Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1818897_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. november 2017
2017-5964
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 30. oktober 2017 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Andreas Steenberg (RV).
Spørgsmål nr. 98:
Vil ministrene redegøre for følgende inden for den ikke-befordringspligtige del
af PostNords forretning:
Hvordan har resultatet af PostNords ikke befordringspligtige del af forret-
ningen udviklet sig de seneste år, hvad angår pakke- og stykgodsforretnin-
gen?
Hvor meget underskud har PostNord fremover lov til oppebære på den ikke
befordringspligtige del af forretningen, hvad angår pakke- og stykgodsfor-
retningen?
Hvor lang tid kan der gå, før der sker en privatisering af den ikke befor-
dringspligtige del af forretningen? Herunder ønskes oplyst, hvilket under-
skud PostNord potentielt kan oppebære i denne periode.
Hvilke krav stilles til udviklingen på det resultatmæssige område for den
ikke befordringspligtige del af forretningen, hvad angår pakke- og styk-
godsforretningen?
Svar:
Jeg tillader mig at antage, at når der i spørgsmålet henvises til ”PostNord” me-
nes der den danske del af PostNords forretning (Post Danmark A/S).
I henhold til § 5, stk. 6, i det af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen udstedte Regn-
skabsreglement for Post Danmark A/S gældende fra den 1. januar 2014 skal
Post Danmark i aggregeret form offentliggøre den samlede produktøkonomi for
tjenester omfattet af befordringspligten og tjenester, der ikke er omfattet af
befordringspligten.
I henhold til Regnskabsreglementet § 5, stk. 4 har en statsautoriseret revisor
overfor Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen afgivet en erklæring om, at produkt-
økonomiopgørelserne er udarbejdet i overensstemmelse med de gældende
principper og metoder, jf. § 5, stk. 1-3.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 98: Spm. om at redegøre for følgende inden for den ikke-befordringspligtige del af PostNords forretning, til transport-, bygnings- og boligministeren og finansministeren
1818897_0002.png
Post Danmark A/S er således alene forpligtet til at offentlige produktøkonomi-
regnskaber i aggregeret form, hvor der skelnes mellem følgende to hovedområ-
der: 1) Befordringspligtige tjenester, og 2) Ikke-befordringspligtige tjenester.
Produktøkonomiregnskaberne med tilhørende revisorerklæringer offentliggø-
res på Post Danmark A/S’s hjemmeside.
Offentliggørelse af økonomiske oplysninger vedr. specifikke dele af Post Dan-
marks ikke-fordringspligtige tjenester, herunder pakke- og stykgodsforretnin-
gen kan skade virksomhedens forretning, idet der er tale om forretningsmæs-
sigt følsomme oplysninger vedr. konkurrenceudsatte tjenester. På den bag-
grund offentliggøres disse oplysninger ikke, men alene økonomiske oplysninger
om de to hovedområder.
Resultatet før skat af førnævnte to hovedområder for perioden 2010-2016
fremgår af tabel 1 nedenfor.
Tabel 1
Post Danmarks resultat før skat fordelt på befordringspligtige og ikke-befordringspligtige
tjenester(2010-2016)
Mio. kr.
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
Side 2/2
Med befordringspligt
456
217
-125
-83
-23
-44
-819
Uden befordringspligt
-85
-19
-27
-68
-183
-226
-419
I forhold til om Post Danmark må have underskud på den ikke-
befordringspligtige del af forretningen, kan jeg oplyse, at Post Danmark skal
følge de almindelige konkurrenceregler. Det betyder bl.a., at på markeder, hvor
Post Danmark er den dominerende virksomhed, må Post Danmark ikke opkræ-
ve urealistisk lave priser, som kan fortrænge konkurrenter fra markedet.
Jeg kan i øvrigt oplyse, at pr. 1. januar 2011 skete der en fuld liberalisering af
postmarkedet.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen