Uddannelses- og Forskningsudvalget 2017-18
UFU Alm.del
Offentligt
1837034_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 20. november 2017 har udvalget efter ønske fra Christian Rabjerg Madsen
(S) stillet mig følgende spørgsmål:
Uddannelses- og Forskningsudvalget alm. del spørgsmål 38
Ministeren bedes oplyse i en tabel, hvor mange studerende på SU, der i hhv. 2012,
2013, 2014, 2015, 2016 og 2017 (til dato) blev afsløret i at svindle med SU i form af
svindel (lyve, forfalskede dokumenter mv.) med deres bopæl (fx via C/O-adresser)
for at opnå højere SU som udeboende frem for hjemmeboende. Antallet af stude-
rende på SU, der har svindlet i hhv. 2012, 2013, 2014, 2015 og 2016, bedes fordelt
på hhv. etnisk danske og indvandrere og efterkommere fra hhv. vestlige og ikke-
vestlige lande i en tabel.
Svar
SU tildeles på baggrund af en række objektive kriterier, der overvejende indhentes
til SU-systemet fra andre myndigheders registerdata, der ikke kan ændres af SU-
modtageren. I slutningen af 2015 blev bopælsstatus digitaliseret. I SU-systemet
kontrolleres bopælsstatus hver måned ved at sammenholde SU-modtagers CPR-
adresse med forældrenes CPR-adresse. SU-systemet korrigerer automatisk løben-
de bopælsstatus derefter, inden SU-tildelingen finder sted. SU-modtageren kan
derfor kun uretmæssigt opnå den højere SU-sats til udeboende ved at snyde med
folkeregisteradressen, så bopælsstatus ændres fra hjemmeboende til udeboende.
Udover den løbende digitale kontrol af bopælsstatus fører Styrelsen for Institutio-
ner og Uddannelsesstøtte kontrol med, om SU-modtagere kan dokumentere, at de
er udeboende i de måneder, de har modtaget SU med udeboendesats. Kontrollen
sker i samarbejde med uddannelsesinstitutioner, kommunale kontrolgrupper og
ved registersamkøring hos Udbetaling Danmark. Kan SU-modtageren ikke doku-
mentere, at pågældende er udeboende, rejser styrelsen krav om tilbagebetaling af
den SU, som er modtaget med urette.
Antallet af tilbagebetalingskrav i perioden 2012 til 2016 fremgår af tabel 1.
18. december 2017
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
Fax 3332 3501
[email protected]
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
17/066131-03
Side 1
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om, hvor mange studerende på SU, der i 2012 til dags dato er blevet afsløret i at svindle med SU fordelt på hhv. etnisk danske og indvandrere, til uddannelses- og forskningsministeren
1837034_0002.png
Tabel 1.
Personer med tilbagebetalingskrav på baggrund af bopælskontrol 2012-2016
2012
Kategori
Uoplyst/ukendt
Dansk herkomst
Indvandrere
Landetype
Uoplyst/ukendt
Danmark
Ikke-vestlige lande
Vestlige lande
Efterkommere
Ikke-vestlige lande
Vestlige lande
I alt
1
70
93
3
76
2
245
1
42
32
2
35
1
113
2013
2014
Antal
-
8
9
-
6
-
23
-
5
1
-
-
-
6
-
11
10
-
32
1
54
2015
2016
Anm.: Personer er opgjort det år bopælskontrollen er påbegyndt. Afgørelsen kan være truffet året efter og
kravene kan være for tidligere år.
I perioden 2012-2015, før bopælsstatus blev digitaliseret i SU-systemet, og hvor SU-ansøgere således selv
oplyste bopælsstatus i SU-ansøgningen, blev der også rejst bopælskrav i sager, hvor SU-modtagere var CPR-
registreret på forældres adresse. Denne type sager blev afgjort efter anden regel end dokumentationsreglen, og
denne type kontrol fortsatte derfor i 2014 og 2015. Den automatiske bopælskontrol forhindrer i dag denne
type sager.
Kilde: Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte samt Uddannelses- og Forskningsministeriets stati-
stiske beredskab baseret på CPR-oplysninger fra Danmarks Statistik.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Det kan ydermere oplyses, at der i 2017, til og med ultimo november, er rejst tilba-
gebetalingskrav for hhv. 16 personer med dansk herkomst, 15 indvandrere fra ik-
ke-vestlige lande, og 35 efterkommere fra ikke-vestlige lande.
Som det fremgår af tabellen, er antallet af krav i 2014 og 2015 væsentligt lavere
end tidligere år. Det skyldes, at kontrolindsatsen efter 2013 blev sat i bero, da An-
kenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger afgjorde en række klagesager
mod styrelsens praksis efter dagældende regelsæt for kontrollen. Et nyt regelsæt
for dokumentation i kontrolsager trådte i kraft ultimo 2016, samtidig med at sam-
arbejdet med Udbetaling Danmark om registersamkøring blev igangsat.
Kontrollen er således genoptaget i 2017, og praksis efter nyt regelsæt søges konso-
lideret bl.a. via afgørelser i Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger.
Når praksis er konsolideret, vil kontrolindsatsen blive øget.
Med venlig hilsen
Søren Pind
Side 2