Finansudvalget 2017-18
L 1 Bilag 10
Offentligt
1837044_0001.png
Til lovforslag L 1
Folketinget 2017-18
Ændringsforslag stillet den 18. december 2017 af Socialdemokratiet, Enhedslisten, Alternativet, Radikale
Venstre og Socialistisk Folkeparti uden for tillægsbetænkningen til 3. behandling
Til § 6
Udenrigsministeriet
B. Bevillinger
Udgift
Indtægt
--- Mio. kr. ---
Bistand til udviklingslandene(tekstanm. 103)
6.31
550)
Reserver
79.
Reserver og budgetreguleringer
Af
RV
Forhøjelse af udviklingsbistanden for at indfri
FN´s 17 bæredygtighedsmål
Til § 9
Skatteministeriet
B. Bevillinger
Udgift
Indtægt
--- Mio. kr. ---
Forvaltning
9.21
551)
Skatte- og afgiftsforvaltning
79.
Reserver og budgetregulering
Af
EL og SF
Social dumping/fælles myndighedsindsats
Til § 10
Økonomi- og Indenrigsministeriet
B. Bevillinger
F
ÆF
100,0
200,0
-
-
F
ÆF
887,9
9,0
-
-
L 1 - 2017-18 - Bilag 10: Partiernes ændringsforslag med bemærkninger
Udgift
Indtægt
--- Mio. kr. ---
Fællesudgifter
10.11
552)
Centralstyrelsen
50.
Danmarks Statistik (tekstanmrk. 104)
Af
S, EL, ALT, RV og SF
Opretholdelse af Danmarks Statistiks grønne
nationalregnskab
F
ÆF
265,3
4,5
-
-
Tilskud til kommuner mv.
10.21
Tilskud til kommuner
03.
Statstilskud til regionerne (tekstanmrk. 105, 106,
107, 108, 109 og 110)
Af
SF
Bedre hjælp til psykisk syge
11.
554)
Kommunerne (tekstanmrk. 111, 112, 113, 114,
115, 116, 117 og 118)
Af
SF
Bedre normeringer i daginstitutioner og faste
teams i hjemmeplejen
Til § 14
Udlændinge- og Integrationsministeriet
B. Bevillinger
Udgift
Indtægt
--- Mio. kr. ---
Ydelser og refusioner vedrørende indvandrere mv.
14.71
Introduktionsprogram og danskuddannelse mv.
10.
Kontanthjælp ifm. integrationsprogrammet, ny
refusion
553)
F
ÆF
96.630,0
200,0
30,0
-
F
ÆF
61.565,9
1.000,0
-
-
F
-
-
L 1 - 2017-18 - Bilag 10: Partiernes ændringsforslag med bemærkninger
555)
Af
SF
Afskaffelse af regeringens stramninger af
integrationsydelsen
Til § 17
Beskæftigelsesministeriet
B. Bevillinger
ÆF
1.411,2
-
Udgift
Indtægt
--- Mio. kr. ---
Arbejdsmiljø
17.21
556)
Arbejdsmiljø
01.
Arbejdstilsynet
Af
EL og SF
Styrkelse af arbejdsmiljøindsatsen
F
ÆF
410,5
88,0
-
-
Arbejdsmarkedsrelateret forsørgelse
17.35
557)
Kontanthjælp, revalidering mv.
11.
Kontant- og uddannelseshjælp (tekstanmrk. 126)
Af
SF
Afskaffelse af kontanthjælpsloft og 225-timers
regel
11.
558)
Kontant- og uddannelseshjælp (tekstanmrk. 126)
Af
RV
Afvikling af kontanthjælpsloftet
Til § 20
Undervisningsministeriet
B. Bevillinger
Udgift
Indtægt
--- Mio. kr. ---
F
ÆF
3.685,4
650,0
-
-
F
ÆF
3.685,4
459,5
-
-
L 1 - 2017-18 - Bilag 10: Partiernes ændringsforslag med bemærkninger
Grundskolen
20.22
559)
Frie grundskoler og efterskoler
01.
Frie grundskoler mv. (tekstanmrk. 1 og 220)
Af
SF
Ikke flere penge til de frie grundskoler
01.
560)
Frie grundskoler mv. (tekstanmrk. 1 og 220)
Af
S
Justering til 2015-niveau af statstilskuddet til
privatskolerne
F
ÆF
6.738,2
-70,0
-
-
F
ÆF
6.738,2
-355,0
-
-
Erhvervsrettede ungdomsuddannelser(tekstanm. 4, 182 og 205)
20.31
561)
Erhvervsuddannelser
01.
Erhvervsuddannelser (tekstanmrk. 1, 120 og 218)
Af
S, EL, ALT, RV og SF
Annullering af besparelser på
erhvervsuddannelserne
F
ÆF
5.123,7
270,0
-
-
Til § 28
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
B. Bevillinger
Udgift
Indtægt
--- Mio. kr. ---
Veje
28.21
Vejdirektoratet
30.
Vedligeholdelse og mindre anlægsprojekter
(tekstanmrk. 100 og 121)
Af
EL
Annulere hastighedsopgraderinger på vejbanen
547)
F
ÆF
664,6
-93,6
-
-
L 1 - 2017-18 - Bilag 10: Partiernes ændringsforslag med bemærkninger
Trafik og byggeri mv.
28.53
562)
Kollektiv Trafik
01.
Takstnedsættelse i den kollektive trafik
Af
S
Kompensation til pendlere for prisstigninger pga.
takstharmonisering
Færgetrafik
Af
EL
Ny konto
04.
Støtte til danske øers havneudvidelser
Udbygning af Søby Havn
F
ÆF
475,0
30,4
-
-
28.54
548)
F
100,0
-
Baner
28.63
563)
Banedanmark
08.
Anlægsprojekter på jernbanen
Af
S
Ny højhastighedsbane over Vestfyn
08.
564)
Anlægsprojekter på jernbanen
Af
S
Hastighedsopgradering Fredericia-Hobro
Til § 35
Generelle reserver
B. Bevillinger
Udgift
Indtægt
--- Mio. kr. ---
Reserver mv.
35.11
565)
Reserver mv.
11.
Reserve til cybersikkerhed
Af
S
F
ÆF
3.240,3
-
-
-
F
ÆF
3.240,3
10,2
-
-
F
ÆF
25,0
-25,0
-
-
L 1 - 2017-18 - Bilag 10: Partiernes ændringsforslag med bemærkninger
Reserven udmøntes
14.
566)
Reserve til finansloven for 2018
Af
S
Reserven udmøntes
Regeringsreserve
Af
EL
Reserve til finansiering af Søby Havn
Regeringsreserve
Af
SF
Reserver skal ikke bruges til skattelettelser
Regeringsreserve
Af
S
Reserven udmøntes
Reserve til finansiering af udspil om erhvervs- og
iværksætterinitiativer
Af
SF
Reserver skal ikke bruges til skattelettelser
Reserve til finansiering af udspil om erhvervs- og
iværksætterinitiativer
Af
S
Reserven udmøntes
Reserve til indsats mod ungdomskriminalitet
Af
S
Reserven udmøntes
Reserve til velfærd inkl. sundhed
Af
S
Reserven udmøntes
Reserve til Kriminalforsorgens udgifter til
udlændingeopgaven
Af
S
F
ÆF
2.520,0
-2.520,0
-
-
19.
549)
F
ÆF
600,0
-6,4
-
-
19.
567)
F
ÆF
600,0
-600,0
-
-
19.
568)
F
ÆF
600,0
-600,0
-
-
21.
569)
F
ÆF
800,0
-800,0
-
-
21.
570)
F
ÆF
800,0
-800,0
-
-
33.
571)
F
ÆF
70,0
-70,0
-
-
34.
572)
F
ÆF
500,0
-500,0
-
-
36.
573)
F
ÆF
30,0
-30,0
-
-
L 1 - 2017-18 - Bilag 10: Partiernes ændringsforslag med bemærkninger
Reserven udmøntes
38.
574)
Sikkerhedspulje
Af
S
Reserven udmøntes
Reserve til JobReform fase 2
Af
SF
Reserver skal ikke bruges til skattelettelser
Reserve til JobReform fase 2
Af
S
Reserven fra provenu fra integrationsydelsen og
kontanthjælpsloftet udgår
Reserve til JobReform fase 2
Af
S
Reserven udmøntes
Af
SF
Ny konto
Budgetregulering vedr. brug af konsulenter og
Kammeradvokaten
Spar på konsulenter og Kammmeradvokaten
Af
SF
Ny konto
Reserve til grøn pulje
Klima-, miljø- og naturindsatser
Af
S
Ny konto
Reserve til tryghed om velfærden
Pulje til tryghed om velfærden
Af
S
Ny konto
Danske arbejdspladser og opkvalificering af
ufaglærte
F
ÆF
100,0
-100,0
-
-
39.
575)
F
ÆF
3.466,4
-1.566,0
-
-
39.
576)
F
ÆF
3.466,4
-1.066,4
-
-
39.
577)
F
ÆF
3.466,4
-500,0
-
-
578)
67.
F
-500,0
-
579)
68.
F
1.000,0
-
580)
69.
F
2.500,0
-
581)
70.
F
730,0
-
L 1 - 2017-18 - Bilag 10: Partiernes ændringsforslag med bemærkninger
Flere og bedre jobs under ordentlige vilkår
582)
71.
Af
S
Ny konto
Pulje til udsatte borgere, forbedret integration og
øget social mobilitet
Ny pulje til udsatte borgere, forbedret integration
og øget social mobilitet
Af
S
Ny konto
Øget tryghed
Ny pulje til tryghed, herunder styrket politi, løft af
forsvaret og kriminalforsorgen
Af
S
Ny konto
Øvrige prioriteter, herunder SKAT
Reserve til øvrige prioriteter, styrkelse af skat og
et grønnere Danmark
Af
ALT
Ny konto
Reserve til elbiler og kollektiv trafik
Pulje til afgiftsfritagelse af elbiler, flere elbiler på
vejene og bedre kollektiv trafik frem for lavere
registreringsafgift
Af
ALT
Ny konto
Reserve til klimabistand
Investering i klimatilpasning og grøn omstilling i
verdens fattigste lande frem for
udlændingestramninger
Af
ALT
Ny konto
Reserve til humanitær bistand til
middelhavsområdet
F
1.066,4
-
583)
72.
F
1.000,0
-
584)
73.
F
1.795,5
-
585)
74.
F
925,0
-
586)
75.
F
121,3
-
587)
76.
F
105,0
-
L 1 - 2017-18 - Bilag 10: Partiernes ændringsforslag med bemærkninger
Pulje til humanitær bistand til flygtninge i
middelhavsområdet frem for grænsekontrol
588)
77.
Af
RV
Ny konto
Pulje til grønne udspil
Udmøntning af initiativer indenfor det grønne
område
Af
RV
Ny konto
Pulje til løft af børn og uddannelse
Ansættelse af flere pædagoger og styrkelse af
kvaliteten i folkeskolen
Af
EL, ALT, RV og SF
Ny konto
Gymnasier og VUC
Annulering af besparelser på gymnasier og VUC
Af
EL, ALT, RV og SF
Ny konto
Pulje til de videregående uddannelser
Annullering af besparelser på de videregående
uddannnelser
Af
EL, ALT, RV og SF
Ny konto
Pulje til annullering af uddannnelsesloftet
Annullering af uddannnelsesloftet
Af
RV
Ny konto
Reserve til modvikning af integrationsydelsens
effekter
Afvikling af integrationsydelsen
Til § 38
Skatter og afgifter
F
350,0
-
589)
78.
F
510,0
-
590)
79.
F
186,0
-
591)
80.
F
364,0
-
592)
81.
F
437,0
-
593)
82.
F
606,9
-
L 1 - 2017-18 - Bilag 10: Partiernes ændringsforslag med bemærkninger
B. Bevillinger
Udgift
Indtægt
--- Mio. kr. ---
Skatter på indkomst og formue
38.11
594)
Personskatter
11.
Afgift af dødsboer og gaver
Af
S, EL, ALT og SF
Annullering af lempelser af bo-og arveafgiften
F
ÆF
-
-
3.629,0
800,0
Bemærkninger
Til nr. 550
Udviklingsbistanden er med til at sikre en mere lige og retfærdig verden. Danmark skal tage et
internationalt medansvar og hjælpe de lande, der er ramt af krig, konflikt og fattigdom. Ved at hæve
udviklingsbistanden kan vi også arbejde målrettet mod at indfri FN’s 17 bæredygtighedsmål og
derigennem være med til at reducere ulighed samt sikre bedre sundhed og god uddannelse til alle.
Finansieringen sker ved udmøntning af den resterende reserve til erhvervs- og vækstinitiativer.
Til nr. 551
Den fælles myndighedsindsats mellem Arbejdstilsynet, SKAT og politiet til bekæmpelse af social
dumping spiller en afgørende rolle i kampen for et godt arbejdsmarked. Den fælles myndighedsindsats,
som blev indført i 2012, har været en succes - både for dem, som ønsker et fair arbejdsmarked og for
statskassen. Alene de seneste 2 1/2 år har SKAT indkrævet 470 mio. kr. til statskassen fra skatte- og
momssvindel blandt især udenlandske virksomheder. Samtidig har Arbejdstilsynet kontrolleret mere end
12.000 virksomheder, hvoraf over 40 pct. har fået alvorlige påbud og forbud for at bryde
arbejdsmiljøloven.
Og selvom det da er positivt, at der med finanslovsaftalen er afsat 72 mio. kr. i 2019 i modsætning til det
oprindelige udkast, er der stadig tale om en forringelse i forhold til niveauet i 2015. Enhedslisten og SF
vil i alt afsætte yderligere 32 mio. kr. i 2018-2019 til den fælles myndighedsindsats. Der tilføres
yderligere 17 mio. kr. til indsatsen i 2018 (hvor der fra FL-aftalen sidste år er afsat 70 mio. kr.) og 15
mio. kr. i 2019, hvilket bringer den fælles myndighedsindsats tilbage på niveauet fra 2015. (Pengene
fordeles mellem Arbejdstilsynet og SKAT, da politiets del finansieres indenfor rammerne af
flerårsaftalen om politiets og anklagemyndighedens økonomi i for 2016-2019). På sigt ønsker
Enhedslisten og SF, at indsatsen gøres permanent.
L 1 - 2017-18 - Bilag 10: Partiernes ændringsforslag med bemærkninger
Til nr. 552
Det grønne nationalregnskab er et vigtigt redskab i vurderinger og analyser af, om vores
samfundsudvikling er bæredygtig. Derfor er regeringens nedlæggelse af det grønne nationalregnskab den
helt forkerte retning, hvis vi skal sikre en bæredygtig fremtid.
Til nr. 553
Generelle bemærkninger
Danmarks økonomi er sund, og derfor kan de borgerlige partier lave en finanslovsaftale, der indeholder
en række forbedringer som SF bifalder, herunder initiativer på ældre- og sundhedsområdet. Det skal dog
ses på baggrund af meget skrabede aftaler om kommuner og regioners økonomi for 2018, der langt fra
sikrer dækning af det demografisk bestemte udgangsbehov. Desuden er der indgået aftaler om betydelige
skattelettelser primært til de bedst stillede, ligesom der er betydelige reserver fra finanslovsforslaget, der
ikke udmøntes med finanslovsaftalen og som regeringen uden tvivl ønsker at bruge på endnu flere
skattelettelser. Derfor er der både mulighed og behov for et velfærdsløft, herunder på børneområdet og i
forhold til psykisk syge; ligesom der er behov for et betragteligt løft af det grønne område, herunder
klima, som regeringen totalt har nedprioriteret.
SF´s ændringsforslag er fuldt finansieret. Udover den finansiering, der fremgår af de ændringsforslag,
som SF enten stiller selv eller er medforslagstiller til, indgår der to poster i finansieringen, nemlig at SF
er imod regeringens forslag om at opskrive tillægsbevillingsreserven med 587 mio. kr. (formentlig
reserveret til skattelettelser), og at SF ikke ønsker at bruge de 170 mio. kr., som regeringen oprindelig
ville bruge til kommunale skattelettelser, til en reserve til skattelettelser.
SF´s ændringsforslag forbedrer herefter de statslige finanser en anelse.
Det bemærkes, at SF har andre forslag til den økonomiske politik - både på indtægts- og udgiftssiden -
end dem, der er beskrevet her, og som primært skal vise, at man indenfor de givne rammer kunne sikre
mere velfærd, mindre fattigdom og bedre miljø og klima, hvis man ikke var så forhippet på at uddele
skattelettelser.
Ad nr. 553
Psykiatrien halter stadig bagud, og finanslovsaftalen afsætter ikke penge til psykisk syge. Der er brug for
en bedre indsats, som bl.a. bør omfatte, at borgere, hvor det er relevant, kan få alternativer til medicinsk
behandling. SF ønsker, at der varigt afsættes 200 mio. kr. årligt til sådanne tilbud, bedre muligheder for
at få psykologhjælp og kortere ventetider i psykiatrien.
Til nr. 554
Kommunerne er hårdt presset økonomisk. Der skæres ned på alle velfærdsområder. Regeringen har
pålagt kommunerne et nedskæringsbidrag på 500 mio. kr. og delt nogle lunser ud i form af puljer til
forskellige formål.
Men det dækker kun lige det demografiske udgiftspres, som svarer til ca. 1 mia. kr. fra 2017 til 2018.
L 1 - 2017-18 - Bilag 10: Partiernes ændringsforslag med bemærkninger
SF vil forhøje bloktilskuddet til kommunerne med 1 mia. kr. Til gengæld skal kommunerne forbedre øge
antallet af ansatte i daginstitutionerne - som et første skridt i retning af at sikre, at der er 1 voksen pr. 3
vuggestue- og 6 børnehavebørn - og gradvis indføre faste teams i ældreplejen, så de ældre som
hovedregel får besøg af et kendt ansigt.
Til nr. 555
Blå bloks integrationsydelse skader integrationen, fordi ydelsen er så lav, at den hæmmer modtagernes
deltagelse i samfundsmæssige aktiviteter og samtidig skaber masser af fattigdom, herunder fattige børn.
SF foreslår, at stramningerne annulleres.
Det bemærkes, at de 1.411,2 mio. kr. er før skat og tilbageløb. Nettoudgiften er ca. 658 mio. kr.
Til nr. 556
Siden år 2000 har bevillingen til Arbejdstilsynet været stærkt faldende. I gennemsnit har Arbejdstilsynet
mistet ca. 6,4 mio. kr. om året. Arbejdstilsynets indsats er faldet markant i takt med de reducerede
bevillinger: Antallet af tilsynsbesøg på virksomheder er faldet fra over 60.000 i 2008 til under 50.000 i
2016, og antallet af reaktioner fra Arbejdstilsynet ved overtrædelser af arbejdsmiljølovgivningen er faldet
fra godt 35.000 i 2008 til under 24.000 i 2016. Samtidig går det den forkerte vej med både det fysiske og
psykiske arbejdsmiljø. Andelen af lønmodtagere, der lider af muskel-skeletbesvær er steget med næsten
15 pct. fra 2012 til 2016, mens andelen psykisk belastede lønmodtagere er steget med næsten 17 pct. Det
viser den seneste rapport fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø om
“Arbejdsmiljø
og
Helbred i Danmark 2016”.
Desværre lægger regeringen fortsat op til at lade Arbejdstilsynets bevillinger falde, til trods for, at der
åbenlyst er behov for det modsatte. Enhedslisten og SF vil derimod tilføre Arbejdstilsynet 80 mio. kr.
årligt, så Arbejdstilsynet har bedre mulighed for at styrke deres indsats og understøtte, at lønmodtagerne
har et sundt og sikkert arbejdsmiljø.
Enhedslisten og SF vil herudover tilføre 8 mio. kr. til indsatsen mod social dumping, jf. ændringsforslag
nr. 551 vedrørende SKAT.
Til nr. 557
Blå bloks nedskæringer på kontanthjælpen skaber tusindvis af fattige, herunder fattige børn. Derimod
skaber de ikke nogen job. Ganske vist påstås det, at nedskæringerne vil øge beskæftigelsen med 700
personer, men i den beregning er der ikke taget højde for, at børnefattigdom betyder, at færre får en god
uddannelse og et godt job, hvilket på langt sigt vil skade beskæftigelsen.
SF vil ikke acceptere fattigdom, og især ikke børnefattigdom, og foreslår at stramningerne annulleres.
Det bemærkes at de 650 mio. kr. er før tilbageløb og adfærd. Nettoudgiften er omkring 460 mio. kr.
L 1 - 2017-18 - Bilag 10: Partiernes ændringsforslag med bemærkninger
Til nr. 558
Kontanthjælpsloftet sender børn i fattigdom og rammer særlig hårdt familier, der bor i landdistrikterne.
Finansieringen kommer fra 35.11.39.
Til nr. 559
Regeringen ønsker at hæve koblingsprocenten for de frie grundskoler yderligere: For få år siden var den
71 pct., i 2017 er den 75 pct. og nu skal den hæves til 76 pct. Det sker samtidig med at folkeskolens
økonomi er meget anstrengt. SF ønsker ikke at prioritere de frie grundskoler yderligere.
Til nr. 560
De borgerlige partier har hævet koblingsprocenten til fri- og privatskolerne fra 71 pct. til 75 pct., men der
er ikke noget, der tyder på, at forældrebetalingen på privatskolerne er blevet sat ned i takt med at
tilskuddet er sat op. Regeringen lægger yderligere op til en forhøjelse af koblingsprocenten til 76 pct. i
2018.
Til nr. 561
Regeringens besparelser på erhvervsuddannelserne er den helt forkerte prioritering, hvis vi skal sikre, at
flere tilvælger erhvervsuddannelserne. Efterspørgslen efter faglært arbejdskraft vil de kommende år stige,
og derfor skal vi understøtte og investere i vores erhvervsuddannelser i stedet for at spare på dem. Det vil
understøtte fortsat vækst og beskæftigelse i Danmark.
Til nr. 547
Regeringen har foreslået at anvende 41,6 mio. kr. til hastighedsopgraderinger til 130 km/t på eksisterende
motorvejsstrækninger, og 52,0 mio. kr. til hastighedsopgraderinger til 90 km/t på landeveje. Disse forslag
annulleres med Enhedslistens forslag og anvendes i stedet til at støtte udvidelsen af Søby Havn, jf.
ændringsforslag nr. 548.
Til nr. 562
Som led i Aftale om udmøntning af midler i puljen til bedre og billigere kollektiv trafik af 10. februar
2017 besluttede Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti at afsætte midler til at kompensere de pendlere, som bliver hårdest ramt af prisstigninger som
følge af takstharmoniseringen på Sjælland.
Partierne ønsker, at ordningen skal give fuld kompensation for prisstigninger på over 5 pct. Til formålet
har forligskredsen afsat en ramme på 60 mio. kr. i perioden 2017-2020.
L 1 - 2017-18 - Bilag 10: Partiernes ændringsforslag med bemærkninger
1837044_0014.png
Da kompensationsordningen ikke kan nå at træde i kraft i 2017, udmøntes midlerne i overensstemmelse
med nedenstående tabel.
Afbødning af prisstigninger i Takst Sjællands område
Mio. kr. (2018-pl)
Udgift
2018
30,4
2019
15,2
2020
15,2
I alt
60,8
Med ændringsforslaget afsættes der på finansloven i alt 30,4 mio. kr. i 2018.
Det højere beløb i 2018 på godt 30 mio. kr. afsættes under forudsætning af, at der mod udgangen af 2018
gøres status på, hvad ordningen præcis har kostet. Alle overskydende midler overføres herefter til de
efterfølgende år.
Til nr. 548
Der oprettes en statslig støttepulje til danske øers havneudvidelser. Der afsættes i 2018 i alt 100 mio. kr.,
som skal gå til udbygningen af Søby Havn på Ærø. De årlige forhandlinger om finansloven fastlægger
fremtidige støttebeløb til øvrige danske øers havneudvidelser.
Finansieringen af Søby Havn-udvidelsen sker ved at annullere de af regeringen foreslåede
hastighedsopgraderinger på motor- og landeveje, samt ved træk på reserver, jf. ændringsforslag nr. 547
og nr. 549.
Til nr. 563
Som en del af Togfondens fase 1, som er fuldt finansieret, afsættes en reserve på 4.828,4 mio. kr. til
anlæg af en ny højhastighedsbane over Vestfyn (nordlig løsning), jf. aftaler om Togfonden DK mellem
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti.
Kontoen affattes således:
“Reserve
til anlæg af ny jernbane over Vestfyn”, og der indsættes en tabel over
alle udgifter år for år.
Med henvisning til aftaler om Togfondens fase 1 udmøntes kontoen i årene 2020-2026 i
overensstemmelse med nedenstående tabel.
Afløb for projektet Ny bane over Vestfyn
Mio. kr. (2018-pl)
2020
Ny bane over Vestfyn (Nord)
96,6
2021
386,2
2022
965,7
2023
965,7
2024
965,7
2025
965,7
2026
482,8
I alt
4.828,4
L 1 - 2017-18 - Bilag 10: Partiernes ændringsforslag med bemærkninger
1837044_0015.png
Med ændringsforslaget indgår projektet på finansloven.
Relevante konti samt oversigt over anlægsarbejder konsekvensrettes som følge af ændringsforslaget.
Til nr. 564
Som en del af Togfondens fase 1, som er fuldt finansieret, igangsættes hastighedsopgraderingen af
strækningen Fredericia-Hobro, jf. aftaler om Togfonden DK mellem Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti, Enhedslisten, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti.
Der afsættes i 2018 i alt 10,2 mio. kr. og i perioden 2019-2026 i alt 2.613,1 mio. kr. svarende til en
totaludgift for projektet på 2.623,3 mio. kr.
Der indsættes en tabel over alle udgifter år for år i overensstemmelse med nedenstående tabel.
Afløb for projektet Hastighedsopgradering Fredericia-Hobro
Mio. kr. (2018-pl)
2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
2025 2026
I alt
Hastighedsopgradering 10,2 20,6 60,9 365,0 145,3 97,8 207,8 1247,4 468,3 2.623,3
Fredericia-Hobro
Med ændringsforslaget indgår projektet på finansloven.
Til nr. 549
Regeringsreserven reduceres med 6,4 mio. kr. for at finansiere Søby Havn, jf. ændringsforslag nr. 548.
Til nr. 567
Reserven nedskrives til nul som led i finansieringen af SF’s ændringsforslag. Derved undgås også at
regeringen bruger pengene på overflødige skattelettelser.
Til nr. 569
Reserven nedskrives til nul som led i finansieringen af SF’s ændringsforslag, idet de elementer i den
aftalte Erhvervs- og vækstpakke, som ikke er skattelettelser, fastholdes.
L 1 - 2017-18 - Bilag 10: Partiernes ændringsforslag med bemærkninger
Til nr. 575
Reserven nedskrives med 1.566 mio. kr., idet det beløb, der er afsat til en løsning på samspilsproblemet
vedrørende pensionsopsparing, ikke nedskrives, da SF ønsker en løsning af dette problem, men på en helt
anden og mere solidarisk måde end den, som regeringen lægger op til
Til nr. 576
Reserven fra provenu fra integrationsydelse og kontanthjælpsloft udgår, og der oprettes i stedet en ny pulje
til udsatte borgere, forbedret integration og øget social mobilitet.
Til nr. 578
Staten bruger meget store beløb på konsulentopgaver, hvoraf en del er overflødige, af for dårlig kvalitet
og/eller af en karakter, så de kunne være løst af ansatte i centraladministrationen. Udover at det er dyrt,
betyder det også, at opbygningen af viden svækkes, hvilket øger afhængigheden af konsulenthjælp. SF
foreslår, at dette overforbrug begrænses, og at opbygningen af viden i centraladministration generelt
styrkes. Herudover foreslår SF, at en større del af kammeradvokatens opgaver tages hjem.
Til nr. 579
Klima, miljø og natur - og dermed borgernes sundhed - er seriøst underprioriteret i finanslovsforslaget og
finanslovsaftalen. Der afsættes bare småbeløb. SF ønsker, at der sker en omrprioritering herunder
Mere vedvarende energi
Større indsats for oprydning af giftdepoter
Sikring af grundvandet gennem gift- og gødningsfri zoner omkring drikkevandsboringer
Mere natur, herunder bynær natur
SF forslår, at der afsættes en pulje på 1 mia. kr. årligt til disse formål. Puljen placeres som generel
reserve, og fordeles efterfølgende på relevante ministerier, kommuner etc. efter nærmere prioritering.
Til nr. 580
Socialdemokratiet er uenige i de besparelser på vores fælles velfærd, som finanslovsaftalen mellem
regeringen og Dansk Folkeparti lægger op til. I takt med at vi bliver flere ældre, skal midlerne til vores
velfærdssamfund følge med. Socialdemokratiet vil sikre velfærd først, herunder bl.a. bedre ældrepleje, et
stærkere fælles sundhedsvæsen og øget fokus på og understøttelse af psykisk sårbare unge.
L 1 - 2017-18 - Bilag 10: Partiernes ændringsforslag med bemærkninger
Til nr. 581
Arbejdsudbuddet stiger de kommende år på grund af rettidige reformer, men der er behov for en
opkvalificerings- og uddannelsesindsats, så både virksomheder og medarbejdere kan klare sig i den globale
konkurrence. Samtidig skal danske virksomheder fortsat have de bedste rammevilkår for at drive
forretning, og ordentlige løn- og arbejdsvilkår skal fortsat være hjørnestenen på det danske arbejdsmarked
med en permanent og styrket kontrol og et styrket arbejdstilsyn. Derfor afsættes i alt 1 mia. kr. inkl.
annulleringen af nedskæringerne på erhvervsuddannelserne.
Til nr. 582
Der foreslås oprettet en ny pulje til udsatte borgere, forbedret integration og øget social mobilitet
Til nr. 583
Der er behov for at styrke bekæmpelsen af kriminalitet og sikre et løft af forsvaret, så danskerne fortsat
kan føle sig trygge.
Til nr. 584
Reserve til øvrige prioriteter, herunder styrkelse af SKAT, et Grønnere Danmark m.v.
Til nr. 585
Transportsektoren står overfor en massiv omstilling, og en elektrificering af bilparken er et afgørende og
helt nødvendigt element i denne. Salget af elbiler i Danmark er ikke stendødt men tæt på. Hvis Danmark
skal blive et fossilfrit samfund, skal vi fjerne registreringsafgiften, så vi kan få gang i salget af
elbiler. Flere elbiler på vejene vil hjælpe Danmark på vej mod målet om at blive fossilfri og nedbringe
forureningen. Det er vigtigt, at staten kraftfuldt begynder at understøtte elbilmarkedet, hvorfor
Alternativet vil afsætte 925 mio. kr. årligt til at fritage el- og brintbiler for registreringsafgift og bedre
kollektiv trafik.
Som finansiering foreslår Alternativet en tilbagerulning af den reduktion af registreringsafgiften som
regeringen og Dansk Folkeparti har aftalt og som udmøntes i ændringsforslag nr. 533, som Alternativet
vil stemme imod.
L 1 - 2017-18 - Bilag 10: Partiernes ændringsforslag med bemærkninger
Til nr. 586
Tørke, oversvømmelser, orkaner m.v. kan skubbe det samlede antal permanent fordrevne mennesker helt
op til 250 mio. mellem nu og 2050 mens vi allerede i 2030 ser op mod 700 mio. mennesker midlertidigt
fordrevet af samme årsager (CARE Danmark rapport). Klimakrisen vil sende flere hundrede millioner
mennesker på flugt inden for et par årtier, hvis der ikke sættes massivt ind for både at bremse
klimaforandringerne og for at yde økonomisk kompensation til de fattigste og mest sårbare i vores
verden. Udviklingslandene, som i dag rammes hårdest af klimaforandringerne uden at have bidraget til
dem, har akut brug for finansiering, og vi har forpligtet os internationalt til at yde denne. Dette er et lille
skridt mod vores fair bidrag til at hjælpe dem, der i dag lider under den industrialiserede verdens
historiske ansvar for klimakrisen.
Samlet set er Danmarks klimabistand til de fattige lande i praksis blevet reduceret med 40 pct. siden
2015 mens behovet for at øge klimabistanden aldrig har været større.
Fremfor at bruge penge på øget kontrol og hjemsendelsescentre ønsker Alternativet at investere
i klimatilpasning og grøn omstilling i verdens fattigste lande.
Som finansiering foreslår Alternativet derfor at droppe udlændingestramningerne som fremgår af
ændringsforslag nr. 82, 85, 101, 102, 103, 104, 105 og 106, herunder oprettelse og drift af et
hjemrejsecenter og styrket kontrolindsats på udlændingeområdet.
Til nr. 587
Det er helt unødvendigt at styrke grænsekontrollen. Det koster svimlende summer og er spild af politiets
ressourcer, der kunne bruges bedre og klogere. Den intensiverede kontrol tjener ikke vigtige formål,
tværtimod. Mere grænsekontrol er et skridt i den forkerte retning i forhold til behovet for mere europæisk
samarbejde. Det er en helt utidig prioritering i forhold til de politiske og humanitære udfordringer vi står
overfor. Derfor foreslår Alternativet, at de yderligere midler, der nu afsættes til grænsekontrol, i stedet
bruges på humanitært arbejde i og omkring Middelhavet. I stedet for at lukke os om os selv bør vi åbne
os op og rette blikket mod de mennesker, der har allermest brug for vores hjælp. Derfor foreslår
Alternativet, at de afsatte midler til grænsekontrol overføres til humanitær bistand til flygtninge i
middelhavsområdet.
Ifølge NGO’en Missing Migrants er mere end 3.000 menneskeliv blevet tabt i Middelhavets bølger i
indeværende år. De ekstra midler regeringen og Dansk Folkeparti vil bruge på at patruljere grænsen til
Tyskland, vil Alternativet bruge på at yde en målrettet humanitær indsats, der skal hjælpe nødlidende
flygtninge i middelhavsområdet.
Som finansiering foreslår Alternativet at droppe ændringsforslag nr. 506 og 521 om at oprette en reserve
til ekstraordinære indsatser i grænseområderne, som Alternativet vil stemme imod.
L 1 - 2017-18 - Bilag 10: Partiernes ændringsforslag med bemærkninger
Til nr. 588
Vi må ikke miste pusten i den grønne omstilling. Tværtimod skal vi sætte farten op. For Danmark skal
fortsat være et grønt foregangsland, andre lande kan lade sig inspirere af. Derfor skal vi blandt andet
screene Nordsøen, så vi kan få viden om, hvordan den bedst muligt indgår i den grønne omstilling.
Tilsvarende skal vi med på vognen, når det gælder el-biler og cirkulær økonomi. Vi skal holde afgifterne
på el-biler nede og investere i ny infrastruktur, så vi kan få flere danskere til at vælge miljørigtige
transportformer og cirkulære løsninger.
Finansieringen sker ved tilbagerulning af NOx-afgiften til 2014-niveau.
Til nr. 589
Vi ved, at de første 1000 dage i et barns liv er afgørende for dets fremtidige muligheder. Derfor skal vi
sikre, at alle børn uanset deres baggrund får mulighed for at vokse ind i livet på en god og sund måde. Vi
ønsker, at der i løbet af de næste år ansættes 4.500 flere pædagoger, så vi sikrer ordentlige normeringer i
vores daginstitutioner. Samtidig vil vi afsætte betydelige midler til at styrke kvaliteten i folkeskolen.
Finansieringen sker ved annullering af registreringsafgift i forbindelse med finanslovene for 2016 og
2017.
Til nr. 590
Grønthøsterbesparelserne på uddannelsesområdet forringer hvert år kvaliteten af vores
ungdomsuddannelser. Det betyder mindre undervisning og mindre hjælp til elever fra bogligt svage
hjem. Samtidig rammer besparelserne særligt hårdt uden for de større byer og er med til at skævvride
Danmark. Besparelserne annulleres og finansieringen kommer fra afskaffelse af virksomhedsordningen
for forældrekøb og træk på forhandlingsreserven.
Til nr. 591
Grønthøsterbesparelserne forringer hvert år kvaliteten af vores videregående uddannelser. De studerende
oplever at få mindre feedback og har færre undervisningstimer. Det har konsekvenser for alle studerende,
men særligt for dem der kommer fra bogligt svagere hjem. Hvis vi ønsker et uddannelsessystem af høj
kvalitet med plads til alle, så kræver det investeringer - ikke besparelser.
Finansieringen sker ved træk på forhandlingsreserven.
Til nr. 592
Uddannelsesloftet er en ekstrem kortsigtet beslutning. En beslutning, der forhindrer folk i at tage en ny
uddannelse, hvis de eksempelvis oplever arbejdsløshed. Det giver ingen mening at forhindre folk i at
L 1 - 2017-18 - Bilag 10: Partiernes ændringsforslag med bemærkninger
uddanne sig til bedre jobmuligheder. Og det giver ingen mening at sætte et loft over, hvor kloge vi må
blive. Finansieringen sker ved en afskaffelse af boligjobordningen og træk på forhandlingsreserven.
Til nr. 593
Integrationsydelsen skaber fattigdom i den del af samfundet, som allerede har det sværest. Derfor vil
Radikale Venstre annullere ordningen og føre provenuet direkte tilbage til de, der i dag modtager
integrationsydelse. Finansieringen sker ved en delvis udmøntning af reserven til Jobreform fase 2.
Til nr. 594
Nedsættelsen af arveafgiften for familieejede virksomheder, skaber ikke nye arbejdspladser og gavner
især de mest velstillede virksomhedsarvinger.