Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1910668_0001.png
MIN ISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
14. ju n i 2018
2018 - 2908
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 22. maj 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Kim Christiansen (DF).
Spørgsmål nr. 608:
Vil ministeren kommentere artiklen ”Korte tilkørselsramper gør Gudenåstræk-
ning farlig” bragt i Randers
Amtsavis d. 18. maj 2018 og i sin besvarelse rede-
gøre for, hvad det vil koste at forlænge de i artiklen nævnte tilkørselsramper for
at forbedre trafiksikkerheden på stedet, og i øvrigt redegøre for, hvad ministe-
ren helt konkret vil gøre for at udbedre de omtalte trafiksikkerhedsmæssige
problemer på den del af E45?
Svar:
Jeg vil kvittere for, at politiet har fokus på trafiksikkerheden og for høje ha-
stigheder, hvilket jeg forstår, kan være en udfordring ved rastepladserne ved
Gudenåen. Vejdirektoratet har oplyst mig, at strækningen ikke er udpeget som
såkaldt sort plet, men at der er registreret en del uheld på strækningen, særligt
bagendekollisioner.
Vejdirektoratet har endvidere oplyst,
at ramperne er etableret i 1960’erne
og
udført kortere og med et andet design, end man anlægger i dag. En udvidelse til
nutidig standard vil være forholdsvis dyr, idet der er særligt vanskelige geologi-
ske forhold i området, ligesom området er omgivet af natur med høj værdi. Det
vurderes overordnet, at en forlængelse af ramperne ved inddragelse af nødspor
kan udføres for 5
10 mio. kr. En sådan udvidelse vil være at betragte som en
minimumsløsning, der er tilpasset forholdene på stedet, men som ikke lever op
til dagens standard for vejdesign.
Det er besluttet, at der skal gennemføres en VVM-undersøgelse på E45 for
strækningen Aarhus N til Randers N, der skal beskrive og vurdere de trafikale,
miljømæssige og økonomiske konsekvenser af at udbygge motorvejen fra 2 til 3
spor i hver retning. I den forbindelse vil rastepladserne ved Gudenåen, herun-
der længden af ramper, forbedring af trafiksikkerheden og fremkommelighed
på strækningen være elementer, der naturligt indgår og vurderes i VVM-
undersøgelsen.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 608: Spm. om kommentar til artiklen Korte tilkørselsramper gør Gudenåstrækning farlig fra Randers Amtsavis den 18. maj 2018, til transport-, bygnings- og boligministeren
1910668_0002.png
Da strækningen ikke er udpeget som en særligt uheldsbelastet strækning, vil jeg
afvente Vejdirektoratets indstilling om det videre forløb med udbygningen af
E45, når VVM-processen herfor er afsluttet.
Si de 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen