Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del
Offentligt
1855512_0001.png
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
9. februar 2018
Statsrets- og Menneske-
retskontoret
Sagsbeh: Morten Holland Heide
Sagsnr.: 2018-0032/40-0079
Dok.:
647621
Dato:
Kontor:
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 396 (Alm. del), som Folketin-
gets Udlændinge og Integrationsudvalg har stillet til justitsministeren den
31. januar 2018. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sofie Carsten Nielsen
(RV).
Søren Pape Poulsen
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 396: Spm. om ministeren vil redegøre for om diverse forslag vurderes at være konventionsstridige, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 396 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integra-
tionsudvalg:
”Vil ministeren med udgangspunkt i artiklen ”Bag lukkede døre
sagde DF nej til Løkkes ’paradigmeskifte’” (JP.dk den 18. ja-
nuar 2918) redegøre for, om følgende forslag holder sig inden
for gældende konventioner eller vurderes at være konventions-
stridig.
1. Vurderer ministeren, at det vil være inden for gældende kon-
ventioner, såfremt flygtningebørns tilknytning til Danmark ikke
længere tillægges vægt i de første fem år barnet opholder sig i
Danmark i forbindelse med myndigheders vurdering af, hvor-
vidt opholdstilladelser skal inddrages?
2. Vurderer ministeren, at det vil være inden for gældende kon-
ventioner, såfremt flygtninge tilbydes en månedlig kontantbo-
nus, hvis familiemedlemmer dropper retten til familiesammen-
føring?
3. Vurderer ministeren, at det vil være inden for gældende kon-
ventioner, såfremt retten til permanent bolig fjernes?
Vurderer ministeren, at det vil være inden for gældende konven-
tioner, såfremt tilegnede danskkundskaber ikke længere tillæg-
ges vægt, når tilknytningen til Danmark vurderes?”
Svar:
Justitsministeriet kan om mulighederne for inden for rammerne af Dan-
marks internationale forpligtelser at gennemføre de forslag, der spørges til,
generelt oplyse følgende:
1.
For det første spørges der til, om det vil være muligt ikke at tillægge et
flygtningebarns tilknytning til Danmark vægt i de første fem år, barnet op-
holder sig i Danmark, når der skal tages stilling til, om opholdstilladelser
skal inddrages.
Når der skal tages stilling til, om en flygtnings opholdstilladelse skal ind-
drages, skal der foretages en vurdering efter udlændingelovens § 26, stk. 1,
af, om inddragelsen må antages at virke særligt belastende. Bestemmelsen
opregner en række hensyn, som indgår i vurderingen, men der er ikke tale
om en udtømmende opregning. Vurderingen skal foretages under hensynta-
gen til Danmarks internationale forpligtelser, herunder Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions artikel 8 om ret til respekt for privat- og
familieliv.
2
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 396: Spm. om ministeren vil redegøre for om diverse forslag vurderes at være konventionsstridige, til justitsministeren
Efter Justitsministeriets vurdering vil det være muligt at indføre en ordning,
hvor et flygtningebarns opnåede tilknytning til Danmark ikke tillægges vægt
inden for de første fem år af barnets ophold her i landet ved vurderingen af,
om der kan ske inddragelse af opholdstilladelser til medlemmerne af en
flygtningefamilie, medmindre det åbenbart vil stride mod barnets tarv eller
Danmarks internationale forpligtelser i øvrigt. Det bemærkes i den forbin-
delse, at barnet kan have nået en sådan alder, at det følger af Danmarks in-
ternationale forpligtelser, at barnet har krav på en selvstændig vurdering af
retten til respekt for privat- og familieliv uafhængigt af forældrenes forhold.
Den normering af vurderingen, som en sådan ordning vil være udtryk for,
indebærer en vis risiko for, at domstolene i forbindelse med prøvelse af en
konkret sag vil kunne nå frem til, at det ikke efter Danmarks internationale
forpligtelser var muligt at se bort fra barnets selvstændige tilknytning til
Danmark opnået inden for de første fem års ophold her i landet, men det er
som nævnt Justitsministeriets vurdering, at ordningen vil være i overens-
stemmelse med Danmarks internationale forpligtelser.
2.
For det andet spørges der til, om vil være muligt at indføre en ordning,
hvor flygtninge tilbydes en månedlig kontantbonus, hvis familiemedlemmer
ikke benytter retten til familiesammenføring.
En person kan under visse betingelser give afkald på de rettigheder, der føl-
ger af Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8 om ret til
respekt for privat- og familieliv. Det vil derfor efter Justitsministeriets vur-
dering være muligt at indføre en ordning, hvor en flygtning, som midlerti-
digt giver afkald på retten til familiesammenføring, modtager f.eks. en må-
nedlig kontant ydelse. Mulighederne for at indføre en sådan ordning vil dog
afhænge af, hvordan den nærmere udformes, herunder den tidsmæssige pe-
riode, som et afkald vil skulle gælde for.
3.
For det tredje spørges der til, om det vil være muligt at fjerne flygtninges
ret til en permanent bolig.
Justitsministeriet går ud fra, at spørgsmålet angår integrationslovens regler
om boligplacering af flygtninge. Det følger af integrationslovens § 12, stk.
1, 1. pkt., at kommunalbestyrelsen, når det er muligt, skal anvise en bolig til
en flygtning, som Udlændingestyrelsen visiterer til kommunen. Indtil det er
muligt at anvise en permanent bolig, skal kommunen anvise flygtningen et
midlertidigt opholdssted, jf. § 12, stk. 6, 1. pkt. Kommunalbestyrelsen er
3
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 396: Spm. om ministeren vil redegøre for om diverse forslag vurderes at være konventionsstridige, til justitsministeren
ikke efter de gældende regler forpligtet til at finde en permanent bolig inden
for en bestemt tidsramme.
Efter Justitsministeriets vurdering vil det inden for rammerne af Danmarks
internationale forpligtelser være muligt at ændre disse regler, så kommunal-
bestyrelsen i en vis periode alene er forpligtet til at anvise et midlertidigt
opholdssted. Mulighederne herfor vil dog afhænge af, hvordan ordningen
nærmere udformes. Det bemærkes, at udlændingen ikke har pligt til at tage
bopæl i det anviste midlertidige opholdssted og har ret til selv at finde en
anden bolig.
4.
Der spørges for det fjerde til, om det vil være muligt ikke at tillægge til-
egnede danskkundskaber vægt, når tilknytningen til Danmark vurderes.
Justitsministeriet går ud fra, at der spørges til den vurdering, der efter ud-
lændingelovens § 26, stk. 1, skal foretages af, om inddragelse af en flygt-
nings opholdstilladelse må antages at virke særligt belastende. Denne vur-
dering skal som nævnt ovenfor foretages under hensyntagen til Danmarks
internationale forpligtelser, og eventuelle ændringer af, hvordan vurderin-
gen skal foretages, vil skulle ske inden for rammerne af disse forpligtelser.
Det er i den forbindelse Justitsministeriets vurdering, at manglende sprog-
kundskaber i forhold til det sprog, der tales i udlændingens hjemland eller
andre lande, hvor udlændingen kan ventes at tage ophold, indgår med bety-
delig vægt ved vurderingen af, om inddragelse af en opholdstilladelse til en
flygtning vil være i overensstemmelse med Danmarks internationale for-
pligtelser.
Derimod vurderes det, at danskkundskaber ikke i sig selv kan tale til støtte
for, at inddragelse af en sådan opholdstilladelse undlades.
4