Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1908650_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
11. juni 2018
2018-2914
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 22. maj 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL)
Spørgsmål nr. 609:
Vil ministeren redegøre for, - hvorfor det har taget (foreløbig) 10 dage at repa-
rere den afbrudte kørestrøm mellem Lunderskov og Esbjerg, - hvor lang tid det
normalt tager at genetablere en nedfalden køreledning eller afbrudt kørestrøm,
- om det er Banedanmarks egne folk, der står for arbejdet med at genetablere
kørestrømmen mellem Lunderskov og Esbjerg, eller om arbejdet er udliciteret,
og i så fald til hvem, - om der fortsat opretholdes et 24-7-vagtberedskab i Ba-
nedanmark, som rykker ud ved akutte problemer med jernbaneinfrastrukturen,
- om ministeren anser den afbrudte kørestrøm mellem Lunderskov og Esbjerg
for et akut og større problem, som kræver en ekstraordinær indsats fra Ba-
nedanmarks side, - om det langtrukne forløb med den afbrudte kørestrøm giver
anledning til at se Banedanmarks vagtberedskab og kompetencer efter i søm-
mene, - hvorfor også de dieseldrevne IC3-tog, der sammen med de elektrisk
drevne IR4-tog betjener linjen København-Esbjerg, stopper i Kolding under
den mindst 10 dage lange kørestrømafbrydelse, mens det dieseldrevne regio-
naltog Århus-Esbjerg gennemføres, hvorfor passagerne oplever at måtte skifte
på Kolding Station fra ét dieseldrevent IC3-tog til et andet dieseldrevent IC3-
regionaltog, der dog alligevel kun gør holdt på de samme stationer, som IC-
toget København-Esbjerg (Lunderskov, Vejen, Bramming, Esbjerg). (sidst be-
skrevne forhold er en selvoplevet hændelse fredag den 18. maj 2018, idet spør-
geren tog IC-toget fra København kl. 13.30).
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der i det følgende har svaret på
de enkelte delspørgsmål i den rækkefølge, de er stillet i TRU-spm. 609.
Banedanmark oplyser:
”1)
Banedanmark registrerede d. 23. april 2018, at en køreledning var faldet
ned på strækningen Esbjerg-Lunderskov. Dette blev efterfølgende fejlrettet, og
trafikken blev genoptaget.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 609: Spm. om reparation af den afbrudte kørestrøm mellem Lunderskov og Esbjerg, til transport-, bygnings- og boligministeren
1908650_0002.png
Banedanmark indstillede igen trafikken på strækningen Esbjerg-Lunderskov
den 9. maj 2018 efter fundet af en fejl på kørestrømsanlægget på Ny bane Kø-
benhavn-Ringsted. Fejlen omhandler det tovhjul, som køreledningen er hængt
op i, og som har forårsaget nedfald af køreledning. Trafikken på strækningen
Esbjerg-Lunderskov blev indstillet, da samme fejl blev fundet på denne stræk-
nings kørestrømsanlæg. Trafikken blev genoptaget med dieseltog d. 11. maj
2018, efter Banedanmark havde sikret kørestrømsanlægget.
Undersøgelse af fejlene, der forårsagede afbrydelsen af kørestrømmen mellem
Esbjerg og Lunderskov, pågår fortsat, og der er derfor ikke iværksat noget repa-
rationsarbejde. For at sikre, at fejlene ikke gentager sig, har identifikation af
fejlene samt årsager og konsekvenser været genstand for en analyse udført af
Aarsleff-Siemens, Banedanmarks leverandør af kørestrømsanlægget. Ba-
nedanmark er på nuværende tidspunkt i dialog med Aarsleff-Siemens omkring
dette samt fejlenes omfang og løsning. Det forventes, at der findes en løsning
samt tidsplan for udførelse af denne i løbet af uge 24, 2018.
2) I tilfælde af nedfaldne køreledninger genoptages trafikken normalt mellem 6
timer og 3 døgn efter hændelsen er indtruffet.
3) Vedligehold og fejlretning af kørestrømsanlægget foretages normalt af Ba-
nedanmark selv. Denne sag anses dog som en garantisag, og i henhold til Ba-
nedanmarks kontrakt med totalentreprenøren Aarsleff-Siemens om elektrifice-
ring af bl.a. strækningen Esbjerg-Lunderskov er det Aarsleff-Siemens, der står
for udbedring af fejlen på strækningen Esbjerg-Lunderskov.
4) Banedanmark har fortsat vagtberedskab på kørestrømsanlægget 24 timer i
døgnet året rundt med vagthold lokaliseret i Middelfart, Rødekro, Ringsted og
København.
5) Jævnfør svaret på delspørgsmål 1 har Banedanmark særligt fokus på at sikre,
at fejlen ikke gentager sig. Banedanmark har derfor anmodet Aarsleff-Siemens
om at identificere fejlen samt udarbejde en årsags- og konsekvensanalyse. Det
er Banedanmarks vurdering, at fejlen er af akut og væsentlig karakter.
6) Nej. Banedanmark anser sagen som en garantisag med totalentreprenøren
og derfor ikke som en del af Banedanmarks almindelige vedligehold og fejlret-
ning. Derfor giver denne sag ikke anledning til at se på det eksisterende vagtbe-
redskab.
7) Banedanmark har indhentet svar på dette delspørgsmål fra DSB, der vareta-
ger det rullende materiel. DSB har oplyst følgende:
DSB’s køre-,
materiel- og personaleplan er tilrettelagt således, at IC-toget fra
København til Esbjerg som udgangspunkt betjenes med IR4-materiel, som er
elektriske togsæt.
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 609: Spm. om reparation af den afbrudte kørestrøm mellem Lunderskov og Esbjerg, til transport-, bygnings- og boligministeren
1908650_0003.png
Side 3/3
IC-toget fra København består almindeligvis af et eller flere IC3-togsæt og et
IR4-togsæt, som er sammenkoblet. I Odense skilles togsættene, og IR4-
togsættet fortsætter mod Esbjerg, mens IC3-togsættene almindeligvis kører
henholdsvis mod Aarhus/Aalborg, Struer eller Flensborg.
Regionaltogene mellem Aarhus og Esbjerg over Kolding betjenes almindeligvis
med IC4-materiel, som er dieseldrevent.
DSB har ikke diesel-materiel til rådighed til at kunne gennemføre alle afgange-
ne fra København til Esbjerg. DSB har forsøgt at opretholde flest mulige IC-
afgange til Esbjerg ved at omrokere på planlagte afgange. Derved kører DSB på
nuværende tidspunkt tre afgange om morgenen fra Esbjerg til København og
fire afgange om eftermiddagen/aftenen fra København til Esbjerg. DSB’s fokus
har været på at genetablere de afgange, hvor der er flest kunder.
I den pågældende situation, som spørgeren henviser til, var der tale om en IC-
afgang fra København, hvor toget bestod af to IC3-togsæt og ét IC4-togsæt. På
daværende tidspunkt kørte DSB med en midlertidig nødkøreplan, som efterføl-
gende er blevet justeret og forbedret. Fredag d. 18. maj 2018 kørte IC-toget fra
København kl. 13.30 til Kolding. IC3-togsættet, som spørgeren sad i, var plan-
lagt til at køre en anden strækning, hvorfor det ikke kunne køre videre mod
Esbjerg. Spørgeren måtte derfor forlade toget og tage regionaltoget fra Aarhus
videre mod Esbjerg. På denne afgang blev regionaltoget undtagelsesvist betjent
med et IC3-togsæt i stedet for et IC4-togsæt.”
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen