Skatteudvalget 2017-18
L 109 Bilag 10
Offentligt
1832818_0001.png
Til lovforslag nr.
L 109
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. december 2017
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om forskellige
forbrugsafgifter, kildeskatteloven, spiritusafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven
og forskellige andre love
(Annullering af indeksering af en række punktafgifter, nedsættelse og efterfølgende afskaffelse af råstofafgiften, afskaffelse af
afgiften på te og tillægsafgiften på alkoholsodavand og ændringer af forskerskatteordningen)
[af skatteministeren (Karsten Lauritzen)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 13 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 16. november 2017 og var
til 1. behandling den 5. december 2017. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og skatteministeren sendte den 16. november
2017 dette udkast til udvalget, jf. bilag 1. Den 30. november
2017 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar og et
notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra Kagebutikken.dk og Peder
Kjærsgaard Roulund, Silkeborg.
Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 9 spørgsmål til skatteministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
[Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at En-
hedslisten isoleret set kan støtte, at afgifter på f.eks. te fjer-
nes. Denne afgift tjener hverken et statsfinansielt eller ad-
færdsregulerende formål. En række af de andre afgifter, der
lempes, tjener derimod disse formål. Enhedslisten finder det
stærkt problematisk, at tillægsafgiften på alkoholsodavand,
der især drikkes af de helt unge alkoholforbrugere, fjernes,
fordi det kan skabe en billigere og nemmere indgang for helt
unge mennesker til at få et alkoholforbrug. Ligeledes mener
Enhedslisten, at annulleringen af den planlagte indeksering
af f.eks. chokolade dels kan være problematisk ud fra et
sundhedsmæssigt perspektiv, og dels kan være problema-
tisk, fordi det samtidig kan konstateres, at annulleringen af
indekseringen koster i omegnen af 200 mio. kr. Da der ikke
findes en finansiering ved f.eks. at hæve andre afgifter, der
ifølge Enhedslisten ville være oplagte (det kunne f.eks. være
øgede afgifter på pesticider eller hormonforstyrrende stof-
fer), så bliver lovforslaget blot endnu mere problematisk i
Enhedslistens optik. En provenuneutral omlægning af afgif-
ter, hvor pengene findes inden for afgiftssystemet, havde så-
ledes klart at være at foretrække. Nu anvendes der i stedet
finansiering fra bl.a. råderummet, fra nedskæringer i DSB
og fra beskæftigelsesindsatsen til den samlede erhvervspak-
ke, som dette lovforslag er en del af. Det kan Enhedslisten
ikke acceptere, hvorfor Enhedslisten stemmer imod lovfor-
slaget. ]
DokumentId
Journalnummer
L 109 - 2017-18 - Bilag 10: 1. udkast til betænkning
1832818_0002.png
2
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurinvar på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af <>:
Til titlen
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af lov om ændring af
chokoladeafgiftsloven, lov om forskellige
forbrugsafgifter, kildeskatteloven, isafgiftsloven,
spiritusafgiftsloven og øl- og vinafgiftsloven
(Annullering af indeksering af en række punktafgifter,
nedsættelse og efterfølgende afskaffelse af råstofafgiften,
afskaffelse af afgiften på te og tillægsafgiften på
alkoholsodavand og ændringer af forskerskatteordningen)«.
[Ændring af lovens titel]
Til § 1
2)
I den under
nr. 4
foreslåede affattelse af
§ 1, stk. 1,
æn-
dres i
nr. 9
»ikke udgør mindst to tredjedele« til: »udgør
under to tredjedele«.
[Lovteknisk ændring]
3)
I den under
nr. 24
foreslåede affattelse af
§ 22, stk. 8,
ændres »godtgørelsesberigtigede« til: »godtgørelsesberetti-
gede«.
[Lovteknisk ændring]
4)
Nr. 28
affattes således:
»28.
I
§ 26, stk. 1, nr. 2,
ændres »19 b,« til: »eller«.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 2
5)
Efter nr. 12 indsættes som nyt nummer:
»13.
I
§ 14 a, stk. 5,
ændres »§§ 3, 11 og 11 b« til: »§§ 3 og
11«.«
[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 2, nr. 9]
Til § 5
6)
Før nr. 1 indsættes som nye numre:
»01.
§ 1, stk. 1, 2.
og
3. pkt.,
ophæves.
02.
I
§ 2, stk. 1,
udgår », jf. dog stk. 2«.«
[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 5, nr. 1]
Til § 6
7)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 1, stk. 1, 2. pkt.,
og
§ 3, stk. 2,
ændres »§§ 3 A-3 C«
til: »§ 3 A«.«
[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 6, nr. 5]
8)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 34, stk. 1,
ændres »§§ 1-3 C« til: »§§ 1-3 A«.«
[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 6, nr. 5]
Til § 7
9)
I
stk. 5
ændres »§§ 2, 4-6« til: »§§ 2 og 4-6«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 8
10)
I
stk. 1
og
2
ændres »§ 1, nr. 9, 12-19 og 22« til: »§ 1,
nr. 2, 12-19 og 22«.
[Rettelse af henvisning]
11)
I
stk. 3
ændres »te eller teekstrakt, der er afgiftsberig-
tiget efter forbrugsafgiftslovens § 19 b« til: »te eller teeks-
trakt m.v., der er afgiftsberigtiget efter § 11 b i lov om for-
skellige forbrugsafgifter«.
[Lovteknisk ændring]
12)
I
stk. 3
ændres »§§ 3 A og 3 B« til: »§§ 3 B og 3 C«.
[Rettelse af henvisning]
13)
I
stk. 4
indsættes efter »til«: »fremstilling eller«.
[Virksomheder får mulighed for godtgørelse af afgift for va-
rer, der er bestemt til fremstilling eller afsætning]
Bemærkninger
Til nr.
Af lovforslagets titel fremgår, at lovforslaget omfatter
ændringer i chokoladeafgiftsloven, i lov om forskellige for-
brugsafgifter, kildeskatteloven, spiritusafgiftsloven, øl- og
vinafgiftsloven og forskellige andre love.
»Forskellige andre love« dækker kun over isafgiftsloven,
hvilket gør ordvalget misvisende. Det foreslås derfor at op-
hæve »forskellige andre love« og henvise til isafgiftsloven i
titlen.
Til nr. 2
I lovforslagets § 1, nr. 4, foreslås det at affatte chokola-
deafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 9, således, at der skal svares
afgift af kager, kiks og lign. delvis bestående af skummasse,
når bagværket ikke udgør mindst to tredjedele af varens
rumfang. Formuleringen vurderes vanskelig at forstå. Det
foreslås derfor at ændre affattelsen således, at det fremgår,
at bagværket skal udgøre under to tredjedele af varens rum-
L 109 - 2017-18 - Bilag 10: 1. udkast til betænkning
1832818_0003.png
3
fang, før der skal svares afgift af kager, kiks og lign. delvis
bestående af skummasse.
Ændringsforslaget er af lovteknisk karakter og indebærer
således ikke en indholdsmæssig ændring.
Til nr. 3
Lovforslagets § 1, nr. 24, vedrører varemodtageres mu-
lighed for at få bevilling til godtgørelse af afgift, når afgifts-
berigtigede varer eksporteres.
Af forslaget fremgår, at den godtgørelsesberigtigede af-
gift skal indgå i opgørelsen af afgiftstilsvaret. Det foreslås at
ændre »godtgørelsesberigtigede« til »godtgørelsesberettige-
de«.
Ændringsforslaget er af lovteknisk karakter og indebærer
således ikke en indholdsmæssig ændring.
Til nr. 4
I lovforslagets § 1, nr. 28, foreslås det at ophæve henvis-
ningen til chokoladeafgiftslovens § 19 b i lovens § 26, stk.
1, nr. 2. Forslaget er en konsekvens af, at § 19 b foreslås op-
hævet ved lovforslagets § 1, nr. 20.
Efter chokoladeafgiftslovens § 26, stk. 1, nr. 2, straffes
den, der forsætligt eller groft uagtsomt overtræder en række
af lovens bestemmelser. Det foreslås derfor at ophæve hen-
visningen til lovens § 19 b og i stedet indsætte »eller«.
Ændringsforslaget er af lovteknisk karakter og indebærer
således ikke en indholdsmæssig ændring.
Til nr. 5
Lovforslagets § 2, nr. 9, vedrører ophævelse af afgiften
på te og ekstrakter heraf, som for nuværende er fastsat i § 11
b i lov om forskellige forbrugsafgifter.
§ 14 a, stk. 5, i lov om forskellige forbrugsafgifter henvi-
ser bl.a. til lovens § 11 b. Da lovens § 11 b foreslås ophæ-
vet, foreslås henvisningen til bestemmelsen i lovens § 14 a,
stk. 5, ved dette ændringsforslag at udgå.
Til nr. 6
Lovforslagets § 5, nr. 1, vedrører ophævelse af tillægsaf-
giften på spiritusbaseret alkoholsodavand, som for nuværen-
de er fastsat i spiritusafgiftsloven.
Spiritusafgiftslovens § 1, stk. 1, 2. og 3. pkt., samt § 2,
stk. 1, 2. led, henviser til tillægsafgiften på spiritusbaseret
alkoholsodavand. Da tillægsafgiften foreslås ophævet, fore-
slås henvisningerne hertil ved dette ændringsforslag at udgå.
Til nr. 7
Lovforslagets § 6, nr. 5, vedrører ophævelse af tillægsaf-
gifterne på malt- og vinbaseret alkoholsodavand, som for
nuværende er fastsat i øl- og vinafgiftslovens §§ 3 B og 3 C.
Øl- og vinafgiftslovens § 1, stk. 1, 2. pkt., og § 3, stk. 2,
henviser bl.a. til §§ 3 B og 3 C. Da lovens §§ 3 B og 3 C
foreslås ophævet, foreslås henvisningerne til bestemmelser-
ne i lovens § 1, stk. 1, 2. pkt., og § 3, stk. 2, ved dette æn-
dringsforslag at udgå.
Til nr. 8
Lovforslagets § 6, nr. 5, vedrører ophævelse af tillægsaf-
gifterne på malt- og vinbaseret alkoholsodavand, som for
nuværende er fastsat i øl- og vinafgiftslovens §§ 3 B og 3 C.
Øl- og vinafgiftslovens § 34, stk. 1, henviser bl.a. til §§ 3
B og 3 C. Da lovens §§ 3 B og 3 C foreslås ophævet, fore-
slås henvisningerne til bestemmelserne i lovens § 34, stk. 1,
ved dette ændringsforslag at udgå.
Til nr. 9
Det foreslås i lovforslagets § 7, stk. 5, bl.a., at de foreslå-
ede ændringer i forbrugsafgiftsloven, konsumisafgiftsloven,
spiritusafgiftsloven og øl- og vinafgiftsloven finder anven-
delse på varer, der fra den 1. januar 2018 udleveres til for-
brug fra registrerede virksomheder, angives til fortoldning
eller importeres.
Det foreslås at indsætte et »og« således, at der ikke er
tvivl om, at lovforslaget omfatter de foreslåede ændringer i
de nævnte love.
Ændringsforslaget er af lovteknisk karakter og indebærer
således ikke en indholdsmæssig ændring.
Til nr. 10
Efter lovforslagets § 8, stk. 1 og 2, kan virksomheder få
afgiftsgodtgørelse for råstofafgiftsberigtigede varer. I be-
stemmelserne henvises bl.a. til lovforslagets § 1, nr. 9, hvil-
ket er en forkert henvisning. Det foreslås derfor at ændre
henvisningen til lovforslagets § 1, nr. 2.
Ændringsforslaget er af lovteknisk karakter og indebærer
således ikke en indholdsmæssig ændring.
Til nr. 11
Det foreslås i lovforslagets § 8, stk. 3, bl.a., at virksom-
heder, der den 1. januar 2018 har et lager af afgiftsberigtiget
te og teekstrakt, kan få godtgjort afgiftsdifferencen for uåb-
nede poser på grundlag af en specificeret lageropgørelse.
Lovforslagets § 8, stk. 3, henviser til § 19 b i lov forskel-
lige forbrugsafgifter, hvilket er en forkert henvisning. Det
foreslås derfor at ændre henvisningen til § 11 b i lov om for-
skellige forbrugsafgifter, som fastsætter afgiften for te, teek-
strakter m.v.
Da lovens § 11 b fastsætter afgiften på te, teekstrakter og
varer, der indeholder teekstrakter, foreslås det at indsætte
»m.v.« i bestemmelsen.
Til nr. 12
Det foreslås i lovforslagets § 8, stk. 3, bl.a., at virksom-
heder, der den 1. januar 2018 har et lager af afgiftsberigtiget
alkoholsodavand, kan få godtgjort afgiftsdifferencen for
uåbnede beholdere på grundlag af en specificeret lageropgø-
relse.
Lovforslagets § 8, stk. 3, henviser til øl- og vinafgiftslo-
vens § 3 A, som fastsætter tillægsafgiften på mousserede
vin, og ikke lovens § 3 C, som fastsætter tillægsafgiften på
vinbaseret alkoholsodavand. Det foreslås at ændre henvis-
ningen til 3 C, som fastsætter tillægsafgiften på vinbaseret
alkoholsodavand.
Ændringsforslaget er af lovteknisk karakter og indebærer
således ikke en indholdsmæssig ændring.
L 109 - 2017-18 - Bilag 10: 1. udkast til betænkning
1832818_0004.png
4
Til nr. 13
Det foreslås i lovforslagets § 8, stk. 4, at godtgørelse af
afgift kun ydes for varer, der er bestemt til afsætning, og
kun såfremt det samlede godtgørelsesbeløb overstiger 500
kr.
Det foreslås, at der også kan ydes godtgørelse af afgift
for varer, der er bestemt til fremstilling. Forslaget skal sikre,
at der kan gives godtgørelse til virksomheder, som anvender
nødder til fremstilling af varer, som er dækningsafgiftsplig-
tige, såfremt de importeres. Dette omfatter bl.a. kageprodu-
center og lign.
Dennis Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Mikkel Dencker (DF)
René Christensen (DF) Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jacob Jensen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Mads Fuglede (V) Joachim B. Olsen (LA)
nfmd.
May-Britt Kattrup (LA)
Anders Johansson (KF) Per Husted (S) Jens Joel (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Jesper Petersen (S) Mattias Tesfaye (S)
Peter Hummelgaard Thomsen (S)
fmd.
Claus Larsen-Jensen (S) Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL) Josephine Fock (ALT)
René Gade (ALT) Andreas Steenberg (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
 8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 109 - 2017-18 - Bilag 10: 1. udkast til betænkning
1832818_0005.png
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 109
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Titel
Lovforslaget sendt i høring
Henvendelse af 17/11-17 fra Peder Kjærsgaard Roulund, Silkeborg
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Henvendelse af 29/11-17 fra KageButikken.dk
Skatteministerens svar på SAU alm. del – spm. 55-62 som vedrører
lovforslaget
Henvendelse af 8/12-17 fra Kagebutikken.dk
Ændringsforslag, fra skatteministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 109
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om kommentar til henvendelsen af 17/11-17 fra Peder Kjærs-
gaard Roulund, Silkeborg, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvor stor en andel alkoholsodavand udgør i aftalen om »Er-
hvervs- og iværksætterinitiativer« målt som en procentdel af det sam-
lede varige mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd, til skattemini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 29/11-17 fra KageButik-
ken.dk, til skatteministeren , og ministerens svar herpå
Spm. om at redegøre for, hvilke masser indeholdende nødder, som
fremadrettet (fra den 1. januar 2020) vil være afgiftsbelagt efter cho-
koladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 3 og 4, til skatteministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm., om ministeren kan bekræfte, at peanutbutter – både smooth og
crunchy – ikke vil være afgiftsbelagt efter chokoladeafgiftsloven, når
nøddeafgiften er fjernet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan bekræfte, at nutella ikke vil være afgiftsbe-
lagt efter chokoladeafgiftsloven, når nøddeafgiften er fjernet, til skat-
teministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan bekræfte, at der ikke er nogen masser inde-
holdende nødder, der i dag er afgiftsfritaget, som vil blive afgiftsbe-
lagt, når nøddeafgiften fjernes, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om at oplyse, hvordan man i forbindelse med udvidelsen af for-
skerskatteordningen i lovforslaget forholder sig til den uhensigtsmæs-
sige praksis om udelukkelse fra brug af forskerskatteordningen for en
person ansat i en filial/et hovedkontor og ikke i datterselskabet/moder-
selskabet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8
L 109 - 2017-18 - Bilag 10: 1. udkast til betænkning
1832818_0006.png
6
9
Spm. om kommentar til henvendelsen af 8/12-17 fra Kagebutikken.dk,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå