Forsvarsudvalget 2017-18
B 50
Offentligt
1842717_0001.png
Redegørelse om lokale retningslinjer for håndtering af trofæbilleder og mi-
stanke om brud på den humanitære folkeret og/eller menneskerettighe-
derne
Baggrund
Værnsfælles Forsvarskommando er den 29. september 2017 anmodet om at
fremsende en redegørelse for anvendelsen af lokale retningslinjer på Al Asad Air
Base (AAAB) i relation til håndtering af trofæbilleder og mistanke om brud på den
humanitære folkeret og/eller menneskerettighederne.
Baggrunden for, at der er fokus på de lokale retningslinjer ved kapacitetsopbyg-
ningsbidraget i Irak, er, at der i forbindelse med en aktindsigtsanmodning fra jour-
nalist Charlotte Aagaard, Information, blev udleveret akter, hvoraf det fremgik, at
danske soldater aktivt afviste at ville se de trofæbilleder og filmklip, som irakiske
soldater ville vise de danske instruktører. Dette er tolket som, at danske soldater
bevidst undgik at se krænkelser af menneskerettighederne.
Sammenfatning
Værnsfælles Forsvarskommando har gennemgået alle befalinger, bestemmelser
og direktiver, der er udgivet og anvendt ved kapacitetsopbygningsbidraget i Irak
under Operation Inherent Resolve fra hold 1 til og med hold 6 i perioden fra primo
2015 til i dag. Der er konstateret én enkelt kritisabel passage i de Standing Ope-
rating Procedures
1
, der har været anvendt ved hold 5 i perioden fra februar 2017
til august 2017. Den lokale retningslinje er ændret og således ikke længere gæl-
dende. Forsvaret overvejer, om der permanent eller periodevis skal udsendes en
militærjuridisk rådgiver til den udsendte styrke i Operation Inherent Resolve, lige-
som Forsvarets bestemmelser om handlepligt og meldepligt gennemgås.
Bestemmelsesgrundlaget
Forsvaret er underlagt handlepligt og meldepligt, hvilket betyder, at personellet
generelt skal være opmærksomt på, om der begås overtrædelser af den humani-
tære folkeret og/eller menneskerettighederne, herunder om der udøves tortur
eller anden grusom, umenneskelig eller nedværdigende behandling. Hvis der er
kendskab til eller mistanke om, at nogen overtræder eller har til hensigt at over-
træde disse regler, skal dette om muligt forhindres. Hvis det konstateres, at så-
1
Dato: 24. oktober 2017
Sagsnr.: 2017/034733
Dok.nr.: 1409168
Tillæg: Ingen
Bilag: Ingen
Sagsbeh.: VFK-O-CHJ3IL
Værnsfælles
Forsvarskommando
Sagsbehandleren direkte:
Tlf.: 728 40402
E-mail: [email protected]
Standing Operating Procedures er den indsatte enheds standardprocedurer til at løse daglige,
administrative og operative opgaver, der befales og anvises af foresatte myndigheder. Enhedens
Standing Operating Procedures anvendes til at tilsikre en struktureret, stringent og ensrettet opga-
veløsning samt angiver forholdsordre over for særlige fokusområder. Det er chefen for enheden,
der er ansvarlig for udarbejdelse og godkendelse af Standing Operating Procedures. I Standing
Operating Procedures må der ikke indføres bestemmelser eller retningslinjer, der tilsidesætter de
mandater, bestemmelser, cirkulærer, direktiver, bemyndigelser eller befalinger, der er udgivet af
foresatte myndigheder.
Side 1 af 4
B 50 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om, hvordan danske styrker skal forholde sig, når de er vidner til irakiske styrkers overgreb mod fanger, til udenrigsministeren og forsvarsministeren
danne krænkelser har fundet sted, skal relevante og mulige forholdsregler træffes
for at hindre fortsatte krænkelser, f.eks. ved rapportering om forholdet til vedkom-
mendes overordnede. Mistanker om eller konstaterede overtrædelser af humani-
tær folkeret og/eller grundlæggende menneskerettigheder, herunder tortur eller
anden grusom, umenneskelig eller nedværdigende behandling, skal under alle
omstændigheder snarest muligt rapporteres ad kommandovejen til Værnsfælles
Forsvarskommando.
Den konkrete sag
Det danske kapacitetsopbygningsbidrag træner irakiske sikkerhedsstyrker på Al
Asad Air Base i Irak i samarbejde med flere af koalitionens øvrige nationer. De
irakiske sikkerhedsstyrker, der trænes, er fra den irakiske hær og forskellige po-
liti- og bevogtningsenheder. I træningssituationerne skabes relationer til de iraki-
ske soldater, og der foregår interaktion mellem danske og irakiske soldater. I
disse situationer udveksles sommetider billeder af familie o.l. I flere tilfælde er der
fra irakisk side også vist billeder af døde ISIL-krigere, de såkaldte trofæbilleder,
hvor det kan være vanskeligt at fastslå oprindelsen af disse billeder.
I relation til ovenstående havde hold 5 anført følgende i deres Standing Operating
Procedures (kapitel 3, pkt. 3 Operationer):
”Fremvisning af foto, film- eller lydklip, der udviser mulige eller tydelige overtræ-
delser af generelle menneskerettigheder,
skal
rapporteres ad kommandovejen.
Irakiske soldater, der ønsker at fremvise denne slags, skal afvises venligt men
bestemt.”
I den forbindelse skal det fremhæves, at soldater ikke er forpligtiget til at se ube-
hagelige og gruopvækkende billeder fra slagmarken, som irakiske soldater øn-
sker at fremvise. Men hvis en iraker viser eller ønsker at vise billeder af brud på
humanitær folkeret og/eller menneskerettighederne, er soldaterne naturligvis for-
pligtet til at se det og rapportere om det. I det lys erkender Værnsfælles For-
svarskommando, at den formulering, der er angivet i Standing Operating Proce-
dures for hold 5, foretager en uheldig kobling mellem personellets pligt i forhold til
mistanke om brud på den humanitære folkeret og/eller menneskerettighederne
og personellets ret til at afvise at se ubehagelige billeder fra slagmarken af gene-
rel karakter.
I tillæg til Standing Operating Procedures udarbejdes Soldatens Kort og Førerens
Kort, der skal bæres af alle soldater. Soldatens og Førerens Kort angiver de vig-
tigste pligter og retningslinjer for soldaten i forbindelse med opgaveløsningen,
herunder beskrivelsen af opgaven, bestemmelser for magtanvendelse, sanitet-
stjeneste, tilbageholdelse, handlepligt og meldepligt. Den anførte passage, der
bl.a. i pressen har givet anledning til fokus på de lokale retningslinjer, har ikke
været anført i Soldatens Kort eller Førerens Kort, men var alene anført under et
kapitel i Standing Operating Procedures ved hold 5, der ikke omhandler magtan-
vendelse eller meldepligten. Baggrunden for, at hold 5 indførte den omstridte
passage i deres interne Standing Operating Procedures under et afsnit, der ved-
Sagsnr.: 2017/034733
Dok.nr.: 1409168
Side 2 af 4
B 50 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om, hvordan danske styrker skal forholde sig, når de er vidner til irakiske styrkers overgreb mod fanger, til udenrigsministeren og forsvarsministeren
rørte operationer og træning af irakiske sikkerhedsstyrker, var, at fremvisning af
billeder og filmklip i træningssituationer ikke var hensigtsmæssigt af hensyn til
træningsopgaven. Herudover var formålet at formidle et budskab til irakerne om,
at danske soldater ikke billigede de handlinger, som måtte ligge til grund for så-
danne billeder og filmklip, og at danske soldater ikke ønskede at deltage i en for-
herligelse heraf.
Den omstridte passage i Standing Operating Procedures for hold 5 blev ikke vi-
dereført til hold 6, som overtog træningsopgaven i Irak primo august 2017.
Værnsfælles Forsvarskommando har desuden gennemgået bestemmelsesgrund-
laget for handlepligt og meldepligt og konstateret, at der ikke er diskrepans mel-
lem Forsvarsministeriets bemyndigelse, Værnsfælles Forsvarskommandos be-
stemmelser og befalinger samt den Standing Operating Procedures, der operativt
anvendes ved det udsendte bidrag i dag.
Rapporteringer
I alle rapporteringer i forhold til Forsvarets handlepligt og meldepligt indgår en
observation/information og en vurdering. Vurderingen er afgørende for, om ob-
servationen/informationen rapporteres videre ad kommandovejen. Når eksempel-
vis den menige soldat ser et billede på en mobiltelefon, påhviler det den pågæl-
dende at foretage en vurdering af, om der er tale om et forhold, der er omfattet af
handlepligten og meldepligten. Vurderer soldaten dette, rapporterer den pågæl-
dende til sin nærmeste foresatte. På samme vis foretages en vurdering ved ledel-
sen i missionen, inden der rapporteres til Værnsfælles Forsvarskommando. Her
foretages ligeledes en vurdering af det rapporterede, der vil afgøre, om forholdet
rapporteres til Forsvarsministeriet. Det er Værnsfælles Forsvarskommandos
vurdering, at der ikke har været forevist billedmaterialer eller filmklip samt indhen-
tet efterretninger på hold 5, der ikke har været vurderet og rapporteret, hvis der
har været mistanke om brud på den humanitære folkeret og/eller menneskerettig-
hederne.
De diskutable retningslinjer kan som tidligere nævnt afgrænses til at have været
anført i den interne Standing Operating Procedures ved hold 5, der var udsendt
fra februar til august 2017. I den ovennævnte periode er der fremsendt seks sær-
lige hændelser og særlige meldinger til Værnsfælles Forsvarskommando, der
vedrører mistanke om overtrædelser af den humanitære folkeret og/eller menne-
skerettighederne på baggrund af fremvisning af billeder/film på mobiltelefoner,
efterretningsindhentning og observationer på Al Asad Air Base. Dette understre-
ger, at handlepligten og meldepligten er blevet efterlevet, når der har været ob-
servationer eller mistanke om brud på den humanitære folkeret og/eller menne-
skerettighederne. Af disse seks rapporteringer har Værnsfælles Forsvarskom-
mando videreformidlet meldingerne til Forsvarsministeriet i fem af tilfældene. Ved
én af de seks rapporteringer var det Værnsfælles Forsvarskommandos vurdering,
at rapporteringen ikke viste tegn på brud eller mistanke om overtrædelse af den
humanitære folkeret og/eller menneskerettighederne, hvorfor denne ikke blev
videreformidlet til Forsvarsministeriet.
Sagsnr.: 2017/034733
Dok.nr.: 1409168
Side 3 af 4
B 50 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om, hvordan danske styrker skal forholde sig, når de er vidner til irakiske styrkers overgreb mod fanger, til udenrigsministeren og forsvarsministeren
Opfølgning
Forsvaret har tidligere haft udsendt militærjurister til missionen. Disse har arbej-
det i stabsfunktioner i koalitionens hovedkvarterer i Bagdad. I dag har Forsvaret
en militærjurist på beredskab, der kan udsendes med kort varsel, hvis der opstår
et akut behov for militærjuridisk rådgivning af udsendte stabsofficerer, chefer og
enheder – eksempelvis i forbindelse med planlægningsopgaver eller ved friheds-
berøvelser o.l. Forsvaret overvejer, om der permanent eller periodevis skal ud-
sendes en militærjuridisk rådgiver til den udsendte styrke i Operation Inherent
Resolve.
På baggrund af sagen foretager Værnsfælles Forsvarskommando en gennem-
gang af relevante dele af bestemmelserne med henblik på at sikre, at der er fuld
overensstemmelse imellem de generelle regler på området og den detailregule-
ring, der foretages i forbindelse med specifikke internationale operationer.
Sagsnr.: 2017/034733
Dok.nr.: 1409168
Side 4 af 4