Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1939294_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
18. september 2018
2018-4455
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 28. august 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Pia Adelsteen (DF).
Spørgsmål nr. 742:
Vil ministeren i forlængelse af svaret på TRU alm del
spørgsmål 329 redegøre
for, hvor stor en del af den kompensation, som DSB har udbetalt i årene 2015,
2016 og 2017 som en konsekvens af manglende punktlighed på Kystbanen, der
skyldes Banedanmark?
Svar:
Allerede under den tidligere kontrakt mellem DSB og Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet, som var gældende i perioden 2005-2014 ønskede DSB at kunne
kompensere sine passagerer økonomisk, såfremt der opstod forsinkelser og aflys-
ninger. Derfor blev der i 2010 indgået tillægsaftale til den tidligere kontrakt, hvor-
ved DSB blev forpligtet til at kompensere passagererne i tilfælde af forsinkelser og
aflysninger.
Denne ordning er videreført i den nuværende kontrakt mellem DSB og Transport-,
Bygnings- og Boligministeriet, som gælder i 2015-2024.
Det er således DSB, der er ansvarlig for at udbetale økonomisk kompensation til
passagererne, såfremt kravene til kunderettidighed ikke overholdes. I det beløb,
DSB udbetaler til passagererne, indgår både forsinkelser og aflysninger, hvis årsag
kan henføres til både DSB, Banedanmark og eksterne forhold. Banedanmark bi-
drager således ikke særskilt til den økonomiske kompensation, der udbetales til
passagererne.
Det kan dog oplyses, at Banedanmarks andel af de forsinkelser, der er opstået i
2015, 2016 og 2017, og som har bevirket, at DSB har været forpligtet til at udbetale
kompensation til passagererne på Kystbanen, har udgjort 47 % i 2015, 36 % i 2016
og 37 % i 2017.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen