Skatteudvalget 2017-18
L 104 Bilag 1
Offentligt
1818499_0001.png
15. november 2017
J.nr. 2017 - 3321
.
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af ligningsloven (Udvidelse af fradragsretten for er-
hvervsmæssige lønudgifter m.v.).
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
L 104 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1818499_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Byggeri
Dansk Byggeri anfører, at den logi-
ske og let administrerbare løsning
ville være, at der lovgivningsmæs-
sigt gives fradragsret for alle er-
hvervsmæssige udgifter, så der re-
elt er tale om nettobeskatning af
erhvervsindkomst. Dansk Byggeri
anbefaler derfor at følge anbefalin-
gen fra 1991 fra det daværende
Skattelovråd og give fuldt fradrag
for alle erhvervsmæssige anlægs-
og etableringsomkostninger.
En udvidelse af fradragsretten til at
omfatte samtlige erhvervsmæssige
udgifter er ikke en del af lovforsla-
get. Lovforslaget har til formål, på
en let administrerbar måde, at sikre
virksomhederne fradrag for er-
hvervsmæssige lønudgifter m.v.,
således at der ikke skal foretages
en opdeling af medarbejdernes
lønudgifter i en fradragsberettiget
del og en ikke fradragsberettiget
del. Der vurderes ikke at være
samme grad af administrative ud-
fordringer for virksomhederne
vedrørende øvrige omkostningsty-
per. En sådan udvidelse vil desu-
den kræve yderligere finansiering.
Forslaget om en yderligere udvi-
delse af fradragsretten kan derfor
ikke imødekommes.
Dansk Byggeri finder det afgø-
rende, at lovforslaget har tilbage-
virkende kraft, så virksomhederne
og SKAT ikke skal genoptage tidli-
gere indkomstår. Derudover bør
det være muligt for virksomheder,
der ikke har taget fradrag for in-
terne lønudgifter, at få genopta-
gelse.
Lovforslaget er justeret, så den fo-
reslåede udvidelse af fradragsretten
for lønudgifter m.v. får virkning
fra og med indkomståret 2008.
Dansk Byggeri mener, at der med
den foreslåede ændring blot vil op-
stå nye afgrænsningsproblemer,
der kunne afhjælpes ved at gøre op
med sondringen mellem driftsom-
kostninger og anlægs- og etable-
ringsomkostninger.
Det er opfattelsen, at lovforslaget
målrettet sikrer virksomhederne
fradrag for erhvervsmæssige løn-
udgifter m.v., og at dette netop
ikke giver afgrænsningsproblemer.
Side 2 af 19
L 104 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1818499_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Byggeri påpeger, at der med
den foreslåede lovændring indi-
rekte skabes en skattemæssig for-
del for store virksomheder og der-
med en uhensigtsmæssig sam-
fundsmæssig skævvridning, når det
er valgt ikke at medtage fradrag for
ekstern rådgivning.
Der henvises til formålet med lov-
forslaget, hvor det er hensigten at
sikre virksomhedernes fradragsret
for erhvervsmæssige lønudgifter
m.v.
En udvidelse af fradragsretten til
også at dække ekstern rådgivning
er ikke en del af dette lovforslag og
vil i øvrigt kræve yderligere finan-
siering.
Dansk Byggeri fremhæver, at der i
lovforslaget lægges op til, at det
kun er rette omkostningsbærer,
der har adgang til fradrag for de
afholdte erhvervsmæssige lønud-
gifter m.v. Dette medfører efter
Dansk Byggeris opfattelse en uhel-
dig retstilstand inden for koncern-
forhold, idet begrebet ”rette om-
kostningsbærer” ikke er et fast de-
fineret juridisk begreb.
Lovforslaget er justeret, så den fo-
reslåede udvidelse af fradragsretten
også omfatter korresponderende
betalinger i sambeskattede koncer-
ner.
Afslutningsvist er Dansk Byggeri
af den opfattelse, at ikrafttrædelsen
bør fastsættes til den 1. januar
2018.
Lovforslaget er justeret, så ikraft-
trædelsen foreslås fastsat til den 1.
januar 2018.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv finder det alt afgø-
rende, at lovforslaget får tilbagevir-
kende kraft, således at virksomhe-
derne og SKAT ikke skal genop-
tage sager fra tidligere indkomstår.
Ligeledes bør der være mulighed
for de virksomheder, der ikke har
taget fradrag for erhvervsmæssige
lønudgifter at få genoptagelse.
Lovforslaget er justeret på dette
punkt, så det får virkning tilbage
fra indkomståret 2008. Der henvi-
ses til kommentaren til Dansk
Byggeri.
Side 3 af 19
L 104 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1818499_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Erhverv efterspørger her-
udover et opgør med sondringen
mellem driftsomkostninger og an-
lægs- og etableringsomkostninger.
Der er ved lovforslaget ikke lagt
op til at gøre op med sondringen
mellem driftsomkostninger og an-
lægs- og etableringsomkostninger.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Byggeri.
Dansk Erhverv påpeger en uhen-
sigtsmæssig samfundsmæssig
skævvridning, idet man har und-
ladt at udvide fradragsretten til at
omfatte ekstern rådgivning.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Byggeri.
Afslutningsvis finder Dansk Er-
hverv det problematisk, at der i
lovforslaget lægges op til, at fra-
dragsretten kun omfatter rette om-
kostningsbærer især i relation til
koncernforhold.
Lovforslaget er justeret. Der hen-
vises til kommentaren til Dansk
Byggeri.
Dansk Industri
Dansk Industri finder det i relation
til koncerner problematisk, at af-
grænsningen i lovforslaget kun sik-
rer fradragsret for den erhvervs-
mæssige lønudgift i det selskab,
hvor medarbejderen er ansat, når
selskaber med specialfunktioner
udfører arbejde, der vedrører de
øvrige koncernselskaber.
Lovforslaget er justeret. Der hen-
vises til kommentaren til Dansk
Byggeri.
Dansk Industri opfordrer til en
præcisering af, at bestyrelseshono-
rar og dertil tilknyttede udgifter
også omfattes af lovforslaget.
Lovforslaget er justeret, så den fo-
reslåede udvidelse af fradragsretten
for lønudgifter m.v. også omfatter
bestyrelseshonorar og dertil knyt-
tede erhvervsmæssige udgifter.
Side 4 af 19
L 104 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1818499_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Industri påpeger, at ikraft-
trædelsestidspunktet kan medføre
problemer i forhold til virksomhe-
dernes forestående regnskabsaf-
læggelse og opfordrer til at rykke
ikrafttrædelsesdatoen til et tidsli-
gere tidspunkt.
Lovforslaget er justeret. Der hen-
vises til kommentaren til Dansk
Byggeri.
Dansk Industri påpeger en for-
skelsbehandling i lovforslaget i for-
hold til genoptagelsessager der ver-
serer ved Skatteankestyrelsen,
Landsskatteretten og domstolene.
Lovforslaget er justeret, således at
såfremt den skattepligtige ønsker
at få genoptaget sager som følge af
lovforslaget, kan den skattepligtige
anmode SKAT om genoptagelse
senest den 1. juli 2018, medmindre
den skattepligtige har en længere
frist for det pågældende ind-
komstår efter bestemmelserne i
skatteforvaltningslovens §§ 26 eller
27.
Dansk Industri opfordrer til at ud-
strække muligheden for genopta-
gelse i sager, hvor skattemyndighe-
derne har nægtet fradrag inden for
den 10-årige forældelse.
Lovforslaget er justeret, så den fo-
reslåede udvidelse af fradragsretten
for lønudgifter m.v. får virkning
fra og med indkomståret 2008.
Endelig opfordrer Dansk Industri
til, at det politisk genovervejes
også at udvide fradragsretten til at
omfatte ekstern rådgivning. Der-
udover pointeres det, at såfremt
ekstern rådgivning medtages, vil
det løse problematikken vedrø-
rende fradragsretten i koncernfor-
hold.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Byggeri.
Side 5 af 19
L 104 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1818499_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Danske Rederier
Danske Rederier foreslår at lade
lovforslaget have tilbagevirkende
kraft til 2008.
Lovforslaget er justeret, så det får
virkning tilbage fra 2008. Der hen-
vises til kommentaren til Dansk
Byggeri og DI.
Danske Rederier foreslår at udvide
fradragsretten, således at fradrags-
retten for lønomkostninger også
udvides til refusioner af lønom-
kostninger til koncerninterne og
sambeskattede selskaber.
Lovforslaget er justeret. Der hen-
vises til kommentaren til Dansk
Byggeri.
Danske Rederier påpeger, at det
ikke klart fremgår af lovforslaget,
hvorvidt bestyrelseshonorar er
omfattet af den foreslåede udvi-
delse af fradragsretten.
Lovforslaget er justeret. Der hen-
vises til kommentaren til Dansk
Industri.
Erhvervsstyrelsen
Team effektiv regulering
(TER)
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv
Regulering (TER) vurderer, at lov-
forslaget medfører administrative
konsekvenser under 4 mio. kr. år-
ligt for erhvervslivet. De bliver
derfor ikke kvantificeret yderligere.
Finans Danmark
Finans Danmark opfordrer til, at
lovforslaget ændres, således at der
også er fradragsret for lønudgifter i
tilfælde, hvor udgiften oprindeligt
er afholdt i andet koncernforbun-
det selskab, men i overensstem-
melse med transfer pricing prin-
cipperne er viderefaktureret til et
andet koncernselskab.
Lovforslaget er justeret. Der hen-
vises til kommentaren til Dansk
Byggeri.
Finans Danmark opfordrer til at
lade loven træde i kraft fra frem-
sættelsesdatoen.
Lovforslaget er justeret, så ikraft-
trædelsen foreslås til den 1. januar
Side 6 af 19
L 104 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1818499_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
2018, hvilket er i overensstem-
melse med regeringens ønske om
to årlige ikrafttrædelsesdatoer for
erhvervsrettet lovgivning.
Finans Danmark finder det uklart,
hvorvidt loven vil omfatte genop-
tagelsesanmodninger, der verserer
for Landsskatteretten og domsto-
lene.
Lovforslaget er justeret. Der hen-
vises til kommentaren til Dansk
Industri.
FSR
danske revisorer
FSR anfører, at der helt generelt
bør være fradrag for klart er-
hvervsmæssige udgifter.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Byggeri.
FSR finder lovforslagets række-
vidde væsentligt begrænset, idet
fradragsretten ikke finder anven-
delse i koncernforhold, i tilfælde
hvor lønudgifterne viderefakture-
res. Det påpeges, at denne be-
grænsning ikke vil gøre det nem-
mere rent administrativt for kon-
cerner. FSR angiver herefter en
række eksempler på situationer i
koncernforhold og anmoder om
en vurdering af de enkelte situatio-
ner i forhold til spørgsmålene om
fradragsret og rette omkostnings-
bærer.
Lovforslaget er justeret, så den fo-
reslåede udvidelse af fradragsretten
også omfatter korresponderende
betalinger i sambeskattede koncer-
ner. Det foreslås således, at beta-
ling for erhvervsmæssige lønudgif-
ter m.v. kan fradrages ved opgørel-
sen af den skattepligtige indkomst
hos det betalende selskab, hvis det
betalende og det modtagende sel-
skab er sambeskattet efter sel-
skabsskattelovens §§ 31 eller 31 A.
Det er opfattelsen, at den foreslå-
ede justering af lovforslaget over-
flødiggør en nærmere stillingtagen
til de fleste af de af FSR opstillede
eksempler.
Det kan bekræftes, at i eksemplet
er hvert selskab rette omkostnings-
bærer vedrørende erhvervsmæssige
lønudgifter frem til fusionsdagen
1. januar, og at det modtagende
selskab AB er rette omkostnings-
bærer vedrørende erhvervsmæssige
lønudgifter fra den 1. januar, og
indtil der ikke længere er omkost-
ninger vedrørende fusionen.
FSR anmoder om stillingtagen til
et eksempel (eksempel 1) om fra-
dragsret og rette omkostningsbæ-
rer i tilfælde af en koncernekstern
fusion
Side 7 af 19
L 104 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1818499_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FSR påpeger, at lovforslaget inde-
bærer en forskelsbehandling af
virksomheder, alt efter om SKAT
har truffet afgørelse, eller SKAT
endnu ikke har truffet afgørelse.
Lovforslaget er justeret. Der hen-
vises til kommentaren til Dansk
Byggeri.
FSR fremhæver, at lovforslaget in-
debærer en skævvridning til fordel
for større virksomheder, der kan
håndtere etableringen og/eller ud-
videlsen internt, hvorimod små og
mellemstore virksomheder er nødt
til at købe denne ydelse eksternt.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Byggeri.
FSR finder det uklart hvilke lønud-
gifter, der er fradragsberettigede
efter statsskattelovens § 6, og
hvilke lønudgifter, der er fradrags-
berettigede efter den foreslåede
ligningslovens § 8 N.
Den foreslåede bestemmelse i lig-
ningslovens § 8 N vil fremadrettet
give hjemmel til at fradrage er-
hvervsmæssige lønudgifter ved op-
gørelsen af den skattepligtige ind-
komst i de tilfælde, hvor statsskat-
telovens § 6 ikke indeholder til-
strækkelig hjemmel, jf. således
også ligningslovens § 1, hvoraf det
fremgår, at ligningsloven indehol-
der ændringer og tilføjelser til
statsskatteloven.
FSR opfordrer til, at der gives ek-
sempler på ikke-erhvervsmæssige
lønudgifter.
Der er i lovforslaget indsat eksem-
pler på lønudgifter, der ikke kan
anses for erhvervsmæssige. Lønud-
gifter vil således ikke kunne anses
for erhvervsmæssige, hvis lønud-
giften må anses for afholdt i aktio-
nærens interesse, eller hvis virk-
somheden, der afholder lønudgif-
ten, ikke er rette omkostningsbæ-
rer.
Side 8 af 19
L 104 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1818499_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FSR fremhæver, at det eksplicit
bør fremgå af bestemmelsens ord-
lyd, at fradragsretten gælder både
ved erhvervelse af aktivitet og ved
erhvervelse af aktier.
Bestemmelsen indeholder ikke be-
grænsninger i anvendelsen, så
længe der er tale om en erhvervs-
mæssig udgift for virksomheden. I
lovforslagets bemærkninger er det
således tydeliggjort, at den foreslå-
ede udvidelse af fradragsretten
omfatter virksomhedsopkøb eller -
salg eller omstrukturering. Der er
således tale om en særregel, der ge-
nerelt udvider fradragsretten for
virksomhedens erhvervsmæssige
lønudgifter, selv om de vedrører
indkomstgrundlaget.
FSR mener, at det eksplicit bør
fremgå af bestemmelsens ordlyd,
at fradragsretten også omfatter
forgæves afholdte udgifter.
Bestemmelsen giver generelt fra-
drag for erhvervsmæssig lønudgif-
ter, og det er efter ordlyden ikke
en betingelse, at udgiften relateres
til fx en konkret udvidelse af virk-
somheden. Det fremgår da også af
bemærkningerne til lovforslaget, at
bestemmelsen også finder anven-
delse ved forgæves afholdte udgif-
ter.
FSR beder Skatteministeriet be-
kræfte, at bestemmelsen gælder,
uanset hvor mange aktier, der an-
skaffes, og uanset hvor stor en
ejerandel, der er tale om.
Det kan bekræftes.
FSR beder også Skatteministeriet
bekræfte, at den foreslåede be-
stemmelse berettiger til fradrag,
selvom det som anskaffes eller af-
hændes ikke kan anses for en udvi-
delse henholdsvis indskrænkning
Det kan bekræftes, medmindre der
er tale om tilfælde, hvor der efter
gældende praksis skal ske aktive-
ring af lønudgiften i forbindelse
med erhvervelsen/opførelsen af
selve aktivet.
Side 9 af 19
L 104 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1818499_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
af virksomheden, men blot en
overdragelse af et aktiv.
FSR beder Skatteministeriet om at
uddybe, om der er særlige krav til
hvilken form for ansættelsesfor-
hold, der skal være tale om.
Der er opfattelsen, at der skal være
tale om et ansættelsesforhold efter
de normale civil- og ansættelsesret-
lige bestemmelser herom, fx efter
funktionærlovens bestemmelser.
Lovforslaget er justeret. Der hen-
vises til kommentaren til Dansk
Byggeri.
FSR mener, at lovforslaget skaber
problemstillinger i forhold til be-
grebet om rette omkostningsbærer
i koncernforhold
FSR spørger, om Skatteministeriet
er enig i, at fradragsretten omfatter
koncernselskaber, der indgår i en
omkostningsfordelingsaftale.
Lovforslaget er justeret. Såfremt
der foreligger sambeskatning, er
betalingen for de erhvervsmæssige
lønudgifter og dertil tilknyttede
udgifter til medarbejderen fra-
dragsberettigede.
FSR vil bede Skatteministeriet
overveje at udvide den foreslåede
regel i § 8 N, således at fradragsret-
ten også omfatter selskaber, der
indgår i en sambeskatning.
Lovforslaget er justeret. Der hen-
vises til kommentaren til Dansk
Byggeri.
FSR beder Skatteministeriet ud-
dybe, hvilke begrænsninger der lig-
ger i forbeholdet ”som udgangs-
punkt” i forbindelse med lønudgif-
ter til ”Investor Relations” og sel-
skabets børsintroduktion.
Det er opfattelsen, at erhvervs-
mæssige lønudgifter efter forslaget
som alt overvejende udgangspunkt
vil være fradragsberettigede. For-
beholdet ”som udgangspunkt” skal
primært ses i forhold til, at der i re-
lation til såkaldte ”Investor Relati-
ons” netop er tale om udgifter,
som afholdes til fordel for selska-
bets aktionærer. Det kan ikke ude-
lukkes, at der kan være undtagel-
sestilfælde, hvor det helt konkret
Side 10 af 19
L 104 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1818499_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
vurderes, at lønudgiften reelt er af-
holdt til fordel for aktionæren
uden en egentlig erhvervsmæssig
begrundelse for virksomheden.
FSR beder Skatteministeriet be-
kræfte, at fradragsretten omfatter
bonus i forbindelse med en suc-
cesfuld børsintroduktion.
Det kan bekræftes, at der efter for-
slaget er fradragsret for erhvervs-
mæssige lønudgifter, herunder bo-
nus.
FSR beder Skatteministeriet be-
kræfte, om lønudgifter til en fair-
ness opinion er omfattet af fra-
dragsretten.
Det kan bekræftes.
FSR spørger, om afholdte lønud-
gifter i forbindelse med køb af ak-
tier og varemærker er omfattet af
den foreslåede regel i ligningslo-
vens § 8 N.
Det kan bekræftes.
FSR spørger, om Skatteministeriet
er enig i, at lønudgifter til medar-
bejdere, der varetager formuepleje
på vegne arbejdsgiverselskabet, er
omfattet af den foreslåede regel i
ligningslovens § 8 N.
FSR spørger om ligningslovens § 8
J bør ophæves ved indførslen af
ligningslovens § 8 N, således at in-
dustrielle-koncerner og venturesel-
skaber sidestilles.
Det kan bekræftes.
Det er vurderingen, at en ophæ-
velse af ligningslovens § 8 J ligger
ud over dette lovforslags formål.
Skatteministeriet bedes bekræfte,
at der med erhvervsmæssige udgif-
ter menes omkostninger til medar-
bejderne, der ikke kan anses for en
driftsomkostning, jf. SL § 6, og
Det kan bekræftes.
Side 11 af 19
L 104 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1818499_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
som ikke efter de gældende regler
skal aktiveres og afskrives efter af-
skrivningsloven, eller ikke skal ak-
tiveres og tillægges anskaffelses-
summen for et aktiv eller ikke kan
fradrages efter en anden specialre-
gel.
Såfremt der er adgang til at straks-
afskrive aktiver, bedes det bekræf-
tet, at samtlige lønudgifter knyttet
hertil kan fradrages efter den fore-
slåede ligningslovens § 8 N, og at
dette gælder, uanset om omkost-
ningen til aktivet vælges straksaf-
skrevet eller ej.
Det kan bekræftes.
FSR beder Skatteministeriet be-
kræfte, at et holdingselskab har
fradragsret efter den foreslåede lig-
ningslovens § 8 N for lønudgifter
til medarbejdere, der som de ene-
ste ansatte i et holdingselskab
medvirker til at sælge eller købe
nye datterselskaber, selvom hol-
dingselskabet ikke har øvrige akti-
viteter.
Det kan bekræftes.
FSR spørger, om Skatteministeriet
er enig i, at alle gebyrer til Er-
hvervsstyrelsen, der afholdes som
følge af medarbejdernes funktio-
ner, også er fradragsberettigede ef-
ter ligningsloven § 8 N.
Lovforslaget har til formål at give
fradragsret for erhvervsmæssige
lønudgifter og erhvervsmæssige
udgifter tilknyttet ansættelsesfor-
holdet. Lovforslaget ændrer ikke
ved den gældende praksis for fra-
dragsret for gebyrer.
FSR spørger, om Skatteministeriet
er enig i, at alle gebyrer, der udlø-
Der henvises til kommentaren
ovenfor.
Side 12 af 19
L 104 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1818499_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ses, når en medarbejder sikrer regi-
strering af IP, vil kunne fradrages
efter ligningsloven § 8 N.
FSR beder Skatteministeriet be-
kræfte, at et dansk selskab har fra-
drag efter ligningslovens § 8 N,
selvom lønudgifterne anvendes til
at anskaffe aktier i udenlandske
selskaber eller aktiviteter i udlan-
det. I forlængelse heraf bedes det
bekræftet, at det kun er, hvis det
danske selskab har en filial i udlan-
det, at lønudgifterne vedrørende
etableringen i udlandet eventuelt
skal allokeres til det udenlandske
faste driftssted afhængig af, om de
vedrører dette.
Det fremgår af bemærkningerne til
lovforslaget, at ligningslovens § 8
N finder anvendelse ved erhver-
velse af udenlandsk virksomhed el-
ler aktivitet. Såfremt lønudgifterne
kan henføres til et etableret uden-
landsk selskab eller fast driftssted,
skal udgiften allokeres dertil.
FSR foreslår, at ikrafttrædelsestids-
punktet rykkes frem til den 1. ja-
nuar 2018.
Lovforslaget er justeret. Der hen-
vises til kommentaren til Dansk
Byggeri.
FSR påpeger, at virksomheder, der
ikke har taget fradrag i indkomstår
før 2012, ikke kan opnå fradrag ef-
ter den foreslåedes regel.
Lovforslaget er justeret. Der hen-
vises til kommentaren til Dansk
Byggeri.
Efter FSR’s opfattelse bør virk-
somheder have adgang til fradrag,
uanset hvilket indkomstår der er
tale om, så længe det er inden for
den ultimative forældelsesfrist på
10 år.
Lovforslaget er justeret. Der hen-
vises til kommentaren til Dansk
Byggeri.
Landbrug & Fødevarer
Landbrug & Fødevarer anfører, at
der er behov for et generelt opgør
Der henvises til kommentaren til
Dansk Byggeri.
Side 13 af 19
L 104 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1818499_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
med sondringen mellem fradrags-
berettigede driftsomkostninger og
ikke fradragsberettigede omkost-
ninger til etablering og udvidelse,
og at det politisk bør overvejes at
indføre generel fradragsret for alle
typer forretningsmæssigt begrun-
dede omkostninger.
Landbrug & Fødevarer bemærker,
at det kunne overvejes at udvide
fradragsretten for eksterne konsu-
lenter og rådgivere. Lovforslaget
indebærer forskelsbehandling mel-
lem virksomheder, der har ansatte,
og virksomheder, der benytter eks-
terne konsulenter.
Landbrug & Fødevarer foreslår
endvidere, at princippet om aktive-
ring af udgifter ophæves og erstat-
tes af en generel og umiddelbar
fradragsret, idet alle udgifter, der
kan fratrækkes ved opgørelsen af
den skattepligtige indkomst bør
kunne fradrages i det år, hvor om-
kostningen afholdes.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Byggeri.
Lovforslaget har til formål at ud-
vide fradragsretten for erhvervs-
mæssige lønudgifter og erhvervs-
mæssige udgifter tilknyttet ansæt-
telsesforholdet. En generel ophæ-
velse af det skattemæssige princip
og de skattemæssige regler om ak-
tivering og afskrivning af omkost-
ninger, herunder fx driftsmidler og
bygninger, er ikke en del af lov-
forslaget og må desuden forventes
at forudsætte yderligere finansie-
ring.
Endelig foreslår Landbrug & Fø-
devarer, at lovforslaget træder i
kraft 1. januar 2018, så lovændrin-
gen er gældende på tidspunktet for
virksomhedernes selvangivelse.
Lovforslaget er justeret, så ikraft-
trædelsen foreslås til den 1. januar
2018.
SEGES
SEGES finder det juridisk og
praktisk begrundet, at lovgivnin-
Der henvises til formålet med lov-
forslaget, hvor det har været hen-
sigten at sikre virksomhedernes
fradragsret for erhvervsmæssige
Side 14 af 19
L 104 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1818499_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
gen ændres, men at statsskattelo-
vens § 6 bør opdateres og justeres
frem for ligningsloven.
lønudgifter m.v. Der kan endvi-
dere henvises til kommentaren til
FSR om sammenhængen mellem
statsskatteloven og ligningsloven.
SEGES anfører endvidere, at der
med lovforslaget sker en skatte-
mæssig favorisering af egne ansatte
frem for eksterne konsulenter.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Byggeri.
SEGES ønsker flere eksempler på,
hvilke udgifter der falder ind under
”erhvervsmæssige
udgifter tilknyt-
tet ansættelsesforholdet”.
Der er i lovforslaget omtalt en
række udgifter, der kan være rele-
vante i forhold til en vurdering af,
hvilke erhvervsmæssige udgifter,
der må anses for tilknyttet ansæt-
telsesforholdet. Det angives såle-
des at dette fx vil kunne være ud-
gifter til kontorkaffe, kontorartik-
ler, husleje og rejseudgifter. Andre
udgifter af samme karakter kan
også tænkes, idet det dog vil være
umuligt at give en udtømmende li-
ste.
Det anføres desuden, at det er
uhensigtsmæssigt og ubegrundet,
når det i lovforslaget er angivet, at
der i visse tilfælde fortsat skal ske
aktivering af lønudgifter i forbin-
delse med fx opførelse af er-
hvervsbygninger. SEGES opfor-
drer til, at der ikke skal ske aktive-
ring af lønudgifter. For det til-
fælde, at aktivering fastholdes, be-
mærker SEGES, at det bør fremgå
direkte af lovteksten og fremgå ty-
deligere af bemærkningerne.
Som det også fremgår af lovforsla-
get bemærkninger, er det ikke hen-
sigten at ændre på de gældende
regler for aktivering af lønudgifter.
Det er opfattelsen, at spørgsmål
om aktivering af lønudgifter ikke
afføder administrativt besvær for
virksomhederne i samme grad som
opdeling af lønudgifter i en fra-
dragsberettiget del og en ikke-fra-
dragsberettiget del, fx i forbindelse
med udvidelse af virksomhed. På
den baggrund indeholder lov-
forslaget ikke ændringer til de gæl-
dende regler for aktivering af løn-
udgifter.
Side 15 af 19
L 104 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1818499_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Endelig anfører SEGES, at af-
grænsningen over for ligningslo-
vens § 8 B om fradrag for udgifter,
som afholdes til forsøgs- og forsk-
ningsvirksomhed, bør beskrives
yderligere. Det gælder blandt an-
det:
1) Kan virksomheden frit vælge at
fradrage lønudgifter efter den fore-
slåede § 8 N i ligningsloven eller §
8 B i ligningsloven, hvis udgiften
falder ind under begge bestemmel-
ser?
2) Kan det bekræftes, at den fore-
slåede § 8 N i ligningsloven kun
omhandler udgifter til egne an-
satte, mens ligningslovens § 8 B
også omhandler eksterne leveran-
dører og materialeudgifter?
3) Kan det bekræftes, at det hver-
ken i relation til den foreslåede § 8
N i ligningsloven og ligningslovens
§ 8 B er en forudsætning for fra-
drag, at der sker udvidelse af virk-
somheden, henholdsvis opnås et
forskningsresultat.
Til de anførte eksempler kan det, i
overensstemmelse med bemærk-
ningerne til lovforslaget, generelt
bemærkes, at det ikke er hensigten
at ændre på de gældende regler i
ligningslovens § 8 B. Ligningslo-
vens § 8 B skal således fortolkes i
overensstemmelse med gældende
praksis.
Det er endvidere opfattelsen, at
lovforslaget ikke hindrer, at virk-
somheder kan aktivere og afskrive
lønudgifter efter ligningslovens § 8
B, forudsat at udgifterne ikke fra-
trækkes efter andre regler, fx den
foreslåede § 8 N i ligningsloven.
Det kan også bekræftes, at lov-
forslaget omhandler udvidelse af
fradragsretten for lønudgifter til
egne ansatte, og at lønudgifterne er
fradragsberettigede, uanset om ud-
videlsen af virksomheden udmøn-
tes.
Skatteankestyrelsen og
Landsskatteretten
Skatteankestyrelsen bemærker, at
lovforslagets virkningstidspunkt
ikke omfatter verserende klage- el-
ler retssager.
Herudover bemærker Skatteanke-
styrelsen, at der er uklarhed om
henvisningen til skatteforvaltnings-
lovens § 26 vedrører en verserende
sag uanset emne, eller om sagen
Lovforslagets ikrafttrædelsesbe-
stemmelser er ændret og tydelig-
gjort som påpeget. Det foreslås, at
lovforslaget træder i kraft den 1.
januar 2018 og har virkning for
indkomståret 2008 og senere. Det
foreslås endvidere, at skatteplig-
tige, der ønsker at få ændret ind-
komstansættelsen som følge af
lovforslaget skal anmode SKAT
Side 16 af 19
L 104 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1818499_0017.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
skal angå spørgsmål om lønudgif-
ter. Det bemærkes endvidere, at
henvisningen til skatteforvaltnings-
lovens § 26 ikke omfatter anmod-
ninger om ekstraordinær genopta-
gelse efter skatteforvaltningslovens
§ 27.
Endelig bemærkes det, at det ikke
synes fuldstændig klart, hvordan
lovforslagets ikrafttrædelsesbe-
stemmelser fungerer i samspil med
fristreglerne i skatteforvaltningslo-
vens §§ 26 og 27.
Lovforslagets ikrafttrædelsesbe-
stemmelser vurderes derfor at
kunne give anledning til tvivls-
spørgsmål.
om genoptagelse senest den 1. juli
2018, medmindre den skatteplig-
tige har en længere frist for det på-
gældende indkomstår efter be-
stemmelserne i skatteforvaltnings-
lovens §§ 26 eller 27.
Skattefaglig Forening
(SRF)
SRF finder, at lovforslaget giver
uklarhed om den fremtidige retstil-
stand vedrørende fradragsret for
løn og bonus i forbindelse med
salgsforberedende arbejde. Der-
med vil det umiddelbart blive van-
skeligt at afgrænse, hvornår salgs-
arbejde sker i virksomhedens eller
ejernes interesse.
Lovforslaget har til formål at ud-
vide fradragsretten for erhvervs-
mæssige lønudgifter. Som det også
fremgår af lovforslagets bemærk-
ninger, er det en forudsætning for
fradrag, at der er tale om erhvervs-
mæssige udgifter. Med erhvervs-
mæssige udgifter menes i denne
sammenhæng udgifter, som virk-
somheden afholder med det for-
mål at understøtte driften af virk-
somheden på såvel kort som lang
sigt. Hvis virksomheden ikke har
interesse i lønudgiftens afholdelse,
vil den fortsat ikke være fradrags-
berettiget. Heri ligger også, at ud-
giften ikke må være afholdt ude-
lukkende i aktionærens interesse,
og at virksomheden skal kunne an-
ses for rette omkostningsbærer.
Det vil være en konkret vurdering,
Side 17 af 19
L 104 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1818499_0018.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
om lønudgiften anses for er-
hvervsmæssig eller afholdt i eje-
rens interesse.
SFR angiver, at det bør overvejes,
hvorledes lovforslaget kan justeres,
så det undgås, at virksomhederne
ansætter eksterne konsulenter på
korttidskontrakter for at opnå fra-
dragsret.
Det er opfattelsen, at der skal være
tale om en reelt ansættelsesforhold
af en medarbejder, for at udgiften
kan anses for omfattet af den fore-
slåede udvidelse af fradragsretten
for lønudgifter. Formålet med lov-
forslaget er at udvide fradragsret-
ten for erhvervsmæssige lønudgif-
ter, ikke at udvide fradragsretten
for udgifter til eksterne rådgivere
og konsulenter.
Tommy V. Christiansen
Advokat (H), Cand.
Merc. (R)
Tommy V. Christiansen påpeger,
at bestyrelseshonorarer ikke om-
fattes af den foreslåede udvidelse
af fradragsretten, hvilket indebæ-
rer, at bestyrelseshonorarer vil
skulle opdeles i en fradragsberetti-
get del og en ikke fradragsberetti-
get del. Tommy V. Christiansen
foreslår, at ordinære bestyrelsesho-
norarer omfattes af den foreslåede
udvidelse af fradragsretten.
Lovforslaget er justeret, således at
bestyrelseshonorarer omfattes af
den foreslåede udvidelse af fra-
dragsretten.
Tommy V. Christiansen påpeger,
at personligt erhvervsdrivende, der
ikke har lønansatte, fortsat vil
skulle foretage en opdeling af er-
hvervsmæssige udgifter i relation
til etablering og udvidelse af virk-
somhed, da disse udgifter ikke kan
knyttes til en lønansat, men alene
til den personligt erhvervsdri-
vende.
Formålet med lovforslaget er at
sikre virksomhederne fradrag for
lønudgifter, således at der ikke skal
foretages en opdeling i en fra-
dragsberettiget del og en ikke-fra-
dragsberettiget del. Herudover er
det foreslået, at erhvervsmæssige
udgifter tilknyttet ansættelsesfor-
holdet tillige skal kunne fratræk-
kes. Formålet er her det samme,
nemlig at sikre en nem admini-
strerbar løsning, således at der ikke
Side 18 af 19
L 104 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1818499_0019.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
opstår en situation, hvor virksom-
heden har fradragsret for lønudgif-
ter til medarbejdere, men at fx ud-
giften til personalekaffe skal opde-
les i en fradragsberettiget del og en
ikke-fradragsberettiget del.
Det er vurderingen, at der ikke er
samme grad af administrative ud-
fordringer forbundet med opdelin-
gen af udgifter i en mindre virk-
somhed uden lønansatte. I det om-
fang den pågældende virksomhed
ansætter en medarbejder, vil virk-
somheden blive omfattet af de fo-
reslåede regler. Hertil kommer, at
det må antages, at virksomheden
har et naturligt armslængdefokus
på omkostninger rettet mod virk-
somhedens udgifter tilknyttet en
lønansat, som ikke i samme grad er
tilstede, når virksomheden afhol-
der omkostninger til ejeren selv.
Af disse årsager synes der ikke at
være grundlag for at udvide fra-
dragsretten for udgifter i virksom-
heder uden lønansatte.
Side 19 af 19