Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1915615_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
22. juni 2018
2018-2972
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 24. maj 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rasmus Prehn (S).
Spørgsmål nr. 625:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra Kurt Davids vedrørende ha-
stighedsgrænser for kørsel med trailer, jf. TRU alm. del - bilag 312.
Svar:
Færdselsloven fastsætter i dag en generel hastighedsgrænse uden for tættere
bebygget område (herunder på landeveje) på 80 km i timen. Visse køretøjstyper
er imidlertid underlagt en såkaldt køretøjsbestemt hastighedsgrænse. Alminde-
lige personbiler med påhængskøretøj (typisk trailer eller campingvogn) er som
udgangspunkt underlagt en sådan køretøjsbestemt hastighedsgrænse på 70 km i
timen uden for tættere bebygget område. Såfremt en bil med et registrerings-
pligtigt påhængskøretøj er tempo 100-godkendt, er den dog underlagt en køre-
tøjsbestemte hastighedsgrænse på 80 km i timen uden for tættere bebygget om-
råde og 100 km i timen på motorvej.
For at blive tempo 100-godkendt skal en række tekniske krav for både den træk-
kende bil og påhængskøretøjet være opfyldt. Den trækkende bil skal således
f.eks. have en tilladt totalvægt på højst 3.500 kg og ABS-bremser, mens på-
hængskøretøjet skal være et registreringspligtigt påhængskøretøj, der opfylder
visse krav til f.eks. samlet tilladt akseltryk, bremseudstyr og dækkenes alder
(yngre end 6 år).
Der er fastsat en køretøjsbestemt hastighedsgrænse for visse typer af køretøjer,
herunder f.eks. lastbiler og bil med ikke tempo 100-godkendt trailer, da disse
køretøjer på grund af vægt og manøvredygtighed ikke har samme muligheder
for at bremse og lave undvigemanøvre med samme hastigheder som en almin-
delig personbil. Den køretøjsbestemte hastighedsgrænse er lavere på landeveje-
ne end på motorvejene, da landevejene ikke er af samme standard som motorve-
je, idet de kan have skarpe sving, dårlige oversigtsforhold, modkørende- og kry-
sende trafik.
Det overvejes løbende om de fastsatte hastighedsgrænser er de rigtige, herun-
der i lyset af forholdene på vejnettet og udviklingen i køretøjernes sikkerhed.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 625: Spm. om kommentar til henvendelse fra Kurt Davids vedrørende hastighedsgrænser for kørsel med trailer, til transport-, bygnings- og boligministeren
1915615_0002.png
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen