Udenrigsudvalget 2017-18
URU Alm.del
Offentligt
1902657_0001.png
Talepunkt til brug for forelæggelse i Folketingets Udenrigsudvalg
(URU) tirsdag den 15. maj 2018 vedr. rådsmøde (udvikling) den 22.
maj 2018
Enhed:
UPF
Sagsbehandler:
UPF/HMC/EUP/EURKOR
Dato:
14. maj 2018
Sagsnummer:
2018-53
Jeg vil nu forelægge rådsmødet for udenrigsanliggender - ud-
vikling, der finder sted den 22. maj 2018. Punkterne på dags-
ordenen forelægges til orientering.
[Dagsordenspunkt 1: Post-Cotonou]
Jeg vil gøre det kort, eftersom det kun er to måneder siden, at
udvalget sidst blev orienteret om sagen. Meget tyder på, at
der enten på det kommende udenrigsrådsmøde den 28. maj
eller senest på udenrigsrådsmødet i juli kan landes et ambiti-
øst og for Danmark godt resultat.
Vi har langt hen ad vejen fået tilgodeset vores synspunkter,
heriblandt fået nogle nyttige håndtag til at håndtere irregulær
migration og forpligtelsen til at tilbagetage egne statsborgere.
1
URU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 15. maj 2018 om de udviklingspolitiske dagsordenspunkter på rådsmødet den 22. maj 2018, til ministeren for udviklingssamarbejde
1902657_0002.png
Med andre ord et resultat, der peger i den rigtige retning for
det fremtidige samarbejde med vore partnerlande.
Som det ser ud nu, er der to udeståender i forhold til den en-
delige aftale. For det første spørgsmålet om, hvorvidt en
kommende aftale skal være åben eller have en slutdato, som
det er tilfældet med den nuværende Cotonou-aftale.
Fra dansk side foretrækker vi det sidste eller alternativt en
aftale med markante revisionsklausuler. Kompromiset tegner
til at blive en aftale, der har en slutdato, som kan forlænges,
såfremt der er enighed blandt parterne.
Det andet udestående vedrører migration, hvor ét medlems-
land står fast på krav om, at man bl.a. ikke skal skelne mel-
lem regulær og irregulær migration, da det grundlæggende
synspunkt er, at al migration skal stoppes.
2
URU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 15. maj 2018 om de udviklingspolitiske dagsordenspunkter på rådsmødet den 22. maj 2018, til ministeren for udviklingssamarbejde
Hermed blokeres der for et realistisk og balanceret kompro-
mis omkring migration, som de øvrige 27 medlemslande har
tilkendegivet at kunne tilslutte sig. Det må nok forventes, at
det pågældende land vil forfølge disse synspunkter på det
kommende rådsmøde.
Regeringen forventer at kunne tilslutte sig den samlede kom-
promistekst, som formandsskabet har fremlagt.
3
URU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 15. maj 2018 om de udviklingspolitiske dagsordenspunkter på rådsmødet den 22. maj 2018, til ministeren for udviklingssamarbejde
1902657_0004.png
[Dagsordenspunkt 2:
EU’s Trustfond for Afrika]
Det andet punkt på dagsordenen omhandler
EU’s Trustfond
for Afrika.
Denne Trustfond støtter indsatser for at imødegå grundlæg-
gende årsager til migration, sikre bedre håndtering af irregu-
lær migration, bekæmpe menneskesmugling og handel samt
styrke samarbejdet med oprindelseslande på tilbagetagelses-
området.
Trustfonden har tre regionale vinduer og dækker i alt 26 afri-
kanske lande med et budget på 3,4 mia. euro. Trustfonden er
ét blandt flere initiativer søsat af EU og medlemslandene, der
nu begynder at kaste resultater af sig i form af lavere an-
komsttal til Europa og øget kapacitet i de afrikanske lande til
at kontrollere deres grænser og håndtere migration.
4
URU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 15. maj 2018 om de udviklingspolitiske dagsordenspunkter på rådsmødet den 22. maj 2018, til ministeren for udviklingssamarbejde
Danmark er på nuværende tidspunkt den syvendestørste do-
nor til trustfonden. Vi gav i 2015 et ikke-øremærket bidrag til
fonden på 45 mio. kr., og i 2017 gav vi et øremærket bidrag
til Nordafrika-vinduet på 30 mio. kr. Det sidstnævnte bidrag
er gået til FN’s arbejde med at styrke beskyttelsen af sårbare
migranter og flygtninge i Libyen.
Trustfonden er et eksempel på den slags bredspektrede inter-
nationale migrationsindsatser, som regeringen arbejder for at
fremme som led i implementeringen af Danmarks humanitæ-
re og udviklingspolitiske strategi.
På rådsmødet den 22. maj er der lagt op til en tredelt drøftelse
af trustfonden med fokus på projektimplementering, erfa-
ringsudveksling og finansiering.
For så vidt angår projektimplementering og erfaringsudveks-
ling forventer jeg en overordnet og uformel drøftelse.
5
URU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 15. maj 2018 om de udviklingspolitiske dagsordenspunkter på rådsmødet den 22. maj 2018, til ministeren for udviklingssamarbejde
Det er min forståelse, at trustfonden har vist sig at være ef-
fektiv, hvad angår strategisk programlægning af projekter.
Fonden synes knap så effektiv i implementeringen af disse
projekter. På rådsmødet vil jeg derfor understrege, at det bør
være en hovedprioritet fremadrettet, at implementeringstem-
poet sættes op.
Hvad angår finansieringsspørgsmålet, så har Kommissionen
vurderet, at trustfonden har et finansieringsunderskud på ca.
1,2 mia. euro, hvis den skal kunne håndtere nye udfordringer
efter 2018
og indtil 2021, hvor EU’s nye budget træder i
kraft. Forventningen er, at Kommissionen på rådsmødet vil
fremlægge en finansieringsplan for trustfonden.
Regeringen anser trustfonden for at være et centralt instru-
ment i
EU’s migrationshåndtering. Regeringen
mener derfor
også, at det er vigtigt, at man finder en løsning på finansie-
ringsunderskuddet, så trustfonden også fremadrettet kan imø-
degå nye udviklinger på migrationsområdet.
6
URU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 15. maj 2018 om de udviklingspolitiske dagsordenspunkter på rådsmødet den 22. maj 2018, til ministeren for udviklingssamarbejde
1902657_0007.png
Jeg vil på rådsmødet meddele, at Danmark ser positivt på at
give et nyt substantielt bidrag til trustfonden, og jeg vil op-
fordre andre medlemslande til at gøre det samme.
[Dagsordenspunkt 3: MFF
eksterne instrumenter]
Kommissionen offentliggjorde som bekendt onsdag den 2.
maj sit forslag til EU´s kommende budgetramme for 2021 til
2027, den såkaldte
”flerårige
finansielle ramme”
omtalt
som MFF. Der er lagt op til en sammenlægning af en række
eksisterende eksterne instrumenter under et samlet udvik-
lingsinstrument med en form for underopdeling i henhold til
strategiske og geografiske prioritetsområder. Sammenlæg-
ningen af instrumenter er på linje med regeringens foreløbige
holdning, og det jeg selv ynder at tænke på som et fælles
”verdensmålsinstrument”.
Der forventes et særskilt humani-
tært instrument, der er en videreførelse af det eksisterende
instrument om end i styrket form.
7
URU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 15. maj 2018 om de udviklingspolitiske dagsordenspunkter på rådsmødet den 22. maj 2018, til ministeren for udviklingssamarbejde
På rådsmødet forventes udenrigsrepræsentanten kort at præ-
sentere Kommissionens forslag.
I lyset af at Kommissionens forslag til de eksterne finansie-
ringsinstrumenter først fremsættes medio juni, forventer jeg,
at en eventuel udveksling af synspunkter vil blive holdt på et
meget overordnet niveau.
UPF, den 14. maj 2018
8