Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del
Offentligt
1862114_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Samrådsspørgsmål P og Q (alm. del)
UUI stillet efter ønske fra Astrid Krag
(S), Johanne Schmidt-Nielsen (EL), Jo-
sephine Fock (ALT), Sofie Carsten Ni-
elsen (RV) og Holger K.
Hvornår:
20. februar 2018
16. januar 2018
Sags nr.
Akt-id
2018 - 1046
354516
DET TALTE ORD GÆLDER
Samrådsspørgsmål P:
Vil ministeren redegøre for indholdet af og forudsætnin-
gerne for den foreløbige vurdering af Paposhvili-
dommen, som ministeriet nåede frem til i april-maj 2017,
herunder hvorfor denne foreløbige vurdering ikke står
omtalt i de foreløbige svar på UUI alm. del (2016-17)
spm. 665 - 668 af 19. oktober 2017, samt hvad der har
ændret sig fra april-maj 2017 til 19. oktober 2017, hvor
ministeren
svarer, at dommens betydning ”fortsat er un-
der
overvejelse”?
Samrådsspørgsmål Q:
Vil ministeren redegøre for, hvorfor ministeren vælger
ikke at sætte behandlingen af sager vedrørende humani-
tært ophold i bero, enten da hun sidst i april 2017 bliver
bekendt med en pressehenvendelse om Paposhvili-
dommen og om danske juristers vurdering af denne, eller
senest da hun i oktober 2017 underskriver de foreløbige
svar på UUI alm. del (2016-17)
spm. 665-668,hvor hun
kan konstatere, at Paposhvili-dommen er mere end ti
måneder gammel, og spørgsmålene er mere end seks
måneder gamle, og at dommen rejser en række spørgs-
mål, som kræver nærmere overvejelse?
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 441: Spm. om ministerens talepapir fra det åbne samråd den 20. februar 2018 om Paposhvili-dommen, til udlændinge- og integrationsministeren
2
[Indledning]
Tak for ordet.
Og tak for muligheden for yderligere at kunne belyse,
hvad der er op og ned i denne sag.
[Opsummering fra samrådet d. 11. januar 2018]
Lad mig indlede med
som jeg også gjorde på det sene-
ste samråd
at slå følgende fast:
For det første: Dommen, der blev afsagt i december
2016, fik ministeriet først kendskab til i marts 2017.
Det er ikke tilfredsstillende, at der ikke har været proce-
durer, der har sikret os bedre mod en sådan situation, og
det rettes der nu organisatorisk op på gennem etablerin-
gen af en ny enhed i ministeriet.
Enheden skal bl.a. sikre en tættere og mere koordineret
opfølgning i hele koncernen på den internationale rets-
udvikling på udlændingeområdet fra EU-Domstolen og
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 441: Spm. om ministerens talepapir fra det åbne samråd den 20. februar 2018 om Paposhvili-dommen, til udlændinge- og integrationsministeren
3
Som jeg henviste til ved min besvarelse af 11. januar
2018 af udvalgets spørgsmål nr. 228 (Alm. del), er Ud-
lændinge- og Integrationsministeriet derudover med i Ju-
ridisk Specialudvalgs øgede fokus på sager, der behand-
les ved det såkaldte Storkammer ved Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol. Det vil blive en af enhedens
nye opgaver.
For det andet:
Den umiddelbare vurdering af dommen, som jeg også
beskrev på samrådet d. 11. januar 2018, og som jeg
kommer nærmere ind på senere i min besvarelse her,
blev først fastlagt henover april-maj 2017.
Og for det tredje:
Den umiddelbare vurdering var ikke korrekt.
Det betød, at der var nogle konkrete sager, hvor ikke alle
relevante sagsskridt var iværksat, inden der blev meddelt
afslag på ansøgningen om humanitært ophold eller inden
den faktiske udsendelse af de pågældende personer.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 441: Spm. om ministerens talepapir fra det åbne samråd den 20. februar 2018 om Paposhvili-dommen, til udlændinge- og integrationsministeren
4
Og dette kan have ført til, at der er personer, der fejlag-
tigt fik et afslag, og at nogle blev sendt ud af landet på et
forkert grundlag.
Dette blev i sagens natur ikke gjort bevidst, men som en
konsekvens af, at den umiddelbare faglige vurdering af
dommen ikke var korrekt.
Og det er nu erkendt og beklaget, og der er taget en ræk-
ke skridt til at få identificeret de konkrete sager, der måt-
te være blevet fejlbehandlet, samt at få behandlet sagerne
korrekt i henhold til dommen.
Jeg har ved besvarelsen af de udvalgsspørgsmål, der er
stillet forud for dette samråd, redegjort nærmere for,
hvad vi har gjort i forhold til personerne i de konkrete
sager. Jeg henviser her særligt til udvalgets spørgsmål nr.
304, 324 og 333.
[Om den umiddelbare vurdering fra april-maj 2017]
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 441: Spm. om ministerens talepapir fra det åbne samråd den 20. februar 2018 om Paposhvili-dommen, til udlændinge- og integrationsministeren
5
Jeg vil nu forsøge at ridse op og nærmere forklare, hvad
der skete i forbindelse med den umiddelbare vurdering af
dommen i april-maj 2017:
Allerede
inden,
at ministeriet blev opmærksom på
Paposhvili-dommen, fulgte det
som jeg også har rede-
gjort for i besvarelsen af spørgsmål nr. 665
af dansk
administrativ praksis for humanitær opholdstilladelse, at
ikke blot personer, der var i terminalstadiet, men også
andre alvorligt syge personer kunne få humanitær op-
holdstilladelse.
Som anført i samme besvarelse var det samtidig ud-
gangspunktet for den danske praksis, at det normalt var
uden betydning for meddelelse af helbredsbetinget hu-
manitær opholdstilladelse, at en given behandling alene
var tilgængelig i f.eks. privat regi mod egenbetaling, li-
gesom egenbetalingens størrelse som udgangspunkt ikke
havde nogen betydning.
Udlændinge- og Integrationsministeriet undersøgte dog i
nogle få sager
som også beskrevet i besvarelsen af
spørgsmål nr. 665
spørgsmål om f.eks. meget store
omkostninger til medicin og til behandling i sager, hvor
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 441: Spm. om ministerens talepapir fra det åbne samråd den 20. februar 2018 om Paposhvili-dommen, til udlændinge- og integrationsministeren
6
det på baggrund af den konkrete sags oplysninger umid-
delbart blev skønnet, at ansøgeren opfyldte den høje tær-
skel for, at der kunne gives humanitær opholdstilladelse.
Altså en vurdering, der på visse punkter minder om den,
der er tale om i Paposhvili-dommen. Men dette havde
undtagelsens karakter.
Der er
som allerede nævnt på sidste samråd
bl.a. en
sag omtalt i den redegørelse om humanitær opholdstilla-
delse fra 2015, som jeg også omtalte på samrådet d. 11.
januar 2018.
Kendetegnende for disse få sager var, at der i sagerne
skulle være klare indicier på, at tærsklen var nået, inden
ministeriet foretog en undersøgelse af faktisk tilgænge-
lighed af medicin eller behandling.
Og som jeg også sagde på sidste samråd, så skal vi ikke
være sygehus for hele verden.
Og det er ministeriets vurdering, at der fortsat gælder en
høj tærskel for vurderingen af den faktiske adgang
også
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 441: Spm. om ministerens talepapir fra det åbne samråd den 20. februar 2018 om Paposhvili-dommen, til udlændinge- og integrationsministeren
1862114_0007.png
7
efter Paposhvili-dommen. Jeg henviser her til besvarel-
sen af udvalgets spørgsmål nr. 665, s. 7.
Det, der afgørende ændres ved dommen, er derimod, at
der helt generelt indføres en pligt til, at man i de særlige
sager (”other very exceptional cases”),
som er genstand
for dommen, mere systemisk skal leve op til den udvide-
de undersøgelsespligt, når der på baggrund af ansøgerens
personlige forhold er vægtige grunde til at tro, at ved-
kommende ikke har faktisk adgang til at modtage be-
handling i hjemlandet.
Dette gælder dog vel og mærke kun i de særlige sager,
hvor der på baggrund af bl.a. dokumentation fremlagt af
udlændingen
er vægtige grunde til at antage [”substantial
grounds have been shown for believing”],
at udlændin-
gen
uanset at pågældende ikke er i terminalstadiet
uden behandling i hjemlandet er i reel risiko for at blive
udsat for en alvorlig, hurtig og uoprettelig forværring i
vedkommendes helbredstilstand, der vil resultere i intens
lidelse eller i en væsentlig reduktion i forventet restleve-
tid.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 441: Spm. om ministerens talepapir fra det åbne samråd den 20. februar 2018 om Paposhvili-dommen, til udlændinge- og integrationsministeren
8
Som tidligere nævnt var ministeriet allerede inden
Paposhvili-dommen i henhold til den danske administra-
tive praksis for humanitært ophold opmærksom på, at der
kunne være helt særlige sager, hvor der var grundlag for
at undersøge den faktiske tilgængelighed nærmere.
Og det er desværre nok denne opmærksomhed, der var
medvirkende til, at fagkontoret henover april-maj 2017
ikke indså, at der med dommen indføres en mere syste-
misk udvidet undersøgelsespligt af den faktiske tilgæn-
gelighed i de særlige sager, som dommen omhandler, og
at man derfor nåede frem til den umiddelbare vurdering,
at der ikke var behov for at ændre sin praksis på det her
område
Men man fik desværre ikke analyseret dommen til bunds,
herunder om vi opfyldte den undersøgelsespligt, der føl-
ger af Paposhvili-dommen.
[Om konsekvenserne heraf for sagsbehandlingen]
Hvad betød dette så for sagsbehandlingen?
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 441: Spm. om ministerens talepapir fra det åbne samråd den 20. februar 2018 om Paposhvili-dommen, til udlændinge- og integrationsministeren
9
Det betød, at behandlingen af ansøgninger om humanitær
opholdstilladelse som det klare udgangspunkt fortsatte i
overensstemmelse med den hidtidige gældende praksis.
Jeg skal for god orden skyld understrege, at for hoved-
parten af de sager om humanitært ophold, der behandle-
des efter april-maj 2017, var Paposhvili-dommen dog ik-
ke relevant, da de pågældende ikke var alvorligt syge.
Men den manglende tilbundsgående analyse af dommen
betød samtidig, at man
ved ikke mere systemisk at an-
vende den udvidede undersøgelsespligt i de særlige sa-
ger, som dommen som nævnt kræver
fortsatte den hid-
tidige sagsbehandling af en række sager og i et mindre
antal sager gav afslag på humanitær opholdstilladelse,
uden at der bliver iværksat den relevante udvidede un-
dersøgelse.
Samtidigt var man dog opmærksom på, at man fremad-
rettet skal behandle de såkaldte § 10, stk. 4-sager ander-
ledes.
Disse sager vedrører tilfælde, hvor ansøgeren er udvist
med indrejseforbud og derfor er afskåret fra at få op-
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 441: Spm. om ministerens talepapir fra det åbne samråd den 20. februar 2018 om Paposhvili-dommen, til udlændinge- og integrationsministeren
1862114_0010.png
10
holdstilladelse, medmindre ganske særlige grunde, her-
under hensynet til familiens enhed, taler derfor, dog tid-
ligst 2 år efter udrejsen.
Hidtil havde man afgjort sådanne sager ved blot at henvi-
se til, at den pågældende grundet bestemmelsen i udlæn-
dingelovens § 10, stk. 4, var afskåret fra opholdstilladel-
se, jf. også besvarelsen af spørgsmål nr. 665 s. 8.
Og dermed altså uden nærmere at undersøge sygdom-
mens karakter samt tilgængeligheden af medicin i hjem-
landet i disse sager.
Man var således i april-maj 2017 opmærksom på, at man
fremadrettet skulle behandle disse sager på samme måde
som sager om humanitært ophold, hvor ansøgeren ikke er
udvist
altså at man skulle undersøge, om medicin og
behandlingen
generelt
var tilgængelig i hjemlandet.
Og såfremt dette ikke var tilfældet, skulle man undlade at
udsende den pågældende, der altså fortsat ikke vil kunne
få en opholdstilladelse grundet udvisningen, men som så
i stedet ville få tålt ophold.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 441: Spm. om ministerens talepapir fra det åbne samråd den 20. februar 2018 om Paposhvili-dommen, til udlændinge- og integrationsministeren
11
Man indså dog heller ikke for denne gruppe af sager, at
der med dommen var tale om en mere systemisk udvidet
undersøgelsespligt, hvorfor sagsbehandlingen af ansøg-
ninger om humanitær opholdstilladelse fra denne gruppe
fortsatte i overensstemmelse med den hidtidige gældende
danske praksis i forhold til, at man som den klare hoved-
regel ikke undersøgte den
faktiske
tilgængelighed af me-
dicinen og behandlingen af den pågældende i hjemlan-
det.
I de få sager, hvor der efter allerede gældende dansk
praksis var behov for nærmere at vurdere behandlingens
faktiske tilgængelighed, og i de sager, hvor dommen
konkret var blevet påberåbt, var man opmærksom på, at
der udestod en opgave med at få belyst og afgjort disse
sager korrekt og fyldestgørende, hvilket bl.a. betød, at
afgørelserne skulle begrundes i forhold til Paposhvili-
dommen.
Denne opgave ville primært skulle løses ved, at man
skulle have udarbejdet den endelige besvarelse af
spørgsmål nr. 665, hvorved fortolkningen af dommen
endeligt blev fastlagt.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 441: Spm. om ministerens talepapir fra det åbne samråd den 20. februar 2018 om Paposhvili-dommen, til udlændinge- og integrationsministeren
12
Og det er her, at fejlbehandlingen af sagerne så opstod.
Den umiddelbare vurdering har altså forenklet sagt den
betydning, at man i kontoret så at sige løbende opdelte de
verserende sager om humanitær opholdstilladelse i to
bunker: En stor bunke, der behandledes som hidtil, og en
mindre bunke, der skulle viderebehandles og færdigbe-
handles i henhold til Paposhvili-dommen og besvarelsen
af spørgsmål nr. 665, når denne var udarbejdet
altså de
meget få sager, som man allerede efter gældende dansk
praksis havde udtaget til nærmere vurdering af
faktisk
tilgængelighed, og de sager, hvor Paposhvili-dommen
konkret var blevet påberåbt.
Kontoret var af den opfattelse, at man herved fik fanget
de relevante sager, så man kunne fortsætte med at be-
handle de øvrige sager som hidtil.
Men det gjorde man ikke, og det skyldtes som nævnt, at
den umiddelbare vurdering af dommen var forkert.
Man havde derudover ikke i fornøden grad opmærksom-
hed på, at der kunne være allerede afgjorte sager, hvor
udlændingen dog endnu ikke var sendt ud af Danmark,
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 441: Spm. om ministerens talepapir fra det åbne samråd den 20. februar 2018 om Paposhvili-dommen, til udlændinge- og integrationsministeren
13
og hvor man burde have set på sagen igen i lyset af
dommen.
Sådan som det også er fremgået af presseomtalen af visse
konkrete sager.
[Hvad skal der gøres efter at den umiddelbare vurde-
ring er fastlagt?]
Så langt, så godt.
Men hvad skete der så herefter?
For det første: Der gik for lang tid, før man fik den
umiddelbare vurdering nedfældet og gjort endelig i form
af besvarelse af spørgsmål nr. 665. Som jeg tidligere har
sagt, er det meget beklageligt.
Man gik i gang med at udfærdige en besvarelse af
spørgsmål nr. 665 i april måned, og der blev efterfølgen-
de arbejdet på denne besvarelse i lyset af den umiddelba-
re vurdering. Men det tog alt for lang tid, før udkastet
blev gjort helt færdigt. Det skyldes, som jeg tidligere har
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 441: Spm. om ministerens talepapir fra det åbne samråd den 20. februar 2018 om Paposhvili-dommen, til udlændinge- og integrationsministeren
14
forklaret under samrådet, bl.a. et meget stort arbejdspres
på fagkontoret i en lang periode.
Det er ikke tilfredsstillende, men sådan er verden altså
også, og derfor har jeg
som jeg redegjorde nærmere for
under det første samråd
taget skridt til at rette op herpå,
så det så vidt muligt sikres, at vi ikke fremover kan
komme i en tilsvarende situation.
Men det ændrer ikke ved det faktum, at man hverken in-
den for svarfristen på 4 uger eller i oktober 2017, hvor
der blev afgivet foreløbige svar på de 4 spørgsmål fra
april 2017, havde fået nedfældet den endelige vurdering
af dommen. Derfor blev der afgivet de foreløbige svar i
oktober 2017 med det kendte indhold.
[Øvrige punkter vedrørende administrationen]
Og lad mig så lige runde et par af de mange spørgsmål,
der er stillet i relation til samrådet om netop dette tids-
punkt i forløbet:
Nej,
der blev ikke udarbejdet nogen skriftlige retningslin-
jer eller lignende. Man begyndte godt nok som nævnt at
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 441: Spm. om ministerens talepapir fra det åbne samråd den 20. februar 2018 om Paposhvili-dommen, til udlændinge- og integrationsministeren
15
udarbejde en besvarelse af spørgsmål nr. 665, der skulle
fortolke dommen, i april måned 2017, men dette arbejde
blev ikke færdiggjort
igen set i lyset af den umiddelba-
re vurdering.
At det ikke blev formaliseret i form af en egentlig be-
slutning, der skrives ned og kommunikeres, skal nok ses
i lyset af det netop redegjorte forløb, hvor man altså
ganske vist forkert, viste det sig
mente, at man allerede
havde en praksis, der levede op til kravene i dommen i
forhold til, hvilke sager der var omfattet af kravet om
vurderingen af
faktisk
tilgængelighed.
På samme måde blev der ikke forelagt mig en indstilling
eller andet om den umiddelbare vurdering, ligesom der
heller ikke på anden måde blev truffet en mere formalise-
ret beslutning.
Og tilsvarende er dette bagtæppet for det, der skete i
slutningen af april 2017, hvor der var presseomtale af sa-
gen, og hvor jeg som led i en pressehenvendelse fra Ber-
lingske om familiesammenføring fik forelagt et kort citat
om Paposhvili-dommen. På spørgsmålet om, hvorvidt
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 441: Spm. om ministerens talepapir fra det åbne samråd den 20. februar 2018 om Paposhvili-dommen, til udlændinge- og integrationsministeren
16
Paposhvili-dommen ville have betydning for antallet af
meddelte humanitære opholdstilladelser, svarede jeg:
”Det er endnu for tidligt at sige noget om. Det skal vur-
deres nærmere.”
På samme måde var der ikke i mit system overvejelser
om en mere generel berostillelse af sager, da man jo
mente, at den gældende praksis for behandling af de hu-
manitære sager i det væsentligste kunne videreføres.
Og at man i øvrigt havde udskilt den mindre gruppe af
sager, der skulle afvente den endelige besvarelse af
spørgsmål nr. 665.
Men det gør det jo ikke mindre beklageligt, at der skete
de nævnte fejl.
[Om den foreløbige besvarelse af UUI-spørgsmålene i
oktober 2017]
Så kommer vi frem til næste punkt i forløbet; den forelø-
bige besvarelse af spørgsmål UUI 665-668 i oktober
2017.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 441: Spm. om ministerens talepapir fra det åbne samråd den 20. februar 2018 om Paposhvili-dommen, til udlændinge- og integrationsministeren
17
Her spørges der i samrådsspørgsmål P til, ”hvorfor
den
foreløbige vurdering ikke står omtalt i de foreløbige svar
på UUI alm. del (2016-17)
spm. 665 - 668 af 19. okto-
ber 2017, samt hvad der har ændret sig fra april-maj
2017 til 19. oktober 2017, hvor der svares, at dommens
betydning ”fortsat er under overvejelse”.”
Det korte svar er, at der ikke var noget, der havde ændret
sig.
Ministeriet var ikke kommet videre med det opfølgende
implementerende arbejde, som jeg omtalte før.
Man var derfor stadig i en situation, hvor en mindre
gruppe af sager blev taget til side til videre behandling i
afventning af den nærmere belysning af dommen.
Sigtet var, at dommen skulle analyseres til bunds i for-
bindelse med udarbejdelsen af den endelige besvarelse af
spørgsmål nr. 665.
Så man fortsatte den beskrevne praksis.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 441: Spm. om ministerens talepapir fra det åbne samråd den 20. februar 2018 om Paposhvili-dommen, til udlændinge- og integrationsministeren
18
Ja, spørgsmålene var på det tidspunkt �½ år gamle. Og det
er jo i sig selv ikke noget, vi som ministerium bør være
stolte af, og det er da også medvirkende til beslutningen
om, at man som led i det nye folketingsår besluttede i det
mindste at oversende en foreløbig besvarelse.
Vurderingen var, at der var styr på sagsområdet
om end
der udestod den endelige besvarelse af spørgsmål nr.
665.
Og der gik derfor heller ikke signaler op i huset, der ty-
dede på noget andet.
Og derfor i relation til samrådsspørgsmål Q om mine eg-
ne tanker og handlinger i denne sag
nej, så var der in-
gen anledning til, at jeg af egen drift sagde:
”Nåh, de har
sikkert ikke styr på dette, så jeg må hellere selv minde
dem om, at de skal behandle sagerne forvaltningsmæs-
sigt korrekt.”
Og som jeg sagde på sidste samråd, så er det ikke en au-
tomatreaktion fra mig, hver gang det i pressen eller af
andre fremføres, at vi gør dette og hint i ministeriet på en
måde, som andre er uenige i. Det er altså ikke sådan, at
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 441: Spm. om ministerens talepapir fra det åbne samråd den 20. februar 2018 om Paposhvili-dommen, til udlændinge- og integrationsministeren
19
jeg straks berostiller større sagsområder, når der er den
slags indlæg eller oplysninger.
For så skulle den til enhver tid siddende minister nok
mere generelt overveje at sætte et skilt på døren, hvor der
står: Lukket på grund af berostillelse.
[Hvad sker der så i december-januar?]
Så kommer vi frem til den sidste del af forløbet - i de-
cember-januar, der fører til, at vi trykker på den røde
knap i begyndelsen af januar 2018.
I december 2017 fik fagkontoret den endelige besvarelse
af spørgsmål nr. 665 gjort færdig. I den forbindelse drøf-
tedes den umiddelbare vurdering igen i ministeriet, og
afstemningen af den endelige besvarelse af spørgsmål nr.
665 med Justitsministeriet påbegyndtes.
Som en konsekvens heraf opstod der tvivl i fagkontoret
om, hvorvidt man havde lavet en forkert umiddelbar vur-
dering af dommen og dermed var kommet til at tage en
for lille gruppe af sager til side til videre behandling i ly-
set af Paposhvili-dommen.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 441: Spm. om ministerens talepapir fra det åbne samråd den 20. februar 2018 om Paposhvili-dommen, til udlændinge- og integrationsministeren
1862114_0020.png
20
Og at man derved fejlagtigt var kommet til at behandle
og i en række tilfælde havde færdigbehandlet
konkrete
sager, hvor man skulle have foranstaltet den udvidede
undersøgelsespligt, inden der kunne træffes afgørelse om
afslag på opholdstilladelse.
Tilsvarende opstod der i forløbet herefter tvivl om, hvor-
vidt fagkontoret havde været opmærksom på, at dommen
også kunne have betydning for sager, hvor der faktisk
var givet afslag på humanitært ophold, inden den umid-
delbare vurdering var fastlagt, men hvor selve udsendel-
sen af de pågældende udlændinge var sket efter dom-
mens afsigelse, eller hvor en udsendelse nu kunne være
forestående.
Fagkontoret indledte henover juledagene 2017 en manuel
gennemgang af et større antal sager for at afdække, om
der var konkrete sager
og i givet fald hvilke
der måtte
have fået en sådan ufuldstændig behandling.
Umiddelbart efter nytår stod det klart, at der havde været
administreret forkert, og at dette havde haft betydning for
en række sager, der burde have været behandlet anderle-
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 441: Spm. om ministerens talepapir fra det åbne samråd den 20. februar 2018 om Paposhvili-dommen, til udlændinge- og integrationsministeren
21
des, og derfor besluttede ministeriet så at sige at sætte
uret i stå. Det meldtes offentligt ud ved pressemeddelel-
sen af 6. januar 2018.
Og herefter har vi så haft fokus på at få rettet ind.
Hvad vi konkret har gjort, har jeg haft mulighed for at
redegøre for i en række af de spørgsmål, som udvalget
har stillet forud for dette samråd, så jeg vil ikke gå i de-
taljer med dette her.
Men jeg vil gerne understrege, at dette ikke er noget,
som jeg eller ministeriet tager ”lemfældigt” eller på an-
den måde ikke tager alvorligt.
Der er
ingen,
der går på arbejde for med vilje at admini-
strere forkert. Og medarbejderne har ydet en kæmpe ind-
sats for at forsøge at bringe tingene tilbage på sporet
igen.
Så lad mig runde af med at opsummere:
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 441: Spm. om ministerens talepapir fra det åbne samråd den 20. februar 2018 om Paposhvili-dommen, til udlændinge- og integrationsministeren
22
Jeg har nu igen redegjort for sagens forløb, ligesom jeg
gjorde på det sidste samråd. Og sammenfattende vil jeg
gentage, at dette forløb ikke har været tilfredsstillende.
Regeringens og min holdning er klar. Vi skal naturligvis
følge de relevante domme, der afsiges. Og vi skal natur-
ligvis indrette vores praksis efter dem, så vi lever op til
vores internationale forpligtelser.
Det har vi ikke haft tilstrækkelige procedurer for i mini-
steriet, og det er vi nu i fuld gang med at rette op på.
Jeg har drøftet med mine folk, at der fremadrettet skal
være skærpet fokus på denne type sager.
Der er foretaget de nødvendige organisatoriske ændrin-
ger i departementet.
Der er gjort en stor indsats for at finde frem til de kon-
krete sager, der er fejlbehandlet.
Det er indtil videre lykkedes at få kontakt til 7 af 8 per-
soner, der fejlagtigt er blevet udsendt eller selv er udrejst
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 441: Spm. om ministerens talepapir fra det åbne samråd den 20. februar 2018 om Paposhvili-dommen, til udlændinge- og integrationsministeren
23
af Danmark, uden at deres sag var belyst korrekt i for-
hold til dommen.
Og jeg vil sikre, at Folketinget i den kommende tid ori-
enteres om dels de endelige afgørelser af de konkrete
fejlbehandlede sager, dels mere generelt holdes orienteret
om ministeriets opfølgning på dommen.
Jeg kender efterhånden dette udvalg godt nok til at vide,
at I formentlig ikke vil stille jer tilfredse med den beskri-
velse af forløbet, som jeg her har givet. Det gør jeg mig
ingen illusioner om, at jeg kan ændre på.
Men forløbet har været, som det har været, hverken mere
eller mindre, og for mig er det vigtigste nu, at vi får rettet
op på praksis og får håndteret de enkelte sager korrekt.
Og så måske lige en sidste ting, jeg har behov for at
nævne:
Der er i denne sag talt meget om fejl. Om hvordan det
dog kan lade sig gøre, at man kommer til at lave så åben-
lyse fejl, som det efterfølgende fremstår som.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 441: Spm. om ministerens talepapir fra det åbne samråd den 20. februar 2018 om Paposhvili-dommen, til udlændinge- og integrationsministeren
1862114_0024.png
24
Radio 24syv har senest påstået, at Paposhvili-dommen
blev nævnt på et møde i regeringens Menneskeret-
tighedsudvalg den 8. februar 2017
og at jeg derfor
skulle have misinformeret Folketinget på sidste samråd.
Jeg kan i forhold til det blot konstatere, at historien slet
og ret er ---- forkert.
Jeg har fra både mine egne embedsmænd
og
fra Uden-
rigsministeriet fået oplyst, at dommen
ikke
blev nævnt på
mødet den 8. februar 2017 eller i øvrigt fremgik af mø-
dematerialet.
Af praktiske grunde er der til mødereferatet fra mødet d.
8. februar 2017, som sendes rundt 5. maj 2017
og som
radio 24syv har fået aktindsigt i
vedhæftet et doku-
ment, hvori dommen omtales.
Dette dokument er Danmarks bemærkninger til en så-
kaldt ”General Comment” fra FN´s Torturkomité. Men
dette dokument eksisterede slet ikke i februar 2017. Det
er derimod produceret efterfølgende.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 441: Spm. om ministerens talepapir fra det åbne samråd den 20. februar 2018 om Paposhvili-dommen, til udlændinge- og integrationsministeren
25
Jeg har således
ikke
misinformeret Folketinget på sidste
samråd.
Tak for ordet.