Kulturudvalget 2017-18
L 112 Bilag 1
Offentligt
1825556_0001.png
Notat
Til ministeren
Høringsnotat om forslag til lov om gennemførelse af 2. protokol til UNESCO-
konventionen om beskyttelse af kulturværdier i tilfælde af væbnet konflikt i
høring
Kulturministeriet sendte den 29. september 2017 et udkast til forslag til lov om
gennemførelse af 2. protokol til UNESCO-konventionen, om beskyttelse af
kulturværdier i tilfælde af væbnet konflikt, i høring. Høringsfristen var den 27.
oktober 2017.
Til og med den 27. oktober 2017 havde 16 organisationer og myndigheder m.v. afgivet
høringssvar, se bilag 1. Efter høringsfristens udløb har én organisation (ikke omfattet
af høringslisten) afgivet høringssvar, se bilag 1.
En tværministeriel arbejdsgruppe med repræsentanter fra Justitsministeriet,
Forsvarsministeriet, Udenrigsministeriet og Kulturministeriet har undersøgt den
juridiske rækkevidde af UNESCO-konventionens 2. protokol i lyset af Danmarks
allerede gældende internationale forpligtelser vedrørende beskyttelse af
kulturværdier samt gældende dansk ret. Arbejdsgruppen har i særskilt notat af 28.
juni 2017, om betydningen af dansk tiltrædelse af UNESCO-konventionens 2.
protokol, anbefalet, at Danmark tiltræder konventionens 2. protokol. Arbejdsgruppen
har samtidig vurderet, at dansk tiltrædelse forudsætter tilvejebringelse af særskilt
hjemmel i dansk ret for opfyldelse af protokollens krav om strafansvar og udlevering.
Lovforslaget har således til formål at skabe det nødvendige lovgivningsmæssige
grundlag for opfyldelse af krav i konventionens 2. protokol om henholdsvis
strafansvar og udlevering.
I det følgende redegøres der for hovedsynspunkterne i de modtagne høringssvar.
*****
Hovedforeningen for Personel af Reserven i Danmark (HPRD), Institut for
Menneskerettigheder, Københavns byret, Politiforbundet, Procesbevillingsnævnet,
Rigsombudsmanden i Grønland, Rigspolitiet, Vestre Landsret og Østre Landsret har
ingen bemærkninger til lovforslaget.
Blue Shield Danmark, Datatilsynet, Grønlands Selvstyre - Departementet for
Uddannelse, Kultur, Forskning og Kirke, ICOM Danmark, Nordic Center for
Cultural Heritage & Armed Conflict (CHAC), Organisationen Danske Museer, Røde
Kors Danmark og UNESCOs Nationalkommission har afgivet bemærkninger til
lovforslaget.
6. november 2017
Dok. nr. 16/00115-145
L 112 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1825556_0002.png
Side 2
1. Generelle bemærkninger
En række af de organisationer og myndigheder, der har afgivet bemærkninger, hilser
lovforslaget velkomment og støtter generelt lovforslaget.
Datatilsynet forudsætter, at der tages hensyn til behandling af personoplysninger i
henhold til den til enhver tid gældende lovgivning herom.
Grønlands Selvstyre - Departementet for Uddannelse, Kultur, Forskning og Kirke
oplyser, at der endnu ikke er taget stilling til, hvorvidt Grønland ønsker at tiltræde
konventionens 2. protokol. Det tilkendegives, at lovforslaget umiddelbart synes at
være et godt udgangspunkt for implementering af 2. protokol i Grønland, og at der
derfor er iværksat en nærmere undersøgelse af det retlige grundlag herfor.
Kulturministeriets kommentar:
Kulturministeriet noterer sig de respektive bemærkninger og oplysninger,
men finder ikke, at de giver anledning til at foretage ændringer i lovforslaget.
2. Strafansvar (strafferammen)
Nordic Center for Cultural Heritage & Armed Conflict (CHAC) foreslår en række
præciseringer i lovforslagets bemærkninger til § 1 med henblik på at skabe større
klarhed, herunder bl.a. præcisering af forholdet om forsæt og strafbarhed samt
rækkevidden af bestemmelsen.
Blue Shield Danmark, ICOM Danmark og Organisationen Danske Museer finder, at
den foreslåede strafferamme er lav i forhold strafferammer i Norge, Sverige og
Finland.
Nordic Center for Cultural Heritage & Armed Conflict (CHAC) foreslår, at hjemlen til
at idømme bødestraf udgår af lovforslaget som alternativ til fængselsstraf. Bødestraf
bør alene optræde i tillæg til fængselsstraf.
Kulturministeriets kommentar:
Kulturministeriet kan tilslutte sig nogle af de foreslåede ændringer i
lovforslagets bemærkninger til § 1, herunder præcisering af forholdet om
forsæt og strafbarhed. Ministeriet finder ikke, at det er muligt at give en
udtømmende beskrivelse af alle de anvendte begrebers rækkevidde. I sidste
instans vil det bero på fortolkning i overensstemmelse med deres hensigt og
formål og med hensyntagen til samtlige foreliggende omstændigheder i hver
enkel konkret sag. Hertil kommer passende hensyn til eventuel foreliggende
international praksis, retspraksis og statspraksis på området. Lovforslaget er
på denne baggrund ændret i overensstemmelse hermed, herunder med visse
præciseringer i lovforslagets bemærkninger til § 1.
For så vidt angår strafferammen, skal Kulturministeriet bemærke, at
ministeriet ikke finder, at der kan drages en direkte parallel til de fastsatte
strafferammer i Norge, Sverige og Finland, da disse også omfatter andre
krigsforbrydelser og folkedrab. Den foreslåede strafferamme er fastlagt under
L 112 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1825556_0003.png
Side 3
hensyn til dansk retstradition.
Kulturministeriet bemærker endvidere, i forhold til relevansen af bødestraf,
at det ikke på forhånd kan udelukkes, at der kan ske overtrædelse, hvor
omfang og karakter afstedkommer bødestraf.
Kulturministeriet finder på den baggrund ikke anledning til at foretage
ændringer i lovforslagets strafferamme.
3. Oversættelse af 2. protokol
Blue Shield Danmark, ICOM Danmark og Nordic Center for Cultural Heritage
& Armed Conflict (CHAC) peger på visse uhensigtsmæssigheder i den danske
oversættelse af konventionens 2. protokol, hvoraf nogle har betydning for
begrebsanvendelsen i lovforslagets § 1 og tilhørende bemærkninger.
Kulturministeriets kommentar:
Kulturministeriet finder, at nogle af de foreslåede ændringer til den danske
oversættelse af konventionens 2. protokol er relevante og bidrager til
præcisering og øget forståelse. Ministeriet skal dog også bemærke, at der i
oversættelsen af 2. protokol er lagt vægt på det forhold, at selve
konventionen, som blev ratificeret af Danmark i 2003 ved bekendtgørelse nr.
32 af 23. oktober 2003 i Lovtidende C, anvender en række af de samme
begreber, herunder i en central artikel i konventionen (artikel 4), som der
refereres til i lovforslaget. Når 2. protokol supplerer og skærper
forpligtelserne i forhold til konventionen, finder ministeriet det rigtigt i videst
muligt omfang at fastholde den begrebsanvendelse, der er implementeret i
dansk ret i 2003.
Lovforslaget er på denne baggrund ændret i overensstemmelse hermed.
4. Implementering af UNESCO konventionens 2. protokol
I forhold til beskyttelsesgraden af kulturværdier opfordrer Blue Shield Danmark,
ICOM Danmark og Organisationen Danske Museer til, at Kulturministeriet
inddrager relevant fagkyndig ekspertise, når der skal ske udpegning af de
kulturværdier i Danmark, hvortil UNESCO skal anmodes om at opnå forhøjet
beskyttelse. Der opfordres tillige til, at dette udpegningsarbejde igangsættes hurtigst
muligt efter dansk tiltrædelse af 2. protokol med henblik på at udvise rettidig omhu,
og at de deltagende institutioner kompenseres for opgaven.
Røde Kors Danmark foreslår, at Kulturministeriet indtræder i Regeringens Røde
Kors Udvalg med henblik på at fremme koordinering og implementering inden for det
humanitære folkeretlige område.
Nordic Center for Cultural Heritage & Armed Conflict (CHAC) opfordrer til, at
Kulturministeriet nedsætter et rådgivende udvalg med repræsentanter fra relevante
ministerier og organisationer med henblik på koordinering af konventionens og
protokollens overholdelse.
L 112 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1825556_0004.png
Side 4
Kulturministeriets kommentar:
I forhold til beskyttelsesgraden af kulturværdier skal Kulturministeriet
bemærke, at det er hensigten, at der hurtigst muligt efter dansk tiltrædelse
af konventionens 2. protokol vil ske dels præcisering af, hvilke kulturværdier
der anses for omfattet af konventionen (dette som opfølgning på
implementering af konventionen og dennes 1. protokol), dels udpegning af
kulturværdier i Danmark, hvortil der ønskes forhøjet beskyttelse.
Kulturministeriet vil inddrage relevant fagkyndig ekspertise i dette arbejde.
Ministeriet forventer ikke at yde kompensation for arbejdet.
I forhold til indtrædelse i Regeringens Røde Kors Udvalg skal
Kulturministeriet bemærke, at det er hensigten, at Kulturministeriet
indtræder i udvalget. Ministeriet finder derfor ikke behov for at nedsætte et
særskilt udvalg til koordinering af konventionens og protokollens
overholdelse.
Kulturministeriet finder ikke anledning til at foretage ændringer i
lovforslaget som følge heraf.
5. Øvrige bemærkninger
Røde Kors Danmark opfordrer til, at der iværksættes en gennemgang af
Genèvekonventionerne af 1949, 1. Tillægsprotokol af 1977 og den Internationale
Straffedomstols Statuts bestemmelser om grove overtrædelser og krigsforbrydelser
med henblik på at sikre, at disse kriminelle handlinger i det nødvendige omfang kan
retsforfølges efter dansk ret, på samme måde som det med lovforslaget sikres i
forhold til UNESCO-konventionens 2. protokol.
Kulturministeriets kommentar:
Kulturministeriet skal bemærke, at der ved ratifikationen i sin tid af Genève-
konventionerne fra 1949 og siden hen de to Tillægsprotokoller fra 1977 er
taget stilling til, at dansk ret lever op til de påtagne internationale
forpligtelser. Regeringens Røde Kors Udvalg tager løbende stilling til behovet
for tilpasninger i dansk lov og administrativ praksis med henblik på at sikre
en effektiv dansk implementering af den til enhver tid gældende humanitære
folkeret.
Kulturministeriet finder på den baggrund ikke anledning til at iværksætte ny
særskilt gennemgang af allerede tiltrådte konventioner mv.
Bemærkningerne har ikke givet anledning til ændring af lovforslaget.
L 112 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1825556_0005.png
Side 5
Bilag 1
Høringssvar vedrørende udkast til forslag til lov om
gennemførelse af 2. protokol til UNESCO-konventionen om beskyttelse af
kulturværdier i tilfælde af væbnet konflikt i høring
Skrevet med fed: Bemærkninger
Andre: Ingen bemærkninger
1. Blue Shield Danmark
2. Datatilsynet
3. Grønlands Selvstyre - Departementet
for Uddannelse, Kultur, Forskning og
Kirke
4. Hovedforeningen for Personel af Reserven
i Danmark (HPRD)
5. ICOM Danmark
6. Institut for Menneskerettigheder
7. Københavns Byret
8. Nordic Center for Cultural Heritage
& Armed Conflict (CHAC)
9. Organisationen Danske Museer
10. Politiforbundet
11. Procesbevillingsnævnet
12. Rigsombudsmanden i Grønland
13. Rigspolitiet
14. Røde Kors Danmark
15. UNESCOs Nationalkommission
16. Vestre Landsret
17. Østre Landsret
26. oktober 2017
24. oktober 2017
27. oktober 2017
26. oktober 2017
26. oktober 2017
27. oktober 2017
19. oktober 2017
31. oktober 2017
26. oktober 2017
29. september. 2017
29. september. 2017
2. oktober 2017
27. oktober 2017
27. oktober 2017
24. oktober 2017
4. oktober 2017
4. oktober 2017