Uddannelses- og Forskningsudvalget 2017-18
UFU Alm.del
Offentligt
1901091_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 3. maj 2018 har udvalget efter ønske fra Mette Reissmann (S) stillet mig
følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 136
I forlængelse af ministerens svar på UFU alm. del - spørgsmål 115 (2017-18) øn-
skes en redegørelse for det årlige omfang af SU-udbetalinger, som er udbetalt på
et forkert grundlag, fra 2016 og fem år tilbage. Spørgsmålet bedes besvares 2 da-
gen før afholdelsen af samrådsspørgsmål R og S.
Svar
25. maj 2018
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
Fax 3332 3501
[email protected]
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
SU udbetales forud med et månedligt beløb gennem Styrelsen for Institutioner og
Uddannelsesstøttes SU-tildelingssystem. Har en støttemodtager fået udbetalt for
meget støtte, rejser styrelsen krav om tilbagebetaling af den for meget modtagne
SU over for støttemodtageren.
Som det fremgår af min forgængers svar til udvalget på UFU alm. del spørgsmål
114 af 17. april 2018 (vedlagt), fremsætter styrelsen en række forskellige typer til-
bagebetalingskrav.
Af tabel 1 nedenfor fremgår fremsatte krav for tilbagebetaling af SU for støtteårene
2011 til og med 2016 rejst i perioden 2011-2018.
Det gælder for hovedparten af kravene, at støtten er udbetalt på korrekt grundlag
ud fra de foreliggende registerdata på tidspunktet for beregning af støtten, men re-
gisterdata om støttemodtagerens forhold i den givne tildelingsmåned er ændret ef-
ter SU-udbetalingen, hvilket giver anledning til tilbagebetalingskravet. Dette er i
høj grad en konsekvens af, at SU er forudbetalt. Der rejses for eksempel krav om
tilbagebetaling i forbindelse med, at en uddannelse afbrydes eller skift mellem at
være ude og- hjemmeboende.
Hertil kommer krav som følge af indkomstkontrol, der foretages efter støtteåret er
afsluttet.
Styrelsen kontrollerer således løbende, om de oplysninger, SU-modtageren får SU
Ref.-nr.
18/023175-03
Side 1/3
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 136: Spm. om en redegørelse for det årlige omfang af SU-udbetalinger, som er udbetalt på et forkert grundlag, fra 2016 og fem år tilbage, til uddannelses- og forskningsminister
1901091_0002.png
på baggrund af, er rigtige. Det gør styrelsen bl.a. ved, at oplysninger fra oven-
nævnte datakilder danner grundlag for den løbende digitale kontrol. Der er såle-
des her ikke tale om egentlige fejludbetalinger, men om udbetalinger, der er fore-
taget på baggrund af et grundlag, der er ændret efter den forudbetalte SU-udbeta-
ling er foretaget.
Styrelsen gennemfører desuden en digital screening af visse sagsområder, der re-
sulterer i manuel kontrol og eventuel rejsning af krav.
Styrelsen rejser således tilbagebetalingskrav over for studerende, der modtager
SU på baggrund af status som vandrende arbejdstager, hvis SU-modtageren i for-
bindelse med den månedlige beskæftigelseskontrol ikke kan dokumentere at have
opretholdt sin status som arbejdstager.
Endelig rejser styrelsen tilbagebetalingskrav over for SU-modtagere, der uretmæs-
sigt har opnået den højere SU-sats til udeboende f.eks. ved ikke at oplyse den rig-
tige folkeregisteradresse, så bopælsstatus ændres fra hjemmeboende til udebo-
ende. Kan SU-modtageren i forbindelse med kontrollen ikke dokumentere, at på-
gældende er udeboende, rejser styrelsen krav om tilbagebetaling af den SU, som
er modtaget med urette.
SU-udbetalinger, der konstateres tildelt på forkert eller ikke opdateret grundlag,
kræves således altid tilbagebetalt.
Det skal bemærkes, at styrelsen udover disse krav også foretager reguleringer i
uddannelsesstøtte i stedet for at rejse krav om tilbagebetaling. Antallet af regule-
ringer skønnes at være i størrelsesordenen 10.000
15.000 pr. år.
Det ses af tabel 1, at det samlede antal støttemodtagere med krav er steget med
ca. 10.000 over perioden. Stigningen, der altovervejende knytter sig til krav ved af-
brud af uddannelse, regulering af ude-/hjemmeboende mv., kan primært tilskrives
et øget antal støttemodtagere over perioden. Dette ses således også af tabel 1,
idet andelen af støttemodtagere med krav i forhold til det samlede antal støtte-
modtagere stort set er uændret over perioden.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side2/3
UFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 136: Spm. om en redegørelse for det årlige omfang af SU-udbetalinger, som er udbetalt på et forkert grundlag, fra 2016 og fem år tilbage, til uddannelses- og forskningsminister
1901091_0003.png
Tabel 1: Krav om tilbagebetaling af for meget udbetalt SU-støtte for støtteårene 2011-2016.
Støttemodta- Krav i pct. af For meget Tilbagekrævet sti- For meget Tilbagekræ-
gere med krav støttemod- udbetalt sti- pendium i pct. af udbetalt vet lån i pct.
tagere i alt pendium
stipendium i alt
lån
af lån i alt
antal
39.684
41.130
38.682
36.474
34.863
29.848
7.773
7.402
8.329
11.611
10.513
10.004
2.226
1.686
1.184
190
49.067
49.644
47.710
47.809
44.918
39.425
pct.
8,0
8,5
8,2
8,1
8,3
7,6
1,6
1,5
1,8
2,6
2,5
2,5
0,5
0,3
0,2
0,0
9,9
10,2
10,1
10,6
10,7
10,0
mio. kr.
218,6
233,7
226,2
214,3
203,7
178,2
126,9
119,4
128,8
168,5
147,5
135,4
43,1
32,7
27,4
4,1
388,7
385,8
382,4
386,9
351,2
313,6
pct.
1,1
1,1
1,1
1,2
1,2
1,2
0,6
0,6
0,6
0,9
0,9
0,9
0,2
0,2
0,1
0,0
1,9
1,9
1,9
2,1
2,1
2,1
mio. kr.
48,3
50,4
51,5
46,0
42,2
34,6
13,1
11,3
11,5
12,7
11,7
10,6
2,2
1,9
1,3
0,4
63,7
63,5
64,2
59,1
53,9
45,2
pct.
1,2
1,2
1,3
1,2
1,2
1,1
0,3
0,3
0,3
0,3
0,3
0,3
0,1
0,0
0,0
0,0
1,6
1,5
1,6
1,6
1,6
1,5
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Støt-
teår
Krav ved afbrud af uddan- 2016
nelse, regulering af ude-
2015
/hjemmeboende mv.
1)
2014
2013
2012
2011
Indkomstkontrolkrav
2)
2016
2015
2014
2013
2012
2011
EU-krav (kontrol af van-
drende arbejdstagere)
3)
2016
2015
2014
2013
Total
2016
2015
2014
2013
2012
2011
Anm.: Oplysningerne er baseret på det følgende års årskopier og er opgjort eksklusiv frafaldne krav. En støtte-
modtager med flere krav indgår kun en gang i totalen. . I oplysningerne indgår krav som ikke er blevet
overført til Statens Administration (frem til oktober 2016) eller Udbetaling Danmark (fra oktober 2016).
1) De opgjorte krav dækker også manuelle krav rejst i forbindelse med kontrol af uretmæssig opnåelse af
SU-sats for udeboende.
2) Indkomstkontrolkravene er opgjort eksklusive procenttillægget.
3) Omfatter krav fremsat fra maj 2014 og frem.
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Med venlig hilsen
Tommy Ahlers
Side3/3