Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del
Offentligt
1937777_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 310 (Alm. del):
I brev af 6. juni har udvalget efter ønske fra Annette Lind (S) stillet mig
følgende spørgsmål:
Spørgsmål 310:
”Ministeren bedes redegøre for, om antallet af lærertimer på skoler, hvor
skoledagen er blevet forkortet med anvendelse af folkeskolelovens para-
graf 16b, er blevet bibeholdt på et niveau svarende til, hvis skoledagen
ikke var blevet forkortet?”
Svar:
Epinion har på vegne af en arbejdsgruppe bestående af Undervisnings-
ministeriet og Finansministeriet fra april til august 2018 gennemført en
undersøgelse af skolernes anvendelse af folkeskolelovens § 16 b.
Undersøgelsen afdækker blandt andet omfanget af reduktion i skoletiden
og ekstra personale i undervisningen, herunder antal minutter per klasse,
som er reduceret, og antal minutter per klasse med ekstra personale.
12. september 2018
Sagsnr.:18/08517
Undersøgelsen viser, at skolerne gennemsnitligt reducerer den understøt-
tende undervisning med 94 minutter pr. uge pr. klasse i indskolingen.
Samtidig øger skolerne gennemsnitligt tiden med ekstra personale i un-
dervisningen med 98 minutter pr. uge pr. klasse i indskolingen,
jf. figuren
ovenfor.
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 310: Spm. om antallet af lærertimer på skoler, hvor skoledagen er blevet forkortet med anvendelse af folkeskolelovens paragraf 16b, er blevet bibeholdt på et niveau svarende til, hvis skoledagen ikke var blevet forkortet, til undervisningsministeren
Det samme billede gør sig gældende på mellemtrinnet og i udskolingen,
hvor skolerne gennemsnitligt reducerer den understøttende undervisning
med hhv. 74 og 75 minutter pr. uge pr. klasse, mens tiden med ekstra
personale i undervisningen gennemsnitligt øges med hhv. 78 og 76 mi-
nutter pr. uge pr. klasse.
Det gælder generelt, at skoledagen reduceret mest gennem anvendelsen
af 16b i specialklasser og modtagerklasser.
Undersøgelsen viser således, at praksis på skolerne generelt er, at en re-
duktion i understøttende undervisning modsvares af en tilsvarende stig-
ning i to-voksenordningen.
Jeg vedlægger undersøgelsen af skolernes anvendelse af folkeskolelovens
§ 16 b til jeres orientering.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2