenkling af rammeaftalekonceptet:
Danske Regioner finder det positivt, at forslaget om at rammeaftalerne ændres fra at
skulle indgås én gang om året til at blive to-årige med mulighed for lokale aftaler om
løbende revision og opdatering. Dog skal det pointeres, at forslaget til lovteksten ikke
fastlægger krav om, at der
skal
aftales retningslinjer for løbende revision m.v., men
giver kun mulighed for, at der
kan
aftales retningslinjer mellem de lovfastsatte
aftaleperioder. Derfor må det antages, at der fra både kommunal og regional vil være
en fleksibilitet ved ændret efterspørgsel under en rammeaftaleperiode.
Det findes ligeledes positivt, at kravene til, hvad der skal indgå i rammeaftalens
styringsdel, bliver forenklet. Dog bør det præciseres, at der med
alle regionale tilbud
forstås tilbud omfattet af Servicelovens § 5 stk. 5, idet regionerne bl.a. kan opfylde
deres forsyningspligt ved samarbejde med private tilbud.
Lovforslagets § 1 punkt 5 og 6 (tilsynsopgaver i forhold til Tilbudsportalen)
Danske Regioner anser det som positivt, at tilsynspligten m.v. i forhold til
tilbudsportalen, herunder sanktionsmuligheder, fremadrettet hjemles direkte i
serviceloven, fremfor som nu at være hjemlet helt eller delvist i en bekendtgørelse.
Det er endvidere positivt, at Socialministeriets/Socialstyrelsens mulighed for at møde
op uanmeldt m.v. på botilbud fjernes. Herved minimeres risikoen for
DANSKE REGIONER
DAMPFÆRGEVEJ 22
2100 KØBENHAVN Ø
+45 35 29 81 00
[email protected]
REGIONER.DK
L 12 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
dobbelttilsynsbesøg på de tilbud, der er omfattet af Socialtilsynenes kompetencer, da
flere regioner vurderer, at der er tilsynssammenfald mellem de enkelte socialtilsyn og
Socialstyrelsen i forhold til at kontrollere de oplysninger, der er indberettet af
tilbuddene til tilbudsportalen.
Danske Regioner finder det fornuftigt, at lovgivningen ændres, så påbud og
markering ikke gives til den godkendende myndighed, men til det konkrete tilbud,
der reelt har mulighed for at følge et påbud. Dette er også gældende for forslaget: ”…
Ved vurderingen af, om tilbuddet har fulgt påbuddet er det afgørende, hvorvidt
tilbuddet har indberettet oplysningerne, og ikke hvorvidt oplysningerne er
offentliggjort i Tilbudsportalen.”
Danske Regioner vil i den forbindelse gøre opmærksom på, at regionerne fortsat
oplever problemer med at indberette og godkende oplysninger i Tilbudsportalen.
Selvom tilbuddene har sendt oplysninger, når de ikke altid frem til den godkendende
myndighed, og oplysningerne kan ikke altid genfindes, så tilbuddene må starte forfra
med deres indberetning.
Derudover skal det påpeges, at Socialstyrelsen har fået et kontrolelement der giver
mulighed for at træffe afgørelser om at udstede påbud til et registreret tilbud på
Tilbudsportalen, hvis oplysningerne ikke er i overensstemmelse med de faktiske
forhold i tilbuddet, eller hvis Tilbudsportalens systematik ikke er anvendt ved
indberetning af tilbuddets oplysninger. Danske Regioner ser dette som en styrkelse af
Tilbudsportalens formål og anvendelighed.
Til forslagets § 1 nr. 10 om forsøg på det sociale område
Danske Regioner finder det positivt at også regionerne, på lige fod med kommuner
og private, får mulighed for at ansøge om forsøg inden for det sociale område og
dermed får mulighed for at være med til at udvikle området. Det vurderes i
regionerne, at en sådan udvidelse vil indebære flere muligheder for innovation og
afprøvning af nye løsninger på det sociale område til fordel for borgerne.
Af hensyn til retssikkerheden for borgerne anekender Danske Regioner også forslaget
om tydeliggørelse af, hvad der ikke kan gives forsøgsgodkendelse til. Det anerkendes
således, at det bl.a. tydeliggøres, at der ikke kan gives godkendelse til forsøg, der
stiller borgerne dårligere end efter servicelovens almindelige regler.
Danske Regioner har ikke yderligere bemærkninger.
Venlig hilsen
Ida Agnete Dalsjö
L 12 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1797048_0013.png
Børne- og Socialministeriet
[email protected]
C.c.
[email protected]
10. august 2017
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om
almene boliger m.v. og lov om psykologer m.v.
Børne- og socialministeriet har i skrivelse af 26. juni 2017 anmodet om eventuelle
kommentarer til ovenstående lovforslag.
Rammeaftaler
Danske Seniorer har ikke nogen indvendinger mod de foreslåede forenklinger, der bl. a,
indebærer toårige rammeaftaler i stedet for nu etårige aftaler. Ifølge lovforslaget
bortfalder imidlertid også muligheden for at relevante ministerier kan udmelde særlige
temaer til behandling i rammeaftalerne. Danske Seniorer finder, at det skal være muligt
fra centralt politisk hold at udmelde særlige temaer eller indsatser, der skal fokuseres på, da det ofte kan give
god effekt og flytte nogle ting.
Lån til handicapbil
Med forslaget klargøres det, at der kun skal laves én samlet vurdering af de behov, ansøgeren har, og dermed
om der foreligger særlige forhold, der muliggør rente- og afdragsfrit lån udover den sædvanlige tilskudsramme.
Danske Seniorer finder, at der hermed sker en forenkling og præcisering af proceduren.
Forsøg på det sociale område
Forslaget indebærer, at også regionsråd og private kan foretage forsøg efter godkendelse. Samtidig udvides det
indholdsmæssige område, der kan godkendes til forsøg. Danske Seniorer lægger vægt på, at borgerne sikres ved
iværksættelse af forsøg. Efter forslaget må borgerne ikke stilles dårligere end efter loven og reglerne om tilsyn
og klage ikke må fraviges. Danske Seniorer finder, at der hermed vil ske en sikring af borgernes rettigheder og
kan derfor gå ind for forslaget.
Mærkningsordning for demensegnede boliger
Med forslaget til lovændring videreføres en ordning, der allerede er etableret ved aktstykke. Danske Seniorer
går stærkt ind for mærkningsordningen, der vil give større gennemsigtighed på området og dermed måske
anledning til større konkurrence. Det undrer dog, at mærkningsordningen ikke også er obligatorisk for
friplejeboliger.
L 12 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1797048_0014.png
-2-
Danske Seniorer har ikke kommentarer til forslagene om ændring af reglerne om tilbudsportal eller
ændringerne i lov om psykologer.
Med venlig hilsen
Jørgen Fischer
Landsformand
Henrik Grüber Sivgaard
Direktør
L 12 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1797048_0015.png
L 12 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1797048_0016.png
L 12 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1797048_0017.png
Børne- og Socialministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Sendt til:
[email protected]
og
[email protected]
27. juli 2017
Datatilsynet
Borgergade 28, 5.
1300 København K
CVR-nr. 11-88-37-29
Telefon 3319 3200
Fax 3319 3218
E-mail
[email protected]
www.datatilsynet.dk
J.nr. 2017-112-0712
Dok.nr. 437610
Sagsbehandler
Cathrine Serup Raasdal
Direkte 3319 3213
Vedrørende høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om
social service, lov om almene boliger m.v. og lov om psykologer m.v.
(Ændring af reglerne om udvidet lån til betaling af handicapbil, forsøg
på det sociale område, stikprøvekontrol af indberetninger til Tilbudspor-
talen, forenkling af rammeaftalekonceptet og demensmærkning m.v.)
Ved e-mail af 26. juni 2017 har Børne- og Socialministeriet anmodet om Da-
tatilsynets eventuelle bemærkninger til ovennævnte lovforslag.
Datatilsynet skal i den anledning udtale følgende:
1.
Tilsynet forudsætter, at enhver behandling af personoplysninger i forbin-
delse med de i lovforslaget beskrevne aktiviteter skal ske under behørig iagt-
tagelse af den til enhver tid gældende lovgivning om behandling af personop-
lysninger.
Datatilsynet kan navnlig pege på følgende regler i den gældende persondata-
lov
1
:
Grundbetingelserne i persondatalovens § 5 om god databehandlings-
skik, saglighed, proportionalitet, datakvalitet og sletning.
Behandlingsbetingelserne i persondatalovens § 6 om almindelige per-
sonoplysninger, §§ 7 og 8 om følsomme personoplysninger, § 11 om
personnumre samt § 27 om overførsel af personoplysninger til tredje-
lande.
Reglerne om de registreredes personers rettigheder i kapitel 8-10, her-
under
o
Den dataansvarliges oplysningspligt ved modtagelse/indsamling af
oplysninger, jf. persondatalovens §§ 28 og 29.
o
Den registreredes ret til indsigt og øvrige rettigheder.
Reglerne om datasikkerhed i §§ 41 og 42
kravet om fornødne sikker-
hedsforanstaltninger, skriftlig databehandleraftale og kontrol med data-
behandleren.
2.
Det bemærkes for en god ordens skyld, at det følger af persondatalovens §
57, at der ved udarbejdelse af bekendtgørelser, cirkulærer eller lignende gene-
1
Lov nr. 429 af 31. maj 2000 om behandling af personoplysninger med senere ændringer.
L 12 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
2
relle retsforskrifter, der har betydning for beskyttelse af privatlivet i forbindel-
se med behandling af personoplysninger, skal indhentes en udtalelse fra Data-
tilsynet.
Datatilsynet forudsætter, at tilsynet bliver hørt over eventuelle bekendtgørel-
ser, der skal udstedes i medfør af loven, i det omfang disse har betydning for
beskyttelse af privatlivet i forbindelse med behandling af personoplysninger.
Kopi af dette brev er sendt til Justitsministeriets Lovafdeling til orientering.
Med venlig hilsen
Cathrine Serup Raasdal
L 12 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1797048_0019.png
Jura og International ([email protected]), Maria Schultz ([email protected])
Til:
Fra:
[email protected] ([email protected])
Titel:
høring vdr sag 2117 - 1734
Sendt:
10-08-2017 13:50:47
Til børne- og Socialministeriet
Att.:
[email protected]
og
[email protected]
DKDK – DemensKoordinatorer i DanmarK – takker for at muligheden for at afgive høringssvar vedrørende Lov om social
service, lov om almene boliger m.v. og lov om psykologer m.m.
DKDK interesserer sig udelukkende for den del af forslaget, der vedrører demensmærkning dvs. lovforslagets § 113.
DKDK er vidende om, at landsorganisationen DANSKE ÆLDRERÅD har afgivet et høringssvar og kan tilslutte sig ordlyden i
dette.
På bestyrelsens vegne
Venlig hilsen
Marianne Lundsgaard
Faglig sekretær
DemensKoordinatorer i DanmarK
Jernbane Allé 54, 3. sal
2720 Vanløse
Tlf.:
38 77 01 66
Direkte nr.: 38 77 01 62
Mobil:
20 49 93 19
Mail:
[email protected]
Hvis du vil vide mere om DemensKoordinatorer i DanmarK, så se på hjemmesiden
www.demens-dk.dk
L 12 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1797048_0020.png
Maria Schultz ([email protected])
Til:
Fra:
Pia Saxild ([email protected])
Titel:
SV: Frist 10/8: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om almene boliger m.v. og
lov om psykologer m.v.
Sendt:
28-06-2017 09:34:47
Forbrugerrådet Tænk vurderer, at udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om almene boliger
m.v. og lov om psykologer m.v. ligger uden for vores interesseområde og vil derfor undlade at forholde os hertil.
Forbrugerrådet Tænk kan således ikke tages til indtægt for at støtte forslaget eller for at gøre det modsatte.
Med venlig hilsen
Vagn Jelsøe
Vicedirektør
Forbrugerrådet Tænk
T +45 7741 7720 / [email protected] /
taenk.dk
Fiolstræde 17 B / Postboks 2188 / 1017 København K
Fra:
Maria Schultz [mailto:[email protected]]
Sendt:
26. juni 2017 06:53
Til:
Advokatrådet, Advokatsamfundet;
[email protected];
Ankestyrelsen; '[email protected]'; '[email protected]';
[email protected];
'[email protected]';
[email protected]; [email protected];
Dansk Arbejdsgiverforening; Dansk Erhverv,
høringspostkasse;
[email protected];
Dansk Industri; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]';
'[email protected]'; Danske Regioner; '[email protected]'; Marianne Lundsgaard; Datatilsynet; DemensKoordinatorer i
DanmarK;
[email protected]; [email protected];
´Domstolsstyrelsen´; Det Centrale Handicapråd; '[email protected]';
'[email protected]'; Forbrugerrådet Tænk Hoeringer;
[email protected];
Socialchefforeningen;
[email protected]; [email protected];
Institut for Menneskerettigheder;
[email protected]; [email protected];
KL, Kommunernes
Landsforening; '[email protected]'; Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen;
[email protected];
'[email protected]'; '[email protected]';
[email protected];
'[email protected]';
[email protected];
'[email protected]';
[email protected];
Praktiserende Lægers Organisation
(PLO; Ankestyrelsen;
[email protected];
'[email protected]'; '[email protected]'; Jann Sjursen;
[email protected]; [email protected];
'[email protected]';
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
'[email protected]';
[email protected];
Vestre
Landsret; Ældre Sagen; Østre landsret;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]
Emne:
Frist 10/8: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om almene boliger m.v. og
lov om psykologer m.v. (SM Id nr.: 485160)
Til de på vedlagte høringsliste anførte høringsparter
Børne- og Socialministeriet sender hermed udkast til forslag til lov om ændring om lov om social service, lov om almene
boliger m.v. og lov om psykologer m.v. i høring med frist for bemærkninger den 10. august 2017. Der henvises til vedlagte
høringsbrev.
Med venlig hilsen
Maria Schultz
Fuldmægtig
Jura og Internationale forhold
Børne- og Socialministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon: 33 92 93 00
www.sm.dk
L 12 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1797048_0021.png
Til
Børne- og Socialministeriet
Sendt til:
[email protected]
og
[email protected]
Vordingborg
7. august 2017
Høringssvar til udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om almene boliger m.v. og
lov om psykologer m.v.
Foreningen af kommunale social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer i Danmark takker for muligheden for
at kommentere på udkast til lovforslaget. Foreningen skal i den anledning bemærke følgende:
Rammeaftaler
Foreningen er enig i behovet for en forenkling af reglerne for indgåelse af rammeaftaler på det sociale om-
råde og det almene ældreboligområde. Foreningen værdsætter således en lovændring, der giver større flek-
sibilitet for kommunerne, og støtter op om, at rammeaftalerne kun skal indgås hvert andet år, og at styrings-
aftalen og udviklingsstrategien fx slås sammen.
Indberetning til Tilbudsportalen
Foreningen kan tilslutte sig forslaget om, at Socialstyrelsens afgørelser om påbud til et tilbud (hvis indberet-
tede oplysninger enten ikke er i overensstemmelse med de faktiske forhold eller med systematikken i Til-
budsportalen) rettes mod selve tilbuddet i stedet for myndigheden.
Det bemærkes imidlertid, at retorikken i loven skærpes i en ikke dialogorienteret retning, når lovens ordlyd
æ dres fra ”påtale uovere sste
elser” til at ”træffe afgørelse o påbud”. Selv o der ikke er tale o e
realitetsæ dri g i forhold til regler e i beke dtgørelse o Tilbudsportale , så fre
er ordlyde ”afgørelser
om påbud”
ikke den hensigt, der oprindelig var i socialtilsynsloven om et dialogbaseret tilsyn. Foreningen ser
hellere en lovændring i retning af, at dialogen om forkert indberettede oplysninger på Tilbudsportalen i hø-
jere grad skulle foregå ved besøg og telefonisk kontakt til tilbuddet og ikke ved at understrege formelle regler
om afgørelsesbegrebet i form af partshøring og vejledningspligt.
Samtidig bliver forpligtelsen til at underrette relevante handlekommuner defineret som opfyldt via en mar-
kering i Tilbudsportalen. Det kan være yderst relevant, at handlekommunen får underretning om påbud,
men det er i praksis ikke muligt at holde løbende øje med, om der er givet påbud/markering til alle de tilbud,
som den enkelte kommune benytter. Foreningen ser hellere en præcisering af, at handekommunerne bliver
skriftligt orienteret om relevante afgørelser om påbud.
[email protected]
Tlf.: 55 36 27 30
1
L 12 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1797048_0022.png
Handicapbiler
Foreningen bakker op om præciseringen af reglerne for borgerens ret til udvidet lån til handicapbiler, som
hermed bringes i overensstemmelse med praksis.
Forsøg på det sociale område
Foreningen bemærker, at de mange restriktioner på forsøgsordningen gør den vanskelig at anvende i praksis.
Det gælder for eksempel kravene om, at borgerne ikke må stilles dårligere med forsøget, at forsøget ikke må
medføre statslige merudgifter, og at forsøget ikke må indebære fravigelse af regler om tilsyn eller klage.
Demensmærkning
Foreningen finder, at samspillet mellem demensmærkningsordningen og plejeboliggarantien er uklart. Ifølge
plejeboliggarantien i serviceloven § 192 a og lov om almene boliger mv. § 54 a skal kommunerne tilbyde en
almen plejebolig eller plads i et plejehjem til ældre, der har særligt behov herfor, senest 2 måneder efter, at
behovet er konstateret.
Borgere med demens kan ikke altid garanteres en demensegnet bolig inden for garantiperioden, og det er
vigtigt, at det tydeliggøres, at den nye mærkningsordning ikke ændrer herpå.
Med venlig hilsen
Helle Linnet
Landsformand
[email protected]
Tlf.: 55 36 27 30
2
L 12 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1797048_0023.png
Maria Schultz ([email protected])
Til:
Rigsombudsmanden på Færøerne ([email protected]), Jura og International ([email protected])
Cc:
Fra:
Monica Hjelm Rasmussen ([email protected])
Titel:
forslag til lov om ændring om lov om social service, lov om almene boliger m.v. og lov om psykologer m.v.
Sendt:
07-08-2017 11:22:53
Att.: Børne- og Socialministeriet,
Kære Maria Schultz,
Hermed Heilsu- og Innlendismálaráðiðs høringssvar:
Lov om social service og lov om almene boliger er ikke gældende på Færøerne, da der er tale om et overtaget område. Vi
har derfor ikke nogen bemærkninger til den del.
For så vidt angår lov om psykologer, er der tale om et fælles anliggende og Psykolognævnet behandler de færøske sager.
Det er derfor Heilsu- og Innlendismálaráðiðs opfattelse, at ændringerne i lov om psykologer, også skal træde i kraft på
Færøerne.
Vi skal derfor anmode om, at Børne- og Socialministeriet udarbejder et forslag til kongelig anordning, sådan at
ændringerne også kan træde i kraft på Færøerne.
Hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at kontakte mig på tlf. 00298 734045.
Med venlig hilsen/
Vinarliga/Sincerely
Monica Hjelm Rasmussen
fulltrúi/ Head of Section
Heilsu- og Innlendismálaráðið
Ministry of Health and the Interior
Eirargarður 2 • 100 Tórshavn • Faroe Islands
Tel. +298 304050 • Mobile +298 734045
[email protected]
www.himr.fo
L 12 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1797048_0024.png
Børne- og Socialministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Danmark
[email protected]
Kopi til
[email protected]
WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
MOBIL 91325769
[email protected]
MENNESKERET.DK
DOK. NR. 17/01417-2
HØRING OVER UDKAST TIL FORSLAG TIL LOV OM
ÆNDRING AF LOV OM SOCIAL SERVICE, LOV OM
ALMENE BOLIGER M.V. OG LOV OM PSYKOLOGER
M.V.
Børne- og Socialministeriet har ved e-mail af 26. juni 2017 anmodet om
Institut for Menneskerettigheders eventuelle bemærkninger til udkast
til lov om ændring af lov om social service, lov om almene boliger m.v.
og lov om psykologer m.v. (Ændring af reglerne om udvidet lån til
betaling af handicapbil, forsøg på det sociale område, stikprøvekontrol
af indberetninger til Tilbudsportalen, forenkling af
rammeaftalekonceptet og demensmærkning m.v.).
Instituttet har ikke bemærkninger til udkastet.
Der henvises til sagsnr.: 2017
1734.
2.. AUGUST 2017
Med venlig hilsen
Emil Kiørboe
SPECIALKONSULENT
L 12 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1797048_0025.png
KL.
Børne- og Socialministeriet
Holmens kanal 22
1060 København K
Sendt pr. mail til jurintsm.dk og maszsm.dk
KL's bemærkninger til høring over udkast til forslag til lov om
ændring af lov om social service, lov om almene boliger m.v. og
lov om psykologer m.v.
Børne- og Socialministeriet har den 26. juni 2017 bedt KL om eventuelle
bemærkninger til udkast til ændring af lov om social service, lov om al-
mene boliger m.v. og lov om psykologer m.v. Høringssvaret skal være
Børne- og Socialministeriet i hænde den 10. august 2017.
Det har ikke været muligt at få KL's høringssvar politisk behandlet inden
fristen. KL fremsender derfor et foreløbigt høringssvar og vil fremsende
eventuelle yderligere bemærkninger, når sagen har været politisk be-
handlet.
KL har følgende bemærkninger til udkast til lovforslagene:
Ændring af lov om Social Service
Stikprøvekontrol med oplysningerne i Tilbudsportalen
Formålet med lovforslaget er at gøre reglerne, for Socialstyrelsens stik-
prøvekontrol med oplysningerne i Tilbudsportalen, klarere. KL ser frem til
en tydeliggørelse af Socialstyrelsens stikprøvekontrol.
KL er positiv overfor, at hvis de indberettede oplysninger om et tilbud ikke
er i overensstemmelse med de faktiske forhold eller ikke er indberettet i
overensstemmelse med Tilbudsportalens systematik, er det det indberet-
tende tilbud, der bør have ansvaret for at rette op på forholdene i stedet
for den godkendende myndighed.
KL er derfor enig i, at Socialstyrelsen får kompetence til at udstede et på-
bud til et tilbud, hvis de indberettede oplysninger om et tilbud ikke er i
overensstemmelse med de faktiske forhold eller ikke er indberettet i over-
ensstemmelse med Tilbudsportalens systematik. Det forudsættes dog, at
det er tydeligt for tilbuddene, hvad der skal rettes.
KL er også enig i, at Socialstyrelsens mulighed for at træffe afgørelse om
påbud begrænses til de typer af oplysninger, som offentliggøres på Til-
budsportalen.
Dato: 10. august 2017
Sags ID: SAG-2017-03568
Dok. ID: 2384925
E-mail: [email protected]
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København
ww.kl.d
Side 1 af 2
L 12 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1797048_0026.png
KL
Det er ligeledes hensigtsmæssigt, at Socialstyrelsen fortsat skal have
mulighed for at markere forholdet i Tilbudsportalen, såfremt tilbuddet ikke
har fulgt påbuddet. Som noget nyt skal tilbuddet inden 4 uger bringe ind-
beretningerne i overensstemmelse med de faktiske forhold eller i over-
ensstemmelse med Tilbudsportalens systematik.
KL påpeger, at det er vigtigt, at Socialstyrelsen går i dialog med tilbuddet
om påbuddets nærmere indhold. Det er også vigtigt, at der er en pas-
sende periode til at bringe oplysningerne i orden. Der er fx stor forskel på
at justere antallet af pladser i tilbuddet til at beskrive tilbuddets pædago-
giske- og behandlingsmæssige metoder.
Endelig er KL enig i, at tilbuddet har imødekommet påbuddet, når tilbud-
det har indberettet de korrekte oplysninger i Tilbudsportalen, og ikke først
når oplysningerne er offentliggjort i Tilbudsportalen af det ansvarlige soci-
altilsyn.
KL anbefaler, at det fremgår af lovgivningen, at Socialstyrelsen sender en
orientering til det relevante socialtilsyn om påbuddets indhold, frist mv,
hvis Socialstyrelsen udsteder et påbud til et tilbud.
Klageadgang
Det foreslås, at Socialstyrelsens afgørelse om påbud eller markering på
Tilbudsportalen, ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed.
Afskæringen af klageadgang er begrundet i, at der er tale om faktuelle af-
gørelser uden skøn. KL er enig i dette synspunkt.
Ændring af lov om almene boliger m.v.
Demensmeerkning
I forslaget til lovændring står der, at der fastsættes kriterier for, hvad der
kendetegner forskellige typer af demensegnede plejeboliger. KL vil gerne
gøre opmærksom på, at der i kriterierne ikke er lagt op til, at der skal
skelnes mellem
typer
af demensegnethed. Kriterierne lægger op til de-
mensegnethed på et overordnet plan.
KL vil gerne opfordre kraftigt til, at mærkningsordningen af de eksiste-
rende plejeboliger bliver så simpel på mulig. Således, at den tid kommu-
nerne skal bruge på registrering står mål med den effekt, man kan få ud
af mærkningsordningen og ikke tager for meget tid fra kerneopgaven.
Ovenstående skal også ses i sammenhæng med det arbejde, der foregår
i regi af Sundheds- og Ældreministeriet med afbureaukratisering på æld-
reområdet, samt den kommende kulegravning af ældreområdet, der har
til formål at sikre en markant afbureaukratisering.
7)
VLLÀ
1
M
venlig hilsen
iels Arendt Nielsen
L 12 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1797048_0027.png
Maria Schultz ([email protected])
Kenneth Skov Jensen (KFST) ([email protected]), Jura og International ([email protected])
[email protected] ([email protected])
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens høringssvar i forhold til: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social
service, lov om almene boliger m.v. og lov om psykologer m.v..
Sendt:
09-08-2017 16:24:03
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Kære Maria Schultz
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har i forhold til ovenstående høring bemærkninger i relation til udbud.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen bemærker, at det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets punkt 2.2.1 om
Tilbudsportalen, at
”Tilbudsportalen skal derved være et værktøj for kommunale sagsbehandlere i valg af
visitation af borgere, der har brug for et socialt tilbud.”
Denne sætning skal eventuelt tilrettes i forhold til den
igangværende dialog mellem Børne- og Socialministeriet og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vedrørende
Tilbudsportalen.
Endvidere bemærker Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, at forsøg på det sociale område, jf. servicelovens § 184
og bemærkningerne til lovforslagets punkt 2.4, udvides til at private vil kunne ansøge om en forsøgsgodkendelse. I
det omfang, at der er tale om en udbudspligtig kontrakt, vil udbudslovens regler skulle overholdes. Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen anbefaler derfor, at dette fremgår af lovbemærkningerne.
Venlig hilsen
Minna Bregendahl
Fuldmægtig, cand.jur./Head of Section
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen/
Danish Competition and Consumer Authority
Direkte +45 4171 5214
E-mail:
[email protected]
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Tlf. +45 4171 5000
Vi arbejder for velfungerende markeder.
L 12 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1797048_0028.png
Socialpædagogerne
Brolæggerstræde 9
1211 København K
Telefon 72 48 60 00
Fax 72 48 60 01
Email: [email protected]
[email protected]
[email protected]
Ref.: LAB
Dok.nr.: 3665491
Sag.nr.: 2016-SLCSFA-02147
09-08-2017
Høringssvar til udkast til lovforslag om ændring af lov om social service, lov om
almene boliger mv. og lov om psykologer mv.
Socialpædagogerne har modtaget følgende forslag om lovændring med fokus på ændring af
reglerne om udvidet lån til handicapbil, forsøg på det sociale område, stikprøvekontrol af
indberetninger til Tilbudsportalen, forenkling af rammeaftalekonceptet og demensmærkning
med svarfrist den 10. august 2017.
Af lovforslaget fremgår, at rammeaftaler fremover skal indgås hvert andet år fremfor som nu,
hvor de indgås hvert år. Socialpædagogerne tilslutter sig forslaget.
Endvidere foreslås, at rammeaftalens opdeling i en udviklingsstrategi og en styringsaftale
ophæves, selv om det dog er centralt, at fokus skal være på både behovet for udvikling af
nye indsatser og behovet frem for styring. Socialpædagogerne mener ikke, at de to dele skal
slås sammen, da det skaber en væsentlig større risiko for, at der fokuseres mere på styring
af området på bekostning af udviklingsdelen. Vi oplever, at det specialiserede socialområde i
høj grad er præget af et kortsigtet fokus på særligt økonomisk styring af området, hvorimod
et blik for og prioritering af udvikling af området har en lav prioritet på landsplan.
Det foreslås endvidere i lovforslaget, at sociale forsøg efter § 184 udvides til også at gælde
private tilbud eller regionale tilbud. Samtidig foreslås det, at godkendelse af forsøg gives for
en afgrænset periode, og at det er en betingelse at forsøgene evalueres. Endvidere fremgår
det som noget nyt, at forsøgene ikke må indebære, at borgerne stilles dårligere end efter
loven, at forsøgene ikke må medføre statslige merudgifter, forsøgene ikke må indebære
fravigelse af reglerne om tilsyn, og at forsøgene ikke må indebære fravigelse af reglerne om
klage.
Socialpædagogerne er tilfredse med, at forudsætninger for hvilke forsøg, der kan godkendes,
ikke mindst kriterierne i stk. 2. 1), 4) og 5) om hhv. hensynet til borgerne, samt sikring af
tilsyn og klagemuligheder, skærpes i lovforslaget. Socialpædagogerne mener desuden, at det
tilsvarende skal noteres, at forsøgene skal leve op til FN’s handicapkonvention. Vi ser gerne,
at det fremhæves tydeligt, således at konventionen får en stærkere forankring, end vi ser i
dag.
L 12 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1797048_0029.png
Socialpædagogerne er enige i, at også regionale og private tilbud får mulighed for at søge
godkendelse af forsøg, for så vidt de lever op til ovenstående kriterier.
De sociale forsøg skal evalueres, hvilket er positivt. I den forbindelse mener vi, at
evalueringerne bør offentliggøres, da resultaterne af forsøgene er relevant viden for både
borgere, kommuner, tilbud og faglige organisationer.
Endvidere er Socialpædagogerne positive overfor forslagene om forenklingerne i forhold til
Tilbudsportalen.
Og endelig er Socialpædagogerne tilfredse med, at der med lovforslaget indføres
mærkningsordning for almene plejeboligers demensegnethed.
Venlig hilsen
Næstforbundsformand
Marie Sonne
2
L 12 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1797048_0030.png
Børne- og Socialministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Emdrup, den 10. august 2017
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service, lov
om almene boliger m.v. og lov om psykologer m.v.
LOS – De private sociale tilbud takker for muligheden for at afgive høringssvar til lov om
ændring af lov om social service, lov om almene boliger m.v. og lov om psykologer m.v.
(Ændring af reglerne om udvidet lån til betaling af handicapbil, forsøg på det sociale område,
stikprøvekontrol af Tilbudsportalen, forenkling af rammeaftalekonceptet og demensmærkning
m.v.). Høringssvaret er inddelt i bemærkninger til de enkelte bestemmelser i forslaget.
Rammeaftaler
§ 6, stk. 1, 1. pkt. og 2. pkt.
Det foreslås, at bekendtgørelse nr. 369 af 18. april 2017 af lov om social service (herefter
serviceloven) § 6, stk. 1 og bekendtgørelse nr. 1103 af 15. august 2016 af lov om almene
boliger m.v. (herefter almenboligloven) § 185 b, stk. 3 ændres, således at rammeaftalen for
det sociale område og det almene ældreboligområde ikke afvikles årligt, men derimod hvert
andet år med henblik på at rammeaftalen får et længere og mere hensigtsmæssigt tidsper-
spektiv. LOS finder, at forankringen af rammeaftalerne vil forbedres, såfremt rammeaftalen
ikke behandles årligt. Uhensigtsmæssige tiltag i rammeaftalen bør ændres, hvorfor forslagets
2. pkt. om opdatering eller revidering af rammeaftalen helt eller delvist lokalt findes påkræ-
vet.
Rammeaftalen foreslås forenkles indholdsmæssigt, idet opdelingen af en udviklingsstrategi
og en styringsaftale ophæve. Med større aftalefrihed mellem parterne ved tilrettelæggelse af
rammeaftalen ud fra lokale forhold, hvor udvikling og styring dog bør indgå i aftalen, finder
lovgiver at konkrete indsatser, målgrupper eller tilbud skal fokuseres på. LOS anerkender, at
lovgiver har til hensigt at tilrettelægge rammeaftalen mere specifikt lokalt. Rammeafgørelsen
bør dog tilrettelægges systematiseret i en vis grad, eftersom leverandørerne til ydelserne har
indsigt i koordineringen af de specialiserede socialområde. LOS opfordrer til at lovgiver i be-
kendtgørelse nr. 1631 af 16. december 2016 om rammeaftale m.v. på det sociale område og
på det almene ældreboligområde fastsætter, hvilke lovpligtige minimumskrav, som rammeaf-
talen skal indeholde og fremhæver, hvad hensigten med lovændringen indebærer.
Indberetning til Tilbudsportalen
§ 14, stk. 4-7
Det fremgår af forslagets § 14, at beføjelsen til at udstede afgørelse om påbud ved mang-
lende eller forkerte indberetninger på tilbudsportalen jf. servicelovens §§ 7 og 8, overføres
fra den nuværende godkendende tilsynsmyndighed, socialtilsynet, til Socialstyrelsen. Børne-
og Socialministeriets overvejelser indebærer, at den nuværende praksis findes uhensigts-
mæssigt, idet socialtilsynene ikke kan opfylde påbuddet ved at rette op på den forkerte ind-
L 12 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1797048_0031.png
beretning og at tilbuddet ikke modtager afgørelsen, hvilket bevirker, at påbuddet ikke kan
følges. Med den nuværende praksis kan tilbuddet ikke sikre sig mod, at markering, som følge
af manglende efterlevelse af påbuddet, bliver tilføjet på Tilbudsportalen. Det angives ikke i
forslagets specielle bemærkninger, hvilke væsentlige delen af fremgangsmåden for stikprø-
vekontrol, som fastholdes efter reglerne i bekendtgørelse nr. 1673 af 16. december 2016 om
Tilbudsportalen (herefter tilbudsbekendtgørelsen) § 13. Dette bør præciseres i bemærkninger
til forslaget, således at det tydeligere fremgår, at det kun er bemyndigelse til at udstede på-
bud som ændres.
I henhold til tilbudsbekendtgørelsens § 14, stk. 4 kan markeringen fjernes, når indberetnin-
gen er bragt i overensstemmelse med de faktiske forhold eller databasens systematik. For-
slagets § 14, stk. 6 fastsætter, at Socialstyrelsen kan træffe afgørelse om at markere forhol-
det i Tilbudsportalen, hvis et tilbud ikke har fulgt et påbud efter stk. 5 inden 4 uger. Mulighe-
den for at fraskrive sig markeringen er ifølge forslaget ikke muligt, hvilket LOS finder uhen-
sigtsmæssigt. En markering bør kun være gældende i den periode, hvor tilbuddet ikke efter-
lever de gældende regler for anvendelse af tilbudsportalen. En markering, pålagt et botilbud
på baggrund af overskridelser af formalistiske karakter, kan få negative udslag for et botil-
bud. LOS vurderer, at konsekvensen ikke findes proportionalt i forhold til forseelsen.
Endvidere foreslås det, at klagen ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed, da
der er tale omkring faktuelle afgørelser uden skøn jf. forslagets § 14, stk. 7. LOS mener ikke,
at botilbuddene bør fratages deres klagemulighed, eftersom opfyldelse af oplysningerne på
tilbudsportalen i særlige tilfælde kan give anledning til drøftelse af, i hvilket omfang at et
botilbud har indberettet korrekt eller tilstrækkeligt i forhold til gældende regler. Trods at So-
cialstyrelsen er pålagt at skulle følge forvaltningsretlige regelsæt, herunder partshøring m.v.,
finder LOS, at fratagelsen af klagemuligheden må anses som en væsentlig forringelse af de
sociale tilbuds retsstilling.
Forsøg på det sociale område
§ 184
Lovgiver foreslår, at servicelovens gældende § 184 opdateres, således at anvendelsesom-
rådet for forsøgsordninger og godkendelser udvides til også at omfatte regionsråd og private
tilbud. Forslaget indebærer, at private sociale tilbud kan gennemføre forsøg med en forsøgs-
godkendelse med fravigelser fra servicelovens regler efter § 184, uden at være afhængig af
et kommunalt samarbejde. LOS vurderer, at dette forslag vil fremme borgeres muligheder,
eftersom de private leverandører med specialiserede viden på området kan bidrage konstruk-
tivt til forsøgsordningen.
Med venlig hilsen
Michael Graatang
Direktør
Anne Rugholt
Juridisk konsulent
L 12 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1797048_0032.png
Maria Schultz ([email protected])
Til:
Jura og Internationale Forhold ([email protected])
Cc:
Niels Kasper Jørgensen ([email protected])
Fra:
Høringssvar: Nationalt videnscenter for demens
Titel:
E-mailtitel:
SV: Frist 10/8: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om almene boliger
m.v. og lov om psykologer m.v.
30-06-2017 08:57:29
Sendt:
Til Børne- og Socialministeriet
Tak for invitationen til at deltage i høringen vedrørende udkast til forslag til lov om ændring om lov om social service, lov om
almene boliger m.v. og lov om psykologer m.v.
Med hensyn til lovforslagets punkt 2.5.
Demensmærkning
vil vi gerne udtrykke vores opbakning til, at der udvikles en national
mærkningsordning for demensegnede boliger baseret på nærmere definerede kriterier med udgangspunkt i bl.a. SBis
anvisninger.
Vi har ingen bemærkninger til de øvrige punkter.
Venlig hilsen
Med venlig hilsen
Kasper Jørgensen
Neuropsykologisk fagkonsulent
Direkte: 35 45 79 47
Mail:
[email protected]
Nationalt Videnscenter for Demens
Rigshospitalet – afsnit 6922
Blegdamsvej 9
2100 København Ø
Web:
www.videnscenterfordems.dk
Fra:
Maria Schultz [mailto:[email protected]]
Sendt:
26. juni 2017 06:53
Til:
Advokatrådet, Advokatsamfundet;
[email protected];
Ankestyrelsen; '[email protected]'; '[email protected]';
[email protected];
'[email protected]';
[email protected]; [email protected];
Dansk Arbejdsgiverforening; Dansk Erhverv,
høringspostkasse;
[email protected];
Dansk Industri; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]';
'[email protected]'; Danske Regioner; '[email protected]'; Marianne Lundsgaard; Datatilsynet; DemensKoordinatorer i
DanmarK;
[email protected]; [email protected];
´Domstolsstyrelsen´; Det Centrale Handicapråd; '[email protected]';
'[email protected]'; Forbrugerrådet, hovedadresse;
[email protected];
Socialchefforeningen;
[email protected]; [email protected];
Institut for Menneskerettigheder;
[email protected]; [email protected];
KL, Kommunernes
Landsforening; '[email protected]'; Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen;
[email protected];
'[email protected]'; '[email protected]';
[email protected];
'[email protected]';
[email protected];
'[email protected]'; RH-FP-Videncenter-for-Demens; Praktiserende Lægers
Organisation (PLO; Ankestyrelsen;
[email protected];
'[email protected]'; '[email protected]'; Jann
Sjursen;
[email protected]; [email protected];
'[email protected]';
[email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
'[email protected]';
[email protected];
Vestre Landsret; Ældre Sagen; Østre landsret;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]
Emne:
Frist 10/8: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om almene boliger m.v. og
lov om psykologer m.v. (SM Id nr.: 485160)
Til de på vedlagte høringsliste anførte høringsparter
Børne- og Socialministeriet sender hermed udkast til forslag til lov om ændring om lov om social service, lov om almene
boliger m.v. og lov om psykologer m.v. i høring med frist for bemærkninger den 10. august 2017. Der henvises til vedlagte
høringsbrev.
Med venlig hilsen
Maria Schultz
Fuldmægtig
Jura og Internationale forhold
L 12 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1797048_0033.png
Til Børne- og Socialministeriet
Vedrørende høring om udkast til forslag til lov om ændring om lov om
social service, lov om almene boliger m.v. og lov om psykologer m.v.
Psykolognævnet er 26. juni 2017 anmodet om eventuelle bemærkninger
vedrørende lovforslagets § 3, som vedrører ændringer i lov om psykologer
mv.
Vi har ikke bemærkninger til lovforslaget.
Den 25. juli 2017
J.nr. 2017-0017-35151
Postadresse:
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Fremmødeadresse:
Ankestyrelsen København
Teglholmsgade 3
Med venlig hilsen
2450 København SV
Tel +45 3341 1200
Mette Thostrup
[email protected]
[email protected]
www.ast.dk
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
L 12 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1797048_0034.png
Maria Schultz ([email protected])
Til:
Fra:
Eva Aaen ([email protected])
Titel:
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om almene boliger m.v. og lov om
psykologer m.v.
Sendt:
27-06-2017 12:55:10
Kære Maria Schultz
Retslægerådet har ingen bemærkninger til det fremsendte udkast til lovforslag om ændring om lov om social
service, lov om almene boliger m.v. og lov om psykologer m.v.
Med venlig hilsen
Eva Aaen
Sekretariatschef
Fællessekretariatet for
Retslægerådet, Indsamlingsnævnet og Rådet for Offerfonden
Toldboden 2, 2.
8800 Viborg
Tlf.: +45 33 92 33 34
[email protected]
[email protected]
www.civilstyrelsen.dk
Fra:
Maria Schultz
[mailto:[email protected]]
Sendt:
26. juni 2017 06:53
Til:
Advokatrådet, Advokatsamfundet;
[email protected];
Ankestyrelsen; '[email protected]';
'[email protected]';
[email protected];
'[email protected]';
[email protected]; [email protected];
Dansk Arbejdsgiverforening;
Dansk Erhverv, høringspostkasse;
[email protected];
Dansk Industri; '[email protected]'; '[email protected]';
'[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; Danske Regioner; '[email protected]'; Marianne
Lundsgaard; Datatilsynet; DemensKoordinatorer i DanmarK;
[email protected]; [email protected];
´Domstolsstyrelsen´; Det Centrale Handicapråd; '[email protected]'; '[email protected]'; Forbrugerrådet,
hovedadresse;
[email protected];
Socialchefforeningen;
[email protected]; [email protected];
Institut for
Menneskerettigheder;
[email protected]; [email protected];
KL, Kommunernes
Landsforening; '[email protected]'; Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen;
[email protected];
'[email protected]';
'[email protected]';
[email protected];
'[email protected]';
[email protected];
'[email protected]';
[email protected];
Praktiserende
Lægers
Organisation (PLO; Ankestyrelsen;
[email protected];
$Retslaegeraadet (957ret);
'[email protected]'; Jann Sjursen;
[email protected]; [email protected];
'[email protected]';
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]
'[email protected]';
[email protected];
Vestre Landsret; Ældre Sagen; Østre
landsret;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]
Emne:
Frist 10/8: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om almene
boliger m.v. og lov om psykologer m.v. (SM Id nr.: 485160)
Til de på vedlagte høringsliste anførte høringsparter
Børne- og Socialministeriet sender hermed udkast til forslag til lov om ændring om lov om social service, lov om
almene boliger m.v. og lov om psykologer m.v. i høring med frist for bemærkninger den 10. august 2017. Der
henvises til vedlagte høringsbrev.
Med venlig hilsen
Maria Schultz
Fuldmægtig
Jura og Internationale forhold
<image002.gif>
L 12 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1797048_0035.png
Børne- og Socialministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Att:
[email protected].
Kopi til
[email protected]
9. august 2017
Høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af lov om social service, lov
om almene boliger m.v. og lov om psykologer m.v.
Overordnede bemærkninger
Selveje Danmark har med interesse læst forslaget til lov om ændring af lov om social service, lov om
almene boliger m.v. og lov om psykologer m.v.
Selveje Danmark ser overordnet positivt på forslagene om at gøre reglerne for Socialstyrelsens
stikprøvekontrol med oplysningerne i Tilbudsportalen klarere. Selveje Danmark ser også positivt på
forslaget om at udvide mulighederne for at gennemføre forsøg på et sociale område til også at gælde
private driftsherrer.
Specifikke bemærkninger til lovforslag
§14 vedr. Tilbudsportalen
Selveje Danmark finder det positivt, at Socialstyrelsen, ved vurdering af om et tilbud har fulgt et
påbud, vurderer ud fra, hvorvidt tilbuddet har indberettet oplysningerne, og ikke hvorvidt
oplysningerne er offentliggjort i Tilbudsportalen. Det enkelte tilbud er afhængig af, at den
godkendende myndighed har godkendt de indberettede oplysninger, før de bliver offentliggjort på
Tilbudsportalen.
§ 184 i lov om social service: Forsøgsbestemmelser
Selveje Danmark finder det positivt, at bestemmelsen om forsøg på det sociale område foreslås
udvidet, så sociale tilbud med en privat, herunder selvejende, driftsherre kan ansøge om en
forsøgsgodkendelse og gennemføre forsøg efter servicelovens §184 uden at være afhængige af et
samarbejde med en kommune.
Afsluttende bemærkninger
Selveje Danmark har ikke yderligere bemærkninger.
L 12 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1797048_0036.png
Med venlig hilsen
Kåre Skarsholm
Politisk konsulent, Selveje Danmark
Mail: [email protected]
Mobil: 41 87 08 04
L 12 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1797048_0037.png
Hjørring Kommune
Socialtilsyn Nord
Børne- og Socialministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Sendt pr. e-mail til:
[email protected]
[email protected]
Den 17-07-2017
Sagsnr.: 00.01.00-A50-4-14
Postadresse:
Springvandspladsen 5
9800 Hjørring
Telefon 7233 6930
[email protected]
www.socialtilsynnord.hjoerring.dk
Til Maria Schultz, Jura og Internationale forhold
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service, lov
om almene boliger m.v. og lov om psykologer m.v.
Børne- og Socialministeriet sendte den 26. juni 2017 udkast til lov om ændring af lov
om social service m.fl. i høring hos bl.a. Socialtilsyn Nord, Hjørring Kommune.
Socialtilsyn Nord takker for denne lejlighed til at afgive høringssvar.
Socialtilsyn Nord ser positivt på Socialstyrelsens mulighed for at føre
stikprøvekontrol og at træffe afgørelse om udstedelse af påbud til et registreret
tilbud, hvis der ikke er overensstemmelse mellem tilbuddets indberettede
oplysninger og de faktiske forhold, eller mellem de indberettede oplysninger og
Tilbudsportalens systematik.
Socialtilsyn Nord mener dog, at lovændringen indebærer, at Socialstyrelsen bør
forpligtes til at orientere socialtilsynet - eller tilsynsførende kommune for tilbud der
ikke er omfattet af § 4 i lov om socialtilsyn - om sådanne afgørelser.
Dette fordi socialtilsynet skal godkende tilbuddets registrerede oplysninger på
Tilbudsportalen. Socialtilsynet har således en interesse i at modtage oplysning om
resultatet af sådanne afgørelser, ikke mindst med henblik på at sikre læring og
ensartethed.
For så vidt angår udkast til lov om ændring af lov om almene boliger og lov om
psykologer tager socialtilsynet udkastene til efterretning og har ingen kommentarer
til forslagene i øvrigt.
Ved spørgsmål til ovenstående kan der rettes henvendelse til jurist Sarah Sieker
Juhlert på tlf. 72 33 69 92 eller e-mail
[email protected].
Med venlig hilsen
Sigrid Fleckner
Tilsynschef
L 12 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1797048_0038.png
Maria Schultz ([email protected])
=?utf-8?Q?'jurint@ (sm.dk'?= [email protected]), Torben Sørensen ([email protected]), Helle Haxgart
([email protected]), Kirsten Rosenkilde Olsen ([email protected]), Rie Thoustrup Sørensen
([email protected])
Fra:
Direktion ([email protected])
Titel:
Frist 10/8: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om almene boliger m.v. og lov
om psykologer m.v.
Sendt:
03-07-2017 10:35:15
Bilag:
Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om almene boliger m.v. og lov om psykologer
m.v..pdf; Høringsbrev.pdf; Høringsliste.pdf; smime.p7s;
Til:
Cc:
Til
Børne- og Socialministeriet
Under henvisning til mail af 26. juni 2017 (Sagsnr. 2017-1734) om høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social
service, lov om almene boliger m.v. og lov om psykologer m.v. skal det meddeles, at Statsforvaltningen ikke har bemærkninger til
høringen.
Med venlig hilsen
Rikke Hinrichsen
direktionsassistent
Statsforvaltningen
Storetorv 10
6200 Aabenraa
Telefon: 72 56 70 00
Direkte telefon: 72 56 79 77
Mail:
[email protected]
Web:
www.statsforvaltningen.dk
Fra:
Maria Schultz [mailto:[email protected]]
Sendt:
26. juni 2017 06:53
Emne:
Frist 10/8: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om almene boliger m.v. og
lov om psykologer m.v. (SM Id nr.: 485160)
Til de på vedlagte høringsliste anførte høringsparter
Børne- og Socialministeriet sender hermed udkast til forslag til lov om ændring om lov om social service, lov om almene
boliger m.v. og lov om psykologer m.v. i høring med frist for bemærkninger den 10. august 2017. Der henvises til vedlagte
høringsbrev.
Med venlig hilsen
Maria Schultz
Fuldmægtig
Jura og Internationale forhold
Børne- og Socialministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon: 33 92 93 00
www.sm.dk
L 12 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1797048_0039.png
L 12 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1797048_0040.png
Maria Schultz ([email protected])
Jura og International ([email protected])
Samfundsanalyse ([email protected])
VS: Frist 10/8: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om almene boliger m.v. og
lov om psykologer m.v.
Sendt:
07-08-2017 10:19:15
Bilag:
Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om almene boliger m.v. og lov om psykologer
m.v..pdf; Høringsbrev.pdf; Høringsliste.pdf;
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Til Børne- og Socialministeriet
Ældre Sagen har ingen bemærkninger til denne høring.
Venlig hilsen
Pia Westring
Afdelingssekretær/PA
Samfundsanalyse
Direkte: 33 96 86 29
Mobil: +45 21 19 59 53
[email protected]
Nørregade 49 · 1165 København K · Tlf. 33 96 86 86
Fra:
Maria Schultz [mailto:[email protected]]
Sendt:
26. juni 2017 06:53
Emne:
Frist 10/8: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om almene boliger m.v. og
lov om psykologer m.v. (SM Id nr.: 485160)
Til de på vedlagte høringsliste anførte høringsparter
Børne- og Socialministeriet sender hermed udkast til forslag til lov om ændring om lov om social service, lov om almene
boliger m.v. og lov om psykologer m.v. i høring med frist for bemærkninger den 10. august 2017. Der henvises til vedlagte
høringsbrev.
Med venlig hilsen
Maria Schultz
Fuldmægtig
Jura og Internationale forhold
Børne- og Socialministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon: 33 92 93 00
www.sm.dk
L 12 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1797048_0041.png
østre Landsret
Præsidenten
Den
J,nr.
40A-ØL-49-17
mit: sdy
Børne- og Socialministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
29JUNI2017
Børne- og Socialministeriet
har
ved brev af 26. juni 2017 (Sagsnr. 2017-1734) anmodet om
eventuelle bemærkninger til høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social
service, lov om almene boliger m.v. og lov om psykologer m.v.
I den anledning skal jeg meddele, at landsretten ikke ønsker at udtale sig om udkastet.
Med venlig hilsen
Bredgade 59, 1260 Kubenlrnvn K.
lif. 99 6X 6200
Hjemineside: wwwoestrelandsret.dk