Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1915714_0001.png
TALEMANUSKRIPT
Side 1 af 13
Talepapir - besvarelse af samrådsspørgsmål Z,
Æ og Ø om Vækstteamet for handel og logistik
Samråds-
spørgsmål Z, Æ
og Ø stillet til
erhvervsminister
en og transport-,
bygnings og
boligministeren
Samrådsspørgsmål Z
Har ministrene haft opmærksomhed på
problemerne med social dumping som
et vigtigt opmærksomhedspunkt i
forbindelse med nedsættelsen af
Vækstteamet for detailhandel og
logistik?
Samrådsspørgsmål Æ
Mener erhvervsministeren og
transportministeren, at fremtidens
vækstpotentialer på logistikområdet
bedst varetages af aktører, der benytter
forretningsmodeller, som ofte
sammenlignes med social dumping?
Samrådsspørgsmål
Ø
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 668: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 11/6-18 om om Vækstteamet for handel og logistik, til transport-, bygnings- og boligministeren
1915714_0002.png
Side 2 af 13
Er det ministrenes holdning, at social
dumping, f.eks. på transport og
logistikområdet skal være en accepteret
forretningsmodel i fremtidens vækst for
detailhandels- og logistikområdet?
Indledning
Tak for samrådsspørgsmålene om social
dumping og regeringens nedsættelse af
et vækstteam for handel og logistik.
Og tak til erhvervsministeren for
gennemgangen af processen med
nedsættelsen af vækstteamet og
kriterierne for udvælgelsen af
medlemmerne.
De sidste tre samrådsspørgsmål
omhandler det samme emne, og jeg vil
derfor give en samlet besvarelse af
samrådsspørgsmålene Z, Æ og Ø.
Jeg vil starte med at slå en ting helt fast.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 668: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 11/6-18 om om Vækstteamet for handel og logistik, til transport-, bygnings- og boligministeren
1915714_0003.png
Side 3 af 13
Regeringen er fuldt ud opmærksom på,
at danske vognmænd og chauffører er i
skarp konkurrence med udenlandske
vognmænd og chauffører.
Det er jo bl.a. derfor, regeringen mener,
at det er vigtigt, at vi får sat fokus på
branchen, så vi kan sørge for, at vi også i
fremtiden har et stærkt handels- og
logistikerhverv i Danmark til glæde for
danske virksomheder og forbrugere.
Et stærkt handels- og logistikerhverv er
samtidig forudsætningen for, at vi har
tilfredse danske vognmænd og
chauffører.
Transportbranch
en under
forandring
Transportbranchen er under hastig
forandring i disse år, hvor der sker store
teknologiske fremskridt, og hvor
digitaliseringen åbner op for nye
muligheder.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 668: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 11/6-18 om om Vækstteamet for handel og logistik, til transport-, bygnings- og boligministeren
1915714_0004.png
Side 4 af 13
Jeg har sagt det før, men jeg siger det
gerne igen.
Transport er i min optik den nok mest
globaliserede sektor i verden.
Samtidig er sektoren en af de
allervigtigste sektorer, vi har.
I sin natur er sektoren
grænseoverskridende. Det er den nødt til
at være.
Danske forbrugere og virksomheder
efterspørger varer fra alle dele af verden,
og alle dele af verden efterspørger
heldigvis også danske varer.
Det skal vi være glade for og stolte af.
I dag har danskerne en forventning om,
at der kan leveres effektive, klimavenlige
og lette løsninger, hvor varerne kommer
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 668: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 11/6-18 om om Vækstteamet for handel og logistik, til transport-, bygnings- og boligministeren
1915714_0005.png
Side 5 af 13
hurtigt og sikkert frem - helt til
hoveddøren.
Regeringen ønsker ikke at læne sig
tilbage og afvente udviklingen.
Fremtiden står ikke blot og banker på
døren
den er her allerede. Den er i
vores stuer, i vores lommer, på
børneværelserne og på vores
arbejdspladser.
Vækstteamet for handel og logistik skal
derfor komme med sine bud på, hvordan
vi bedst håndterer den fremtid, som
allerede er her.
Jeg ser frem til at modtage vækstteamets
anbefalinger, når de har færdiggjort
deres arbejde.
Regeringsgrundl
aget
Som minister vil jeg ikke blande mig i,
hvilke anbefalinger vækstteamet
kommer med.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 668: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 11/6-18 om om Vækstteamet for handel og logistik, til transport-, bygnings- og boligministeren
1915714_0006.png
Side 6 af 13
Det er op til medlemmerne at finde ud
af, og jeg ser det ikke som min opgave at
rådgive om, hvordan man driver
virksomhed i Danmark.
Til gengæld ser jeg det som min opgave,
som minister at sørge for, at vi fører en
fornuftig transportpolitik.
Udgangspunktet for mit virke som
transportminister står meget klart
beskrevet i regeringsgrundlaget.
Her fremgår det under kapitlet
”fleksibelt og effektivt arbejdsmarked” –
og nu citerer jeg:
”Der er på det danske arbejdsmarked
tradition for, at løn- og arbejdsvilkår
aftales mellem arbejdsmarkedets
parter. Udenlandske firmaer skal leve
op til dansk lovgivning og de danske
regler. Og udenlandske lønmodtagere
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 668: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 11/6-18 om om Vækstteamet for handel og logistik, til transport-, bygnings- og boligministeren
1915714_0007.png
Side 7 af 13
skal arbejde under de løn- og
arbejdsvilkår, der gælder i Danmark.”
- Citat slut.
Under kapitlet ”godt rustet til fremtidens
arbejdsmarked”,
hvor Disruptionrådet
bliver beskrevet, står der, at
Disruptionsrådet skal - og jeg citerer
igen:
”drøfte, hvordan vi kan fastholde og
udbygge et arbejdsmarked, som både er
kendetegnet ved dynamik og ordentlige
forhold, og hvor der ikke sker social
dumping”
- Citat slut.
Regeringen har gang i mange forskellige
tiltag, der spiller sammen.
Hvad angår vækstteams, er det, som
erhvervsministeren har redegjort for,
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 668: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 11/6-18 om om Vækstteamet for handel og logistik, til transport-, bygnings- og boligministeren
1915714_0008.png
Side 8 af 13
sådan, at det er virksomheder, der er
repræsenteret. Det gælder for alle
regeringens vækstteams.
I andre sammenhænge er det
brancheorganisationer og
fagbevægelsen, der er repræsenteret. Det
gælder f.eks. Vejtransportrådet.
Regeringens
indsats mod
social dumping
At regeringen er aktiv på mange fronter,
ændrer ikke på, hvad der ligger til grund
for regeringens politik.
I lyset af, at transportsektoren er global,
er der brug for grænseoverskridende
regler.
Med finanslovsaftalen for 2018 indgik
regeringen og Dansk Folkeparti aftale
om en styrket indsats i regi af EU for at
hindre misbrug af regler på
transportområdet.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 668: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 11/6-18 om om Vækstteamet for handel og logistik, til transport-, bygnings- og boligministeren
1915714_0009.png
Side 9 af 13
Jeg har selv engageret mig meget i
forhandlingerne om Vejpakken i EU,
hvor jeg sætter stor pris på den tætte
dialog, jeg har haft med udvalget her.
Her har vi udviklet en fælles forståelse
af, at den danske indgangsvinkel til
forhandlingerne
apropos
fagbevægelsen - skal være baseret på 3
F’er:
1. Fælles løsninger på de fælles
udfordringer, som sektoren står
overfor, som dæmmer op for
ulovlige praksisser, og som sikrer
klarere og enklere regler, der
bidrager til ens anvendelse og
håndhævelse i medlemslandene.
2. Fair konkurrence mellem
medlemslandene, hvor regler og
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 668: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 11/6-18 om om Vækstteamet for handel og logistik, til transport-, bygnings- og boligministeren
1915714_0010.png
Side 10 af 13
rettigheder respekteres og
håndhæves.
3. Fornuftige regler, som er mulige at
håndhæve, og som sikrer øget
anvendelse af de teknologiske
muligheder, en effektiv kontrol og et
stærkere samarbejde mellem
medlemslandene.
For at sikre opbakning til danske
prioriteter har jeg som minister været
med til at grundlægge den såkaldte
Vejtransportalliance, hvor jeg jævnligt
mødes med mine ministerkollegaer fra
de andre lande og drøfter fælles
holdninger og synspunkter.
Vækst for
transporterhverv
et
Men det betyder jo ikke, at regeringen
ikke samtidig kan arbejde for, at der
bliver skabt bedre vilkår for danske
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 668: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 11/6-18 om om Vækstteamet for handel og logistik, til transport-, bygnings- og boligministeren
1915714_0011.png
Side 11 af 13
virksomheder, danske vognmænd,
danske chauffører og danske forbrugere.
Det går jo rigtigt godt i den danske
transportbranche, men der er også
udfordringer.
Det kan vækstteamet for handel og
logistik være med til at afdække, men det
kan ikke stå alene.
Udover regeringens indsats på EU-
niveau vil jeg nævne aftalen om at
indføre tidsbegrænset parkering på
rastepladserne langs motorvejsnettet og
regeringens trepartsaftale med
arbejdsmarkedet parter, der markant
styrker voksen-, efter- og
videreuddannelsessystemet, som
eksempler på, at regeringen er trukket i
arbejdstøjet og ønsker at gøre en forskel.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 668: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 11/6-18 om om Vækstteamet for handel og logistik, til transport-, bygnings- og boligministeren
1915714_0012.png
Side 12 af 13
Branchen er også i arbejdstøjet, og bl.a.
3F har igangsat initiativer og lanceret
kampagner for at tiltrække nye
chauffører. For der er mangel på
chauffører i Danmark, og det er svært at
rekruttere nye.
3F lokker med høje lønninger,
jobsikkerhed og fleksibilitet.
Det er der brug for, for vi har desværre
en tendens til at tale branchen ned i
stedet for at tale den op.
Vi kan være stolte af de danske
vognmænd, virksomheder og chauffører,
der hver dag er med til at binde
Danmark sammen.
Jeg ser det som min opgave at sørge for,
at vi ikke har lovgivning, der står i vejen
for, at chauffører kan få de kompetencer,
der er brug for på arbejdsmarkedet. At
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 668: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 11/6-18 om om Vækstteamet for handel og logistik, til transport-, bygnings- og boligministeren
1915714_0013.png
Side 13 af 13
vognmænd får mulighed for at drive
deres virksomhed i hele landet, og at
virksomhederne kan give forbrugerne
den service, som de efterspørger.
Jeg håber derfor, at der er bred
opbakning til regeringens linje om at
dæmme op for ulovlige praksisser, sikre
enkle og klare regler og arbejde for et
stærkt handels- og logistikerhverv i
Danmark.
Tak for ordet.