Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del
Offentligt
1881538_0001.png
Ministeren
Undervisningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 20. marts 2018 har udvalget efter ønske fra Annette Lind (S) stillet mig
følgende spørgsmål:
Spørgsmål 253 (alm. del)
Vil ministeren redegøre for erfaringerne med det store linjefag i naturfag, som
daværende undervisningsminister Bertel Haarder gennemførte med reformen af
læreruddannelsen i 2005, herunder oplyser hvor mange, der søgte ind og gen-
nemførte samt evalueringen ift. at få flere naturfagslærere på skolerne på denne
måde?
Svar
Det lægges til grund, at spørger henviser til den reform af læreruddannelsen, der
blev vedtaget i 2006. Forligspartierne bag læreruddannelsesloven fra 2006, som
havde virkning for studerende, der blev optaget på uddannelsen fra og med 2007,
nedsatte en faglig følgegruppe til at vurdere den første årgangs gennemførelse af
uddannelsen og den første ansættelsestid herefter. I 2012 fremlagde følgegrup-
pen en afrapportering, som kan læses på Uddannelses- og Forskningsministeriets
hjemmeside, og som bl.a. behandler de studerendes valg af linjefag med henblik
på højere grad af linjefagsdækning i folkeskolen, herunder med et særligt fokus på
naturfagene:
Evaluering og anbefalinger om læreruddannelsen af 2006
Af afrapporteringen fremgår en oversigt over studerendes påbegyndte linjefag
opgjort på antal studerende og andel af årgang (s. 33 og følgende sider) og en
oversigt over studerendes valg af specialiseringer (s. 37). Af afrapporteringen
fremgår det endvidere, at reformen af læreruddannelsen, der blev vedtaget i 2006,
ikke havde formået at løfte naturfagene, og at det fortsat var en forholdsvis be-
grænset andel af de studerende, der opbyggede en naturfaglig lærerprofil.
17. april 2018
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
Fax 3332 3501
[email protected]
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
18/016409-02
Med venlig hilsen
Søren Pind
Side 1/1