Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del
Offentligt
1894040_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 273 (Alm. del):
I brev af 18. april 2018 har udvalget efter ønske fra Jens Henrik Thulesen
Dahl (DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 273:
”Vil ministeren med udgangspunkt i indsatsområde nr. 1 fra ”Hand-
lingsplan for teknologi i undervisningen”, s. 7, Undervisningsministeriet,
2018 uddybe og konkretisere indsatsen med tydelige eksempler på hvor-
dan ”……alle børn, unge og voksne opnår muligheden for at forholde
sig kritisk til teknologien og forme den frem for at bruge den”?”
Svar:
Det er vigtigt, at
alle
børn, unge og voksne får en grundlæggende forstå-
else af digitale teknologier, og dermed får mulighed for at forholde sig til
den teknologiske udvikling. Dermed ikke sagt, at alle skal være IT-
specialister, men for at kunne deltage aktivt i samfundet og have indfly-
delse på de beslutninger, der påvirker den enkeltes liv, kræver det kund-
skaber og dannelse inden for teknologiforståelse. Det er baggrunden for,
at jeg i januar 2018 lancerede en handlingsplan for teknologi i undervis-
ningen.
I handlingsplanen er der en række initiativer, som skal sikre, at alle børn,
unge og voksne er en aktiv del af den teknologiske udvikling. Nedenfor
er oplistet en række eksempler på konkrete initiativer fra handlingspla-
nen:
Forsøgsprogram om styrket teknologiforståelse i folkeskolen.
Formålet med forsøget er at skabe viden om, hvordan man bedst
muligt styrker teknologiforståelsen hos den enkelte elev og gør tema-
et til en obligatorisk del af undervisningen i folkeskolen. Forsøgspro-
grammet består af tre spor:
1) Som en del af forsøgsprogrammet er nedsat en rådgivende ek-
spertskrivegruppe til at udvikle Fælles Mål for teknologiforståelse
som fag og faglighed.
15. maj 2018
Sagsnr.:18/05162
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 273: Spm. om med udgangspunkt i indsatsområde nr. 1 fra Handlingsplan for teknologi i undervisningen, s. 7, Undervisningsministeriet, 2018 at uddybe og konkretisere indsatsen med tydelige eksempler på hvordan ……alle børn, unge og voksne opnår muligheden for at forholde sig kritisk til teknologien og forme den frem for at bruge den, til undervisningsministeren
1894040_0002.png
2) I maj 2018 offentliggør Undervisningsministeriet et udbud med
forsøget med teknologiforståelse i folkeskolens obligatoriske under-
visning. Her skal en leverandør udvælge ca. 40-50 skoler, som skal
være med i afprøvning af teknologiforståelse som selvstændigt fag fra
1.-9. klasse og teknologiforståelse integreret i udvalgte fag i folkesko-
lens obligatoriske undervisning.
3) I det sidste spor er der fokus på opbygning af kompetencer hos
professionshøjskoler, lærere, ledere og øvrigt pædagogisk personale
til at undervise i og arbejde med teknologiforståelse.
Valgfag i teknologiforståelse i udskoling (forsøg).
Der er i skoleåret 2017/2018 igangsat et forsøg på 13 skoler med
valgfag i teknologiforståelse i udskolingen. Det gennemføres i peri-
oden 2017-2020, dvs. over tre skoleår. Formålet med faget er, at ele-
verne får en kritisk forståelse af informatikkens muligheder og rolle i
det demokratiske digitale samfund, og at eleverne får erfaringer med
både at analysere og producere digitale produkter.
Digital dannelse for alle børn og unge.
Der er udarbejdet et tema på emu.dk om digital dannelse, hvor sko-
ler kan finde konkret inspiration til at arbejde med bl.a. digital
kommunikation med det offentlige, god tone i online kommunikati-
on, IT-sikkerhed og kreativ digital produktion. Desuden er der i
samarbejde med DR Ultra udviklet en programserie om børn og un-
ges dilemmaer på de sociale medier. Formålet med initiativet er, at
børn og unge opbygger digitale kompetencer og dannes, så de fra en
tidlig alder bliver rustet til at begå sig i den digitale virkelighed.
Øget fokus på digitale og faglige kompetencer i erhvervsuddannelsernes afslutten-
de prøver.
Undervisningsministeriet igangsætter i 2. halvår 2018 et eftersyn af
afsluttende prøver på erhvervsuddannelserne med fokus på, hvor-
dan prøverne evaluerer elevernes digitale kompetencer. Eftersynet
involverer de faglige udvalg og skolerne. Rådet for de Grundlæg-
gende Erhvervsrettede Uddannelser inddrages i tilrettelæggelsen af
processen. Formålet med initiativet er at identificere relevante juste-
ringer i afsluttende prøver på erhvervsuddannelserne, så prøverne i
højere grad kan understøtte vurdering af elevernes digitale kompe-
tencer i faglig sammenhæng.
Stærkere basale IT-færdigheder for voksne.
I forbindelse med den seneste trepartsaftale (oktober 2017) er det
aftalt at udvide det eksisterende tilbud for forberedende voksenun-
dervisning (FVU) med bl.a. faget FVU-digital. Faget udbydes virk-
somhedsrettet og skal styrke ansattes basale færdigheder inden for
IT i relation til deres jobfunktion. Faget skal desuden bidrage til at
udvikle deltagernes digitale dømmekraft som reflekterede brugere af
digitale værktøjer. Faget er under udvikling og udbydes forventeligt
fra 1. januar 2019. Et andet element i initiativet om at styrke voksnes
IT-færdigheder er, at IT og digitale teknologier vil blive inddraget i
alle fag og faglige temaer i den kommende Forberedende Grundud-
2
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 273: Spm. om med udgangspunkt i indsatsområde nr. 1 fra Handlingsplan for teknologi i undervisningen, s. 7, Undervisningsministeriet, 2018 at uddybe og konkretisere indsatsen med tydelige eksempler på hvordan ……alle børn, unge og voksne opnår muligheden for at forholde sig kritisk til teknologien og forme den frem for at bruge den, til undervisningsministeren
dannelse med henblik på at understøtte, at eleverne opnår digitale
kompetencer og digital dannelse.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
3