Uddannelses- og Forskningsudvalget 2017-18
UFU Alm.del
Offentligt
1817796_0001.png
Klik og vælg dato
J.nr. 2017 - 6214
Kontor:
Jura (ICI)
Samrådsspørgsmål A, B og C
- Tale til besvarelse af spørgsmål A, B og C den 7. november 2017
Spørgsmål A
Vil ministrene redegøre for, hvilke initiativer rege-
ringen har taget de seneste to år for at sikre, at dan-
ske myndigheder kan inddrive gæld som følge af
misligholdte SU-lån optaget af udenlandske stude-
rende, der har studeret i Danmark og som efter
endt uddannelse bosætter sig uden for Danmark jf.
”Udenlandske studerendes studiegæld kan ikke
hentes hjem” bragt på dr.dk den 18. september
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/11-17 om SU-gæld hos udenlandske studerende , til skatteministeren
1817796_0002.png
2017, hvor det blandt andet fremgår, at gælden be-
løber sig til 123 mio. kr. og at der ikke afdrages på
næsten 40 procent af udenlandske studerendes stu-
dielån.
[Indledning]
Tak, fordi jeg måtte komme i dag og redegøre for
inddrivelse af SU-gæld i udlandet.
Som jeg har sagt ved tidligere lejligheder, så er min
grundlæggende holdning, at man skal betale sin
gæld. Det gælder i særdeleshed også udenlandske
studerende, som kommer til Danmark og nyder
godt af en gratis uddannelse, og som får mulighed
Side 2 af 20
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/11-17 om SU-gæld hos udenlandske studerende , til skatteministeren
1817796_0003.png
for at optage et SU-lån. Det er hverken ret eller
rimeligt, at borgere og virksomheder, der svarer
enhver sit, skal betale for udenlandske studerende,
der ikke betaler deres gæld til det offentlige. Det
ligger mig derfor stærkt på sinde at sikre, at gælden
betales tilbage.
De seneste to år har inddrivelsesområdet været
præget af suspenderingen af det fejlslagne it-sy-
stem EFI i september 2015 og udfordringerne
med at skulle gennemgå gældsposterne manuelt
for at sikre, at de er gyldige, før der kan inddrives
på dem.
Side 3 af 20
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/11-17 om SU-gæld hos udenlandske studerende , til skatteministeren
1817796_0004.png
Hele inddrivelsesområdet, herunder også inddri-
velsen af SU-gæld, har således kørt på lavt blus
og er fortsat præget af suspenderingen af EFI
fordi inddrivelsen hovedsageligt sker ved mod-
regning
hvis der er noget at modregne i
eller
ved frivillige betalinger og ellers foregår manuelt.
[Regeringens initiativer de seneste to år]
Regeringen har gennem de to sidste år iværksat
omfattende initiativer i forhold til at få hele ind-
drivelsesområdet
herunder inddrivelse af SU-
gæld
på fode igen.
Side 4 af 20
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/11-17 om SU-gæld hos udenlandske studerende , til skatteministeren
1817796_0005.png
Der er bl.a. etableret et såkaldt implementerings-
center for inddrivelse, som står for udviklingen
af det nye it-system, der skal understøtte inddri-
velse af gæld til det offentlige. De første faser af
it-systemet er allerede idriftsat, og it-systemet
forventes fuldt indfaset i 2019.
Der er samtidig gennemført lovgivning om re-
gelforenklinger for at sikre, at det nye it-system
ikke fødes med de samme problemer med alt for
kompleks lovgivning, som EFI-systemet havde.
Side 5 af 20
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/11-17 om SU-gæld hos udenlandske studerende , til skatteministeren
1817796_0006.png
Og så vil jeg fremhæve ”Aftale om styrkelse af
den offentlige gældsinddrivelse”, som alle Folke-
tingets partier indgik den 8. juni 2017.
Jeg er utrolig glad for, at et samlet Folketing står
bag en aftale om at styrke inddrivelsen. Aftalen
indebærer bl.a. tilførsel af markant flere medar-
bejdere og oprettelse af en ny Gældsstyrelse, som
tilsammen sikrer grundlaget for en sikker og ef-
fektiv fremadrettet inddrivelse af gæld til det of-
fentlige.
I aftalen er der også fokus på en styrket indsats
mod skyldnere i udlandet, herunder skyldnere
Side 6 af 20
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/11-17 om SU-gæld hos udenlandske studerende , til skatteministeren
1817796_0007.png
med SU-gæld. Der bliver således oprettet en sær-
lig enhed i Gældsstyrelsen målrettet skyldnere
med stor gæld, der er bosat i udlandet, bl.a. for
at modvirke, at skyldnere forsøger at undgå at
betale deres gæld til det offentlige ved at bosætte
sig i udlandet.
[Udfordringerne med inddrivelsen]
Når det er sagt, så er der
som det er fremgået i
medier og folketingssvar
store udfordringer i
forhold til at inddrive SU-gæld i udlandet. Rege-
ringen vil derfor fremadrettet tage en række ini-
tiativer på området for at sikre en mere effektiv
inddrivelse.
Side 7 af 20
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/11-17 om SU-gæld hos udenlandske studerende , til skatteministeren
1817796_0008.png
Som reglerne er i dag, har SKAT stort set ikke an-
dre muligheder for at inddrive SU-gæld i udlandet
end at kontakte skyldneren for at opnå frivillig be-
taling, medmindre skyldner har aktiver eller løn-
indkomst i Danmark at inddrive i. Dette forudsæt-
ter dog, at SKAT kender skyldnerens adresse, og
det er ikke altid tilfældet.
Hvis ingen af disse muligheder foreligger, vil en
egentlig tvangsinddrivelse af SU-gæld for en skyld-
ner bosat i udlandet forudsætte bistand fra myn-
dighederne i det land, hvor skyldneren har bosat
sig.
Side 8 af 20
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/11-17 om SU-gæld hos udenlandske studerende , til skatteministeren
1817796_0009.png
Et grundlag for bistand til inddrivelse kan være en
aftale mellem to eller flere lande eller EU-retlige
regler. For eksempel kan EU-lande anmode andre
EU-lande om bistand til inddrivelse af skatter og
afgifter i medfør af EU´s bistandsdirektiv fra
2010. Direktivet omfatter imidlertid ikke SU-gæld,
og Danmark har på nuværende tidspunkt ingen af-
taler med andre lande om gensidig hjælp til inddri-
velse af studiegæld.
SKAT har således ikke et grundlag for at få bistand
fra udenlandske myndigheder til at inddrive SU-
gæld i udlandet.
Side 9 af 20
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/11-17 om SU-gæld hos udenlandske studerende , til skatteministeren
1817796_0010.png
Det er selvfølgelig uholdbart
for det skal være
muligt at inddrive SU-gæld fra skyldnere, der ikke
længere bor eller har aktiver i Danmark.
Regeringen har allerede iværksat en række tiltag,
der på sigt skal rette op på den manglende inddri-
velsesmulighed. Og det bringer mig videre til be-
svarelsen af det næste spørgsmål.
Side 10 af 20
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/11-17 om SU-gæld hos udenlandske studerende , til skatteministeren
1817796_0011.png
Spørgsmål B
Vil ministrene redegøre for, hvilke initiativer re-
geringen vil tage fremadrettet i forhold til at sikre
danske myndigheders mulighed for at inddrage
gæld som følge af misligholdte SU-lån optaget af
udenlandske studerende, der har studeret i Dan-
mark og efter endt uddannelse bosætter sig uden
for Danmark?
[Indledning]
Som jeg lige har været inde på, har regeringen al-
lerede igangsat flere forskellige initiativer for frem-
adrettet at sikre muligheden for at inddrive SU-
gæld over for skyldnere bosat i udlandet.
Side 11 af 20
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/11-17 om SU-gæld hos udenlandske studerende , til skatteministeren
1817796_0012.png
[Fremadrettede initiativer på internationalt plan]
For det første har regeringen arbejdet på at få
etableret et EU-retligt instrument i forhold til at
få andre EU-landes bistand til at inddrive SU-
gæld over for skyldnere i udlandet. Det har vi
manglet.
Dette er del af en dagsorden, som regeringen ge-
nerelt lægger stor vægt på, hvor regeringen arbej-
der på at få tilpasset internationale regler, som vi
finder urimelige, så de kommer til at fungere ef-
ter hensigten.
Side 12 af 20
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/11-17 om SU-gæld hos udenlandske studerende , til skatteministeren
1817796_0013.png
Derfor har statsministeren rejst problemet om
udfordringerne med at inddrive SU-gæld i andre
EU-lande overfor formanden for Det Europæi-
ske Råd, Donald Tusk, og i forbindelse med mø-
det i Det Europæiske Råd i oktober. Der kan så-
ledes ikke være tvivl om, at det er en sag, som re-
geringen arbejder hårdt for på alle niveauer.
Jeg har også taget problemstillingen op på et
møde med EU’s Kommissær for Økonomi-
og
Finanspolitik samt Told og Beskatning
Pierre
Moscovici
hvor andre EU-spørgsmål også blev
drøftet.
Side 13 af 20
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/11-17 om SU-gæld hos udenlandske studerende , til skatteministeren
1817796_0014.png
Herudover har jeg sammen med uddannelses- og
forskningsministeren skrevet et brev til EU-
Kommissionen, hvor vi påpeger problemerne og
beder om Kommissionens samarbejde og hjælp
til at løse problemet.
For det andet tager vi kontakt til andre EU-lande,
der har lignende SU-systemer, for at søge at op-
bygge en alliance, der kan fremme vedtagelse af
nye EU-regler om bistand til inddrivelse af SU-
gæld.
For det tredje har vi iværksat en indsats i nordisk
regi. De nordiske lande har indgået en aftale om
Side 14 af 20
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/11-17 om SU-gæld hos udenlandske studerende , til skatteministeren
1817796_0015.png
gensidig bistand til inddrivelse af skatter og afgif-
ter, som ligner EU’s bistandsdirektiv, men som
heller ikke omfatter SU-gæld.
Mange af de studerende, der har SU-gæld til
Danmark, kommer fra de nordiske lande, og det
vil derfor være en stor hjælp for inddrivelsen,
hvis vi i første omgang kan få en aftale om bi-
stand til inddrivelse af SU-gæld på plads med de
andre nordiske lande.
Ønsket om at udvide den nordiske bistandsaftale
til også at omfatte SU-gæld er for nylig blevet
Side 15 af 20
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/11-17 om SU-gæld hos udenlandske studerende , til skatteministeren
1817796_0016.png
præsenteret på embedsmandsniveau for de nordi-
ske landes skattechefer, som umiddelbart stiller
sig positive over for ønsket. Vi følger derfor op
med henblik på så hurtigt som muligt at få en
nordisk aftale på plads.
For det fjerde overvejes det også, om det kan
være en mulighed at indgå bilaterale aftaler om
gensidig bistand til inddrivelse med andre rele-
vante lande.
For det femte undersøges, om der kan være alter-
native veje i forhold til inddrivelse af SU-gæld, fx
Side 16 af 20
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/11-17 om SU-gæld hos udenlandske studerende , til skatteministeren
1817796_0017.png
ved at anlægge en sag enten ved en dansk dom-
stol eller ved domstole i det land, hvor skyldner
er bosat, med henblik på efterfølgende at få dom-
men tvangsfuldbyrdet.
[Fremadrettede initiativer på nationalt plan]
For det sjette ser regeringen endelig på nationalt
plan på indførelse af en generel pligt til at oplyse
om udenlandsk adresse til SKAT, hvis man flyt-
ter til udlandet og samtidig har misligholdt gæld
til det offentlige.
Side 17 af 20
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/11-17 om SU-gæld hos udenlandske studerende , til skatteministeren
1817796_0018.png
En sådan regel kan dog i praksis være svær at
håndhæve. En skyldner kan jo når som helst fra-
flytte Danmark uden at give besked til myndighe-
derne, skyldnerens oplysninger kan være urigtige
eller hurtigt blive forældede pga. efterfølgende
flytninger.
I tilknytning hertil ser vi på at indlede et samar-
bejde med private advokat- eller inkassofirmaer,
som kan forestå arbejdet med at kontakte skyld-
nere i udlandet, evt. via udenlandske advokat- el-
ler inkassofirmaer, med henblik på at opnå frivil-
lig betaling af gæld til det offentlige.
Side 18 af 20
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/11-17 om SU-gæld hos udenlandske studerende , til skatteministeren
1817796_0019.png
Regeringen har således igangsat en række initiati-
ver med sigte på at sikre inddrivelsen af SU-gæld
over for skyldnere i udlandet.
[Afslutning]
Jeg håber dog, at udvalget har forståelse for, at
problemerne ikke er nemme at løse, og at det vil
tage tid at få gennemført løsninger på internatio-
nalt plan.
Jeg bliver også nødt til at dryppe lidt malurt i bæ-
geret, for selv om vi får gennemført et bistands-
direktiv eller bilaterale aftaler på området, er det
ikke ensbetydende med, at gælden kan hentes
Side 19 af 20
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/11-17 om SU-gæld hos udenlandske studerende , til skatteministeren
1817796_0020.png
hjem fra udlandet. Ud over bistand fra myndig-
hederne i det pågældende land forudsætter dæk-
ning af gælden jo, at skyldneren har betalingsevne
eller aktiver, der kan gøres til genstand for inddri-
velse.
Men jeg er fortrøstningsfuld i forhold til at kunne
sikre bedre muligheder for at inddrive SU-gæld
over for skyldnere i udlandet og mener, at vi med
”Aftale om styrkelse af den offentlige gældsind-
drivelse” har gode forudsætninger for at kunne
prioritere området fremadrettet.
Tak for ordet.
Side 20 af 20