Udvalget for Landdistrikter og Øer 2017-18
ULØ Alm.del
Offentligt
1955044_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
ERHVERVSMINISTEREN
18. oktober 2018
Besvarelse af spørgsmål 189 alm. del stillet af udvalget den 24. sep-
tember 2018
Spørgsmål:
Ministerens kommentarer udbedes til notat af 18/9-18 fra KL om planlo-
ven og strandbeskyttelsesloven, jf. ULØ alm. del
bilag 119. Ministeren
bedes herunder særskilt kommentere afsnittet i notatet om en mindre rigid
tolkning af lovgivningen, hvor KL bemærker, at det bør overvejes, om
administrationen af de nye lempelser matcher de politiske intentioner
med modernisering af planloven.
Svar:
De ændringer af planloven, der blev aftalt i aftalen om Danmark i bedre
balance fra 2016 trådte i kraft den 15. juni 2017. I landzonen har lovæn-
dringen bl.a. medført flere undtagelser fra kravet om landzonetilladelse,
især med hensyn til indretning af boliger og visse former for virksomhe-
der i eksisterende bygninger.
Der er en række hensyn, der skal ligge til grund for kommunernes land-
zoneadministration, herunder hensynet til vækst og udvikling, hensynet
til jordbrugserhvervene samt landskabelige, naturbeskyttelsesmæssige og
rekreative hensyn. Landzoneadministrationen skal fortsat hindre spredt
bebyggelse i det åbne land og beskytte jordbrugsmæssige og landskabeli-
ge værdier m.v.
Kommunalbestyrelsen har i forbindelse med en ansøgning om landzone-
tilladelse mulighed for i hvert enkelt tilfælde at vurdere det ansøgte, dels i
relation til de stedlige forhold, dels i relation til de forskellige samfunds-
mæssige interesser i arealanvendelsen. Kommunerne træffer flere tusinde
landzoneafgørelser hvert år, og der er påklaget ca. 250 sager til Plankla-
genævnet siden ændringerne i planlovens landzoneregler trådte i kraft.
KL peger i notatet fra den 18. september 2018 på, at mange kommuner
oplever, at Planklagenævnet i landzonesager har for lidt fokus på de loka-
le investerings- og udviklingsmuligheder og henviser konkret til syv af
Planklagenævnets afgørelser i sager om byggeri i landzonen. Jeg har bedt
Erhvervsstyrelsen om at udarbejde en ekstrakt af de omtalte sager på
baggrund af sagsfremstillingen i afgørelserne. Notatet er vedlagt som
bilag.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ULØ, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 189: Spm. om kommentar til notat af 18/9-18 fra KL om planloven og strandbeskyttelsesloven, jf. ULØ alm. del – bilag 119, til erhvervsministeren
Planklagenævnet er klageinstans for administrative afgørelser, der vedrø-
rer fysisk planlægning. Nævnet er uafhængigt af instruktioner om den
enkelte sags behandling og afgørelse. Jeg kan som minister derfor ikke gå
ind i eller kommentere de enkelte afgørelser, som nævnet træffer.
Til orientering har Planklagenævnets formand dog oplyst, at Planklage-
nævnet i forbindelse med behandlingen af sager er opmærksomt på de
hensyn, som ligger bag de gældende regler. Når nævnet træffer afgørelse,
sker dette således i overensstemmelse med de konkrete regler, der blev
fastsat af Folketinget i forbindelse med ændringerne af planloven. I
skønsmæssige afgørelser indgår desuden erhvervsmæssige hensyn sam-
men med de øvrige hensyn, der skal varetages efter planloven.
De nye muligheder i landzonen og administrationen heraf vil indgå i den
evalueringen af planloven, der er aftalt skal gennemføres inden 1. juli
2020.
Med venlig hilsen
Rasmus Jarlov
2