Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1848447_0001.png
Side 1 af 7
Talemanuskript til brug for samråd om tilbagebetalingsplanerne for
gælden i Metroselskabet og By & Havn
Samrådsspørgsmål F
Mener ministeren, at de nuværende tilbagebetalingsplaner for
gælden i Metroselskabet I/S og By & Havn I/S er realistiske, og
hvordan vil ministeren sikre, at regningen for den ophobede
gæld i selskaberne ikke fremadrettet vil betyde merudgifter for
de københavnske borgere, jf. kronikken ”Kandidat til
borgerrepræsentationen i København: Byudviklingen tager
demokratiet som gidsel” den 17. november 2017 på
politiken.dk?
Indledning
Tak for samrådsspørgsmålet.
Først og fremmest vil jeg sige, at ministeriet følger udviklingen i
økonomien i både Metroselskabet og By & Havn nøje.
Ministeriet følger løbende op i forhold til selskabernes
indmeldinger om økonomien, og jeg deltager som
udgangspunkt selv i kvartalsmøderne med selskaberne, hvor
økonomi er et fast punkt.
Dernæst er det vigtigt at være opmærksom på, at der er stor
forskel på de to selskaber, som omtales i den nævnte kronik,
Metroselskabet og By & Havn.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 315: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 18/1-18 om gælden i Metroselskabet og By & Havn, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 2 af 7
Metroselskabet
Lad mig starte med Metroselskabet.
Metroselskabet er sat i verden for at projektere og anlægge og
efterfølgende drive og vedligeholde metroen. Den oprindelige
metro er sidenhen blevet udvidet med en beslutning om en
Cityring, metro til Nordhavn og senest metro til Sydhavnen.
Metroselskabet er således i gang med at skabe et historisk løft af
den kollektive transport i hovedstaden.
Og der er næppe nogen, der kan være i tvivl om, at den
nuværende metro har været en gevinst for væksten og
udviklingen af Danmarks hovedstad. Sidste år valgte over 60
mio. passagerer at benytte metroen, og de faktiske passagertal
overstiger de aktuelle passagerprognoser.
Det er selvfølgelig ikke uden omkostninger at bygge metro. Der
er tale om store infrastrukturinvesteringer, som lånefinansieres
og afdrages via brugerbetaling.
Metroselskabets gæld har i 2017 passeret 14 mia. kr. og gælden
forventes frem mod 2025 at stige yderligere til omkring 30 mia.
kr. Ud fra selskabets gældende langtidsbudget er
tilbagebetalingstiden på selskabets gæld sat til 2065, hvor
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 315: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 18/1-18 om gælden i Metroselskabet og By & Havn, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 3 af 7
Cityringen, metro til Nordhavn og Sydhavn vil være
tilbagebetalt.
Det er klart, at en gæld på den størrelse også vil være meget
følsom over for udsving på renten. Selskabet har derfor indgået
en række aftaler om rentedækning, som låser 2/3 af selskabets
gæld. Dette flugter med de retningslinjer, Nationalbanken
udstikker.
Udover renten er Metroselskabets langtidsøkonomi baseret på
en række forudsætninger om bl.a. passagertal og
anlægsudgifter. Metroselskabet opdaterer løbende sit
langtidsbudget med udgangspunkt i bl.a. aktuelle og opdaterede
passagerprognoser.
Langtidsbudgettet er dermed efter selskabets opfattelse
udarbejdet så realistisk som muligt med udgangspunkt i kendte
faktorer om forventninger til bl.a. de fremtidige indtægter.
Når noget er baseret på forventninger, vil udgangspunktet
naturligt nok kunne ændre sig over tid.
I den forbindelse, er det klart, at selskabet – og også ejerne -
konstant skal være opmærksom på, om budgetlægningen
rummer den fornødne viden om fremtiden.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 315: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 18/1-18 om gælden i Metroselskabet og By & Havn, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 4 af 7
Når vi taler om projekter af denne størrelse med et
langtidsbudget, så er der selvsagt tale om mange variable
størrelser, der kan påvirke den samlede økonomi.
Der vil derfor fra tid til anden være behov for at efterprøve
antagelserne, som langtidsbudgettet er bygget op om. Det
betyder konkret, at der vil være behov for at efterprøve
budgettets følsomhed overfor væsentlige faktorer, som kan
påvirke den samlede økonomi. Det kan være udsving i for
eksempel renten, passagerprognoser eller anlægsudgifter. Jeg
redegjorde nærmere for dette i min besvarelse ultimo december
sidste år af nærværende udvalgs spørgsmål 145.
Jeg har på nuværende tidspunkt ikke nogen grund til at tro, at
Metroselskabets budget ikke er lagt på fornuftig vis. Men
ministeriet vil fortsat efter behov stille spørgsmål og også om
nødvendigt lade efterprøve de forskellige faktorer, der kan
påvirke selskabets evne til at tilbagebetale gælden.
By & Havn
For så vidt angår By & Havn er selskabets primære opgave at
forestå udvikling og salg af selskabets arealer.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 315: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 18/1-18 om gælden i Metroselskabet og By & Havn, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 5 af 7
Selskabets overordnede målsætning er størst mulig
værdiskabelse. Denne værdiskabelse skal bruges til at nedbringe
selskabets gæld.
By & Havns nettogæld udgør ca. 17,7 mia. kr., og selskabet
sørger ligesom Metroselskabet for at renteafdække en stor del af
selskabets gæld for at minimere risikoen. Ultimo 2016 var 2/3
af gælden fastforrentet.
Selskabets gæld nedbringes dels via salg af selskabets arealer,
dels gennem det løbende overskud fra primært udlejning,
parkering, havnedrift og deponering af jord.
Nedbringelse af selskabets gæld er dog ikke et isoleret mål i sig
selv. By & Havn er således et udviklingsselskab og hermed
følger også et incitament til at investere i den løbende
byudvikling, der er nødvendig for at værdiforøge arealerne
inden salg.
Også de kommende mange år vil selskabet skulle investere i
infrastruktur i fx Nordhavnstunnellen, i yderligere
metrostationer i Nordhavn, i havneanlæg og byudvikling. Dette
betyder, at selskabet gæld i perioder vil stige, inden indtægterne
fra salg af selskabets arealer kommer i hus.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 315: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 18/1-18 om gælden i Metroselskabet og By & Havn, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 6 af 7
Da selskabets gældsposter således består af en række forskellige
investeringsposter, der gennemføres over flere år, er det ikke
hensigtsmæssigt at tale om tilbagebetalingstiden for selskabets
gæld, som det f.eks. gælder for større
infrastrukturinvesteringer, fx metroen. I disse tilfælde er der
tale om en initial investering, der skal hentes hjem over de
kommende års driftsindtjening.
By & Havn tager i stedet udgangspunkt i selskabets løbende
driftsindtjening, og hvornår denne kan dække de løbende
renteudgifter fra selskabets gæld. I den løbende driftsindtjening
ses der bort fra indtægterne fra salg af selskabets arealer. Det
betyder så, at indtægterne fra salg kan anvendes til at nedbringe
gælden opgjort i faste priser. Hermed forbedres balancen.
Selskabet har i sin forretningsstrategi et mål om, at
egenkapitalen skal forbedres med 1 mia. kr. i perioden 2016-
2019. Selskabet har desuden et mål om, at den løbende
pengestrøm fra driften mindst skal svare til realforrentningen af
selskabets gæld inden udgangen af 2019.
Selskabet skal bl.a. opnå disse mål ved, at selskabet inden
udgangen af 2019 skal opnå salgsindtægter på netto 2,9 mia. kr.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 315: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 18/1-18 om gælden i Metroselskabet og By & Havn, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 7 af 7
Ministeriet følger tæt disse mål. Det er fortsat selskabets
forventning, at de kan indfries indenfor strategiperioden – dvs.
med udgangen af 2019.
I forhold til By & Havns langtidsbudget har jeg således heller
ikke her nogen grund til at tro andet, end at budgettet er lagt på
fornuftig vis. Men også her gælder det, at jeg forbeholder mig
retten til at stille spørgsmål og til om nødvendigt at lade
efterprøve de forskellige faktorer, der har indvirkning på
selskabets økonomi.
Økonomien i Københavns Kommune
I forhold til spørgsmålet om, hvordan jeg vil sikre, at regningen
for den ophobede gæld i selskaberne ikke fremadrettet vil
betyde merudgifter for de københavnske borgere, har jeg
følgende at bemærke.
I Danmark har vi kommunalt selvstyre, så hvordan Københavns
Kommune forvalter kommunens penge, er grundlæggende op til
Københavns Kommune. Så spørgsmålet må rettes til
Københavns Kommune.
Tak for ordet.