Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1927979_0001.png
08.08.2018
Rapport
Tjæreborg Station
Person ramt af tog i overgang mellem perroner
10.08.2017
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 679: Spm. om ministeren vil fremsende rapporterne fra Havarikommissionen og Banedanmark omtalt i svar på TRU alm. del spm. 716 (folketingsåret 2016-17), såfremt de foreligger, til transport-, bygnings- og boligministeren
Forord
Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane (Havarikommissionen) er en uafhængig statslig
organisation, der har til formål at undersøge havarier, ulykker og hændelser inden for luftfart og
jernbane.
Havarikommissionen undersøger ulykker og hændelser på jernbaneområdet med henblik på at for-
bedre jernbanesikkerheden og forebygge ulykker.
I overensstemmelse med lov om jernbane afspejler denne rapport Havarikommissionens undersøgel-
ser og tekniske og sikkerhedsmæssige vurdering af omstændighederne ved ulykken eller hændelsen
samt dens årsager og konsekvenser.
Undersøgelserne har alene et jernbanesikkerhedsmæssigt formål og tager ikke sigte på at placere
skyld eller erstatningsansvar. Enhver brug af denne rapport til andre formål end at forbedre jernba-
nesikkerheden eller forebygge jernbaneulykker og -hændelser, kan føre til fejlagtige eller misvi-
sende fortolkninger.
Eftertryk - også i uddrag - er tilladt med tydelig kildeangivelse.
2 af 30
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 679: Spm. om ministeren vil fremsende rapporterne fra Havarikommissionen og Banedanmark omtalt i svar på TRU alm. del spm. 716 (folketingsåret 2016-17), såfremt de foreligger, til transport-, bygnings- og boligministeren
Indhold
1
2
Resumé ...................................................................................................................................................... 5
Fakta .......................................................................................................................................................... 6
2.1
2.2
Beskrivelse af uheldet........................................................................................................................ 6
Omstændigheder ................................................................................................................................ 6
2.2.1
Tog og materiel.......................................................................................................................... 6
2.2.2
Tjæreborg .................................................................................................................................. 6
2.3
Dræbte, kvæstede og skader .............................................................................................................. 7
2.4
3
Vejrlig ................................................................................................................................................ 7
Undersøgelser ............................................................................................................................................ 8
3.1
3.2
3.3
3.4
Interview af involverede .................................................................................................................... 8
Sikkerhedsledelsessystemet ............................................................................................................... 8
Sikkerhedsbestemmelser ................................................................................................................... 9
Materieltekniske forhold.................................................................................................................... 9
3.4.1
Havarilog ................................................................................................................................... 9
3.5
Trafiksikkerhed og infrastruktur ...................................................................................................... 10
3.5.1
Perronovergange ...................................................................................................................... 12
3.5.2
Regler for perronovergange /varslingsanlæg ........................................................................... 12
3.5.3
Sikkerheds- og opholdszoner på perroner ............................................................................... 14
3.5.4
Perronovergangen på Tjæreborg Station ................................................................................. 14
3.6
Menneskelige faktorer ..................................................................................................................... 15
3.7
4
5
6
7
8
Hændelser af lignende art ................................................................................................................ 16
Analyse .................................................................................................................................................... 18
Konklusion .............................................................................................................................................. 22
Allerede trufne foranstaltninger .............................................................................................................. 24
Sikkerhedsmæssige anbefalinger ............................................................................................................. 25
Bilag ........................................................................................................................................................ 26
3 af 30
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 679: Spm. om ministeren vil fremsende rapporterne fra Havarikommissionen og Banedanmark omtalt i svar på TRU alm. del spm. 716 (folketingsåret 2016-17), såfremt de foreligger, til transport-, bygnings- og boligministeren
1927979_0004.png
Generelt
HCLJ2017-132.
Dato:
Sted:
Infrastrukturforvalter:
Personskade
Omkomne
Passagerer:
Personale:
Personer i overkørsel
1
:
Uautoriseret
Andre:
Underretning
Havarikommissionen modtog
fra Banedanmark - underretning om ulykken 10.08.2017 kl. ca. 14:56.
På baggrund af oplysningerne om påkørsel i overgang med varslingsanlæg, besluttede Havarikommissionen
under henvisning til Jernbanelovens § 81 at indlede undersøgelse af påkørslen.
Alvorligt kvæstede
Lettere kvæstede
Ulykke
10.08.2017
Tjæreborg Station
Banedanmark
Personpåkørsel
Tidspunkt:
Jernbanevirksomhed:
Togkørsel
14:43
DSB
1
1
Perronovergang
4 af 30
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 679: Spm. om ministeren vil fremsende rapporterne fra Havarikommissionen og Banedanmark omtalt i svar på TRU alm. del spm. 716 (folketingsåret 2016-17), såfremt de foreligger, til transport-, bygnings- og boligministeren
1
Resumé
10.08.2017 om morgenen blev en dreng ramt af tog i perronovergangen over spor 1 til perronen ved
spor 2 på Tjæreborg Station. Den unge mand, der omkom ved påkørslen, skulle med et regionaltog,
der holdt i spor 2.
Det konkluderes at påkørslen skete fordi den unge mand løb i perronovergangen, idet han formentlig
med fokus på at nå toget i spor 2 overså eller ignorerede advarslerne fra varslingsanlægget og heller
ikke nåede at se det fra Esbjerg gennemkørende tog.
Varslingsanlægget vurderes at fungere i overensstemmelse med gældende regler. Det bemærkes, at
varslingsanlæggets skiltning ”Pas på” og lyd ”Gå ikke over sporet, der kommer tog” har karakter af
advarsel, mens det røde lys indikerer forbud (som ved trafiklys for fodgængere). Denne inkonsistens
kan i sammenhæng med den tidlige tænding af det røde lys i overgangens passagervendte signaler,
give anledning til, at passagerer der skal benytte overgangen mener at de
trods advarslen - selv kan
vurdere om det er forsvarligt at benytte overgangen.
Inden ulykken synes hverken
forslag fra ”Præcisionsgruppen”
eller nyere etableret tunnelunderfø-
ring tæt på stationen behandlet i Banedanmarks sikkerhedsledelsessystem.
Havarikommissionen anbefaler at Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen sikrer vurdering af Banedan-
marks sikkerhedsledelsessystem, herunder hvorvidt eller hvordan sikkerhedsledelsessystemet hånd-
terer nye, sikkerhedsrelevante oplysninger, som ikke direkte er et resultat af en ulykke eller hæn-
delse, samt at Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen sikrer en risikovurdering med henblik på at vurdere
hvorvidt tændingstidspunktet / advarselstiden i advarselsanlæg bør være afhængig af togenes aktu-
elle hastighed.
.
5 af 30
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 679: Spm. om ministeren vil fremsende rapporterne fra Havarikommissionen og Banedanmark omtalt i svar på TRU alm. del spm. 716 (folketingsåret 2016-17), såfremt de foreligger, til transport-, bygnings- og boligministeren
2
2.1
Fakta
Beskrivelse af uheldet
10.08.2017 kl 14:43 ramte tog RR 3353 (DSB) en ung mand i perronovergangen over spor 1 på
Tjæreborg Station. Den pågældende, der omkom som følge af påkørslen, skulle med tog RA 5042
(Arriva), der holdt i spor 2.
2.2
Omstændigheder
Arriva tog 2780 bestående af et Lint togsæt ankom kl 14:42 fra Bramming i spor 2 på Tjæreborg
Station. Den unge mand havde sat sin cykel i cykelstativet og løb derfra over mod spor 2 i perron-
overgangen, hvor han blev ramt af tog 3353.
Lokomotivføreren for DSB tog 3353, der var gennemkørende i Tjæreborg, så toget i spor 2 og så
derefter en ung mand løbe ud i perronovergangen - umiddelbart inden påkørslen.
2.2.1
Tog og materiel
Tog RA 5042, der holdt i spor 2, bestod af Arriva Lint-togsæt. Toget skulle ifølge tjenestekørepla-
nen ankomme til Tjæreborg kl 14:42 og fortsætte mod Esbjerg kl 14:42�½.
Tog RR 3353, der var gennemkørende i Tjæreborg spor 1, bestod af et IC4-togsæt, MG 5638. Det
skulle iflg. tjenestekøreplanen køre igennem Tjærebog Station kl 14:42�½.
2.2.2
Tjæreborg
Tjæreborg Station (Tb) er beliggende på Banedanmarks strækning 29 i km 47,4 mellem stationerne
Esbjerg og Bramming.
Tjæreborg har to spor, spor 1 højre spor Esbjerg-Bramming-Lunderskov og spor 2 højre spor Lun-
derskov-Bramming-Esbjerg. Der er vekselspordrift på banestykket. Adgang til stationen sker alene
fra syd hvor der cirka midtvejs på perronen ved spor 1 (sideperron) er adgang til perronen. Den syd-
lige perron betjener kun spor 1. Fra adgangen til perron ved spor 1 er der perronovergang
over-
gang over sporene i niveau - til perronen ved spor 2. Denne perron betjener kun spor 2, idet der er
opsat rækværk mod spor 1 på begge sider af overgangen.
Stationens sikringsanlæg af type 1953/54, blev sat i drift i 1991. Stationen fjernstyres fra FC Es-
bjerg; der er ikke stedligt personale på stationen.
6 af 30
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 679: Spm. om ministeren vil fremsende rapporterne fra Havarikommissionen og Banedanmark omtalt i svar på TRU alm. del spm. 716 (folketingsåret 2016-17), såfremt de foreligger, til transport-, bygnings- og boligministeren
1927979_0007.png
Uddrag af Banedanmarks TIB Esbjerg-Lunderskov
2.3
Dræbte, kvæstede og skader
Den 15-årige omkom ved påkørslen.
Der opstod skader på fronten af MG 5849; glasfiberfront og gummi omkring koblingen.
2.4
Vejrlig
Sommerdag med klart vejr.
7 af 30
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 679: Spm. om ministeren vil fremsende rapporterne fra Havarikommissionen og Banedanmark omtalt i svar på TRU alm. del spm. 716 (folketingsåret 2016-17), såfremt de foreligger, til transport-, bygnings- og boligministeren
1927979_0008.png
3
3.1
Undersøgelser
Interview af involverede
Efterfølgende er resuméer af afhøringer og interviews.
Lokomotivføreren på tog RR 3353 (DSB) oplyste at toget var gennemkørende på Tjæreborg Station
og at hastigheden var 100 km/t. Hastigheden blev overvåget af ATC. Under indkørsel til spor 1
kunne han se et Arriva tog i spor 2, med lukkede døre. Han hilste på Arriva-lokomotivføreren og da
han igen så mod spor 1 kunne han se en ung mand i raskt tempo på vej over skinnerne fra togets
højre side. Han var da ca. 15 meter fra togets front. Han nåede ikke at aktivere horn eller at bremse
før påkørslen.
To vidner (piger) har forklaret, at de skulle med toget til Esbjerg. Umiddelbart efter at de var gået
over overgangen til spor 2, begyndte højttalerne at sige
”Gå ikke over sporet, der kommer tog.” Des-
uden så de en ung mand, som de kendte fra skolen, komme cyklende hurtigt, stille sin cykel i cykel-
skuret og løbe mod spor 2. De så ikke selve påkørslen.
Et andet vidne forklarede at han med sine døtre tidligere havde oplevet at være ved at blive påkørt i
overgangen. Advarslen ”gå ikke over sporet, der kommer tog” var begyndt at lyde samtidig
med at
der kom tog ind i det ene spor [spor 2]. Da toget holdt stille, troede han at faren var ovre og ville
krydse sporet, og var her ved at blive kørt over af et gennemkørende tog.
Lokomotivføreren på tog RA 5042 (Arriva) har oplyst, at toget var et par minutter forsinket. Da
hans tog var ved begyndelsen af perronen kunne han se DSB-toget komme i svinget fra den anden
side og han kunne se at lamperne i varslingsanlægget gik i gang samtidig med, at der var to piger,
der løb over. Da hans tog holdt stille var det modkørende tog ca. 200 meter væk. Han ventede med
at frigive dørene i toget til det modkørende tog var cirka 100 meter væk. Efter frigivning af dørene
gik han til sidevinduet og betragtede det kommende tog. Han så at toget ramte noget i overgangen
og at det derefter farebremsede. Han havde ikke forinden set personen, der blev ramt. Han slog
alarm til FC Esbjerg og senere fik han af FC tilladelse til at køre videre til Esbjerg Station.
3.2
Sikkerhedsledelsessystemet
Overgangen blev etableret i sin nuværende form i 1991, da stationen fik nyt, fjernstyrbart, sikrings-
anlæg, og blev ombygget med elektronisk tænding i 1996, altså før etablering af Banedanmarks nu-
værende sikkerhedsledelsessystem.
Ifølge oplysning fra DSB er der i den foregående femårsperiode (fra 1. januar 2012) hos Banedan-
mark og/eller DSB registreret fem tilfælde af nærved-påkørsel i perronovergangen (18. marts 2013,
9. august 2014, 27. december 2014, 2. februar 2015 og 14. maj 2016).
8 af 30
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 679: Spm. om ministeren vil fremsende rapporterne fra Havarikommissionen og Banedanmark omtalt i svar på TRU alm. del spm. 716 (folketingsåret 2016-17), såfremt de foreligger, til transport-, bygnings- og boligministeren
Endvidere har ”Præcisionsgruppen” i Esbjerg (bestående af repræsentanter
for DSB, Arriva og Ba-
nedanmark) i maj 2016 fremsat forslag til Banedanmark om at forbedre sikkerheden for passagerer
på Tjæreborg station, især med henvisning til de tilfælde hvor Arrivas tog holder i spor 2 og udveks-
ler passagerer, mens kommer gennemkørende tog i spor 1. Forslaget var udarbejdet på baggrund af
meldinger fra såvel DSB- som Arriva-personale, der havde oplevet passagerer passerer perronover-
gangen umiddelbart foran tog i spor 1. Forslaget pegede på muligheden for at udnytte den nyligt
etablerede gangtunnel ved f.eks. at flytte perronen mellem spor 1 og 2 over på sydsiden af spor 2.
Der forelå på ulykkestidspunktet ikke noget konkret svar fra Banedanmark. Gruppen havde lukket
aktiviteten 28.09.2017, da der efter ulykken på Tjæreborg Station var blevet nedsat en arbejds-
gruppe, der skulle ”gå
sikkerhedsforholdene på Tjæreborg
og lignende stationer efter i sømmene”.
Af gruppens forslag fremgik desuden, at mange af Arrivas lokomotivførere af hensyn til passagerer-
nes sikkerhed venter med at frigive dørene indtil evt. gennemkørende tog har passeret i spor 1.
Banedanmark indgik i 2011 samarbejdsaftale med Esbjerg kommune om etablering af en underfø-
ring af gang- og cykelsti i stationens østlige ende. Tunnelen, der blev åbnet i 2011, er beliggende
omkring 25 meter fra enden af perronen ved spor 2. Havarikommissionen bekendt, har aftalen om
opførelse af stitunnelen ikke givet anledning til, at Banedanmarks sikkerhedsledelsessystem har be-
handlet byggeriet og dermed tilsyneladende ikke
inden ulykken - vurderet muligheden for at ud-
nytte tunnelen til forbedring af sikkerheden for passagererne.
Vedrørende overgange generelt, har Havarikommissionen i 2017 og 2018 udgivet rapporter vedrø-
rende dødsulykkerne på Kværndrup Station (611-2016-242 Person gået ud foran tog på Kværndrup
Station den 23.05.2016) og Bred station (2017-132 Bred T - Person ramt af tog i overgang mellem
perroner 28.07.2017), se afsnit 6: Allerede trufne foranstaltninger.
3.3
Sikkerhedsbestemmelser
Bestemmelser for anvendelse og sikring af perronovergange og indretning af varslingsanlæg findes i
Banedanmarks SODB (Sikringsanlæggene og deres betjening) samt i SR (Sikkerhedsreglement af
1975), se afsnit 3.5.2.
Der findes iflg. Banedanmark ikke regler for advarselsskiltning ved perronovergange, ud over at der
ifølge
normaltegningerne for opstilling af advarselslamperne/standerne vises et skilt ”Pas på ”.
3.4
3.4.1
Materieltekniske forhold
Havarilog
Af registreringer i tog
3353’s
havarilog fremgår bl.a. at der blev indledt farebremsning ca.12 meter
før overgangen. Togets hastighed var da 101 km/t.
Toget standsede efter 274 meter, ca. 20 sekunder efter påkørslen.
9 af 30
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 679: Spm. om ministeren vil fremsende rapporterne fra Havarikommissionen og Banedanmark omtalt i svar på TRU alm. del spm. 716 (folketingsåret 2016-17), såfremt de foreligger, til transport-, bygnings- og boligministeren
1927979_0010.png
Det fremgår også, at toget foran I-signalet til Tjæreborg kørte med 109 km/t og at I-signalet viste
signal ”kør igennem”.
Indkørselssignal M står 1025 meter før perronovergangen. Toget havde ca.
1458 meter før I-signalet modtaget information om den midlertidige hastighedsnedsættelse til 100
km/t.
3.5
Trafiksikkerhed og infrastruktur
Tjæreborg Station er indrettet med to spor, spor 1 Esbjerg-Bramming-Lunderskov-Fredericia og
spor 2 Fredericia-Lunderskov-Bramming-Esbjerg. Passagerernes adgang til stationen kan kun ske
fra syd hvor der cirka midtvejs på perronen ved spor 1 (sideperron) er cykelparkering, informations-
tavler, billetautomat og rejsekortstander og adgang til perronen. Den sydlige perron betjener kun
spor 1.
Direkte i forlængelse af denne adgang til perronen findes overgang i niveau
perronovergang - over
spor 1 til perronen ved spor 2 - mellem spor 1 og spor 2. Perronen betjener kun spor 2, idet der er
opsat rækværk mod spor 1 på begge sider af perronovergangen.
Der er ikke adgang til perronen fra nordsiden af stationen. Færdsel fra nord over spor 2 til perronen
var hindret ved ”Y-hegn”.
Perronovergangen - spor 1 nærmest fotografen
10 af 30
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 679: Spm. om ministeren vil fremsende rapporterne fra Havarikommissionen og Banedanmark omtalt i svar på TRU alm. del spm. 716 (folketingsåret 2016-17), såfremt de foreligger, til transport-, bygnings- og boligministeren
1927979_0011.png
Perronovergangen med varslingsanlæg er den officielle og eneste overgang til/fra perron 2 for pas-
sagerer. Varslingsanlæggets rette funktion er en forudsætning for at tog kan få signal
”kør” eller
”kør igennem”.
Varslingsanlægget ved perronovergangen blev etableret i 1991, da stationen fik nyt sikringsanlæg.
Det blev i 1996 ombygget med elektronisk tænding.
Vekselsporsdrift
valgfri benyttelse af de to hovedspor i begge køreretninger - blev indført i 1996.
Strækningshastigheden, den højest tilladte hastighed, på strækning 29 Lunderskov-Esbjerg var 120
km/t - for særlige togsæt dog 180 km/t (siden 1997).
Elektrificering af strækningen Lunderskov - Esbjerg blev påbegyndt 2014, og var afsluttet 6. august
2017.
På Tjæreborg Station var hastigheden for særlige togsæt nedsat fra 180 km/t til 120 km/t med fast
hastighedsnedsættelse fra km 47,8 til km 38,4, jf. TIB.
Ifølge LA var der hertil en midlertidige hastighedsnedsættelser
km 49,0 til km 48,3 til 120 km/t pga. manglende signalsynlighed
km 47,5 til km 47,2 til 100 km/t som følge af
”nedsat synlighed til signal pga. master”.
Således var den tilladte hastighed gennem perronovergangen på ulykkestidspunktet 100 km/t.
Der var udlagt ATC-baliser og opsat standsignaler til styring af de midlertidige hastighedsnedsættel-
ser.
Efter afslutning af elektrificering af strækningen, gennemførte Banedanmark natten mellem den 6.
og 7. august en køreplansændring. I den tidligere køreplan skulle det standsende tog ankomme i mi-
nuttal 42 og afgå i minuttal 42�½, og det gennemkørende tog skulle passere Tjæreborg i minuttal 44.
11 af 30
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 679: Spm. om ministeren vil fremsende rapporterne fra Havarikommissionen og Banedanmark omtalt i svar på TRU alm. del spm. 716 (folketingsåret 2016-17), såfremt de foreligger, til transport-, bygnings- og boligministeren
1927979_0012.png
I den på ulykkestidspunktet gældende køreplan skulle det gennemkørende tog passere Tjæreborg
samtidig med at det standsende tog holdt på Tjæreborg Station for udveksling af passagerer.
3.5.1
Perronovergange
Perronovergange betegner overgange over spor i niveau mellem perroner.
Varslingsanlæg til automatisk, togstyret sikring af perronovergange begyndte at blive indført om-
kring 1955, da der blev etableret fjernstyring af den Fynske Hovedbane. Varslingsanlæggene erstat-
tede den manuelle dækning af perronovergangene som blev forestået af stationspersonalet.
Ved idriftsættelse af fjernstyring fra Odense af de fynske stationer, blev varslingsanlæggene introdu-
ceret således:
”Ved
hjælp af særlige varslingsanlæg (lysende skilte og højttaleradvisering) på understatio-
nerne vil de rejsende blive advaret mod at gå over sporet, når dette er forbundet med fare på
grund af toggang. Togpersonalet i standsende tog, der ikke kører på sporet nærmest hoved-
bygningen, må dog være opmærksom på toggang i spor nærmere hovedbygningen og i givet
fald - i det omfang det er muligt - advare de rejsende.”
Af SR Afsnit 10, Definitioner, fremgår
Bestemmelser om varslingsanlæggenes funktion er fastlagt i SODB afsnit 5.11 om varslingsanlæg
på stationer.
Som følge af ulykken opsatte Banedanmark opsætning af færdselstavlerne A 72 Jernbaneoverkørsel
uden bomme og UA 72 ”Se efter tog”
på Tjæreborg Station (se side 19)
3.5.2
Regler for perronovergange /varslingsanlæg
Af SR fremgår af § 45 stk. 6, Sikring af passagererne på stationer med perronovergang, at
12 af 30
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 679: Spm. om ministeren vil fremsende rapporterne fra Havarikommissionen og Banedanmark omtalt i svar på TRU alm. del spm. 716 (folketingsåret 2016-17), såfremt de foreligger, til transport-, bygnings- og boligministeren
1927979_0013.png
”Et tog må ikke tages
ind på en station, så længe et andet togs ekspedition foregår over dets
togvej, medmindre der er truffet de nødvendige sikkerhedsforanstaltninger.
Hvis passagerer skal krydse sporet i en perronovergang for at komme til eller fra et holdende
tog, skal togets personale i dette tog være opmærksom på tog i det spor passagererne skal
krydse, og i givet fald advare passagererne”
Varslingsanlæg betragtes
jf. tidligere SODB
– som opfyldelse af SR’s krav om de nævnte nødven-
dige sikkerhedsforanstaltninger.
Arriva og DSB har oplyst, at for lokomotiv- og togpersonale indgår ovennævnte § 45 stk. 6 i de re-
spektive grunduddannelser.
Af SODB afsnit 5.11. fremgår bl.a. (uddrag):
”Varslingsanlæg
etableres med det formål at advare passagerer, hvor disse for at komme til
perroner, må krydse togvejsspor.
….”
”Hvor
hastigheden er over 140 km/t etableres varslingsanlæg ikke, idet der her skal etableres
niveaufri adgang.
…”
”Ved
ind- og gennemkørsel skal varslingsanlægget advare passagererne med lys- og lydsignal
i så god tid, før tog passerer perronovergangen, at passagerer kan nå at komme i sikkerhed.”
Tiden er fastlagt til 23 sekunder:
2 sekunder er anlæggets reaktionstid efter aktivering,
3 sekunder er den tid det tager for at være sikker på at advare
én gang (”Gå ikke over
sporet,
der kommer tog”)
18 sekunder er beregnet passagetid (dårligt gående).
Tabellen viser krævet aktiveringsafstand ved forskellige hastigheder (hastighed i sporet):
Kilde: SODB 2013
Der er i SODB ikke medtaget hastigheder over 140 km/t. Ved 180 km/t svarer 23 sekunder tændaf-
stand til 1150 meter.
13 af 30
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 679: Spm. om ministeren vil fremsende rapporterne fra Havarikommissionen og Banedanmark omtalt i svar på TRU alm. del spm. 716 (folketingsåret 2016-17), såfremt de foreligger, til transport-, bygnings- og boligministeren
1927979_0014.png
”Det er en betingelse for signalgivning ”kør”, ”kør igennem” og ”forbikørsel tilladt” hen over
perronovergangen, at varslingsanlæggets lys er tændt. Lydsignalet overvåges ikke i signalgiv-
ningen.”
Se hele
SODB’s
afsnit 5.11 i bilag 1.
Af såvel SODB 1995 og 2013 fremgår af afsnit 15
”Bestemmelser for ændringer, der ikke påvirker
anlæggenes anvendelse eller funktionalitet” (1995: ”Bestemmelser
for mindre ændringer i bestående
sikringsanlæg”), også at
”I eksisterende varslingsanlæg
tillades hastigheden øget til 180 km/t, når varslingstiden i øv-
rigt opfylder de generelle krav.
Ø
2
Det fremgår af de tilhørende bemærkninger, at varslingsanlæg principielt ikke tillades ved hastighe-
der over 140 km/t, men at der ikke sikkerhedsmæssigt kan argumenteres for de ofte meget store ud-
gifter til etablering af alternative forbindelser mellem perronerne. Der argumenteres endvidere med,
at konsekvenserne af en påkørsel vil være de samme ved 180 km/t som ved 140 km/t.
Af SODB-anlægsbestemmelsernes første udgave pr. 01.05.1993 fremgik imidlertid af afsnit 5.11.2
”Hvor hastigheden er over 140 km/t, forekommer varslingsanlæg ikke, idet der her skal etab-
leres niveaufri adgang”.
Der fandtes ingen undtagelses- eller overgangsbestemmelser.
3.5.3
Sikkerheds- og opholdszoner på perroner
Der var ikke sikkerhedszoneafmærkning på perronerne på Tjæreborg Station.
3.5.4
Perronovergangen på Tjæreborg Station
Varslingsanlæggets funktion blev efter ulykken afprøvet af Banedanmark og politiet. Der blev ved
afprøvningen ikke fundet fejl på anlægget.
For at kunne give signal i tilstrækkelig god tid, til at tillade passage med 180 km/t, aktiveres vars-
lingsanlægget normalt allerede ved togvejsfastlægning fra indkørselssignalet. Varslingsanlægget
rette funktion kontrolleres og lys og lyd
tændes på ”lav”. Formålet med den tidlige tænding er, at
sikre varslingsanlæggets rette funktion, der jf. sikringsplanen (skematisk spor- og signalplan) er en
af betingelserne for, at indkørselssignalet kan vise signal ”kør” eller signal ”kør igennem”.
Når tog fra Esbjerg-siden befinder sig i strækningens km 48,544 (kort før indkørselssignalet), ca.
1160
meter fra perronovergangen, sættes varslingsanlægget på ”høj”. Afstanden svarer til det, der er
2
Ø
” markerer i SODB, at reglen primært er økonomisk begrundet.
14 af 30
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 679: Spm. om ministeren vil fremsende rapporterne fra Havarikommissionen og Banedanmark omtalt i svar på TRU alm. del spm. 716 (folketingsåret 2016-17), såfremt de foreligger, til transport-, bygnings- og boligministeren
1927979_0015.png
nødvendigt for at opnå de krævede 23 sekunders varslingstid ved 180 km/t, idet anlægget er forbe-
redt for 180 km/t.
Som følge af de midlertidige hastighedsnedsættelser var hastigheden fra tændestedet til perronover-
gangen 120 km/t hvorved den tid, varslingsanlæggets lys og lyd
var ”høj” øgedes til 35-37
sekunder.
Da den tekniske afprøvning af varslingsanlægget før hver signalgivning og den efterfølgende ind-
kobling af lys hhv.
lyd ”høj” ikke er hastighedsafhængig så også tog
der kører med lavere hastighed
aktiverer varslingsanlægget i de samme afstande, vil lavere hastigheder give længere varslingstider
– dvs. rødt lys er ”høj” og lyden er ”høj” i længere tid.
Passagerbenyttelse af Tjæreborg Station, dagligt gennemsnit, oplyst af Trafik-, Bygge- og Boligsty-
relsen (2017 er fremskrivning):
År
2010
2015
2017
Antal
200
400
210
3.6
Menneskelige faktorer
Det fremgår af vidneudsagnene, at den 15-årige kom kørende på cykel, satte denne i et af cykelstati-
verne, idet han skulle med Arriva-toget til Esbjerg. Umiddelbart inden han løb over overgangen blev
hans rejsekort registreret i rejsekortstanderen.
Rejsekortstander før overgangen over spor 1
Oplysninger fra rejsekortet viser at han jævnligt rejste til og fra Tjæreborg og havde benyttet denne
rejsekortstander.
15 af 30
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 679: Spm. om ministeren vil fremsende rapporterne fra Havarikommissionen og Banedanmark omtalt i svar på TRU alm. del spm. 716 (folketingsåret 2016-17), såfremt de foreligger, til transport-, bygnings- og boligministeren
1927979_0016.png
Da han løb ud i overgangen efter den fastsatte afgangstid for Arriva-toget, er det rimeligt at antage,
at han både da han registrerede rejskortet og efterfølgende har haft fokus på det holdende tog i spor
2 og at han derfor
trods lys og lyd i varslingsanlægget
ikke har set efter tog i spor 1.
Der var sket en køreplansændring 3 dage inden ulykken. I den tidligere køreplan skulle Arriva toget
planmæssigt afgå fra Tjæreborg Station 1�½ minut før det gennemkørende tog planmæssigt passe-
rede Tjæreborg. Det kan ikke afvises at den 15 årige ikke var vant til at der kunne komme tog i spor
1 samtidig med at han skulle med Arriva toget.
Som det fremgår af efterfølgende foto af oversigtsforholdene ville det i løb og med fokus på at nå
toget ved perronen i spor 2, være vanskeligt at nå at se tog der kommer fra Esbjerg i spor 1.
Vidner har påpeget, at når varslingsanlægget tændes med lys og lydsamtidig med at tog ankommer i
spor 2, kan det opfattes som om at varslingsanlægget, der står ved adgangen til perronen ved spor 2,
har sammenhæng med dette tog og ikke advarer mod at krydse spor i overgangen.
Udsyn mod Esbjerg fra rejsekortstanderen
3.7
Hændelser af lignende art
DSB og Banedanmark har givet følgende oplysninger om ulykker i perronovergange de seneste 5 år
(fra 01.01.2012):
13.02.2012
11-årig dreng omkommet ved påkørsel i perronovergang på Tølløse Station. Overgan-
gen, der havde varslingsanlæg (fejlbehæftet), blev også benyttet som forbindelse mellem to bydele.
02.11.2015
mand i fyrrerne omkom ved påkørsel i perronovergang med virksomt varslingsanlæg.
Svebølle Station
16 af 30
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 679: Spm. om ministeren vil fremsende rapporterne fra Havarikommissionen og Banedanmark omtalt i svar på TRU alm. del spm. 716 (folketingsåret 2016-17), såfremt de foreligger, til transport-, bygnings- og boligministeren
26.05.2016
kvinde i 20-erne blev ramt af gennemkørende tog i overgangen over spor 1 på Kværn-
drup station og omkom ved påkørslen. Der var ikke etableret varslingsanlæg.
28.07.2017
ung mand omkom da han blev påkørt af gennemkørende tog Bred T. Der var virksomt
varslingsanlæg.
10.08.2017
ung mand omkom da han blev ramt af gennemkørende tog i perronovergangen på Tjæ-
reborg Station. Der var virksomt varslingsanlæg (denne rapport).
Banedanmark har i en redegørelse pr. 21.08.2017 oplyst at der inden for de seneste fem år er fire
personer, der er blevet dræbt og tre personer der er blevet kvæstet i perronovergange.
17 af 30
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 679: Spm. om ministeren vil fremsende rapporterne fra Havarikommissionen og Banedanmark omtalt i svar på TRU alm. del spm. 716 (folketingsåret 2016-17), såfremt de foreligger, til transport-, bygnings- og boligministeren
4
Analyse
Den påkørte skulle med toget mod Esbjerg, der, selv om det var lidt forsinket, allerede holdt i spor 2
da han ankom til stationen. Efter at have sat cyklen og registreret sit rejsekort ved rejsekortstanderen
umiddelbart før perronovergangen løb han over mod perronen ved spor 2, men blev ramt af det gen-
nemkørende tog i selve overgangen.
Varslingsanlægget fungerede med rødt lys, lyd og ”Gå ikke over sporet, der kommer tog”, men dette
opfattede og /eller reagerede han ikke på.
Den påkørte synes jævnligt at have benyttet toget til og fra Tjæreborg og kan derfor have haft erfa-
ring med at den - i forhold til gennemkørende togs nedsatte hastighed - lange varslingstid gav mulig-
hed for at krydse spor 1 selv om varslingsanlægget var i gang, ligesom fokus på at nå toget i spor 2
helt kan have afledt ham fra at være opmærksom på tog i spor 1.
Forklaringen kan
som nogle vidner har givet udtryk for - desuden være, at varslingsanlæggets
standere med det røde lys er placeret så de kan opfattes som havende betydning som advarsel om
tog der ankommer ved perronen i spor 2 og ikke en advarsel mod at krydse spor 1.
Det kan ikke afvises at den 15 årige ikke var vidende om at det gennemkørende tog planmæssigt
skulle passere Tjæreborg samtidig med at han skulle med toget, da Arriva-toget i den tidligere køre-
plan planmæssigt skulle afgå fra Tjæreborg Station 1�½ minut før det gennemkørende tog skulle pas-
serede Tjæreborg og dermed ikke var vant til eller opmærksom på at der kunne komme tog i spor 1
da han passerede overgangen.
Tænding og funktion af varslingsanlægget på Tjæreborg Station, ses generelt at være i overensstem-
melse med reglerne
i SODB om end ”Pas på” på skiltene på varslingsanlæggets standere er temme-
lig afbleget og utydelig set fra syd. Tænding på
”høj” (lys og lyd) sker –
siden 1997 - i den afstand
der er nødvendig for at opnå den krævede varslingstid ved 180 km/t (strækningshastigheden), selv
om der på ulykkestidspunktet var
og fortsat er - nedsat hastighed til 120 km/t hhv. 100 km/t. Det
medfører væsentlig længere varslingstid end krævet, og kan dermed i afgørende grad medvirke til at
minimere eller fjerne respekten for varslingsanlægget.
SODB’s anlægsbestemmelser
rummer en mulighed for
ved ændringer i sikringsanlæg der ikke på-
virker anvendelse eller funktionalitet
at bevare eksisterende perronovergange ved forøgelse af ha-
stigheden i sporet til over 140 km/t.
Bestemmelsen er markeret med ”ø” –
dvs. at den er økonomisk,
ikke sikkerhedsmæssigt begrundet. Det er næppe rimeligt at betragte ændringer i Tjæreborgs sik-
ringsanlæg af hensyn til forøgelse af strækningshastigheden til 180 km/t, herunder ændringer i tæn-
dingssystemet for perronovergangen (tændingstid for anlægget svarer til 180 km/t, på trods af at den
reelle hastighed ved overgangen er 100 km/t), og etablering af vekselspordrift, som ændringer der
ikke påvirker anvendelse og funktionalitet.
18 af 30
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 679: Spm. om ministeren vil fremsende rapporterne fra Havarikommissionen og Banedanmark omtalt i svar på TRU alm. del spm. 716 (folketingsåret 2016-17), såfremt de foreligger, til transport-, bygnings- og boligministeren
Som ved overkørsler
krydsninger mellem vej og jernbane
er sikkerheden i perronovergange på
nuværende tidspunkt baseret på at advarslerne
skiltning, lys og lyd
opfattes og respekteres.
Bestemmelserne i SR § 45 kræver, at der er truffet de fornødne sikkerhedsforanstaltninger når tog
tages ind på en station mens et andet togs passagerer ekspederes over dets togvej. Imidlertid fremgår
det af definitionen af varslingsanlæg i SR og af SODB, at varslingsanlæg etableres for at advare pas-
sagerer.
Når varslingsanlæg aktiveres afhængigt af den tilladte hastighed, forudsættes ikke, at personer der
skal benytte overgangen selv vurderer om det er forsvarligt at krydse ved selv at se efter tog, men
såvel undertavlen
”Pas På” som advarslen ”Gå ikke over sporet, der kommer tog”
kan imidlertid op-
fattes således, at personer der ønsker at krydse overgangen, selv kan passe på, uanset advarsler med
lys og lyd.
Den tidlige tænding af varslingsanlæggets
”røde mand”, der ved fodgængerfelter ville indebære et
forbud, kan i kombination med ovennævnte advarsler medføre eller forstærke opfattelsen af, at pas-
sagererne selv skal eller kan bedømme om det er forsvarligt at benytte overgangen. Det forudsætter
imidlertid, at oversigtsforholdene er tilstrækkelige til, at også passagerer med fokus på tog i spor 2
eller fokus på nogen eller noget på forpladsen har tilstrækkelige oversigtsforhold og er fuldstændig
bevidste om at togene
selv om de her oftest kommer fra Esbjerg (venstre) som følge af vekselspor-
driften også kan komme fra højre.
”Præcisionsgruppen” i Esbjerg (Arriva, DSB og Banedanmark) gjorde i maj 2016 opmærksom på de
farlige situationer i perronovergangen på Tjæreborg Station og pegede på behovet for at udnytte den
omtalte stitunnel. Svaret fra Banedanmark var, at det ville blive meldt ind til prioritering, men efter-
følgende har gruppen intet hørt om dette. Senere
28.09.2017
har gruppen lukket spørgsmålet,
idet gruppen
efter ulykken
fik oplyst, at sikkerheden i perronovergange ville blive gennemgået
af en arbejdsgruppe etableret til formålet.
Banedanmarks efterfølgende
opsætning af ”skiltning”
(se foto side 20) ved perronovergangen i form
af tavlerne A 72 Jernbaneoverkørsel uden bomme
og UA 72 ”Se efter tog”,
der anvendes ved usik-
rede jernbaneoverkørsler kan skabe signalforvirring med hensyn til hvilket spor/tog skiltning og
varslingsanlæg egentlig gælder for.
Forståelsen af skiltningen kan være at når man forlader perronen ved spor 2 for at benytte overgan-
gen over spor 1, skal man både ”Pas På” og ”Se efter tog”. Når man fra perronen ved spor 1 skal be-
nytte perronovergangen skal man
– inden man træder ind på perronen ”Se efter tog” –
idet tavle A
72 og UA 72 efter reglerne for vejafmærkning skal sættes
før
det spor, de dækker.
Man reducerer endvidere
betydningen af varslingsanlæggets skiltning ”Pas På” og
den aktive advar-
sel i form af lyd og især det røde lys.
19 af 30
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 679: Spm. om ministeren vil fremsende rapporterne fra Havarikommissionen og Banedanmark omtalt i svar på TRU alm. del spm. 716 (folketingsåret 2016-17), såfremt de foreligger, til transport-, bygnings- og boligministeren
1927979_0020.png
Perronovergangen fem dage efter ulykken. De ”nye” færdselstavler skal normalt stå før det spor, de
dækker.
Som det ses af billedet taget fra perronen ved spor 1, blev de nye tavler ikke suppleret med fornyelse
(tydeliggørelse) af varslingsanlæggets ”Pas på”.
Køreplanstiltaget
at der ikke planmæssigt må forekomme gennemkørende tog i spor 1 mens der
ekspederes passagerer til/fra tog der holder i spor 2 er alene en menneskelig barriere, og kan dermed
operationelt / reelt være uhåndterbar, specielt i uregelmæssighedssituationer. Der kan opstå forsin-
kelser for tog i begge retninger
og på denne station, hvor der er vekselspordrift, kan der ekspede-
res tog fra Bramminge i spor 2, mens der er gennemkørende tog i samme retning ad spor 1. Det
fremgår ikke om og i hvilket tidsrum omkring standsende togs planmæssige ankomst og afgang der
ikke må kommende gennemkørende tog i spor 1, såfremt toget i spor 2 er forsinket eller aflyst.
Der er ifølge Banedanmark ikke givet særskilt instruktion ”for håndtering af forsinkelser, særtog
mv. Det udelukkes derfor ikke at situationen kan opstå ved forsinkelser”.
Banedanmark har valgt ikke at gennemføre tilsvarende køreplansrestriktioner andre steder. Bl.a. på-
peger Banedanmark at der i Bred
hvor der skete en dødsulykke i perronovergangen den
28.07.2017
– ”er
begrænsede muligheder for en sådan løsning på grund af den store trafikmængde”.
Banedanmarks indsats efter ulykken kan betragtes som ønske om at forbedre sikkerheden, men kan
også ses som en erkendelse af at sikkerhedsforanstaltningerne ved denne perronovergang i forvejen
ikke længere var tilstrækkelige. Havarikommissionen bekendt er de ekstraordinære sikringsforan-
staltninger alene indført på Tjæreborg Station.
Det ville allerede i 2011 have været - og er fortsat
muligt at etablere forbindelse mellem den nye
stiunderføring omkring 25 meter fra perronens østlige ende eller fra stien i forbindelse med tunnelen
at etablere forbindelse til en ny sideperron på nordsiden af spor 2. I begge tilfælde ville behovet for
20 af 30
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 679: Spm. om ministeren vil fremsende rapporterne fra Havarikommissionen og Banedanmark omtalt i svar på TRU alm. del spm. 716 (folketingsåret 2016-17), såfremt de foreligger, til transport-, bygnings- og boligministeren
at krydse spor i niveau for at kom til og fra perronerne, blive elimineret. Havarikommissionen be-
kendt, foreligger der hos Banedanmark ikke en sikkerhedsmæssig vurdering af at udnytte mulighe-
den for at udnytte tunnelanlægget som omtalt ovenfor.
21 af 30
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 679: Spm. om ministeren vil fremsende rapporterne fra Havarikommissionen og Banedanmark omtalt i svar på TRU alm. del spm. 716 (folketingsåret 2016-17), såfremt de foreligger, til transport-, bygnings- og boligministeren
5
Konklusion
På det foreliggende grundlag kan Havarikommissionen konkludere, at påkørslen skete fordi den
unge mand løb i perronovergangen idet han formentlig med fokus på at nå toget i spor 2 overså eller
ignorerede advarslerne fra varslingsanlægget og heller ikke nåede at se det fra Esbjerg gennemkø-
rende tog.
Endvidere kan Havarikommissionen ikke afvise, at den unge mands mulighed for at vurdere det for-
svarlige i at krydse sporet, uanset den, i forhold til det krævede, lange varslingstiden på 35 - 37 se-
kunder, har været nedsat som følge af oversigtsforholdene.
Varslingsanlægget vurderes at fungere i overensstemmelse med gældende regler. Det bemærkes, at
varslingsanlæggets skiltning ”Pas på” og lyd ”Gå ikke over sporet, der kommer tog” har karakter af
advarsel, mens det røde lys indikerer forbud (som ved trafiklys for fodgængere). Denne inkonsistens
kan i sammenhæng med den tidlige tænding af det røde lys i overgangens passagervendte signaler,
give anledning til, at passagerer der skal benytte overgangen mener at de
trods advarslen - selv kan
vurdere om det er forsvarligt at benytte overgangen.
Det er Havarikommissionens opfattelse at denne og lignende overgange i niveau, hvor de tilladte
hastigheder er over 140 km/t, burde have været nedlagt (eventuelt bedre sikret) idet
SODB 1993 fastslår at der ikke skal være regler for perronovergange ved hastigheder over
140 km/t; de forekommer ikke fordi der her skal etableres niveaufri adgang
SODB allerede i 1995 peger på at der ikke må etableres nye overgange, men fra denne ud-
gave accepteres at eksisterende overgange bevares
SODBs skema for afstande går til 140 km/t
af sikkerhedsmæssige hensyn blev alle niveauoverkørsler på den fynske hovedbane nedlagt
i forbindelse med den øgede hastighed til 180 km/t på strækningen
tilsvarende blev niveauoverkørsler Lunderskov-Esbjerg blevet nedlagt i forbindelse med
elektrificering og forberedelse til højere hastighed
etablering af vekselspordrift gennem bl.a. Tjæreborg, ændring af strækningshastigheden og
opsætning af køreledningsmaster, kan næppe betegnes som ændringer der ikke påvirker an-
vendelse og funktionalitet
Banedanmark har (ved efter ulykken at etablere ekstra skiltning ved denne overgang og
etablere operationelle / ekspeditionsmæssige og dermed svært håndterbare restriktioner -
ikke gennemkørende tog i spor 1 mens der ekspederes passagerer til/fra tog i spor 2 - på
denne station) indikeret, at denne type varslingsanlæg ikke længere kan anses for tilstrække-
lige til at opfylde kravene i SR § 45 stk. 6 (se afsnit 3.5.2.)
heller ikke ved de lavere ha-
stigheder (100 km/t), der forekom på Tjæreborg Station.
22 af 30
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 679: Spm. om ministeren vil fremsende rapporterne fra Havarikommissionen og Banedanmark omtalt i svar på TRU alm. del spm. 716 (folketingsåret 2016-17), såfremt de foreligger, til transport-, bygnings- og boligministeren
Inden ulykken ses hverken
forslag fra ”Præcisionsgruppen”
eller nyere etableret tunnelunderfø-
ring tæt på stationen behandlet i Banedanmarks sikkerhedsledelsessystem.
Samlet synes Banedanmarks sikkerhedsledelsessystem inden ulykken ikke at have været i stand
til at håndtere ændringer af sikkerhedsmæssig betydning i denne og lignende perronovergange.
23 af 30
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 679: Spm. om ministeren vil fremsende rapporterne fra Havarikommissionen og Banedanmark omtalt i svar på TRU alm. del spm. 716 (folketingsåret 2016-17), såfremt de foreligger, til transport-, bygnings- og boligministeren
6
Allerede trufne foranstaltninger
Efter ulykken på Tølløse Station 13.02.2012 iværksatte Trafikstyrelsen bl.a. på baggrund af Havari-
kommissionens anbefalinger en undersøgelse af perronovergange, der udover at forbinde perroner
også forbandt bydele.
Som opfølgning på Havarikommissionens anbefalinger efter ulykken på Kværndrup station
23.05.2016 har Banedanmark iværksat etablering af varslingsanlæg på stationen og desuden iværk-
sat undersøgelse af sikkerhedsforholdene ved samtlige Banedanmarks perronovergange. Resultatet
af denne undersøgelse skulle foreligge i 2. kvartal 2018.
Efter ulykken ved Bred T (28.07.2017) og ulykken på Tjæreborg Station (10.08.2017) udarbejdede
Banedanmark et notat pr. 21. august 2017
”Redegørelse for sikkerheden i perronovergange på Bred
og Tjæreborg stationer
samt øvrige stationer på Banedanmarks infrastruktur” til brug for Transport-,
bygnings-
og boligministeriets departement”. Heri beskrives bl.a. midlertidige ekstraordinære tiltag
for at forbedre sikkerheden ved perronovergangen på Tjæreborg Station, men Banedanmark fandt
det
på baggrund af det indtil da afdækkede ulykkesforløb samt den store trafikmængde
ikke mu-
ligt at gennemføre tilsvarende midlertidige forbedringer ved Bred T.
De ekstraordinære tiltag der af Banedanmark iværksattes på Tjæreborg Station omfattede opsætning
af færdselstavlerne A 72
”Jernbaneoverkørsel
uden bomme”,
UA 72 ”Se efter tog”
samt køreplans-
restriktioner.
Der er efter Havarikommissionens opfattelse dermed alene etableret operationelle (bløde) sikker-
hedsforanstaltninger som følge af ulykken. Der er ikke indført nye tekniske (faste) sikkerhedsforan-
staltninger som følge af ulykken.
Banedanmarks opfølgning på anbefalingerne efter Kværndrup og på de to sidstnævnte ulykker fo-
relå pr 31.05.2018 i form af en rapport
”Opfølgning
på sikkerheden i Banedanmarks publikums-
vendte perronovergange”, der vurderer risikopotentiale og mulige sikkerhedsforbedringer ved samt-
lige perronovergange på Banedanmarks infrastruktur. Det fremgår af rapporten at Banedanmark
umiddelbart selv kan udføre visse foranstaltninger og peger desuden på at det vil være samfunds-
mæssigt rentabelt at etablere niveaufri overgange på fire af de 73 stationer med publikumsvendte
perronovergange. Desuden ønskes mulighederne for bedre sikkerhedsforanstaltninger ved de tilba-
geværende peronovergange undersøgt.
Banedanmark har supplerende oplyst, at virksomheden er i gang med at ændre organisationen, såle-
des, at der placeres et tydeligere ansvar for alle stationer, og at der bliver beskrevet et tydeligere re-
gelsæt for stationer.
24 af 30
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 679: Spm. om ministeren vil fremsende rapporterne fra Havarikommissionen og Banedanmark omtalt i svar på TRU alm. del spm. 716 (folketingsåret 2016-17), såfremt de foreligger, til transport-, bygnings- og boligministeren
7
Sikkerhedsmæssige anbefalinger
Inden ulykken ses eksempelvis hverken
forslag fra ”Præcisionsgruppen”
eller nyere etableret tunnel-
underføring tæt på stationen behandlet i Banedanmarks sikkerhedsledelsessystem.
DK-2018 R 4 af 08.08.2018
Havarikommissionen anbefaler at Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen sikrer vurdering af Banedan-
marks sikkerhedsledelsessystem, i forhold til hvorvidt eller hvordan sikkerhedsledelsessystemet
håndterer nye sikkerhedsrelevante oplysninger, som ikke direkte er et resultat af en ulykke eller
hændelse.
Når advarselstiden i varslingsanlægget på grund af permanent eller længerevarende lavere hastighed
end strækningshastigheden forøges væsentligt ud over de i SODB beskrevne 23 sekunder, er der ri-
siko for at passagerernes respekt for advarselsanlægget reduceres.
DK-2018 R 5 af 08.08.2018
Havarikommissionen anbefaler at Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen sikrer en risikovurdering gen-
nemført, med henblik på at vurdere hvorvidt aktiveringstidspunktet i advarselsanlæg bør være af-
hængig af togenes hastighed.
25 af 30
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 679: Spm. om ministeren vil fremsende rapporterne fra Havarikommissionen og Banedanmark omtalt i svar på TRU alm. del spm. 716 (folketingsåret 2016-17), såfremt de foreligger, til transport-, bygnings- og boligministeren
8
Bilag
26 af 30
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 679: Spm. om ministeren vil fremsende rapporterne fra Havarikommissionen og Banedanmark omtalt i svar på TRU alm. del spm. 716 (folketingsåret 2016-17), såfremt de foreligger, til transport-, bygnings- og boligministeren
1927979_0027.png
Uddrag af SODB
afsnit 5.11 af 10.10.2013
27 af 30
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 679: Spm. om ministeren vil fremsende rapporterne fra Havarikommissionen og Banedanmark omtalt i svar på TRU alm. del spm. 716 (folketingsåret 2016-17), såfremt de foreligger, til transport-, bygnings- og boligministeren
1927979_0028.png
28 af 30
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 679: Spm. om ministeren vil fremsende rapporterne fra Havarikommissionen og Banedanmark omtalt i svar på TRU alm. del spm. 716 (folketingsåret 2016-17), såfremt de foreligger, til transport-, bygnings- og boligministeren
1927979_0029.png
29 af 30
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 679: Spm. om ministeren vil fremsende rapporterne fra Havarikommissionen og Banedanmark omtalt i svar på TRU alm. del spm. 716 (folketingsåret 2016-17), såfremt de foreligger, til transport-, bygnings- og boligministeren
1927979_0030.png
30 af 30