Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del
Offentligt
1857806_0001.png
Ministeren
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 12. januar 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 306 (Alm. del) efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL) til
udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 306:
Under den mundtlige besvarelse af samrådsspørgsmål M den 11. januar 2018
tilkendegav ministeren, at hun er uenig med seniorforsker, ph.d. Peter Vedel
Kessi g, der i artikle ”Ny do fra De Europæiske Me eskerettighedsdo stol
kræver ændring af humanitær opholdstilladelse” (EU-ret & Menneskeret, nr. 1,
2017) skriver, at Paposhvili-dommen lægger op til en praksis
”svarende
oge lu de til forholde e i de praksisæ dri ge i
” Mi istere
edes
begrunde denne uenighed.
Svar:
1.
Det følger af Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols dom af 13.
december 2016 i Paposhvili mod Belgien, at udsendelse af alvorligt syge
udlæ di ge i ” eget ekstraordi ære tilfælde” ka stride od artikel i De
Europæiske Menneskerettighedskonvention.
Ved
” eget ekstraordi ære tilfælde” forstås
situationer, hvor der er vægtige
grunde til at antage, at den pågældende, selvom døden ikke er nært forestående,
vil blive udsat for en virkelig risiko, som følge af mangel på passende behandling i
modtagerstaten eller manglende adgang til sådan behandling, for at blive udsat
for e alvorlig, hurtig og uoprettelig forværri g ”serious, rapid a d irreversible
de li e” i vedko
e des hel redstilsta d, der vil resultere i i te s lidelse eller i
en væsentlig reduktion i forventet restlevetid (præmis
183).
Som det er nærmere redegjort for i besvarelsen af 2. februar 2018 af spørgsmål
nr. 665 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg, er det
Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse, at det danske
sygdomskriterium er bredere end det sygdomskriterium, som er omfattet af
Paposhvili-dommen.
19. februar 2018
Humanitært ophold
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 904
353321
Side
1/4
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 370: Spm. om de to forskeres udtalelser til Radio 24syv om, at de er enige om vurderingen af dommens betydning, giver ministeren anledning til at revidere sin udtalelse under samrådet, til udlændinge- og integrationsministeren
Det danske sygdomskriterium vil således efter Udlændinge- og
Integrationsministeriets praksis også kunne være opfyldt i sager, hvor en
udlænding lider af en sygdom, hvor en manglende behandling ikke vil medføre en
alvorlig, hurtig og uoprettelig forværring i vedkommendes helbredstilstand med
intens lidelse eller væsentlig reduktion i den forventede restlevetid til følge.
Allerede af denne grund er ministeriet ikke enig i det af seniorforsker, ph.d. Peter
Vedel Kessing anførte om, at dommen fører til en praksis, som i meget vidt
omfang svarer til forholdene inden praksisændringen i 2010, idet det ikke vil være
alle ansøgere, som opfylder det danske sygdomskriterium, som vil være omfattet
af den udvidede undersøgelsespligt, der følger af dommen.
2.
Folketinget vedtog i 2010 en praksisændring, som indebar, at det som det klare
udgangspunkt er uden betydning, om medicinen og behandlingen i hjemlandet
alene kan fås mod egenbetaling
uanset betalingens størrelse.
Inden praksisændringen blev den faktiske tilgængelig af behandling i hjemlandet
undersøgt i alle sager, hvor det danske sygdomskriterium var opfyldt. Hvis den
nødvendige
sundhedsbehandling
for
ansøgerens
meget
alvorlige
behandlingskrævende sygdom således alene var tilgængelig i hjemlandet mod en
egenbetaling af en størrelse, som ansøgeren ikke kunne forventes at have en reel
økonomisk mulighed for at udrede, kunne der indtil 2010 efter
omstændighederne gives humanitær opholdstilladelse.
Dette ses i praksis administreret således, at der er blevet meddelt
opholdstilladelse
og senere forlængelse af sådanne opholdstilladelser
i
situationer, hvis udgifterne til medicin og behandling i hjemlandet har været ned
til ca. 1.000 kr. om måneden.
Som det fremgår af besvarelsen af spørgsmål nr. 665 (UUI - alm. del) (FT 2016-17),
er det Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering, at Paposhvili-dommen
medfører, at behandlingens faktiske tilgængelighed i de særlige sager, hvor der på
baggrund af udlændingens egne forhold er væsentlig grund til at tro, at der ikke er
faktisk adgang til en behandling i hjemlandet, nu skal undersøges nærmere.
Er der således på baggrund af ansøgerens personlige forhold vægtige grunde til at
tro, at vedkommende ikke har faktisk adgang til at modtage behandling, vil
Udlændinge- og Integrationsministeriet fremover skulle foretage yderligere
sagsskridt med henblik på at undersøge dette nærmere.
Der vil således ikke
modsat praksis før 2010
ske en undersøgelse af den
faktiske adgang til behandling, hvis der ikke på baggrund af oplysningerne om
ansøgerens personlige forhold er vægtige grund til at tro, at den pågældende ikke
har faktisk adgang til at modtage behandling.
3.
Endelig har der hidtil været anvendt en høj tærskel for ministeriets vurdering
af, om der var faktisk adgang til behandling, herunder hvad man måtte tåle at
skulle leve op til af krav for at opnå behandling.
Side
2/4
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 370: Spm. om de to forskeres udtalelser til Radio 24syv om, at de er enige om vurderingen af dommens betydning, giver ministeren anledning til at revidere sin udtalelse under samrådet, til udlændinge- og integrationsministeren
Som det fremgår af svaret på spørgsmål nr. 665 (UUI
alm. del) (FT 2016-17), har
det tidligere været besluttet, at omkostningerne ved behandlingen skulle
undersøges i en sag, hvor en ansøger led af en meget alvorlig fysisk sygdom, og
hvor det af sagen fremgik, at den livsnødvendige medicin her i landet kostede
mere end 80.000 kr. Det kan endvidere oplyses, at ministeriet aktuelt har en
verserende sag, hvor behandlingen koster 8.000 kr. om måneden, og hvor prisen
inddrages som et moment.
Det er ministeriets vurdering, at der fortsat gælder en høj tærskel for vurderingen
af den faktiske adgang
også efter Paposhvili-dommen.
Det betyder, at en ansøger godt kan blive pålagt selv at betale for behandlingen
også større beløb. Beløbets størrelse vil afhænge af de samlede omstændigheder i
sagen.
Der vil derfor efter ministeriets opfattelse ikke være tale om, at ministeriet mere
generelt vender tilbage til den praksis, der gjaldt før 2010, og som ses
administreret således, at der er blevet meddelt opholdstilladelse
og senere
forlængelse af sådanne opholdstilladelser
i situationer, hvis udgifterne til
medicin og behandling i hjemlandet har været ned til ca. 1.000 kr. om måneden.
Det, som dommen medfører, er derimod, at der fremover vil skulle være et ekstra
sagsbehandlingsskridt i ministeriets behandling af sådanne sager. Ministeriet vil
f.eks. skulle undersøge prisen, hvis udlændingens egne forhold sammenholdt med
behandlingens karakter rejser væsentlige spørgsmål om, hvorvidt udlændingen
rent faktisk har råd til behandling i hjemlandet. Ministeriet vil i den forbindelse
bl.a. foretage en vurdering af prisen på behandlingen, udlændingens mulighed for
at skaffe penge, arbejde, formue, netværk og familie.
Ministeriet vil altså undersøge noget mere, men det betyder ikke nødvendigvis, at
den konkrete afgørelse af de enkelte sager vil blive anderledes.
Endvidere bemærkes det, at der med dommen åbnes op for, at man i sager, hvor
der efter den udvidede undersøgelse er alvorlig tvivl om konsekvenserne af en
udsendelse, alligevel har mulighed for at udsende den pågældende ved brug af en
individuel og tilstrækkelig garanti fra modtagerstaten.
Dette element har ikke tidligere været anvendt i sager om humanitært ophold.
Det bemærkes endelig, at der, jf. også besvarelsen af spørgsmål nr. 665 (UUI
alm. del) (FT 2016-17), som hidtil vil gælde en høj tærskel for, hvornår behandling
ikke anses for faktisk tilgængelig, og at praksis for meddelelse af humanitær
opholdstilladelse fortsat vil have undtagelsens karakter.
I den omtalte artikel argumenterer Peter Vedel Kessing for, at praksisændringen
fra 2010 har været en væsentligt medvirkende faktor til faldet i meddelte
Side
3/4
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 370: Spm. om de to forskeres udtalelser til Radio 24syv om, at de er enige om vurderingen af dommens betydning, giver ministeren anledning til at revidere sin udtalelse under samrådet, til udlændinge- og integrationsministeren
opholdstilladelser, og ha
do
e ”.
I
a fører, at ha
perso ligt hælder til ”at hylde
artiklen
”Jurister:
Danmark må ændre praksis efter dom fra
e eskerettighedsdo stole ” I for atio , 5.
april 2017), der omtales i
udvalgets spørgsmål nr. 316 (Alm. del), anføres det, at Peter Vedel Kessing
vurderer, at dommen vil bringe antallet af tildelte humanitære opholdstilladelser
tilbage til et niveau på mellem 100 og 200 årligt.
På baggrund af det ovennævnte er ministeriet ikke enig i, at der
som Peter
Vedel Kessings artikel vurderes at lægge op til
må forventes fremadrettet at
skulle gives et betydeligt større antal helbredsbetingede humanitære
opholdstilladelser som følge af dommen.
Inger Støjberg
/
Niels Henrik Larsen
Side
4/4