Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del
Offentligt
1847061_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Samrådsspørgsmål M (alm. del) UUI
stillet efter ønske fra Johanne Schmidt-
Nielsen (EL), Josephine Fock (ALT),
Sofie Carsten Nielsen (RV) og Holger
K. Nielsen (SF)
11. januar 2018
Hvornår:
DET TALTE ORD GÆLDER
11. december 2017
Sags nr.
Akt-id
2017 - 17893
336806
Tekst:
Vil ministeren redegøre for, hvilke konsekvenser Den
Europæiske Menneskerettighedsdomstols afgørelse i sa-
gen Paposhvili mod Belgien får for den danske praksis
for tildeling af humanitære opholdstilladelser, og for
baggrunden for, at ministeriet i efteråret 2017, mange
måneder efter Paposhvili-dommen, ifølge Radio 24syv
stadig administrerer i strid med dommen (jf. ”Støjbergs
ministerium mistænkes for ulovlige afslag til syge udlæn-
dinge, www.radio24syv.dk den 7. december 2017)?
[Indledning]
Tak for ordet.
Jeg vil i dag gerne give en redegørelse for ministeriets
håndtering af Paposhvili-dommen i relation til behand-
ling af sager om humanitært ophold.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 298: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 11. januar 2018 om humanitære opholdstilladelser, til udlændinge- og integrationsministeren
2
[Generelt om EMRK’s betydning for ret til
ophold
med henblik på sundhedsbehandling]
Jeg tror, at det er vigtigt først at slå fast, at Den Europæi-
ske Menneskerettighedskonvention er en konvention om
politiske og borgerlige rettigheder. Konventionen har ik-
ke til formål at garantere sociale eller sundhedsmæssige
rettigheder. Den har således heller ikke til formål at sikre
udlændinge uden lovligt ophold ret til sundhedsbehand-
ling her i landet.
Hvorfor er det vigtigt? Jo, for det er vigtigt at huske på,
at Domstolen anvender en meget høj tærskel for, hvornår
en syg udlænding kan påberåbe sig beskyttelsen i artikel
3. Der skal foreligge tvingende humanitære hensyn.
En udlænding uden lovligt ophold kan derfor som det
klare udgangspunkt ikke kræve at forblive her i landet
blot for at modtage sundhedsbehandling. Det gælder og-
så, selvom udlændingen er endog alvorligt syg.
Og det gælder, selvom der kan være store forskelle i mu-
ligheden og standarden for behandling i medlemsstaten
og hjemlandet. Der følger
som Domstolen siger det
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 298: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 11. januar 2018 om humanitære opholdstilladelser, til udlændinge- og integrationsministeren
3
ikke nogen pligt for medlemsstaten til at tilbyde gratis og
ubegrænset lægelig bistand til udlændinge, der ikke har
ret til at opholde sig i medlemsstaten. Så Danmark er ik-
ke forpligtet til at være sygehus for hele verden
for nu
at trække det lidt hårdt op.
Men der kan efter Domstolens praksis være nogle helt
særlige tilfælde
– Domstolen bruger selv udtrykket ”very
exceptional cases” –
hvor udsendelse eller udvisning af
en udlænding, der er alvorlig syg, kan rejse spørgsmål
om forholdet til artikel 3.
Når jeg starter med at slå dette fast, skyldes det, at det
ofte er kendetegnende for ansøgninger om humanitært
ophold, at der er tale om udlændinge, som er syge, og
som ofte vil kunne få en meget bedre og billigere be-
handling i Danmark end i deres hjemland. Og når man
hører om de enkelte udlændinges skæbne kan man måske
forledes til at tro, at alle så har ret til at blive og nyde
godt af vores sundhedssystem med en opholdstilladelse
her i landet.
Sådan er det dog ikke. Heller ikke efter Paposhvili-
dommen.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 298: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 11. januar 2018 om humanitære opholdstilladelser, til udlændinge- og integrationsministeren
4
Det har altid haft undtagelsens karakter, at der gives hu-
manitær opholdstilladelse. Vi har haft
og har stadig
en stram praksis på området. Jeg kan her henvise til
Justitsministeriet redegørelse for praksis på området, der
blev sendt til udvalget i marts 2015, hvor området stadig
lå i Justitsministeriet. [UUI (Alm. del) bilag 89 (2014-
2015) (1. samling)]
[Indholdet af dommen]
Men lad mig kort redegøre for den konkrete dom
Paposhvili mod Belgien.
Dommen handler grundlæggende om tre ting.
For det første:
Hidtil har Domstolen i sin praksis antaget, at personer,
der lider af en alvorlig sygdom i terminalstadiet, er om-
fattet af beskyttelsen i artikel 3. Men Domstolen har også
anført, at der kunne være andre ”helt særlige tilfælde”,
hvor en alvorligt syg person er omfattet af denne beskyt-
telse.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 298: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 11. januar 2018 om humanitære opholdstilladelser, til udlændinge- og integrationsministeren
1847061_0005.png
5
I Paposhvili-dommen redegør Domstolen så for første
gang nærmere for disse andre ”helt særlige tilfælde”,
hvor udsendelse af en alvorligt syg udlænding vil rejse
spørgsmål i forhold til Den Europæiske Menneskerettig-
hedskonventions artikel 3, selvom døden ikke er nært fo-
restående.
Det drejer sig om de grupper af alvorligt syge udlændin-
ge, for hvem det må antages, at udlændingen uden be-
handling i hjemlandet er i reel risiko for at blive udsat for
en alvorlig, hurtig og uoprettelig forværring i vedkom-
mendes helbredstilstand, der vil resultere i intens lidelse
eller i en væsentlig reduktion i forventet restlevetid.
Dette er så at sige kravene til sygdommens karakter og
alvor, for at sagen overhovedet er omfattet af dommen.
For det andet medfører dommen, at medlemsstaterne
og dermed Danmark
har en udvidet undersøgelsespligt
i sådanne særlige sager.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 298: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 11. januar 2018 om humanitære opholdstilladelser, til udlændinge- og integrationsministeren
1847061_0006.png
6
Det betyder, at Danmark i sådanne sager
ligesom vi
hidtil har gjort
skal undersøge, om den nødvendige be-
handling findes i hjemlandet (tilgængelighed).
Herudover vil Danmark i de særlige sager, hvor der på
baggrund af udlændingens egne forhold er væsentlig
grund til at tro, at der ikke er
faktisk adgang
til en be-
handling i hjemlandet, nu skulle undersøge dette
spørgsmål nærmere. Ved vurdering af spørgsmålet om
faktisk adgang skal der bl.a. ses på spørgsmålet om om-
kostninger, socialt og familiært netværk og afstand. Der
vil fortsat gælde en høj tærskel for, hvornår en person
ikke kan anses for at have faktisk adgang til behandling.
For det
tredje
åbner Domstolen så også op for, at man i
sådanne sager, hvor der efter den udvidede undersøgelse
er alvorlig tvivl om konsekvenserne af en udsendelse,
alligevel har mulighed for at udsende den pågældende
ved brug af en individuel og tilstrækkelig garanti fra
modtagerstaten.
[Betydning for behandling af sager om humanitær
opholdstilladelse]
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 298: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 11. januar 2018 om humanitære opholdstilladelser, til udlændinge- og integrationsministeren
1847061_0007.png
7
Hvad betyder Paposhvili-dommen så for ministeriets be-
handling af sager om humanitær opholdstilladelse?
Som anført redegør Domstolen for første gang
for ”de
helt særlige tilfælde”, hvor udsendelse af en alvorligt syg
udlænding vil rejse spørgsmål i forhold til Den Europæi-
ske Menneskerettighedskonventions artikel 3, selvom
døden ikke er nært forestående.
Det er som nævnt tilfælde, hvor et behandlingsophør vil
medføre, at den pågældende vil blive udsat for en virke-
lig risiko for en alvorlig, hurtig og uoprettelig forværring
i vedkommendes helbredstilstand, som vil resultere i in-
tens lidelse eller i en væsentlig reduktion i forventet rest-
levetid.
Dette ligger inden for det såkaldte sygdomskriterium, der
anvendes i sager om helbredsbetinget humanitær op-
holdstilladelse i Danmark.
Som anført medfører dommen for det andet, at der for
disse
og kun disse
særlige sager gælder en undersø-
gelsespligt.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 298: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 11. januar 2018 om humanitære opholdstilladelser, til udlændinge- og integrationsministeren
1847061_0008.png
8
Undersøgelsespligten indebærer, at det altid skal under-
søges, om den nødvendige behandling er formelt tilgæn-
gelig i hjemlandet.
Ministeriet undersøger allerede i dag gennem det såkald-
te MedCOI [Medical Country of Origin Information], om
den nødvendige behandling er til stede, hvis ansøgeren
lider af en meget alvorlig sygdom omfattet af det før-
nævnte sygdomskriterium.
Her skal vi altså blive ved med at følge hidtidig praksis.
Dog er der en lille og helt særlig gruppe af sager om ud-
lændinge, der er udvist ved dom, hvor Paposhvili-
dommen har visse konsekvenser. Det vender jeg tilbage
til om et øjeblik.
Undersøgelsespligten efter dommen indebærer herud-
over, at Danmark i visse af disse særlige sager skal over-
veje, hvorvidt udlændingen rent faktisk vil have adgang
til behandlingen i hjemlandet.
Det gælder, hvis der på baggrund af udlændingens egne
forhold er væsentlig grund til at tro, at der ikke er faktisk
adgang til en behandling i hjemlandet. Det vil derfor ikke
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 298: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 11. januar 2018 om humanitære opholdstilladelser, til udlændinge- og integrationsministeren
9
nødvendigvis være i alle sager, hvor de førnævnte krav
til sygdommens karakter og alvor er opfyldt, at den nye
undersøgelsespligt får betydning.
Pligten til at undersøge faktisk adgang omfatter bl.a.
spørgsmål om den fornødne behandlings omkostninger,
afstand til behandling og eksistensen af familiært og so-
cialt netværk.
Efter hidtil gældende praksis ville det f.eks. normalt være
uden betydning for meddelelse af en helbredsbetinget
humanitær opholdstilladelse, at en given behandling ale-
ne er tilgængelig i f.eks. privat regi mod egenbetaling,
ligesom egenbetalingens størrelse som udgangspunkt
ville være uden betydning.
Ministeriet har dog efter hidtidig praksis i et vist
men
dog relativt begrænset
omfang undersøgt, om en ud-
lænding reelt havde adgang til og mulighed for at opnå
behandling i hjemlandet. Kendetegnende for denne un-
dersøgelse har været, at der i sagerne har skullet være
klare indicier på, at tærsklen var nået, før ministeriet har
undersøgt f.eks. oplysninger om priser på medicin nær-
mere.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 298: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 11. januar 2018 om humanitære opholdstilladelser, til udlændinge- og integrationsministeren
1847061_0010.png
10
Men på baggrund af Paposhvili-dommen er der behov
for at justere den hidtidige praksis, således at ministeriet
i højere grad end i dag i de særlige sager, hvor en udlæn-
ding lider af en sådan alvorlig sygdom, og hvor der på
baggrund af udlændingens personlige forhold er væsent-
lig grund til at tro, at der ikke er faktisk adgang til en be-
handling i hjemlandet, undersøger spørgsmålet om fak-
tisk tilgængelighed nærmere og mere udførligt, inden der
træffes afgørelse om humanitær opholdstilladelse.
Der har hidtil været anvendt en meget høj tærskel for
ministeriets vurdering af, om der var faktisk adgang til
behandling, herunder hvad man måtte tåle at skulle leve
op til af krav for at opnå behandling.
Som det også fremgår af redegørelsen fra 2015, blev det
dengang fastlagt, at omkostningerne ved behandlingen
skulle undersøges i en sag, hvor en ansøger led af en me-
get alvorlig fysisk sygdom, og hvor det af sagen fremgik,
at den livsnødvendige medicin her i landet kostede mere
end 80.000 kr.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 298: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 11. januar 2018 om humanitære opholdstilladelser, til udlændinge- og integrationsministeren
11
Det er ministeriets vurdering, at der fortsat gælder en høj
tærskel for vurderingen af den faktiske adgang
også
efter Paposhvili-dommen.
Så der er ikke
som bl.a. seniorforsker, ph.d. Peter Ve-
del Kessing argumenterer for i sin artikel om dommen
tale om, at vi nu bør vende tilbage til en praksis, der i
meget vidt omfang svarer til den, der var gældende før 1.
august 2010, hvor den nuværende praksis blev fastsat.
Det, som dommen medfører, er derimod, at der fremover
vil skulle være et ekstra sagsbehandlingsskridt i ministe-
riets behandling af sådanne sager. Ministeriet vil f.eks.
skulle undersøge prisen, hvis udlændingens egne forhold
sammenholdt med behandlingens karakter rejser væsent-
lige spørgsmål om, hvorvidt udlændingen rent faktisk har
råd til behandling i hjemlandet.
Vi skal altså undersøge noget mere, men det betyder ikke
nødvendigvis, at den konkrete afgørelse af de enkelte sa-
ger vil blive anderledes.
Og i de tilfælde, hvor den udvidede undersøgelsespligt
måtte føre til, at der er alvorlig tvivl om konsekvenserne
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 298: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 11. januar 2018 om humanitære opholdstilladelser, til udlændinge- og integrationsministeren
12
af en udsendelse, åbner dommen så op for mulighed for
at indhente en individuel og tilstrækkelig garanti fra
modtagerstaten.
Den udvidede undersøgelsespligt vil nu skulle udmøntes
i administrationen af de konkrete sager i ministeriet. I en
praksis, der fortsat vil være stram, men som løbende skal
holdes op mod Danmarks internationale forpligtelser,
herunder praksis fra EMD.
Og lad mig her så også lige fremhæve, at Paposhvili-
dommen jo ikke bare giver myndighederne en facit-liste
til, hvordan der så skal administreres.
Lektor Louise Halleskov Storgaard betegner det i sin ar-
tikel om dommen
som ”…vage begreber, hvis nærmere
indhold kun i begrænset omfang lader sig fastlægge uden
yderligere praksis.”
Der er altså ikke –
som nogen synes
at give udtryk for
tale om en helt klar dom, hvor resul-
tatet står mejslet i runer. Der er overladt medlemsstaterne
et betydeligt skøn. Det skal vi nu udfylde.
Jeg vil derfor allerede her gerne tilkendegive, at ministe-
riet fremadrettet over for Folketinget og offentligheden
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 298: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 11. januar 2018 om humanitære opholdstilladelser, til udlændinge- og integrationsministeren
1847061_0013.png
13
vil orientere nærmere om, hvordan dette arbejde så
kommer til at udmønte sig. Det vender jeg tilbage til se-
nere.
[Behandling af sager om humanitær opholdstilladelse
til udviste udlændinge]
Og så en sidste ting, inden jeg vender mig mod selve for-
løbet af sagen fra december 2016 og til nu.
Som nævnt er der en lille og helt særlig gruppe af sager
om udlændinge, der er udvist på grund af kriminalitet,
men som kan være omfattet af Paposhvili-dommens syg-
domsbegreb.
Sådanne udlændinge er efter udlændingelovens 10, stk.
4, udelukket fra at få bl.a. humanitær opholdstilladelse.
De pågældende skal således være udrejst i 2 år, før det er
muligt for dem at få en opholdstilladelse, og så skal sær-
lige omstændigheder tale for det.
Danmark har hidtil som udgangspunkt ikke undersøgt
sygdommens karakter og behandlingsmulighederne i
hjemlandet i sådanne sager. Man har typisk blot fået et
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 298: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 11. januar 2018 om humanitære opholdstilladelser, til udlændinge- og integrationsministeren
14
afslag med henvisning til bestemmelsen i udlændingelo-
vens § 10, stk. 4. Men Paposhvili-dommen fastslår, at
man skal undersøge behandlingsmulighederne i hjemlan-
det, hvis man er meget alvorligt syg, og hvis man uden
behandling ville ende i en artikel 3-situation ved udsen-
delse. Det er faktisk en sådan situation, Paposhvili selv er
i i Belgien.
Derfor har vi nu også endeligt fastlagt justeringen af
praksis i disse sager. Det betyder dog ikke, at der skal
gives en opholdstilladelse, hvis udlændingen ikke kan
udsendes, da den pågældende som nævnt vil være ude-
lukket herfra. I stedet kan der blive tale om, at den på-
gældende må henvises til en form for tålt ophold her i
landet
eller at der skal foreligge den nævnte garanti,
der sikrer den fornødne behandling i hjemlandet.
[Hvad skete der i UIM, efter at man blev opmærksom
på dommen]
Lad mig dernæst gå over til spørgsmålet om ministeriets
behandling af sagen.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 298: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 11. januar 2018 om humanitære opholdstilladelser, til udlændinge- og integrationsministeren
15
Man blev i fagkontoret først opmærksom på dommen, da
man modtog den fra Justitsministeriet i begyndelsen af
marts 2017.
Og sagt lige ud: Der gik for lang tid, før man blev op-
mærksom på dommen. Ligesom der herefter gik alt for
lang tid, før man fik den endelige fortolkning på plads.
Vi skal naturligvis følge med i international domspraksis
af betydning for ministeriets opgaver, og vi skal selvsagt
lige så hurtigt følge op på konkrete relevante domme.
Vi må også konstatere, at der indtil nu ikke i ministeriets
departement har været fastsat procedurer med det formål
at opfange sager og domme på det internationale område.
Man får derfor først kigget indledende på dommen hen
over april og maj 2017, og her var den umiddelbare op-
fattelse, at den gældende praksis på det humanitære om-
råde i det væsentlige lå inden for rammerne af dommen
bortset fra sagerne omfattet af udlændingelovens § 10,
stk. 4, som jeg kort berørte før.
Dette var
er det nu erkendt
forkert.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 298: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 11. januar 2018 om humanitære opholdstilladelser, til udlændinge- og integrationsministeren
16
Man kan vel sige det på den måde, at man vurderede, at
der fortsat skal meget til, før der ikke er faktisk adgang
til en behandling, og at dette smittede af på opfattelsen
af, hvornår man nærmere skulle undersøge dette spørgs-
mål.
Vi har nu erkendt, at der i flere tilfælde end først antaget
skal foretages en undersøgelse og vurdering af, om der er
faktisk adgang, men at der stadig er en høj tærskel for
vurderingen heraf i forhold til, om udlændingen er be-
skyttet af EMRK art. 3 mod udsendelse.
Og man kommer derved til at køre videre med en forkert
praksis, indtil man
igen for sent
får fortolkningen af
dommen endeligt fastlagt.
Når vi kigger tilbage på det samlede forløb, kan vi se, at
det er foregået i en periode med meget stort arbejdspres
og på et tidspunkt, hvor der ikke i ministeriets departe-
ment var fastsat procedurer for, hvordan man følger med
på det internationale område. Selv om vi ikke kan bruge
det til noget i dag.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 298: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 11. januar 2018 om humanitære opholdstilladelser, til udlændinge- og integrationsministeren
17
Så kort fortalt: Der blev under stort arbejdspres foretaget
en forkert umiddelbar vurdering af dommen, der ikke var
fuldt ud korrekt, og dette blev efterfølgende først for sent
fulgt op og endeligt fastlagt.
Jeg må dog samtidig her så fastslå, at der ikke
som det
af presseomtalen også synes at være antaget af nogen
er tale om, at dommen slet ikke er blevet vurderet eller
anvendt.
Men det blev ikke gjort korrekt. Det skal selvsagt bekla-
ges.
[Hvad gør jeg så nu som ansvarlig minister?]
Da det stod klart for ministeriet, at dommen fører til, at
der fremover vil være behov for at undersøge visse af
disse særlige sager i et større omfang, end vi hidtil har
gjort, gik vi i gang med at inddæmme konsekvenserne og
begynde at rette op herpå.
Ministeriet har for det første besluttet at alle herværende
udlændinge, der har en verserende eller en afgjort sag, og
hvor den justerede praksis muligvis vil kunne have rele-
vans, vil blive meddelt en 4 ugers udsættelse af deres ud-
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 298: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 11. januar 2018 om humanitære opholdstilladelser, til udlændinge- og integrationsministeren
18
rejsefrist, hvis de da ikke allerede har lov til at opholde
sig her i landet. Det tilkendegav vi på ministeriets hjem-
meside d. 6. januar 2018.
For det andet har ministeriet nu manuelt gennemgået de
sager, hvor der er truffet afgørelse efter afsigelsen af
Paposhvili-dommen. Ministeriet har også gennemgået de
sager, hvor der er sket udsendelse af Danmark efter
dommen.
Ministeriet har i den forbindelse fundet frem til i alt fore-
løbigt 11 sager, hvor dommen kan have relevans, og hvor
der derfor er grund til at se nærmere på sagen i lyset her-
af.
I fire af sagerne befinder ansøger sig fortsat her i landet.
I syv af sagerne er ansøger udrejst eller udsendt. Ministe-
riet vil nu prøve at finde disse personer med henblik på at
se på deres sag igen. I en af de syv sager er det allerede
nu vurderingen, at sagen er omfattet af den ændrede
praksis. Jeg vil give udvalget en fortrolig orientering om
denne sag.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 298: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 11. januar 2018 om humanitære opholdstilladelser, til udlændinge- og integrationsministeren
19
Endelig er én sag vedrørende udelukkelse efter udlæn-
dingelovens § 10, stk. 4, blevet taget op til fornyet be-
handling.
Ministeriet har endnu ikke haft lejlighed til at gennemgå
sager vedrørende en gruppe af udlændinge, som har fået
afslag på en sag om humanitært ophold før dommen,
men som fortsat befinder sig her i landet. Det kan være
sager, hvor folk har været i udsendelsesposition meget
længe, og hvor de helbredsforhold, der oprindeligt forelå
i sagen om humanitært ophold, ikke længere er de sam-
me. Disse sager vil også blive fremfundet og gennemgå-
et, og indtil dette er sket, følger ministeriet med i politi-
ets aktuelle udsendelseslister for dermed at sikre, at in-
gen bliver udsendt, uden at ministeriet har haft mulighed
for at vurdere, om den justerede praksis kan have rele-
vans for deres sager. Vi har som nævnt også lagt en ny-
hed på vores hjemmeside og nyidanmark.dk om mulig-
heden for at rette henvendelse til myndighederne, hvis
man selv mener at have en sag, der er omfattet af den ju-
sterede praksis.
Jeg medgiver, at det her på et samråd kan være en smule
kompliceret, da der er forskellige grupper af sager og
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 298: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 11. januar 2018 om humanitære opholdstilladelser, til udlændinge- og integrationsministeren
20
mange tal. Jeg skal også understrege, at der er tale om en
manuel gennemgang af et stort antal sager, og at tallene
derfor må tages med et vist forbehold.
Der er altså foretaget en omfattende gennemgang af
mange sager, men der er i sagens natur altid en vis usik-
kerhed forbundet med en sådan manuel gennemgang. Så
det kan ikke udelukkes, at der vil kunne være flere sager,
hvor vi vil skulle vurdere dommens betydning, hvilket
også er medvirkende til, at vi i nyheden af 6. januar 2018
oplyser, at man kan kontakte myndighederne, hvis man
mener, at man er omfattet af dommen, men ikke hører
noget fra myndighederne.
Og så er der måske nogen, der vil spørge om, hvad min
rolle har været i sagen.
Til det er der kun ganske roligt at sige, at jeg ikke i for-
løbet er blevet bedt om at forholde mig til dommen i
form af forelæggelser eller lignende. Jeg har i oktober
2017 afgiver foreløbige svar til Folketinget i spørgsmå-
lene UUI 665-668 (Alm. del) (2016-2017), og ved den
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 298: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 11. januar 2018 om humanitære opholdstilladelser, til udlændinge- og integrationsministeren
21
lejlighed blev spørgsmålet om dommens betydning,
håndtering og implementering ikke rejst over for mig.
Jeg blev desuden
som beskrevet i besvarelsen af
spørgsmål UUI 237 (Alm. del), der er stillet i relation til
dette samråd
i april 2017, hvor de nævnte folketings-
spørgsmål blev stillet, gjort bekendt med en pressehen-
vendelse angående dommen sammen med en indstilling
fra fagkontoret om, at det endnu er for tidligt at sige no-
get om dommens betydning for praksis for meddelelse af
humanitær opholdstilladelse, og at det skal vurderes
nærmere.
Jeg har nu
på baggrund af det opridsede
sagsforløb
drøftet med min departementschef, hvad der
skal til for bedst muligt at sikre os mod en gentagelse.
Helt overordnet og uafhængigt af denne sag har vi pr. 1.
november 2017 opdelt udlændingeområdet i to nye afde-
linger for at sikre yderligere ledelsesmæssig kapacitet.
Og der er på baggrund af den erkendelse af dommen og
sagens forløb, som vi nu har, besluttet følgende yderlige-
re tiltag:
Sager om humanitært ophold vil fremover blive udskilt
fra det nuværende fagkontor, der også beskæftiger sig
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 298: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 11. januar 2018 om humanitære opholdstilladelser, til udlændinge- og integrationsministeren
22
med en række andre opgaver, og lagt i en selvstændig
enhed med egen leder.
Enheden vil få to centrale arbejdsopgaver:
For det første at sikre en tættere og mere koordineret op-
følgning i hele koncernen på den internationale retsud-
vikling på udlændingeområdet fra EU-Domstolen og
EMD.
For det andet at behandle de konkrete sager om humani-
tær opholdstilladelse, herunder at følge op på de admini-
strative konsekvenser af Paposhvili-dommen, som jeg
har redegjort for i dag, og på de sager, der ikke er be-
handlet i fuld overensstemmelse hermed.
Altså et mere entydigt ledelsesmæssigt fokus på sagsom-
rådet og på tidligere og tættere at følge med i den inter-
nationale praksis, der bl.a. er relevant for denne sagstype.
Der vil desuden
som tidligere nævnt
i den nye enhed
blive set nærmere på den måde, vi hidtil har holdt bl.a.
Folketinget og offentligheden informeret om praksis på
området.
[…]
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 298: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 11. januar 2018 om humanitære opholdstilladelser, til udlændinge- og integrationsministeren
23
[Afrunding]
Så lad mig afrunde med at slå fast:
at der er tale om et meget beklageligt forløb, som jeg
som minister selvsagt ikke er tilfreds med
at der derfor nu er taget initiativ til et række tiltag,
der skal modvirke en gentagelse eller lignende ukor-
rekt administration
at vi i foreløbigt 4 uger fra lørdag d. 6. januar 2018
har ”sat uret i stå” i forhold til personer, der ophol-
der sig her i landet og har en sag om humanitært op-
hold, hvor Paposhvili-dommen kan være relevant -
så vi effektivt stopper den fejlbehæftede sagsbe-
handling og giver os tid til at få bragt tingene fuldt
ud i orden igen
at vi allerede har gennemgået et meget betydeligt
antal af de sager, hvor betydningen af dommen kan
være relevant, og derigennem fundet et mindre antal
sager, hvor vi nu hurtigst muligt får set på, hvad der
UUI, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 298: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 11. januar 2018 om humanitære opholdstilladelser, til udlændinge- og integrationsministeren
24
skal til for at få disse sager behandlet i overens-
stemmelse med dommen
at vi fremadrettet vil informere Folketinget og of-
fentligheden om den videre implementering af
Paposhvili-dommen
Og med dette vil jeg foreløbigt afslutte min redegørelse
for sagen med henblik på opfølgende spørgsmål fra ud-
valget.