Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1859644_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
23. februar 2018
2018-875
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 1. februar 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Roger Courage Matthisen (ALT).
Spørgsmål nr. 357:
Vil ministeren kommentere henvendelsen fra Jens Kristian Fonnesbech vedrø-
rende glatføreuheld, jf. TRU alm. del - bilag 154, og med særlig fokus på kom-
mentaren: ”Hvis staten forskede i, eller blot brugte modellen fra artiklen ville
statens vinter budget kunne halveres, samtidig med at samfundsomkostnin-
gerne på grund af de ekstra glatføre uheld ville blive reduceret med ca. 300
millioner kroner årligt.”?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst følgende:
”Det skal indledningsvis siges, at Vejdirektoratet i nogle situationer anvender
saltlage. Dog er Vejdirektoratet af den klare overbevisning, at brugen af saltlage
er behæftet med en række begrænsninger og udfordringer.
Ved udførelse af vintertjeneste handler det især om at fjerne eller undgå mest
muligt vand/is og sne på vejen. Derfor viser alle Vejdirektoratets forsøg og re-
sultater, at saltlage kun bør anvendes ved tørre og fugtige veje, hvor der er mi-
nimalt med væde i forvejen, og behovet for salt derfor også er lavt. Disse for-
hold er dokumenteret gennem såvel danske som fællesnordiske projekter.
I situationer med meget vand på vejbanen som f.eks. ved frysende våde veje,
samt ved snefald er der rigeligt med væske og udelukkende brug for mere salt
for at opnå en passende koncentration. Her bør man anvende andre saltnings-
metoder som tør- og fugtsaltspredning. Spredning af ren lage i disse situationer
vil have vanskeligt ved at skabe en høj nok saltkoncentration, idet saltindholdet
pr. spredning vil være lavere end ved brug af en fugtsaltspreder.
Derfor deler Vejdirektoratet ikke vurderingen, at saltlage kan eller bør bruges i
alle tilfælde.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 357: Spm. om kommentar til henvendelsen fra Jens Kristian Fonnesbech vedrørende glatføreuheld, til transport-, bygnings- og boligministeren
1859644_0002.png
Vejdirektoratet oplyser endvidere, at vintertjenesten i direktoratet bruger den
spredningsteknik, som direktoratet har belæg for er bedst egnet under de øvri-
ge vej- og vejrforhold, der er til stede. Det bunder dels i egne erfaringer, dels i
erfaringer samt forskningssamarbejder med især de øvrige nordiske lande, og
udviklingen på området følges løbende i forskellige fora.
De angivne antal uheld pr. 100 km kan ikke anvendes til at drage konklusioner
om konsekvenserne af de forskellige spredningstyper, da tallene ikke kan sam-
menlignes på grund af forskelle i hastighed, trafikmængder, vejgeometri og
vinterserviceniveauklasser på kommune- og statsveje. Det er derfor også Vejdi-
rektoratets vurdering, at disse registreringer og resultater ikke kan anvendes til
beregning af samfundsmæssige besparelser ved vintertjenesten.
Vejdirektoratet finder derfor ikke, at der er belæg for, at det er muligt at halvere
statens vinterbudget, og ej heller at der er belæg for, at det er muligt at reduce-
re samfundsomkostningerne ved sparede uheld på baggrund af modellen fra
den medsendte artikel.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen