Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
B 51 Bilag 3
Offentligt
1843228_0001.png
Notat
Vedrørende beslutningsforslag nr. B 51
Til: Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Fra: Dansk Erhverv
Dansk Erhverv har følgende kommentarer til beslutningsforslag nr. B 51, der har til formål, at to-
bakssalg skal ske fra en kiosk eller særlig kasselinje i supermarkederne, samt at tobaksvarer skal
sælges i neutrale indpakninger:
Tobaksrygning er skadeligt, og Dansk Erhverv er enig i, at børn og unge under 18 år ikke skal
ryge, og at rygning skal være forbeholdt voksne. Det nuværende beslutningsforslag er dog ikke
hensigtsmæssigt, og det er Dansk Erhvervs vurdering, at forslagets to elementer ikke nødvendig-
vis har den ønskede effekt og tilmed vil være byrdefulde for detailhandlen.
Detailbranchen har et medansvar for at nå målet om en røgfri generation i 2030, og branchen er
en del af partnerskabet for salg af tobak til unge. Gennem partnerskabet vil vi ar-
bejde for en mere effektiv håndhævelse af reglerne for salg af tobak til børn og unge.
Der er behov for en kulturændring, som kræver en fælles indsats på tværs af aktører, og vi bidra-
ger gerne til at skabe en kultur, hvor det ikke er acceptabelt at sælge tobak til mindreårige.
Detailhandelen ønsker at bidrage til denne kulturændring blandt medarbejdere og kunder.
Vi foreslår derfor bl.a. en fortsættelse af de nuværende initiativer i partnerskabet med erhvervsli-
vet om salg af tobak og alkohol til unge, en klarlægning af muligheder for tekniske løsninger som
f.eks. Smart-ID og et fælles bidrag til en kulturændring, særligt hos unge rygere.
Tobaksvarer er lovlige produkter
og bør kunne markedsføres
Dansk Erhverv vil gerne påpege, at tobaksvarer er legitimt fremstillede produkter, der er under-
lagt særlig lovgivning, strenge krav og kontrolforanstaltninger. Et lovligt produkt bør kunne mar-
kedsføres i overensstemmelse med gældende regler for produktet.
Dansk Erhverv finder det derfor ikke hensigtsmæssigt at pålægge detailledet at skjule lovlige va-
rer, ligesom vi heller ikke finder det hensigtsmæssigt at indføre et varemærkeforbud, da dette vil
gøre det sværere for køberen at identificere produktvarianterne, øge ekspeditionstiden for butik-
ken og hæmme konkurrencen imellem tobaksproducenterne.
Dermed risikerer vi et marked, hvor de store producenter tilegner sig endnu større markedsan-
dele, imens mindre producenter får sværere ved at vinde indpas på markedet.
Dansk Erhverv
Side 1/3
B 51 - 2017-18 - Bilag 3: Henvendelse af 10/1-18 fra Dansk Erhverv
1843228_0002.png
Økonomiske konsekvenser for detailhandlen
Beslutningsforslaget adresserer kort de økonomiske konsekvenser for statskassen. Dansk Erhverv
savner dog, at forslaget tager stilling til de økonomiske konsekvenser for detailhandlen ved indfø-
relsen af krav til butiksindretningen.
Dansk Erhverv henstiller til, at man i behandlingen af beslutningsforslaget har de økonomiske
omkostninger for øje. Detailhandlen er i forvejen en konkurrenceudsat branche med lave over-
skudsgrader og mange små butikker, hvorfor man bør være varsom med byrdefuld regulering.
Risiko for øget illegal handel
Dansk Erhverv frygter, at forslagets element om neutrale indpakninger vil gøre det lettere at kopi-
ere tobaksvarer og dermed give medvind til den illegale handel med disse varer. Dette kan blive
forværret af, at forbrugeren kan have endnu sværere ved at skelne imellem de forskellige produkt-
varianter.
Illegal handel med både tobak, slik og spiritus giver i forvejen store udfordringer for detailhand-
len. Besværliggøres handlen med et bestemt produkt, er det også vores erfaring, at produkterne
finder alternative veje; enten i form af illegal handel eller gennem grænsehandel.
Vi appellerer derfor til, at man i behandlingen af forslaget tager højde for risikoen for øget illegal
handel samt øget grænsehandel.
Et indgreb i retten til at indrette sin butik
Dansk Erhverv ser det som afgørende, at man som butiksindehaver har mulighed for at indrette
sin butik, som man finder bedst og hensigtsmæssigt. Et udstillingsforbud vil ikke kun påføre bu-
tikken udgifter, men det vil også knægte basale rettigheder, og endvidere skal man holde sig for
øje, at butikkerne er meget forskellige i forhold til sortiment, salgsareal, omsætningsmuligheder
mv., hvorfor politisk-bestemte indgreb vil ramme butikker meget forskelligt, f.eks. må det forven-
tes, at særligt små butikker vil blive særligt hårdt ramt.
Forslaget er endvidere bekymrende, da det kan være glidebane i forhold til yderligere regulering,
der skal fastsætte butiksindretning på et bredere produktsortiment.
Kulturændring er nødvendig
Detailhandlen kan ikke stå alene i indsatsen mod rygning blandt unge. Rygning er en bredere pro-
blemstilling i hele samfundet, der kræver en indsats af både forhandlere, producenter, skoler, re-
levante sundhedsmyndigheder og forældre.
Detailhandlen opfordrer ikke unge til at ryge, og markedsføringen i butikkerne er i forvejen be-
grænset. Undersøgelser har flere gange kortlagt, at rygning blandt unge især skyldes, at det er et
socialt bindeled, der knytter fællesskaber. At mindske rygning blandt unge kræver en kulturæn-
dring, hvor der skal findes andre alternativer til at knytte fællesskaber end tobaksvarer.
Detailhandlen bidrager gerne til denne kulturændring i fællesskab med myndigheder og relevante
organisationer.
Dansk Erhverv er opmærksom på, at man i de senere år har set en stigning i rygning blandt unge,
navnlig unge kvinder. Dette er på trods af flere stramninger på tobaksområdet og et øget fokus på
de negative sundhedseffekter ved tobaksrygning. Vi ser dog ikke et udstillingsforbud som løsnin-
gen, da rygning ikke et impulskøb, men et bevidst valg, som forbrugeren foretager sig.
Side 2/3
B 51 - 2017-18 - Bilag 3: Henvendelse af 10/1-18 fra Dansk Erhverv
1843228_0003.png
Videreudvikling af Smart-ID og lignende teknologiske tiltag
Dansk Erhverv støtter, at de eksisterende tekniske løsninger med ID-kontrol, der skal forhindre
unge under 18 år i at købe tobaksvarer, bibeholdes og videreudvikles.
Navnlig Smart-ID, hvor køber verificerer sin alder via NemID, kan videreudvikles i sammenhæng
med øvrige teknologiske tiltag, f.eks. en elektronisk spærring ved købet, hvis køberen ikke opfyl-
der gældende alderskrav. Det er her vigtigt at påpege, at løsninger bør indarbejdes i eksisterende
løsninger, så omkostningerne holdes på et minimum, og effekten er størst.
Fortsættelse af partnerskabets initiativer
Dansk Erhverv opfordrer til fortsættelse af arbejdet med erhvervslivet og andre aktører gennem
partnerskaber. Her er det bl.a. vigtigt, at detailledet fortsætter med at uddanne medarbejdere til
at kræve fremvisning af ID ved salg af tobaksvarer, så både medarbejdere og kunder efterlever
den gældende lovgivning.
Øvrige initiativer
Dansk Erhverv opfordrer endvidere til, at alle erhvervsuddannelser bliver røgfrie, hvilket vil un-
derstøtte målsætningen om en røgfri generation i 2030.
Endvidere mener vi, at det eksisterende salgsforbud for tobak til unge under 18 år skal suppleres
med et købsforbud, idet det vil ligestille sælger og køber i tobakskøbssituationen, hvilket kan have
en præventiv og konkret effekt.
Side 3/3