Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
B 42 Bilag 1
Offentligt
1838595_0001.png
Åbent Brev til:
Miljø- og Fødevareminister Esben Lunde Larsen
samt Folketingets miljøordførere
Mette Abildgaard, Det Konservative Folkeparti
Pia Adelsteen, Dansk Folkeparti
Ida Auken, Radikale Venstre
Carsten Bach, Liberal Alliance
Erling Bonnesen, Venstre
Maria Reumert Gjerding, Enhedslisten
Christian Rabjerg Madsen, Socialdemokratiet
Christian Poll, Alternativet
Trine Torp, Socialistisk Folkeparti
København 20. december 2017
Forslag (B 42) til folketingsbeslutning om, at kommunalbestyrelser kan begrænse den generelle
tilladelse til at sejle med vandscootere i danske havne og ved udpegede badestrande.
Vi er blevet opmærksomme på forslag B 42 til folketingsbeslutning fremsat af Dansk Folkeparti. Friluftsrå-
det, Dansk Sejlunion, Danske Tursejlere; Dansk Forening for Rosport, Havkajakroerne og Dansk Kano og
Kajak Forbund mener imidlertid ikke, der er brug for flere regler, men snarere, at politiet tager kontrolop-
gaven i havnene alvorligt.
Friluftsrådet, Dansk Sejlunion, Danske Tursejlere, Dansk Forening for Rosport, Havkajakroerne og Dansk
Kano og Kajak Forbund fraråder således Miljø- og Fødevareudvalget at bakke op om forslaget med følgen-
de begrundelser:
Der findes allerede i dag mulighed for at forbyde sejlads med vandscooter i havne.
Havnene er myndighed over vandarealet inden for molerne.
Ofte falder havnemyndighed og kommune sammen.
(Standardreglement for overholdelse af orden i danske lystbådehavne og mindre fiskerihavne)
Der er forbud i dag for sejlads med vandscootere i internationale naturbeskyttelsesområder, vildt-
reservater og fredede arealer på sø- og fiskeriterritoriet. Uden for disse områder er sejlads for-
budt inden for 300 m fra kystlinjen (gælder således også badestrande). Medminde anden regule-
ring gælder, er det dog tilladt at sætte fartøjet i vandet fra kysten eller fra havne. Gennemsejling
af 300 meter zonen skal ske vinkelret på kysten og med en hastighed på maks. 5 knob.
(Bekendtgørelse om regulering af ikke-erhvervsmæssig sejlads på søterritoriet med vandscootere
mv.)
Kommunerne har via politivedtægten, som også nævnt i forslagets bemærkninger, mulighed for
at forbyde sejlads i bestemte områder eller diktere en afstand til kysten, hvor man inden for af-
standen ikke må sejle med vandscooter.
(Bekendtgørelse
om politiets sikring af den offentlige orden og beskyttelse af enkeltpersoners og
den offentlige sikkerhed mv., samt politiets adgang til at iværksætte midlertidige foranstaltninger)
Dokumentnummer D17-90674
Scandiagade 13
DK-2450 København SV
Tel +45 33 79 00 79 (10-15/10-14)
[email protected]
www.friluftsraadet.dk
B 42 - 2017-18 - Bilag 1: Henvendelse af 20/12-17 fra Friluftsrådet
1838595_0002.png
Der er med de skærpede regler for sejlads med vandscootere stillet krav om førerbevis og obliga-
torisk ansvarsforsikring. Desuden er der med de skærpede regler mulighed for at konfiskere et
fartøj, hvis det anses for påkrævet for at forebygge yderligere overtrædelser af loven.
(Lov
om sikkerhed til søs)
(Søloven)
Det afhjælper ikke problemer med ulovlig sejlads (som jo allerede ER ulovlig) at lave yderligere re-
striktioner.
Der er brug for en bedre kontrol med sejladsen af vandscootere såvel som speedbåde i de trafike-
rede havne og langs badestrande, for at styrke sikkerheden for badende, kajakker, kanoer og
mindre både. Særligt i takt med, at det bliver mere og mere populært at udøve forskellige former
for friluftsliv til vands, og der derfor er flere og flere forskellige brugergrupper på samme areal.
Vi seks organisationer indgår gerne i dialog med Miljø- og Fødevareudvalget om, hvordan en skærpet kon-
trol med havnene kan udøves med henblik på forbedring af sikkerheden for de mange forskellige brugere i
havnene og langs badestrande.
Med venlig hilsen
Friluftsrådet
Dansk Sejlunion
Danske Tursejlere
Lars Mortensen
Formand
Steen Wintlev
Sejladschef
Leif Nielsen
Forretningsfører
Dansk Forening for Rosport
Havkajakroerne
Dansk Kano- og Kajak
Forbund
Jørgen Grastrup- Hansen
Formand for Sikkerhedsudvalget
Bent Laursen
Formand
Ole Tikjøb
Formand
Side 2