Europaudvalget 2017-18
B 18 Bilag 6
Offentligt
1866099_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 18
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Europaudvalget den 2. marts 2018
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om indførelse af en social protokol til
Lissabontraktaten
[af Finn Sørensen (EL), Henning Hyllested (EL), Christian Juhl (EL) og Søren Søndergaard (EL)]
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 13. oktober 2017
og var til 1. behandling den 12. december 2017. Beslut-
ningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling
i Europaudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 3 møder.
Deputationer
Byggefagenes Samvirke har mundtligt over for udvalget
redegjort for deres holdning til beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til beskæftigelsesmini-
steren til skriftlig besvarelse, som forventes besvaret inden
2. behandling.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller beslut-
ningsforslaget til
forkastelse.
Dansk Folkeparti, Venstre, Liberal Alliance og Det Kon-
servative Folkeparti er enige i, at økonomiske rettigheder i
EU ikke skal trumfe arbejdstagernes rettigheder. Partierne
finder det endvidere væsentligt, at der ikke sker social dum-
ping i EU, og at medlemslandene og arbejdsmarkedets par-
ter har det fornødne råderum til at bekæmpe social dumping
nationalt.
Partierne finder imidlertid ikke, at en social protokol som
foreslået af Enhedslisten er et hensigtsmæssigt middel. Par-
tierne finder, at rækkevidden af forslaget er uklar, og at man
dermed overlader EU-Domstolen et stort fortolkningsansvar.
Da forslaget samtidig giver fagbevægelsen nogle rettigheder
i tilfælde af en arbejdskonflikt, vil forslaget kunne berøre
det danske arbejdsretlige system.
Partierne bemærker også, at forslaget fra den europæiske
fagbevægelse, som nærværende beslutningsforslag er base-
ret på, indeholder en pligt for EU til ikke at sænke niveauet
for allerede opnåede rettigheder. Partierne finder, at en så-
dan bestemmelse kan være til hinder for f.eks. indeksering
af børnechecken, adgang til sociale ydelser og indkomster-
stattende ydelser såsom dagpenge og kontanthjælp, optje-
ningsprincipper til sociale ydelser og SU til såkaldt vandren-
de arbejdstagere og forhindre etableringen af en definition
af, hvad en vandrende arbejdstager overhovedet er.
Endelig gør partierne opmærksom på, at der blandt andre
lande i EU er ønsker om en styrket social dimension. Parti-
erne ønsker ikke at overføre nye kompetencer til EU på det
sociale område, da det skal forblive nationale kompetencer,
herunder – men ikke begrænset til – spørgsmålet om lønvil-
kår, arbejdsforhold og arbejdsmarkedets parters kompeten-
ce. Såfremt Danmark fremsætter ønske om en social proto-
kol, vil det styrke de kræfter i EU, der ønsker mere EU-re-
gulering på det sociale område. En social protokol er således
udtryk for mere EU-regulering, og det er aftalepartierne
imod.
Et
mindretal
i udvalget (S, EL, ALT, RV og SF) indstil-
ler beslutningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Socialdemokratiet, Enhedslisten, Alternativet, Radikale
Venstre og Socialistisk Folkeparti mener, at en social proto-
kol som foreslået af EFS (Den Europæiske Faglige Samar-
bejdsorganisation) vil beskytte de nationale regler om fagli-
ge og sociale rettigheder og forhindre, at disse bliver under-
ordnet de økonomiske friheder – reglerne om fri bevægelig-
hed af kapital, arbejdskraft, varer og tjenesteydelser. En så-
dan protokol er nødvendig for at sikre, at de økonomiske fri-
heder ikke får forrang på bekostning af lønmodtagerrettighe-
der, når Europa-Kommissionen kommer med nye forslag,
når der vedtages lovgivning, og når EU-Domstolen træffer
afgørelser. Protokollen sikrer dermed, at lønmodtagerrettig-
AX021154
B 18 - 2017-18 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 2/3-18
1866099_0002.png
2
heder ikke forringes med henvisning til reglerne om de øko-
nomiske friheder.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
Kenneth Kristensen Berth (DF)
nfmd.
Peter Kofod Poulsen (DF) Claus Kvist Hansen (DF) Mikkel Dencker (DF)
Hans Kristian Skibby (DF) Karina Due (DF) Jan E. Jørgensen (V) Marcus Knuth (V) Erling Bonnesen (V)
Jakob Ellemann-Jensen (V) Eva Kjer Hansen (V) Mads Fuglede (V) Christina Egelund (LA) Villum Christensen (LA)
Rasmus Jarlov (KF) Jens Joel (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Kaare Dybvad (S) Erik Christensen (S)
fmd.
Mette Reissmann (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Claus Larsen-Jensen (S) Søren Søndergaard (EL)
Nikolaj Villumsen (EL) Finn Sørensen (EL) Rasmus Nordqvist (ALT) Christian Poll (ALT) Zenia Stampe (RV)
Holger K. Nielsen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
B 18 - 2017-18 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 2/3-18
1866099_0003.png
3
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende B 18
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
Titel
Udkast til tidsplan over udvalgets behandling af beslutningsforslaget
2. udkast til tidsplan for udvalgets behandling af beslutningsforslaget
Tidsplan for udvalgets behandling af beslutningsforslaget
Udkast til betænkning
2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål vedrørende B 18
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om, hvorvidt det er muligt at vedtage en social protokol uden at
foretage en ændring af EU’s traktatgrundlag, til beskæftigelsesmini-
steren, kopi til udenrigsministeren