Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1895470_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. maj 2018
2018-2663
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 8. maj 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra [Spørgerens navn] ([Spørgerens partibogstav]).
Spørgsmål nr. 583
Tønder Kommune har gentagne gange gjort Banedanmark opmærksom på de
betydelige meromkostninger, både store engangsomkostninger, men også årli-
ge omkostninger, som Tønder Kommune, de lokalebeboere, de lokale land-
mænd og andre erhvervsdrivende og trafikanterne på A11 vil blive påført, her-
under omkostninger til anlæg af cykelstier, opgraderinger af veje, skiltninger,
daglig omvejskørsel ad skolevejen, omkostninger til meget længere kørsel med
traktorer, andre landbrugsredskaber, lastbiler, varebiler, personbiler etc. Tøn-
der Kommune har i den forbindelse anmodet Banedanmark om at lave en sam-
let oversigt over økonomien i en lukning af overkørsel 83. Det er umiddelbart
kommunens vurdering, at de samlede omkostninger langt overstiger omkost-
ningen til at opsætte et supplerende bomanlæg. Hverken Banedanmark eller
Ekspropriationskommissionen har hidtil efterkommet denne anmodning om at
udarbejde et samlet overblik over økonomien i projektet, i hvilket indgår samt-
lige omkostninger, som samtlige påvirkede bliver udsat for. Ministeren bedes
derfor fremsende en sådan samlet økonomisk vurdering til udvalget, i hvilken
alle elementer er inddraget.
Svar:
Banedanmark oplyser, at det typisk koster 5,1 mio. kr. at opgradere en overkør-
sel. Sagen er imidlertid, at man jo ikke kan forskelsbehandle overkørsler. Alle
må behandles lige.
Hvis man skulle opgradere alle de overkørsler, der som følge af Aftale om en
grøn transportpolitik af 22. oktober 2009 planlægges nedlagt eller allerede er
blevet nedlagt, skønner Banedanmark, at der vil være tale om en udgift på 1,6
mia. kr. Hvis alle resterende overkørsler i hele landet skulle opgraderes, skøn-
nes regningen ifølge Banedanmark at løbe op i 600 mio. kr.
Generelt vil ekspropriationskommissionen ved behandling af forslag om luk-
ning eller sikring af en overkørsel lægge vægt på, at der også efter nedlæggelsen
og sikringen af jernbaneoverkørsler er sikret fornøden adgang for berørte ejen-
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 583: Spm. om ministeren vil fremsende en samlet økonomisk vurdering af lukningen af overkørsel 83 til udvalget, til transport-, bygnings- og boligministeren
1895470_0002.png
domme til det offentlige vejnet, jævnfør vejlovens bestemmelser herom. Dette
indebærer blandt andet, at der kan ske ændringer i vejadgange, herunder at
disse kan blive længere uden at dette vil stå i vejen for kommissionens vedta-
gelse af projektet. Kommissionen vil endvidere træffe sådanne afgørelser i
overensstemmelse med den praksis, der i øvrigt er etableret i forbindelse med
nedlæggelse og sikring af jernbaneoverkørsler for herved at sikre en ensartet
behandling af berørte lodsejere.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen