Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del
Offentligt
1815679_0001.png
Folketingets Undervisningsudvalg
[email protected]
Bent Bøgsted
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
9. november 2017
Undervisningsudvalg har i brev af 12. oktober 2017 stillet følgende spørgsmål nr.
14 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Bent
Bøgsted (DF).
”Ministeren
bedes redegøre for samspillet med jobcentrene og AMU-centrene og i
den forbindelse med en graf vise udviklingen af antallet af jobcentrenes anvisnin-
ger til AMU-kursus til ledige i perioden 2006-2016.
Spørgsmålet bedes besvaret inden besvarelsen af samrådsspørgsmål L-M.”
Svar:
Spørgsmål nr. 14:
J.nr. 17/14451
For så vidt angår samspillet mellem jobcentrene og AMU-centrene, viser rapporten
”Analyse af beskæf
tigelsessystemets brug og efterspørgsel af voksen- og efterud-
dannelse”
udarbejdet af Rambøll i forbindelse med Ekspertgruppen for voksen-,
efter- og videreuddannelse, at:
Samarbejdsrelationerne mellem jobcentre og uddannelsesinstitutionerne (i og
på tværs af begge systemer) er udbredte. Jobcentre og uddannelsesinstitutio-
ners samarbejde har et naturligt omdrejningspunkt i form af dialog, koordinati-
on og samarbejde om at oprette og gennemføre VEU-uddannelse (hyppigst
AMU-kurser) målrettet de ledige.
Der er forskellige vurderinger af omfang og tilstrækkelighed af samarbejdet, og
særligt jobcentre er kritiske overfor, om uddannelsesinstitutionerne samarbej-
der nok i forhold til de behov, som beskæftigelsessystemet identificerer. Her er
et ønske om mere samarbejde særligt med henblik på at få oprettet og gennem-
ført VEU-forløb til de ledige, hvor det er svært at skaffe personer nok til at fyl-
de et hold.
Blandt jobcentre, a-kasser og uddannelsesinstitutioner synes der at være enig-
hed om, at styrket koordination og samarbejde på tværs af jobcentre samt på
tværs af jobcentre, uddannelsesinstitutioner og virksomheder vil bidrage til me-
re relevante VEU-tilbud.
Såvel beskæftigelsessystem som VEU-system efterspørger styrket samarbejde
og koordination.
Desuden
og det nævnes også i rapporten
faciliterer de tre regionale arbejdsmar-
kedskontorer, som er en del af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, jævn-
ligt uddannelses- og dialogfora med jobcentre og uddannelsesinstitutioner, herun-
der udbydere af AMU og VEU-centre.
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 14: MFU spm. om redegøre for samspillet med jobcentrene og AMU-centrene og i den forbindelse med en graf vise udviklingen af antallet af jobcentrenes anvisninger til AMU-kursus til ledige i perioden 2006-2016, til beskæftigelsesministeren
1815679_0002.png
Jeg forventer, at samspillet mellem jobcentre og AMU-centre belyses yderligere i
en kommende evaluering af uddannelsesindsatsen i regi af beskæftigelsesreformen,
der forventes gennemført i løbet af 2018.
En opgørelse over antal AMU-kursister henvist af jobcentret, jf. figur 1, viser bl.a.
en stigning i antallet af kursister fra 2006-2016. Stigningen omkring 2009 skal ses i
lyset af, at ordningen med 6 ugers selvvalgt uddannelse blev flyttet fra Under-
visningsministeriet til Beskæftigelsesministeriet d. 1. august 2009. Den seneste
stigning kan være udtryk for, at beskæftigelsesreformens uddannelsesinitiativer
(bl.a. 6 ugers jobrettet uddannelse samt den regionale uddannelsespulje) har sat
skub i den målrettede uddannelse af ledige på AMU-niveau.
Figur 1. Antal AMU-kursiser (jobcenter), 2006-2016.
250000
200000
150000
100000
50000
0
2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016
Kilde: Undervisningsministeriets databank, (AMU) Antal kursister og Tid - Kalenderår og
AMU Rekvirent.
Note: Ordningen med 6 ugers selvvalgt uddannelse blev rykket fra Undervisningsministeri-
et til Beskæftigelsesministeriet d. 1. august 2009 og var frem til da en delmængde af UVM-
rekvirenten. Tallene er afrundede.
Derudover vil jeg nævne, at vi med trepartsaftalen om styrket og mere fleksibel
voksen-, efter- og videreuddannelse sætter fokus på, at der i højere grad sker en
koordinering af virksomhedernes efterspørgsel på kompetencer og jobcentrenes og
a-kassernes uddannelsesindsatser for de ledige. Dette gælder særligt i forbindelse
med rekrutterings- og flaskehalsudfordringer. Regeringen og arbejdsmarkeders par-
ter afsætter med aftalen 25 mio. kr. årligt i aftaleperioden til koordination og aktør-
samarbejde. Arbejdet med at udvikle modellen for samarbejdet
RAR-modellen
går i gang i nærmeste fremtid.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2