Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1866034_0001.png
Side 1 af 30
Talemanuskript til brug for besvarelse af samrådsspørgsmål I-M, TRU
alm. del, stillet efter ønske fra Kim Christiansen (DF), Rasmus Prehn
(S), Karsten Hønge (SF), Andreas Steenberg (RV)
Samrådsspørgsmål I:
Hvordan forklarer ministeren, at Banedanmark har udbetalt
fuld bonus til en række ledende medarbejdere, selvom de ifølge
dokumentationen fra DR (”Direktører i Banedanmark fik
bonusser trods signalskandale og manglende resultater”, den
19. feb. 2018, dr.dk) ikke lever fuldt op til de mål, der skulle
indfris for at gøre sig fortjent til denne bonus?
Samrådsspørgsmål J:
Er ministeren så tilfreds med Banedanmarks udrulning af
signalprogrammet, at han finder anledning til, at der
udbetales fuld bonus til en række ledende medarbejdere i
Banedanmark, herunder selve projektdirektøren for
signalprogrammet, jf. ministerens svar på TRU alm. del –
spm. 276?
Svar på spørgsmål I og J:
Tak for ordet.
Jeg vil med udvalgets tilladelse svare samtidigt på spørgsmål I
og J. Jeg har valgt at bruge ordet ”resultatløn” som betegnelse
for bonus, performanceløn og performancebonus. Ordet
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 1/3-18 om Banedanmarks udbetaling af bonus til ledende medarbejdere, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 2 af 30
resultatløn er den vending som bruges i cirkulærer, vejledninger
m.v. og dækker over disse begreber.
Anvendelsen af resultatløn i honoreringen af offentligt ansatte
er et element i det, der går under navnet New Public
Management. Jeg tror godt, man kan sige, at det siden
1980’erne har været den dominerende teori for styringen af den
offentlige sektor i Danmark. Det gælder både under borgerlige
og under socialdemokratiske regeringer.
New Public Management handler om at bruge
styringsinstrumenter, som vi kender fra den private sektor, i
styringen af offentlige institutioner. Og to af de centrale
instrumenter er mål- og resultatstyring og resultatløn.
Jeg vil godt starte med at sige, at jeg personligt er noget skeptisk
i forhold til anvendelsen af mål- og resultatstyring og
resultatløn i det offentlige. I den private sektor er det på sin vis
noget enklere. Dér handler det om – skåret ind til benet – om
virksomheden tjener penge eller ej. I de offentlige institutioner
er der ikke på samme måde en entydig bundlinje. Og derfor
viser det sig i praksis at give problemer, når man prøver at
overtage den private sektors styringsmodeller. Det synes jeg,
denne sag viser meget klart.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 1/3-18 om Banedanmarks udbetaling af bonus til ledende medarbejdere, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 3 af 30
Den måde, som Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
departement arbejder med aflønning af sine styrelsesdirektører
på, og den måde Banedanmark arbejder med aflønning af sine
direktører på, er ikke noget ministeriet selv har gået og fundet
på. Det er en udmøntning af de overordnede statslige regler,
som jeg her vil skitsere.
Aktstykke 63 af 11. december 2002 om en rapporteringsordning
for statslige virksomheder fastsætter, at departementerne som
minimum en gang årligt i forbindelse med virksomhedernes
årsrapport skal følge op på alle eksternt fastsatte mål. Dermed
kobles mål- og resultatstyringen sammen med styrelsernes
årlige eksterne afrapportering om økonomi og resultater.
Med hjemmel i cirkulære om rammeaftale om
kontraktansættelse af chefer i staten § 4, stk. 3 og cirkulære om
aftale om chefløn § 5, stk. 1 udstedt af Moderniseringsstyrelsen
kan resultatløn udbetales i form af engangsvederlag. Af
cirkulærerne fremgår det, at engangsvederlag fastsættes af
ansættelsesmyndigheden efter forhandling med chefen og ydes
som honorering af særlig indsats, som resultatløn eller som
honorering af merarbejde.
Moderniseringsstyrelsen under Finansministeriet har desuden
udarbejdet en vejledning til brug for arbejdet med mål- og
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 1/3-18 om Banedanmarks udbetaling af bonus til ledende medarbejdere, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 4 af 30
resultatstyringen. Den hedder ”Inspiration til strategisk styring
med resultater i fokus” og giver gode råd til metodearbejdet og
eksemplificerer praksis.
Jeg kan endvidere nævne, at det fra Moderniseringsstyrelsens
Personaleadministrative Vejledning fremgår om
resultatbaserede lønordninger, at resultatløn udbetales for den
pågældende måleperiode, i det omfang den ansatte eller
gruppen af ansatte har opnået nogle på forhånd definerede
kvantitative og/eller kvalitative mål. Resultatløn ydes som et
engangsvederlag.
Der er i disse regler ikke fastsat nogen beløbsgrænser eller
nærmere regler for udmålingen af resultatløn.
Både Moderniseringsstyrelsen og Rigsrevisionen har over tid
givet anbefalinger til brug af resultatlønsinstrumentet. Kernen i
anbefalingerne har været, at resultatlønsinstrumentet bruges til
at understøtte mål- og resultatstyringen.
Jeg vil godt citere fra den nævnte vejledning fra
Finansministeriet fra september 2014 – altså under den
tidligere socialdemokratiske regering – ved navn ”Inspiration til
strategisk styring med resultater i fokus”:
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 1/3-18 om Banedanmarks udbetaling af bonus til ledende medarbejdere, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 5 af 30
Citat start:
”Det er vigtigt at sikre en tydelig sammenhæng mellem
styrelsesdirektørens resultater og den konkrete resultatløn, som
udbetales. I den forbindelse indgår opfølgningen på arbejdet
med mål- og resultatplanens målsætninger og resultater som en
del af vurderingsgrundlaget bag udmøntningen af
resultatlønnen. Da mål- og resultatplanen kun omfatter en del
af den samlede styring, er det naturligt, at koblingen mellem
resultater og løn bygger på mere end indfrielsen af alene mål i
mål- og resultatplanen. En automatisk én-til-én sammenhæng
mellem målopfyldelse i mål- og resultatplanen og resultatløn
vurderes derfor ikke hensigtsmæssig. Koblingen mellem
resultatløn og resultater kan i stedet tage udgangspunkt i
retningslinjer for vurdering af styrelsesdirektørernes
resultatløn, der er tilpasset det enkelte ministerområde og den
enkelte organisation.”
Citat slut.
Der skal altså være en sammenhæng mellem indfrielsen af
målene i mål- og resultatplanen og resultatlønnen. Men der er
netop ikke tale om en én-til-én sammenhæng mellem opnåelse
af bestemte forud fastsatte mål og udmålingen af
resultatlønnen. Der er tale om en vurdering, som er tilpasset
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 1/3-18 om Banedanmarks udbetaling af bonus til ledende medarbejdere, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 6 af 30
den enkelte organisation. Sådan er retningslinjerne fra
Finansministeriet.
Nu vil jeg forklare nærmere, hvordan det er udmøntet i
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.
Jeg vil gennemgå principperne for aflønning af både
Banedanmarks administrerende direktør og vicedirektørerne.
For Banedanmarks administrerende direktør er det
departementet der fastsætter lønnen. Banedanmarks
vicedirektører er ansat af Banedanmark, som også fastsætter
lønnen. Fælles for begge er, at fastsættelsen af resultatlønnen
sker som en ”to-trins-raket”: dels på baggrund af en konkret
opfyldelse af nogle på forhånd fastsatte mål og dels på baggrund
af en helhedsvurdering af årets opnåede resultater.
Banedanmark
Banedanmark har om deres proces for tildeling af resultatløn
oplyst mig om følgende.
Citat start:
”Lederne i Banedanmark er omfattet af performanceløn, der
udmøntes en gang årligt i form af et engangsvederlag.
Performanceløn fastsættes ensidigt og skønsmæssigt af
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 1/3-18 om Banedanmarks udbetaling af bonus til ledende medarbejdere, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 7 af 30
Banedanmark og er for langt de flestes vedkommende baseret
på en evalueringsproces, hvor der i 2016 indgik opnåede
resultater, ledelsesmæssig indsats, medarbejderevalueringer
m.v.
Som en del af grundlaget for den evalueringsproces, der fører til
vurderingen af, om og i hvilket omfang, der skal udmøntes
resultatløn, havde direktionsmedlemmerne (og således ikke Jan
Erik Schneider-Tilli) i 2016 et ”cockpit”. I ”cockpittet” er der
udpeget delområder, hvor der er opsat mål, som opgøres pr.
kvartal. Disse mål kan være både kortsigtede og langsigtede.
Eksempelvis kan det indenfor HR være en løbende målsætning,
at sygefraværet skulle nedbringes, eller et kortsigtet mål om, at
medarbejderhåndbogen skulle opdateres. Opfyldelse af mål i
cockpittet for 2016 blev opgjort til en score indenfor tre
områder:
resultater,
ledelse & adfærd og
medarbejdernes evaluering.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 1/3-18 om Banedanmarks udbetaling af bonus til ledende medarbejdere, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 8 af 30
Scoren for hver af disse områder indgik sammen med en
vægtning af de enkelte områder og en skønsmæssig vurdering i
fastsættelse af performancelønnen.
Performanceløn tildeles således på baggrund af de resultater,
som er opnået og på baggrund af en vurdering af lederens
samlede performance.
Hvert medlem af direktionen har i 2016 modtaget en skriftlig
tilbagemelding (i form af tildelingsbrev), der omhandler
tildeling af performanceløn. Af de skriftlige begrundelser
fremgår, udover den tildelte performanceløn, en score i forhold
til de 3 førnævnte områder i cockpittet og en begrundelse for
tildeling af performancelønnen.”
Citat slut.
Banedanmark har endvidere oplyst mig:
Citat start:
”Performanceløn fastsættes i Banedanmark med udgangspunkt
i en direktørs samlede performance. Der kan dog desuden indgå
en skønsmæssig vurdering af eventuelle særlige forhold, der
ikke kommer til udtryk i målingen, men som efter den
administrerende direktørs vurdering, skal have betydning for
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 1/3-18 om Banedanmarks udbetaling af bonus til ledende medarbejdere, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 9 af 30
performancelønnen i op- eller nedadgående retning.
Banedanmark følger således de overordnede principper for
resultatlønsaftaler i staten.
Fastsættelse af de objektive kriterier og målopfyldelse sker i
udgangspunktet ved starten af året, før det reelt vides, hvad året
bringer. Det er derfor muligt for den administrerende direktør i
tillæg hertil at foretage en skønsmæssig vurdering i op- eller
nedadgående retning, såfremt forudsætningerne ændrer sig,
eller der i løbet af året eksempelvis sker uforudsete eller
ekstraordinære hændelser. Tildelingen af performancelønnen til
Banedanmarks direktion blev i 2016 vurderet ud fra de
objektive kriterier, samt en helhedsbetragtning af
direktionsmedlemmernes ageren som personaleledere, som
faglige ledere og deres ageren i den ekstraordinære situation.”
Citat slut.
Situationen i Banedanmark 2015-2016
I begyndelsen af 2016 da den nye direktør i Banedanmark
tiltrådte, var den ledelsesmæssige situation i Banedanmark
ekstraordinær. Banedanmark har oplyst mig følgende:
Citat start:
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 1/3-18 om Banedanmarks udbetaling af bonus til ledende medarbejdere, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 10 af 30
”Banedanmark kan indledningsvis oplyse, at direktionen i 2015
bestod af administrerende direktør Jesper Hansen og
økonomidirektør Søren Stahlfest Møller.
Ved Per Jacobsens tiltræden var der ingen direktion i
Banedanmark og ingen programdirektør for
Signalprogrammet.”
Citat slut.
Der var altså ingen øverste ledelse i Banedanmark ved
tidspunktet for den nye direktørs tiltræden. Den
administrerende direktør var gået af. Økonomidirektøren var
gået af. Og der var på daværende tidspunkt ikke andre i
direktionen. Der var heller ingen ledelse af Signalprogrammet.
Banedanmark fortsætter. Citat start:
”Efter Per Jacobsens tiltræden i 2016 blev direktionen ændret
til at bestå af 6 personer. I 2016 drejede det sig om
administrerende direktør Per Jacobsen, økonomidirektør Peter
Jonasson, anlægsdirektør Steen Neuchs Vedel, trafikdirektør
Peter Svendsen, teknikdirektør Søren Boysen og HR-direktør
Charlotte Smidt. Jan Erik Schneider-Tilli blev i 2016 ansat som
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 1/3-18 om Banedanmarks udbetaling af bonus til ledende medarbejdere, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 11 af 30
programdirektør for Signalprogrammet med direkte reference
til Per Jacobsen, men indgår ikke i Banedanmarks direktion.
2016 var således et år med meget stor forandring i
Banedanmarks øverste ledelse, hvor direktionen og dermed
også flere af de indkomne direktionsmedlemmers
ansvarsportefølje blev markant ændret og udvidet. Som led i
den nye direktions tiltræden blev der implementeret en
markant omorganisering af nye divisioner, og der blev
introduceret flere nye dagsordener, herunder om
effektivisering, outsourcing og styrket forvaltningskultur.
Blandt andet på denne baggrund var det Banedanmarks og
administrerende direktør Per Jacobsens vurdering, at den nye
direktion løftede en helt ekstraordinær indsats i 2016.
Banedanmarks direktionsmedlemmer fik på denne baggrund i
2016 individuelt tildelt 100.000 kr. i performancebonus, på nær
Økonomidirektør Peter Jonasson, som fik tildelt 125.000 kr.
Jan Erik Schneider-Tilli tiltrådte stillingen som
programdirektør i Signalprogrammet 3. marts 2016 og fik
ekstraordinært udbetalt 100.000 kr. i performancebonus for
2016.”
Citat slut.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 1/3-18 om Banedanmarks udbetaling af bonus til ledende medarbejdere, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 12 af 30
Rigsrevisionen har i forhold til sidstnævnte
resultatlønsudbetaling kommenteret, at det af
ansættelseskontrakten fremgik, at der var mulighed for
resultatløn svarende til maksimalt 75.000 kr.
Rigsrevisionen har om Banedanmarks tilbagemeldinger på
dette bemærket følgende:
Citat start:
”Banedanmark har oplyst, at der ifølge cheflønscirkulæret kan
ydes engangsvederlag, og der heri ikke er fastsat grænser for
beløbets størrelse. Rigsrevisionen er enig i, at der ikke er fastsat
grænser for størrelsen af engangsvederlag i cheflønscirkulæret,
men finder fortsat, at aftalte vilkår i en ansættelseskontrakt bør
overholdes. Banedanmark har videre oplyst, at de fremadrettet
vil være ekstra opmærksom på at dokumentere begrundelsen
for en eventuel overskridelse af de 75.000 kr., som er nævnt i
kontrakten.”
Citat slut.
Rigsrevisionen har endvidere om Banedanmarks
tilbagemeldinger bemærket, citat start:
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 1/3-18 om Banedanmarks udbetaling af bonus til ledende medarbejdere, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 13 af 30
”Banedanmark har oplyst, at de efterfølgende løbende har
arbejdet med optimering af procedurerne og
forretningsgangene på dette område, herunder en udførlig 2.
kontrol af kontrakter, hvor det er vurderingen, at de nuværende
forretningsgange er passende.”
Citat slut.
Banedanmarks administrerende direktør
For Banedanmarks administrerende direktør er det
departementet, der fastsætter resultatlønnen, og det sker efter
en lignende model.
Aflønningen af Banedanmarks direktør tager afsæt i den mål-
og resultatplan, som hvert år indgås mellem departementet og
Banedanmark.
Målene er fastsat, så de adresserer de vigtigste strategiske
temaer og opgaver for det kommende år. Men i sagens natur,
kan skift i de politiske prioriteringer eller i de faktiske forhold
ikke forudsiges. Derfor er der en betydelig risiko for, at den
prioritering af målene, der ligger i mål- og resultatplanen, viser
sig at være forældet, når året er gået.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 1/3-18 om Banedanmarks udbetaling af bonus til ledende medarbejdere, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 14 af 30
På ministerområdet arbejdes med en mål- og resultatplan, som
kan bestå af maksimalt 10 mål. Samtidig er der formuleret en
række kriterier for, under hvilke betingelser, disse 10 mål er
opfyldte, delvis opfyldte og slet ikke opfyldte.
På ministerområdet er den del af direktørens resultatløn, som
er koblet til mål- og resultatplanen, defineret på forhånd. For
hvert mål i mål- og resultatplanen, som ikke bliver opfyldt eller
kun bliver delvist opfyldt, bliver resultatlønnen altså reduceret.
Dette har også været tilfældet for Banedanmarks direktørs
resultatløn i 2016.
Som jeg nævnte, kan de politiske prioriteringer skifte i løbet af
året og en styrelse kan få nye, vigtige opgaver, som skal løses.
Samtidig skal styrelsen også løse en række opgaver, som ligger
uden for mål- og resultatplanens område. Derfor er der også
mulighed for en forhøjelse i resultatlønnen efter en forhandling.
Forhandlingen foregår direkte mellem styrelsesdirektøren og
departementschefen.
Principperne for udbetaling af resultatløn til Banedanmarks
direktør og direktion foregår derfor nøje i overensstemmelse
med den ”statslige metode”, som er fastlagt i Finansministeriets
cirkulærer og vejledninger, hvor der på den ene side er en
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 1/3-18 om Banedanmarks udbetaling af bonus til ledende medarbejdere, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 15 af 30
kobling mellem resultatlønnen og opnåelse af målene i den
aftalte mål- og resultatplan, men hvor der på den anden side
ikke er en én-til-én kobling, idet der også tages hensyn til nye
politiske prioriteringer, der er opstået i løbet af året, og til
håndteringen af forhold, der ikke er dækket ind af målene i
planen.
Banedanmarks mål- og resultatplan indeholdt en række mål og
også mål vedr. Signalprogrammet.
Det 1. mål i Banedanmarks mål- og resultatplan omhandlede
punktligheden. Der var 3 krav.
To krav blev opfyldt, et ikke. Da punktligheden på fjernbanen
var betydeligt under kravet i mål- og resultatplanen, og dermed
”gik i rødt”, betød dette, at det samlede mål ikke kunne
opfyldes, og der blev derfor ikke tildelt resultatløn vedrørende
punktligheden.
Det 2. mål i Banedanmarks mål- og resultatplan omhandler
anlægsøkonomi. For de store anlægsprojekter, herunder
Signalprogrammet, måtte der maksimalt være et træk på den
centrale anlægsreserve på 3 pct. af finanslovskontoens forbrug.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 1/3-18 om Banedanmarks udbetaling af bonus til ledende medarbejdere, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 16 af 30
I 2016 meddelte Banedanmark, at det blev nødvendigt at
disponere ca. 4 mia. kr. af Signalprogrammets centrale reserve.
Departementet vurderede på denne baggrund, at
Banedanmarks overholdelse målet for anlægsøkonomi i 2016
skulle betragtes som værende ikke opfyldt, om end der teknisk
set ikke blev trukket på reserven i 2016, men først senere.
Dermed var der ingen målopfyldelse, og der blev ikke tildelt
resultatløn vedrørende anlægsøkonomien.
Det 3. mål i Banedanmarks mål- og resultatplan omhandler
tidsoverholdelse i anlægsprojekter. Ingen anlægsprojekter, af
årsager forårsaget af Banedanmark, måtte ændre åbningsår i
forhold til det på finansloven angivne åbningsår eller i forhold
til politiske aftaler.
Ibrugtagningen af elektrificeringen af Esbjerg-Lunderskov blev
udskudt og for Signalprogrammet blev der udarbejdet
reviderede tidsplaner for udrulning af nyt signalsystem.
Da Signalprogrammet og elektrificeringen af Esbjerg-
Lunderskov således har ændret åbningsår, blev målet kun
delvist opfyldt, og der blev tildelt reduceret resultatløn
vedrørende åbningsår for anlægsprojekter.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 1/3-18 om Banedanmarks udbetaling af bonus til ledende medarbejdere, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 17 af 30
Det 4. mål i Banedanmarks mål- og resultatplan omhandlede
overholdelse af projektmilepæle i de store anlægs- og
fornyelsesprojekter. Banedanmark skulle i 2016 nå en række
definerede kritiske milepæle i de store anlægs- og
fornyelsesprojekter, herunder også for Signalprogrammet.
For Signalprogrammet skulle det første tog være godkendt til
kørsel i STM-mode og test af Early Deployment Vest skulle være
indledt på den nordlige strækning.
Første tog blev endeligt godkendt af Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen til kørsel i STM-mode i april 2016, hvorfor dette
krav blev opfyldt. Test af Early Deployment Vest på den
nordlige strækning (Aalborg (Lindholm)-Frederikshavn) blev
indledt den 21. november 2016, hvorfor også dette krav blev
opfyldt.
Samlet set blev 5 ud af de i alt 8 projektmilepæle opfyldt. Der
blev dermed tildelt reduceret resultatløn på baggrund af en
delvis målopfyldelse vedrørende overholdelse af
projektspecifikke milepæle.
Det 5. mål i Banedanmarks mål- og resultatplan omhandlede
udarbejdelse af beslutningsoplæg til kapacitets- og
rettidighedsfremmende initiativer.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 1/3-18 om Banedanmarks udbetaling af bonus til ledende medarbejdere, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 18 af 30
Da fristerne på de nævnte initiativer blev udskudt efter aftale
med departementet, blev målet betragtet som fuldt opfyldt, der
blev tildelt fuld resultatløn for beslutningsforslagene til de
kapacitets- og rettidighedsfremmende initiativer.
Det 6. mål i Banedanmarks mål- og resultatplan vedrørte
internet i tog og der var to milepæle, som Banedanmark skulle
nå.
Da begge milepæle blev forsinket af forhold, som Banedanmark
ikke havde nogen indflydelse på, blev målet vurderet som fuldt
opfyldt og der blev tildelt fuld resultatløn for Internet i tog.
Det 7. mål i Banedanmarks mål- og resultatplan omhandlede
sikkerhed, den såkaldte CSM-proces (CSM er forkortelse for
Common Safety Methods). Sammen med Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen skulle Banedanmark inden udgangen af 1. kvartal
2016 formulere et kommissiorium for arbejdet med CSM.
Samtidig skulle der inden 1. oktober 2016 afleveres en
handlingsplan. Banedanmark skulle også inden 1. oktober 2016
fastlægge krav til kompetencer i forbindelse med CMS-
processen.
Kommissoriet blev vedtaget både i Trafik-, Bygge- og
Boligsstyrelsen og Banedanmark ultimo 1. kvartal 2016 og der
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 1/3-18 om Banedanmarks udbetaling af bonus til ledende medarbejdere, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 19 af 30
blev afleveret en handlingsplan den 30. september 2016.
Banedanmark definerede krav til kompetencer den 15.
september 2016. Målet blev derfor fuldt opfyldt og der blev
tildelt fuld resultatløn for CMS-processen.
Det 8. mål omhandlede kvalitet i myndighedsafgørelser. Ud af
Banedanmarks samlede myndighedsafgørelser, herunder
aktindsigtssager, måtte højst 5 pct. blive hjemvist til fornyet
behandling i Banedanmark af departementet.
Resultatet var under 1 pct. Målet blev derfor fuldt opfyldt og der
blev tildelt fuld resultatløn for myndighedsafgørelser.
Det 9. og sidste mål omhandlede ministerbetjening.
Banedanmarks ministerbetjening skulle have en sådan
rettidighed og anvendelse, at mindst 95 pct. af besvarelserne var
rettidige, og mindst 95 pct. af besvarelserne blev skønnet
anvendelige. Målet blev fuldt opfyldt og der blev tildelt fuld
resultatløn for ministerbetjeningen.
Samlet set blev der i 2016 en målopfyldelse på 47,5 pct. i mål-
og resultatplanen. Altså kun en halvt opfyldt plan. Dette er en
lav målopfyldelse og kan ikke betegnes som et tilfredsstillende
resultat. Dermed blev den maksimale resultatløn, som
Banedanmarks direktør kunne få udbetalt på baggrund af mål-
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 1/3-18 om Banedanmarks udbetaling af bonus til ledende medarbejdere, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 20 af 30
og resultatplanen også reduceret med godt halvdelen, helt
præcist 52,5 pct.
For Banedanmark var der imidlertid flere forhold uden for
kontrakten, som departementet vurderede var forhold, som
kunne begrunde en skønsmæssig forhøjelse af resultatlønnen.
Banedanmark gennemførte som nævnt primo 2016 en
omfattende organisationsændring. Direktionen blev udvidet for
at skabe en mere robust organisation og sikre bedre
koordinering, to divisioner på vedligeholdelsesområdet blev
slået sammen til én for at sikre et entydigt ledelsesansvar, og på
anlægsområdet blev der skabt én division, hvor også flere store
anlægsprojekter blev placeret.
Vedligeholdelsesaktiviteterne blev i løbet af 2016 analyseret, og
der blev peget på, at udlicitering kan bidrage med
effektiviseringer.
I efteråret 2016 foretog Banedanmark et omfattende arbejde
med at replanlægge Signalprogrammet. Det var nødvendigt at
ændre strategien, så hovedstrækningerne blev lagt senere i
udrulningsplanen for at skabe mere robusthed. Forsinkelsen og
fordyrelsen af Signalprogrammet slog igennem på den
manglende målopfyldelse på mål 2 og 3. Men i starten af 2017,
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 1/3-18 om Banedanmarks udbetaling af bonus til ledende medarbejdere, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 21 af 30
da målopfyldelsen for 2016 blev gjort op, var det som bekendt
forventningen, at programmet kunne gennemføres i henhold til
den replanlagte tidsplan. Det var først efterfølgende at
problemerne med installationen af ombordudstyret på IC3-
toget væltede hele planen og nødvendiggjorde en meget mere
radikal ændring af Signalprogrammet.
Retningslinjerne i Transport-, Bygnings- og Boligministeriet for
styrelsesdirektørernes resultatløn er, at den ved fuld
målopfyldelse beregnes som 10 pct. af basisløn og varige tillæg.
Resultatlønnen reduceres svarende til den manglende
målopfyldelse. Den kan dernæst forhøjes skønsmæssigt for at
tage hensyn til resultater, der ikke er omfattet af mål- og
resultatplanen, dog højst til det dobbelte.
For administrerende direktør Per Jacobsen er forholdene
kompliceret af, at han den første måned var direktør for
Vejdirektoratet. Han har altså 1/12 resultatløn fra
Vejdirektoratet og 11/12 fra Banedanmark. Den beregnede
resultatløn udgjorde på baggrund af den opnåede målopfyldelse
63.000 kr. Den kunne altså skønsmæssigt forhøjes til op til
126.000 kr. Den faktiske resultatløn for 2016 blev efter
forhandling mellem den administrerende direktør og
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 1/3-18 om Banedanmarks udbetaling af bonus til ledende medarbejdere, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 22 af 30
departementschefen fastlagt til 100.000 kr., altså noget under
det maksimale niveau.
Jeg kan ikke være den første, der må konstatere, at det er let at
være bagklog. Når jeg ser på mine forgængeres tilgang til
Signalprogrammet, uanset partifarve, må jeg konstatere, at der
ikke er nogen, der har forudset de problemer,
Signalprogrammet er kommet i. Jeg skal også være ærlig og
indrømme, at jeg selv er blevet overrasket over tilstanden.
Det fremgår sådan set af mål- og resultatplanerne for de seneste
år. I mål- og resultatplanen med Banedanmark for 2015, der
altså blev fastlagt under den socialdemokratisk-radikale
regering, er der ét mål for Signalprogrammet. Det er kort nok til
at jeg godt kan citere det her:
Citat start:
”2.6 Signalprogrammet
Signalprogrammet skal i 2015 nå følgende milepæle:
Test af Early Deployment Lille Syd er indledt inden udgangen af
2015.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 1/3-18 om Banedanmarks udbetaling af bonus til ledende medarbejdere, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 23 af 30
Selve bygningerne i TCC Øst og Vest er afleveret til
Banedanmark inden udgangen af 3. kvartal 2015.
Den første milepæl vægter 50 pct. af den samlede
målopfyldelse.
Målet vægter 10 pct.”
Citat slut.
I samme mål- og resultatplan er der en udførlig beskrivelse på
næsten to sider af målet for Togfonden.dk. Den skal jeg ikke
trætte udvalget med. Jeg kan blot konstatere, at det set i
bagklogskabens lys måske havde været hensigtsmæssigt at have
viet lidt mere spalteplads til Signalprogrammet.
I mål- og resultatplanen for 2016 er der to mål, der har
betydning for Signalprogrammet. Det første er mål 4 for
projektmilepæle i store anlægs- og fornyelsesprojekter. Her
indgår Signalprogrammet sammen med
Elektrificeringsprogrammet, den nye bane mellem København
og Ringsted samt sporfornyelsen på Østfyn og på Køge Bugt-
banen. Målet for Signalprogrammet vægter 5 pct.
I samme plans mål 7 opstilles et mål for en ny
godkendelsesproces for jernbaneprojekter, den såkaldte CSM-
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 1/3-18 om Banedanmarks udbetaling af bonus til ledende medarbejdere, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 24 af 30
proces. Målet er til dels fælles med den daværende Trafik- og
Byggestyrelse og skal forbedre gennemførelse af CSM-
processen, som blandt andet Signalprogrammet skal godkendes
efter. CSM-processen er vigtig, da hver ændring skal godkendes
efter den. En fejlretning i noget software, som måske tager
nogle dage at programmere kan tage helt op til flere måneder at
godkende på grund af en noget omstændelig procedure. Det har
derfor stor betydning for Signalprogrammet, at CSM-processen
fungerer så godt som muligt. CSM-målet vægter med 10 pct.
Mål- og resultatplanen for 2017 minder i sin opbygning om
planen for 2016. Igen er der et mål 4 om milepæle for store
projekter. Signalprogrammet vægtes med 10 pct. Der er fortsat
et mål for CSM-processen, som nu vægter 5 pct.
Mål- og resultatplanen for 2018 svarer i sin struktur til planerne
for 2016 og 2017. Men vægtningen af Signalprogrammet er
forøget til 15 pct. Der er også for 2018 et mål for CSM-
processen, som vægtes med 5 pct.
Vægten af Signalprogrammet er altså forøget gennem de seneste
år. Jeg er sikker på, at der under mine forgængere havde været
prioriteret anderledes, hvis de i deres tid havde haft samme
viden, som vi har i dag.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 1/3-18 om Banedanmarks udbetaling af bonus til ledende medarbejdere, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 25 af 30
Inden jeg går videre vil jeg godt opsummere i forhold til
besvarelsen af spørgsmål I og J:
For det første: Det fremgår af Finansministeriets vejledning om
anvendelsen af resultatløn, at der ikke skal være en én-til-én
sammenhæng mellem opnåelsen af resultatmål og tildelingen af
resultatløn.
For det andet: Banedanmark laver også andre ting end
Signalprogrammet, og der er direktører i Banedanmark der ikke
er ansvarlige for Signalprogrammet.
For det tredje: Vi taler om resultaterne for 2016 og ikke 2017.
Og i starten af 2017 så det jo ikke helt så ringe ud, heller ikke for
Signalprogrammet.
Samrådsspørgsmål K
På baggrund af ministerens svar på TRU alm. del spm. 276
bedes ministeren oplyse, om han inden den 4. maj 2017 var
bekendt med, at Banedanmark udbetalte fuld bonus til ledende
medarbejdere, der arbejder med signalprogrammet, selvom de
ikke har levet op til deres mål? Ministeren bedes i den
forbindelse redegøre for, hvorfor ministeren ikke fandt
anledning til at stoppe udbetaleringerne af bonus?
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 1/3-18 om Banedanmarks udbetaling af bonus til ledende medarbejdere, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 26 af 30
Svar på spørgsmål K:
Det korte svar på spørgsmål K er ”Nej”. Det var jeg ikke bekendt
med.
Samrådsspørgsmål L
Har ministerens spurgt ind til Banedanmarks
incitamentsstruktur og bonuspolitik i sin tid som minister, og i
så fald hvornår? Ministeren bedes endvidere oplyse, om han er
enig i den gældende incitamentsstruktur og bonuspolitik.
Samrådsspørgsmål M
Hvilke konsekvenser vil ministeren drage af denne sag med
udbetaling af bonusbeløb i Banedanmark? Og hvad vil
ministeren foretage sig fremadrettet for at sikre, at der ikke
udbetales bonus til medarbejdere, hvis de ikke lever op til deres
mål i eksempelvis Banedanmark eller andre selskaber,
styrelser el. lign., som ministeren har ansvaret for?
Svar på spørgsmål L og M:
Jeg vil gerne svare på spørgsmål L og M sammen.
Jeg har ikke selv været involveret i fastlæggelsen af
Banedanmarks mål- og resultatplan, og jeg har slet ikke været
involveret i mål- og resultatplanen for 2016, som jo er den vi
diskuterer her, da den blev fastlagt, før jeg blev minister.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 1/3-18 om Banedanmarks udbetaling af bonus til ledende medarbejdere, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 27 af 30
Men jeg synes heller ikke problemet ligger i de fastlagte mål
som sådan. I den nyeste mål- og resultatplan for 2018 er
målene:
Rettidighed
Anlægsprojekter til aftalt økonomi og tid
Opnåelse af projektmilepæle på elektrificering,
signalprogrammet, København-Ringsted, Ringsted-Femern
og på fornyelse og hastighedsopgradering
CSM-sikkerhedsgodkendelsesprocessen (som jeg har nævnt
tidligere)
Strategi for udlicitering
Kvalitet i Banedanmarks myndighedsafgørelser (som nogle
fra dette udvalg har været meget opmærksomme på)
Ministerbetjening
Der er tale om helt igennem fornuftige og centrale mål for
Banedanmark.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 1/3-18 om Banedanmarks udbetaling af bonus til ledende medarbejdere, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 28 af 30
Problemerne opstår, når målopnåelsen skal omsættes til
resultatløn.
Som jeg indledte med at sige, er jeg ikke nogen stor tilhænger af
resultatløn i den offentlige sektor.
Så vidt jeg kan bedømme, er anvendelsen af resultatløn i
Banedanmark baseret på de regler og vejledninger, som
Finansministeriet har udstedt. Og vi kan jo ikke føre vores egen
lønpolitik i Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.
Når Finansministeriet siger, at der ikke skal være en én-til-én
sammenhæng mellem opnåelse af forud fastsatte mål og
resultatløn, så kan vi jo ikke beslutte det modsatte i Transport-,
Bygnings- og Boligministeriet.
Vi må i Transport-, Bygnings- og Boligministeriet forvalte
lønpolitikken på vilkår, der svarer til resten af staten. Og det er
så vidt jeg kan se også tilfældet.
Vi kan få en yderligere indikation ved at sammenligne
lønniveauet for direktionen i Banedanmark med lønniveauet for
direktionen i tilsvarende statslige styrelser.
Når man ser på et gennemsnit for de seneste 5 år, så ligger
gennemsnitslønnen inklusive resultatløn for direktionen i
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 1/3-18 om Banedanmarks udbetaling af bonus til ledende medarbejdere, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 29 af 30
Banedanmark på samme niveau som i andre større statslige
styrelser så som Naturstyrelsen, Erhvervsstyrelsen,
Moderniseringsstyrelsen eller Fødevarestyrelsen. Og
Banedanmark er den af styrelserne der har klart flest
medarbejdere og klart det største budget.
Lønniveauet i Banedanmark – inklusive resultatløn – ligger
altså helt på niveau med andre styrelser i staten og i øvrigt
væsentligt lavere end i andre dele af jernbanesektoren.
Så vidt jeg kan vurdere, er resultatlønnen i Banedanmark
forvaltet efter de regler og retningslinjer som Finansministeriet
har udstukket.
Det problem, der bliver peget på i spørgsmålet, er, at det kan
være svært at forstå og at forklare en udbetaling af resultatløn,
når en styrelse på visse områder helt klart ikke har nået de på
forhånd fastsatte mål. Det kan også være, at målene
efterfølgende har vist sig mindre relevante på grund af en given
udvikling, som ikke kunne forudses.
Omvendt kan det også være vanskeligt at forstå, at en direktør
får ”bonus” – altså resultatløn – for alene at opfylde de mål som
på forhånd er fastlagt. Det er jo ikke sådan, at en lærer får
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 1/3-18 om Banedanmarks udbetaling af bonus til ledende medarbejdere, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 30 af 30
bonus, hvis børnene i 5. klasse, når året er gået, har lært at
regne, som det var forudsat, da året startede.
Men systemet omkring resultatløn er altså indrettet på en måde,
så disse situationer kan opstå. Det er faktisk indrettet sådan, at
man får resultatløn for at lave det, som man forventes at lave.
Og det er indrettet sådan, at man også kan få resultatløn, selv
om man
ikke
har opfyldt de forudsatte mål. Begge dele synes jeg
faktisk kan være lidt vanskeligt at forklare.
Det er imidlertid et generelt spørgsmål omkring anvendelsen af
resultatløn i den offentlige sektor. Og diskussionen må derfor
tages på et sådant generelt niveau. Det kan jeg kun støtte.
Tak.