Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del
Offentligt
1879646_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 240 (Alm. del):
I brev af 16. marts 2018 har udvalget efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 240:
”I artiklen Københavnske gymnasier på stribe bryder klasseloftet” b.dk
den 13. marts 2018 fremgår det, at 14 gymnasier i Region Hovedstaden
overskrider klasseloftet på 28 elever i klasserne. Hvilke indsatser vil mini-
steren iværksætte for at sikre, at lovgivningen på området bliver over-
holdt?”
Svar:
I henhold til institutionslovgivningen har det siden august 2012 været en
betingelse for at opnå tilskud til gymnasial fuldtidsuddannelse, at den
enkelte institution sikrer, at der på hvert klassetrin maksimalt er en gen-
nemsnitlig klassekvotient på 28,0 elever. Og gymnasierne skal naturligvis
overholde gældende lovgivning.
Det er dog i de respektive tilskudsbekendtgørelser fastsat, at den enkelte
institution i særlige tilfælde kan fravige tilskudsbetingelsen. Det vil sige,
at den enkelte institution lovligt kan optage elever ud over det antal, der
svarer til et gennemsnit på 28,0, hvis de pågældende elever falder ind
under et af de særlige tilfælde, som er fastsat i tilskudsbekendtgørelsen.
De særlige tilfælde er oplistet i vedlagte bilag 1.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet fører årligt tilsyn med, om institu-
tionerne administrerer det fleksible klasseloft i overensstemmelse med
reglerne, herunder om institutioner med klassekvotienter på over 28,0
har fraveget tilskudsbetingelsen i overensstemmelse med de bekendtgø-
relsesfastsatte regler herfor.
13. april 2018
Sagsnr.:18/03828
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 243: Spm. om en løsning på problemet med det for store optag kunne være faste klasselofter på 28 for den enkelte klasse, til undervisningsministeren
1879646_0002.png
Tilsynet afdækker om den enkelte institution har administreret korrekt,
og om institutionens overskridelse af klasseloftet er lovlig.
For en institution, som har overskredet klasseloftet uden begrundelse, vil
en umiddelbar sanktion være, at en del af institutionens tilskud afskæres.
Tilsynet indebærer i disse tilfælde endvidere en nærmere dialog med insti-
tutionen om overholdelsen af reglerne.
Jeg ser på nuværende tidspunkt ingen grund til at iværksætte yderligere
indsatser.
Det skal i øvrigt bemærkes, at antallet af institutioner, som overskrider
klasseloftet, i skoleåret 2017-2018 er faldet med 31 sammenlignet med
skoleåret 2016-2017.
Af tabel 1 nedenfor fremgår det således, at andelen af institutioner som
overholder klasseloftet er steget fra 55,7 pct. til 69,1 pct., og at andelen af
institutioner som overskrider klasseloftet tilsvarende er faldet fra 44,3
pct. til 30,9 pct.
Tabel 1. Nøgletal for institutionernes overholdelse af klasseloftet for skoleåret 2017
2018 sammenlignet med skoleåret 2016
2017.
Klasseloftet
Antal institutioner i alt
Antal som har overholdt klasseloftet
Antal som har overskredet klasseloftet
- heraf med begrundelse for alle elever
- heraf med begrundelse, men ikke for alle
- heraf uden begrundelse
16-17
221
123
98
53
28
17
17-18 Forskel
217
-4
150
27
67
-31
35
-18
18
-10
14
-3
pct.
100,0
55,7
44,3
54,1
28,6
17,3
pct.
100,0
69,1
30,9
52,2
26,9
20,9
I øvrigt vil jeg henvise til den endelige besvarelse af UNU alm. del spm.
132, hvori klassekvotienterne for en række udvalgte gymnasier i hoved-
stadsregionen opgøres.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2