Forsvarsudvalget 2017-18
B 40 Bilag 3
Offentligt
1828879_0001.png
Aktstykke nr.
31
Folketinget 2017-18
31
Forsvarsministeriet.
København, den 16. november 2017.
a.
Forsvarsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til at anvende op til 16.374,4
mio. kr. i perioden 2018-2027 til anskaffelse af 27 F-35A kampfly, herunder anskaffelse af flystel,
motorer, simulatorer, betalinger til puljekøb af reservedele, støtteudstyr og missionsspecifikt udstyr,
IT, modifikationer og opdateringer samt udgifter til programorganisationen bag hhv. materielanskaf-
felserne og bygge- og anlægsarbejderne på Flyvestation Skrydstrup.
Udgiften i perioden 2018-2027 påregnes afholdt af de midler, der måtte blive afsat på § 12 For-
svarsministeriet med følgende fordeling:
16.160,4 mio. kr. afholdes af bevillingen på § 12.13.04. Materielanskaffelser til anskaffelse af fly-
stel, motorer, simulatorer, betalinger til puljekøb af reservedele, støtteudstyr og missionsspecifikt
udstyr, IT, modifikationer og opdateringer frem til 2026.
189,0 mio. kr. afholdes af bevillingen på § 12.13.01. Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbssty-
relse til programorganisationen bag materielanskaffelserne.
25,0 mio. kr. afholdes af bevillingen på § 12.14.01. Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse til pro-
gramorganisationen bag bygge- og anlægsarbejderne på Flyvestation Skrydstrup.
b.
I henhold til den politiske aftale om anskaffelse af nye kampfly af 9. juni 2016 mellem regeringen
(V) og Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Radikale Venstre er det be-
sluttet at anskaffe 27 nye kampfly af typen F-35A Joint Strike Fighter til erstatning for Forsvarets
nuværende F-16 kampfly. Det Konservative Folkeparti tilsluttede sig den politiske aftale om anskaf-
felse af nye kampfly i forbindelse med indtræden i VLAK-regeringen den 28. november 2016. An-
skaffelse og merdriftsudgifter til F-35 andrager i den politiske aftale ca. 20,0 mia. kr. (2015-pl) i ind-
fasningsperioden (2018-2026). Hovedparten af udgifterne hjemles med nærværende aktstykke, idet
udgifter til bygge- og anlægsarbejder i Skrydstrup og løbende driftsudgifter ikke er indeholdt i akt-
stykkeøkonomien, jf. nedenfor.
Aftalen blev indgået på baggrund af et omfattende foregående analysearbejde og politisk behand-
ling. Med anskaffelsen får Danmark en moderne og fremtidssikret operativ kapacitet inden for kamp-
fly, som fastholder Forsvarets fremtidige evne til effektivt at beskytte Danmark og danske interesser.
Kapaciteten bidrager bl.a. til, at Danmark fortsat har evne og handlefrihed til at hævde dansk suveræ-
nitet, ligesom den bidrager til NATO’s kollektive forsvar af dansk og allieret territorium. Kampflye-
AG000819
B 40 - 2017-18 - Bilag 3: Aktstykke nr. 31
1828879_0002.png
2
ne vil desuden kunne indsættes i internationale operationer på niveau med forpligtelserne i forhold til
NATO’s krav.
I forlængelse af den politiske aftale har Forsvarsministeriet indhentet yderligere informationer og
konsolideret grundlaget for dette anskaffelsesaktstykke, med henblik på indgåelse af kontrakter og
den videre planlægning og tilrettelæggelse af F-35 implementering.
F-35 er udviklet i samarbejde mellem ni partnerlande: USA, Storbritannien, Italien, Holland, Tyrki-
et, Australien, Norge, Danmark og Canada (efterfølgende benævnt F-35 partnerskabet). F-35 partner-
skabet er forankret i det amerikanske forsvarsministerium og bemandet af de deltagende partnerlan-
de. Med henblik på at tilsikre en fordelagtig forhandlingsposition og mulige stordriftsfordele vareta-
ger det fælles F-35 programkontor under F-35 partnerskabet på vegne af partner- og brugerlandene
forhandlingerne og indgåelse af kontrakter med leverandørerne - heriblandt hovedproducenterne
Lockheed Martin og Pratt & Whitney (sidstnævnte står for produktionen af kampflyenes motorer).
Programkontoret varetager endvidere udviklingen og styringen af den globale drifts- og vedligehol-
delsesløsning samt styringen af den videre udvikling af flyets funktionaliteter, sikkerhedsforhold mv.
Kontraktindgåelse, levering og indfasning
F-35 programmet følger en kontraktmodel, hvor partnerlandenes respektive kampfly forventes ind-
købt i et antal puljer, der dækker flere års leverancer. F-35 partnerskabet forventes at indgå de første
af en serie af kontrakter, som er relevante for Danmark, primo 2018 omhandlende udgifter/delanskaf-
felser relateret til anskaffelsen af de første 10 danske fly og motorer - med 4 fly til levering i 2021 og
6 fly til levering i 2022. Indkøbet af de resterende fly sker ved en serie af senere kontraktindgåelser.
De sidste betalinger forventes at falde i 2027 - altså efter at de sidste fly er blevet leveret i 2026.
Indfasningen af de danske F-35 kampfly gennemføres over en periode på seks år fra 2021-2026,
som forudsat i kampflyaftalen,
jf. tabel 1 og tabel 2.
De første fly vil blive leveret til Luke Air Force
Base i USA, forventeligt i 2021, hvor de skal indgå i uddannelse af danske piloter i samarbejde med
øvrige F-35 partnere. De første F-35 fly forventes at ankomme til Flyvestation Skrydstrup i 2022,
hvor de indledningsvist vil blive brugt til træning af danske piloter.
Tabel 1: Årlig leveringsplan
2021
Årlig levering
– Heraf på Luke AFB (USA)
– Heraf på Skrydstrup (DK)
Total danske F-35
4
4
0
4
2022
6
2
4
10
2023
7
0
7
17
2024
4
0
4
21
2025
3
0
3
24
2026
3
0
3
27
De 27 F-35 fly leveres i to forskellige konfigurationer, idet de 10 første fly leveres i konfiguratio-
nen ”Technology Refresh 2 (TR-2)” og de 17 efterfølgende fly leveres i konfigurationen Technology
Referesh 3 (TR-3). Det betyder, at de første 10 fly, efterfølgende skal opdateres til konfigurationen
Technology Refresh (TR-3). Omkostninger hertil er indregnet i aktstykkeøkonomien.
Det bemærkes, at et antal fly vil forblive stationeret i USA til uddannelse af piloter, men at der kan
ske løbende og behovsbaserede justeringer i antallet af uddannelsesfly stationeret i USA. Afhængig
af omskolingskoncept og tilpasning af træningsprogrammer vil der, særligt i indfasningsperioden,
kunne være behov for et ekstra uddannelsesfly i USA. Alle uddannelsesfly stationeret i USA vil
under særlige omstændigheder kunne trækkes hjem til Danmark.
B 40 - 2017-18 - Bilag 3: Aktstykke nr. 31
1828879_0003.png
3
Jf. den politiske aftale forventes opgaveløsningen i overgangsperioden, hvor Forsvaret indfaser
F-35 og udfaser de eksisterende F-16 kampfly, at foregå i et split som vist i tabel 2.
Tabel 2: Opgaveløsning
2021
Nationale opgaver (herunder
afvisningsberedskab)
Internationale operationer i
begrænset omfang
(herunder Air Policing)
Internationale operationer i
fuldt omfang
F-16
1
F-16
F-16
Ingen international
opgaveløsning, jf. den politi-
ske aftale
2022
F-16
2023
F-16
2024
F-16/
F-35
2025
F-35
F-35
2026
F-35
F-35
2027
F-35
-
-
-
F-35
1)
Indsættelse af F-16 i internationale operationer frem til og med 2021 kan påvirke indfasning og opbygning af F-35 kapaciteten negativt, såfremt
dette medfører, at der ikke kan afgives det fornødne antal erfarne F-16 piloter til at deltage i omskolingen til F-35 i USA. Omfanget heraf afhænger af
den konkrete indsættelse samt den endelige omskolingsplan med tilhørende omskolingskoncept, herunder miks mellem omskoling af erfarne F-16 pi-
loter og uddannelse af nye piloter direkte til F-35.
Det følger således af den politiske aftale, at der forventeligt ikke vil kunne gennemføres internatio-
nale operationer med danske kampfly i perioden 2022-2024, da forsvaret befinder sig i en overgangs-
fase fra F-16 til F-35, hvor den nye kapacitet gradvist opbygges. I løbet af 2025 forventes det at være
muligt at udsende et begrænset kampflybidrag til internationale operationer samtidig med, at de nati-
onale opgaver varetages. Den nye kampflykapacitet forventes at kunne løse det fulde opgavekom-
pleks fra 2027.
De samlede anskaffelsesrelaterede udgifter
Den samlede aktstykkeøkonomi indeholder følgende elementer:
Anlægsanskaffelsen, dvs. anlægsudgiften til materielanskaffelser, inkl. initialbetalinger for deltagel-
se i globalt drifts- og vedligeholdelseskoncept samt løbende opdateringer af kampflyene i indfas-
ningsperioden mv.
Driftsudgifter til programorganisation Nyt Kampfly Program under Forsvarsministeriet.
Som led i det samlede program vil der skulle foretages bygge- og anlægsarbejder på Flyvestation
Skrydstrup. Udgifter til selve bygge- og anlægsarbejdet er ikke indeholdt i dette aktstykke. Den be-
villingsmæssige hjemmel til afholdelse af disse udgifter vil blive etableret særskilt ved en anlægslov,
når grundlaget for en samlet forelæggelse af anlægsprojekterne er parat.
Forsvarsministeriet afholder over anskaffelsesperioden en række øvrige driftsudgifter i relation til
kampflykapaciteten, herunder bl.a. udgifter til indkøb af indledende lagerbeholdning af våben, initia-
luddannelse af piloter, teknikere og øvrigt personel, køb af brændstof mv., som ikke er indeholdt i
nærværende aktstykke, men som er indeholdt i økonomien i den politisk aftale af 9. juni 2016. Disse
udgifter afholdes med bevillingsmæssig hjemmel på finansloven og udgør i perioden i størrelsesorde-
nen 3,8 mia. kr.
Anlægsanskaffelsen
Anlægsudgiften til materielanskaffelser mv. på 16.160,4 mio. kr. dækker bl.a. over købet af 27 fly
og 4 avancerede simulatorer til træning af piloter svarende til 13.133,6 mio. kr. i perioden
2018-2026,
jf. tabel 3.
Udgiften afholdes af § 12.13.04. Materielanskaffelser (anlægsbev.)
B 40 - 2017-18 - Bilag 3: Aktstykke nr. 31
1828879_0004.png
4
Derudover betales for bl.a. missionsspecifikt udstyr, som f.eks. muliggør montering af bomber og
missiler på flyene, udstyr til elektronisk krigsførelse, avancerede hjelme og pilotudstyr samt store de-
le af det samlede behov for støtteudstyr, herunder f.eks. testudstyr til flyene og tekniske installationer
til flyenes drift og anvendelse. Desuden indkøbes IT- og kommunikationsudstyr og deployerbare IT-
containerfaciliteter til udsendelser. Disse udgifter forventes at udgøre i alt 1.151,0 mio. kr.,
jf. tabel
3.
Anlægsudgiften indeholder på tilsvarende vis en initialbetaling på 961,7 mio. kr. til opbygning af et
globalt reservedelslager,
jf. tabel 3.
Konceptet omkring konstruktionen uddybes nedenfor.
Endelig består anskaffelsesudgiften af øvrige indkøb svarende til 914,1 mio. kr. Det drejer sig om
udgifter til modifikationer og opdateringer af de anskaffede fly over anskaffelsesperioden og midler-
tidig leverandørstøtte til implementering af F-35 strukturen i Danmark.
Ejerskabet af reservedelene i ovennævnte globale reservedelslager er formelt amerikansk. Tilsva-
rende vil ejerskabet af store dele af udstyret til F-35, som indkøbes via fælles materielpuljer med de
andre partnerlande, formelt være amerikansk. Ved medfinansiering af puljerne, opnår Danmark ad-
gang og brugsret til reservedelene og udstyret.
Tabel 3: Udgifter til anlægsanskaffelsen i perioden 2018-2027
(mio. kr.)
27 fly, 4 avancerede simulatorer til træning af piloter mv.
Støtteudstyr, missionsspecifikt udstyr, pilotudstyr og IT-udstyr, elektronisk krigsførel-
se mv.
Initialbetaling for brugsret til fælles reservedelspulje
Øvrige indkøb
Heraf modifikationer og opdateringer i anskaffelsesperioden for 679,8 mio. kr.
Heraf midlertidig leverandørstøtte i anskaffelsesperioden for 234,3 mio. kr.
Anskaffelsesudgifter i alt
16.160,4
13.133,6
1.151,0
961,7
914,1
Drifts- og vedligeholdelseskoncept samt løbende opdatering af kampflyene
Fsva. initialbetalingen til drifts- og vedligeholdelseskonceptet er der bl.a. i den samlede anskaffel-
sesudgift indeholdt en initialbetaling svarende til ca. 961,7 mio. kr., som giver Danmark brugsret i
den fælles reservedelspulje,
jf. ovenfor.
Det globale F-35 reservedelslager har til formål at efterleve
brugerlandenes (heriblandt Danmarks) operative krav og behov på den økonomisk mest fordelagtige
måde. Den konceptuelle tilgang har lighedstræk med løsninger, som bl.a. kendes fra den civile luft-
fartsindustri, hvor flyselskaber bl.a. deles om fælles reservedelspuljer for at nedbringe investerings-
behovet, høste stordriftsfordele og øge lagergennemstrømningen af komponenter på reservedelsla-
grene.
Initialbetalingen til indkøb af fælles reservedele optages som et aktiv og afskrives over flyenes
driftsperiode. Udstyr som indkøbes i fællespuljer med de andre F-35 partnerlande vil også indgå i det
globale drifts- og vedligeholdelseskoncept. Danmark vil herefter betale løbende til den globale drifts-
og vedligeholdelsesløsning afhængig af, hvilke brugs- og performancekrav, der knyttes til de danske
fly. Når alle fly er fuldt indfaset, forventes de årlige udgifter til det globale drifts- og vedligeholdel-
seskoncept at udgøre i størrelsesordenen 440 mio. kr. Udgiften afholdes på § 12.13.02. Materieldrift
og er ikke indeholdt i det ansøgte beløb med nærværende aktstykke.
B 40 - 2017-18 - Bilag 3: Aktstykke nr. 31
1828879_0005.png
5
Fsva. løbende opdatering af kampflyene er der i den samlede anskaffelsesudgift indeholdt de for-
ventede udgifter til opdateringer og modifikationer af de danske F-35 fly svarende til 679,8 mio. kr. i
anskaffelsesperioden,
jf. tabel 3.
Som det også kendes fra F-16, er en afgørende forudsætning for, at kampflyene forbliver operativt
relevante over levetiden, at flyene løbende opdateres i takt med den teknologiske udvikling og i for-
hold til udviklingen af de trusler, som kampflyet kan blive udsat for. De løbende opdateringer og mo-
difikationer varetages i fællesskab af F-35 partnerskabet, bl.a. med henblik på at opnå stordriftsforde-
le. Det har samtidig væsentlig betydning for stordriftsfordelene i det globale drifts- og vedligeholdel-
sessystem, at flyene i videst mulig omfang holdes i samme grundfiguration på tværs af F-35 partner-
skabet. Hvis et partnerland ikke følger grundkonfigurationen, vil omkostninger til egne særlige kon-
figurationer af den grund over tid øges uforholdsmæssigt. Grundprincippet kaldes ”pay to be diffe-
rent”. Løbende opdatering af de danske fly er derfor nødvendigt af flere årsager, og den bevillings-
mæssige hjemmel til håndtering af disse nødvendige opdateringer efter 2026 vil således blive håndte-
ret senest ved anskaffelsesperiodens udløb.
Programorganisation Nyt Kampfly Program
Der er i forbindelse med typevalgsprocessen og anskaffelsesforberedelsen afholdt driftsudgifter for
ca. 138 mio. kr. i perioden 2013-2017 til programorganisation Nyt Kampfly Program. Udgifter af-
holdt til typevalgsproces mv. før 2013 er ikke indeholdt i aktstykkeøkonomien.
Over den kommende anskaffelses- og implementeringsperiode forventes udgifterne til programor-
ganisationen at udgøre ca. 214,0 mio.kr,
jf. tabel 4.
Disse afholdes af § 12.13.01. Forsvarsministeri-
ets Materiel- og Indkøbsstyrelse (driftsbev.) samt § 12.14.01. Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
(driftsbev.). Programorganisationen under Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse vareta-
ger opgaver vedrørende materielanskaffelserne, mens programorganisationen under Forsvarsministe-
riets Ejendomsstyrelse varetager opgaver vedrørende bygge- og anlægsopgaverne på Flyvestation
Skrydstrup.
Udgifter i anskaffelsesperioden 2018-2026 påregnes fordelt som opført i tabel 4:
Tabel 4: Udgifter til programorganisationen i perioden 2018-2026
(mio. kr.)
Programorganisation, § 12.13.01. Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
(driftsbev.)
Programorganisation, § 12.14.01. Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse (driftsbev.)
Udgifter til programorganisation Nyt Kampfly i alt:
189,0
25,0
214,0
Da programorganisationen ses under ét, og der er overførselsadgang mellem ovennævnte hoved-
konto §12.13.01. og § 12.14.01. behandler Forsvarsministeriet udgifterne hertil samlet.
De samlede udgifter for anskaffelsesperioden 2018-2026 påregnes fordelt som opført i tabel 5:
Tabel 5: Anskaffelsesrelaterede udgifter 2018-2027
(mio. kr.)
Udgifter til anlægsanskaffelsen
Driftsudgifter til programorganisation Nyt Kampfly Program
Anskaffelsesrelaterede udgifter i alt:
16.160,4
214,0
16.374,4
B 40 - 2017-18 - Bilag 3: Aktstykke nr. 31
1828879_0006.png
6
Da projektets endelige udgiftsfordeling på finansår først vil kunne fastlægges i takt med kontrak-
tindgåelserne, er udgifter til anskaffelsen foreløbigt påregnet afviklet med følgende afløb:
Tabel 6: Udgiftsfordeling for perioden 2018-2027
§ 12.13.01. Forsvarsmini-
steriets Materiel- og Ind-
købsstyrelse (driftsbev.)
Finansåret 2018:
Finansåret 2019:
Finansåret 2020:
Finansåret 2021:
Finansåret 2022:
Finansåret 2023:
Finansåret 2024:
Finansåret 2025:
Finansåret 2026:
Finansåret 2027
I alt
24,0
24,0
24,0
24,0
24,0
22,0
20,0
17,0
10,0
-
189,0
§ 12.13.04. Materiel-
anskaffelser (anlægs-
bev.)
318,6
962,2
2.259,5
3.021,2
2.946,8
2.753,2
2.123,4
1.113,2
528,9
133,4
16.160,4
§ 12.14.01. Forsvarsmi-
nisteriets Ejendomssty-
relse (driftsbev.)
5,0
5,0
5,0
5,0
5,0
-
-
-
-
-
25,0
Forelæggelsesgrænser vedr. ændringer af projektet er opstillet i vedlagte bilag.
Bygge- og anlægsarbejder på Flyvestation Skrydstrup
Det er i den politiske aftale besluttet, at de danske kampfly fortsat skal operere fra Flyvestation
Skrydstrup, som skal ombygges og klargøres til at modtage F-35 kampflyene. De samlede udgifter
hertil estimeres til 650 mio. kr. inkl. drift af byggeplads, rådgiverhonorarer, udgifter til eventuelle
ekspropriationer, erstatninger, uforudsete udgifter mv. Projektet omfatter i sin nuværende form ikke
særlige bygge- og anlægsarbejder beregnet til krise og krig. I tilfældet af et ændret trusselsbillede vil
det således potentielt være nødvendigt at foretage yderligere investering i bygge- og anlægsarbejdet.
Den bevillingsmæssige hjemmel til afholdelse af udgifter til bygge- og anlægsarbejderne vil blive
indhentet særskilt, når grundlaget for en samlet forelæggelse af anlægsprojekterne er parat. Hjemlen
hertil forventes indhentet ved anlægslov i 2019.
For at realisere den fremadrettede operative struktur på flyvestationen, er det nødvendigt, at For-
svarsministeriet erhverver et areal i tilknytning til flyvestationen. Arealet forsøges erhvervet i løbet
af 2018, så de nødvendige forundersøgelser for fortidsminder mv. kan gennemføres i tide. Erhvervel-
sen af det ubebyggede areal gennemføres som udgangspunkt ved indgåelse af frivillig aftale eller om
nødvendigt ved ekspropriation. Udgifterne hertil er indeholdt i det samlede estimat på 650 mio. kr.
og afholdes af den på finansloven opførte bevilling på § 12.14.03. Bygge- og anlægsarbejder. Er-
hvervelsen forventes gennemført under forelæggelsesgrænsen i henhold til retningslinjerne i Budget-
vejledningen, og anskues således særskilt for selve ny- og ombygningen af faciliteterne. Såfremt ud-
giften skulle overstige forelæggelsesgrænsen på 15 mio. kr., vil erhvervelsen blive forelagt Finansud-
valget.
B 40 - 2017-18 - Bilag 3: Aktstykke nr. 31
1828879_0007.png
7
Samlede levetidsomkostninger frem til 2049
De samlede levetidsomkostninger forbundet med kampflykapaciteten estimeres at udgøre i størrel-
sesordenen 57 mia. kr. (2017-pl) og rummer omkostningerne forbundet med købet og driften af F-35
kapaciteten. Det bemærkes, at der er usikkerhed forbundet med at estimere levetidsomkostninger
over en 30-årig periode.
Levetidsomkostningerne består således dels af ovennævnte anlægsudgifter, inklusiv udgifter til
programorganisationen siden 2013, dels af bygge- og anlægsudgifter på Flyvestation Skrydstrup,
estimerede driftsudgifter knyttet til F-35 kapaciteten frem til og med 2049 samt udgifter afholdt på
andre aktstykker i relation til F-35 kapaciteten.
I de estimerede driftsudgifter indgår bl.a. køb af en indledende lagerbeholdning af såvel våben som
elektronisk krigsførelse, én danskejet reservemotor til brug for træning og udsendelser, samt øvrigt
støtteudstyr. Der er også afsat midler til uddannelse og omskoling af det nødvendige antal piloter til
den nye flytype samt udgifter til uddannelse af teknisk personel og personel til vedligeholdelse af de
avancerede simulatorer til træning mv.
Derudover rummer de estimerede driftsudgifter de løbende drifts- og vedligeholdelsesudgifter, der
er forbundet med at anvende flyene frem til og med 2049. Dvs. udgifter til bl.a. det globale drifts- og
vedligeholdelseskoncept, serviceaftaler, lokal servicering, opdatering og modifikation af fly og simu-
latorer, drift og vedligehold af bygninger og IT-systemer, løn, brændstofkøb, gensupplering af vå-
benlagre samt udgifter svarende til genanskaffelse af to erstatningsfly, som følge af eksempelvis ha-
vari.
Levetidsomkostningerne indeholder endvidere Danmarks estimerede udgifter på 2.340,0 mio. kr. i
relation til projektets ”Production, Sustainment and Follow-on-Development-fase” (PSFD) for en ca.
45-årig periode, som er hjemlet i akt. 79 af 30. januar 2007, samt udgifter til produktionsdele svaren-
de til ca. 68,2 mio. kr. (prisniveau 2016), som blev indkøbt i 2016. Udgifterne er hjemlet i akt. 14 af
24. november 2016.
Det bemærkes, at de samlede levetidsomkostninger ikke dækker opbygning af en fuld krigsbehold-
ning af våben jf. NATO krav eller våbenforbrug i relation til internationale operationer. Eventuelle
merdriftomkostninger forbundet med indsættelse i kollektivt forsvar af Danmark eller i internationale
operationer indgår heller ikke.
Risici og usikkerheder
I forbindelse med den politiske aftale blev det bemærket, at der var knyttet en række usikkerheder
og risici til anskaffelsen. Disse omfatter bl.a. de forudsatte optimeringsmuligheder relateret til antal
operative piloter, understøttelsen af en høj flyvetimeproduktion, rådighedsgrad, synergi mellem flyv-
ning i internationale operationer og hjemlig træningsflyvning samt at F-35 fortsat befinder sig i ud-
viklingsfasen, og at der følgelig er en række risici forbundet med flyets udvikling. Det fremgik derfor
af beslutningsgrundlaget for aftalen, at såfremt disse risici indtræffer, vil kampflykapaciteten under
visse omstændigheder ikke være i stand til at løse det fulde opgavekompleks jf. det teoretiske maksi-
male belastningsscenarie, der har været lagt til grund for dimensioneringen af den samlede anskaffel-
se på 27 F-35 fly. Dette er dog ikke nødvendigvis ensbetydende med, at kampflykapaciteten ikke kan
løse det politisk fastsatte ambitionsniveau, da operationaliseringen heraf i praksis kan ske på andre
måder end anført i det teoretiske maksimale belastningsscenarie.
Derudover blev det bemærket, at der var en række finansielle usikkerheder, herunder forhold knyt-
tet til udviklingen i valutakursen jf. vedlagte bilag.
En ændring i de forudsatte beregningsværdier for brændstof, lønudgifter og eventuelle forskelle
mellem prisudviklingen i Danmark og USA vil også have betydning for den samlede økonomi, lige-
B 40 - 2017-18 - Bilag 3: Aktstykke nr. 31
1828879_0008.png
8
som de endelige priser på stel og motorer mv. vil kunne medføre en fordyrelse eller billiggørelse af
den samlede anskaffelsesudgift såvel som de samlede levetidsomkostninger. Det skal desuden be-
mærkes, at de endelige priser og vilkår på eksempelvis stel og motorer, vedligeholdelseskoncept mv.
først fastlægges ved kontraktindgåelse, som foretages løbende over flyenes levetid.
Forsvarsministeriet har arbejdet med flere af de elementer, der indgik i dimensioneringsanalysen,
for at afdække usikkerheder og risici. Eksempelvis er en række personeltiltag blevet yderligere ana-
lyseret med henblik på at tilpasse Forsvarets pilotstruktur til F-35 kampfly. Det er i den forbindelse
besluttet at reducere antallet af operative piloter fra 70 til 62. Dette medvirker til en mere smidig
overgang fra F-16 pilotstrukturen til F-35 pilotstrukturen, samtidig med at den operative opgavevare-
tagelse kan opretholdes.
Det er Forsvarsministeriets vurdering, at der vil kunne rekrutteres, uddannes og fastholdes det for-
nødne personel, herunder såvel operative piloter som teknisk personel, til bemanding af den kom-
mende F-35 kampflykapacitet. Desuagtet er rekruttering, uddannelse og fastholdelse af det fornødne
personel behæftet med såvel usikkerheder som risici, ikke mindst i lyset af at der er tale om et be-
mandingsbehov, der ligger op til 10 år ud i fremtiden.
Forsvarsministeriet har kvalificeret beslutningsgrundlaget yderligere vedrørende den forudsatte rå-
dighedsgrad på 70 pct. og flyvetimeproduktion på 250 flyvetimer eller mere per fly årligt. For så vidt
angår de forskellige F-35 landes specifikke produktionsmål, så er disse klassificerede, men fire part-
nerlande forventer en flyvetimeproduktion, efter fuld indfasning på 250 timer eller mere, mens tre
lande planlægger en mindre flyvetimeproduktion. Hertil kommer, at andre lande i perioder med inter-
nationale indsættelser også forventer af ville flyve over 250 timer per fly årligt.
For så vidt angår rådighedsgrad, så har der generelt været en positiv udvikling frem til og med den
seneste produktionsserie (nr. 9), ligesom der internt i F-35 programmet er en eksplicit målsætning
om en rådighedsgrad på mindst 72 pct. fra 2021. De danske F-35 fly indgår i produktionsserie nr. 13
eller senere og leveres i perioden 2021-2026.
Det fremgik af dimensioneringsrapporten, ”at såfremt denne rådighedsgrad ikke kan opretholdes
kontinuerligt, vil det blandt andet kunne medføre, at der dels ikke kan produceres flyvetimer nok i
forhold til det operative behov og dels, at der ikke kan stilles nok flyveklare fly på den pågældende
dag (krav til stel i parallel). Det må forventes, at internationale operationer og afvisningsberedskab
vil blive prioriteret højst, og at den manglende flyvetimeproduktion vil gå ud over eksempelvis træ-
ningsaktiviteter og støtte til andre myndigheder. Det betyder, at pilotstrukturen vil være udfordret i
forhold til at kunne holde det nødvendige antal piloter flyvende, og at der ikke i nødvendigt omfang
kan gennemføres træningsflyvninger i formationsstørrelser, som i tilfredsstillende grad kan tilsikre
det operative træningsniveau. ”
Ydermere fremgik det af dimensioneringsrapporten, ”at såfremt den forudsatte grad af synergi ikke
kan realiseres, vil det betyde, at piloterne i løbet af et udsendelsesår ikke vil kunne opretholde det
påkrævede træningsniveau. Dette medfører, at det udsendte kampflybidrag i stigende grad vil være
udfordret i forhold til at kunne løse visse komplekse missionstyper samt i forhold til at kunne operere
i det fulde konfliktspektrum. Det vil desuden medføre, at piloterne efter endt udsendelse vil skulle
bruge tid på at genopbygge det operative træningsniveau, og at kampflyene således i en periode på
op til et år vil være underlagt visse restriktioner i forhold til på ny at kunne opretholde et udsendel-
sesberedskab. ”
Erfaringsgrundlaget med den operative anvendelse af F-35 øges i løbet af de kommende år, hvor
F-35 implementeres i en række lande. På baggrund af dette erfaringsgrundlag kan der ske ændringer
til uddannelses- og træningskoncept, herunder tildeling og fordeling af flyvetimer og simulatortimer
pr. operativ pilot. Dette vil kunne såvel øge som reducere det samlede behov for flyvetimer og simu-
latortimer.
B 40 - 2017-18 - Bilag 3: Aktstykke nr. 31
1828879_0009.png
9
I løbet af de 30 år, hvor F-35 planlægges anvendt, vil der statistisk set ske ikke krigs-relaterede tab
af fly (attrition). Til imødegåelse heraf er der, i lighed med grundlaget for den politiske aftale, i de
samlede levetidsomkostninger indregnet økonomi svarende til genanskaffelse af 2 stk. F-35. En
eventuel genanskaffelse vil kræve politisk stillingstagen.
Det globale F-35 vedligeholdelsessystem og det dertil hørende IT-system ALIS planlægges løben-
de videreudviklet og forventes implementeret til fuldt operativt brug inden Danmarks modtagelse af
fly på Skrydstrup i 2022. Såfremt det globale F-35 vedligeholdelsessystem ikke er fuldt implemente-
ret, når F-35 flyene ankommer til Danmark fra og med 2022, vil dette kunne påvirke såvel den opera-
tive rådighedsgrad som det årlige antal flyvetimer pr. fly.
Som det fremgår af ovenstående, er der en række risici og usikkerheder knyttet til anskaffelsen og
driften af F-35. Den løbende håndtering heraf foretages af F-35 kampflyprogrammet under Forsvars-
ministeriet, som har udarbejdet en risikostyringsstrategi med det formål at fastlægge, hvordan pro-
grammet vil afdække, prioritere og håndtere risici. De identificerede risici vurderes på programni-
veau med henblik på at estimere:
Sandsynligheden for at risikoen indtræffer.
Risikoens konsekvens for programmet.
Hvornår risikoen kan indtræffe, også kaldet risikoens nærhed.
Den samlede risikopåvirkning af programmet, herunder rangordning af risici ved anvendelse af risi-
koindeks
Det fremgår af den politiske aftale, at Forsvarsministeriet bærer den økonomiske risiko forbundet
med F-35 anskaffelsen. Såfremt der indtræffer fordyrelser, søges disse håndteret gennem ompriorite-
ring inden for Forsvarsministeriets økonomiske ramme. Der er ud fra et forsigtighedsprincip båndlagt
op til ca. 800 mio. kr. på materielplanen til finansiering af eventuelle fordyrelser.
I perioden mellem den politiske aftale om anskaffelse af F-35 kampfly og aktstykkets forelæggelse
er projektet og økonomien blevet konsolideret og valideret yderligere, som anbefalet af Statsreviso-
rerne. Denne proces er sket under inddragelse af faglige eksperter samt igennem en tæt dialog med
F-35 programmet i USA og leverandøren Lockheed Martin.
Der vil i sagens natur være en vis usikkerhed forbundet med et planlægningsgrundlag over en 30
årig periode. Det er Forsvarsministeriets vurdering, at de forudsatte forudsætninger er ambitiøse, men
realistiske, og at den kommende kampflykapacitet er tilstrækkeligt dimensioneret til at kunne løfte
det politisk fastsatte opgavekompleks.
Forsvarsministeriet vil forud for kontraktindgåelse om de sidste seks fly gøre status i den til enhver
tid siddende forsvarsforligskreds, jævnfør den politiske aftale. Kredsen kan på dette tidspunkt træffe
beslutning om at anskaffe færre fly, hvis de første fly ikke er leveret rettidigt og til den forventede
pris, som ligger til grund for aftalen. Det står ligeledes forligskredsen frit at beslutte at anskaffe flere
fly.
Erhvervsstyrelsen har oplyst, at det fremgår af aftalegrundlaget for produktions-, vedligeholds- og
videreudviklingsfasen af F-35 partnerskabet, at de ni partnerlande, herunder Danmark, ikke kan
fremsætte et krav om industrisamarbejde i forbindelse med en anskaffelse af F-35. Beslutningen om
at dispensere fra de dagældende danske regler om industrisamarbejde blev truffet i 2007 af den da-
værende økonomi- og erhvervsminister på baggrund af et ønske fra industrien og var et direkte krav
for, at Danmark kunne deltage i F-35 partnerskabets produktionsfase. Landene i F-35 partnerskabet
(inklusiv Danmark) har aftalt, at industrielle ordrer bliver fordelt til partnerlandenes nationale indu-
strier efter det såkaldte ”best value”-princip, der bl.a. fokuserer på pris, kvalitet og leveringssikker-
hed.
B 40 - 2017-18 - Bilag 3: Aktstykke nr. 31
1828879_0010.png
10
c.
Aktstykket forelægges nu, da indgåelsen af de første kontrakter forventeligt skal gennemføres se-
nest medio januar 2018, og da det ved større materielanskaffelser med en samlet kontraktsum på 60
mio. kr. eller derover er forudsat, at de foreslåede dispositioner først kan gennemføres efter særskilt
forelæggelse for Finansudvalget, jf. den særlige bevillingsbestemmelse til budgetvejledningens pkt.
2.8.3 under § 12.13.04. på finansloven for 2017.
Under henvisning til ovenstående anmoder Forsvarsministeriet hermed om Finansudvalgets tilslut-
ning til at anvende op til 16.374,4 mio. kr. i perioden 2018-2027 til anskaffelse af 27 F-35A kampfly,
herunder anskaffelse af flystel, motorer, simulatorer, betalinger til puljekøb af reservedele, støtteud-
styr og missionsspecifikt udstyr, IT, modifikationer og opdateringer samt udgifter til programorgani-
sationen bag hhv. materielanskaffelserne og bygge- og anlægsarbejderne på Flyvestation Skrydstrup.
Udgiften i perioden 2018-2027 påregnes afholdt af de midler, der måtte blive afsat på § 12 For-
svarsministeriet med følgende fordeling:
16.160,4 mio. kr. afholdes af bevillingen på § 12.13.04. Materielanskaffelser til anskaffelse af fly-
stel, motorer, simulatorer, betalinger til puljekøb af reservedele, støtteudstyr og missionsspecifikt
udstyr, IT, modifikationer og opdateringer frem til 2026.
189,0 mio. kr. afholdes af bevillingen på § 12.13.01. Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbssty-
relse til programorganisationen bag materielanskaffelserne.
25,0 mio. kr. afholdes af bevillingen på § 12.14.01. Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse til pro-
gramorganisationen bag bygge- og anlægsarbejderne på Flyvestation Skrydstrup.
d.
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 16. november 2017
C
LAUS
H
JORT
F
REDERIKSEN
/ Mikkel Nielsen Østergaard
Til Finansudvalget.