Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1847364_0001.png
Folketingets Transport- og Bygningsudvalg
TRU, Alm.del - 2017-18 - Samrådsspørgsmål D
Offentligt
19. januar 2018
Talepapir
Tale til besvarelse af samrådsspørgsmål D den 18. januar 2018.
Det talte ord gælder.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Samrådsspørgsmål D
Er ministrene enige i, at redningsplanen for PostNord og aftalen om kapitaltilfør-
sel ikke må anvendes som statsstøtte til at udkonkurrere private aktører?
Og hvordan vil ministrene sikre, at det ikke er tilfældet? Ministrene bedes endvi-
dere redegøre for,
hvordan man fremadrettet kan sikre vandtætte skotter mellem PostNords be-
fordringspligtige og ikke-befordringspligtige forretning,
hvilke muligheder og begrænsninger ministrene ser for en fremtidig udlicite-
ring af den befordringspligtige den af PostNords forretning, samt
hvilke dele af den dansk-svenske aftale om kapitaltilførsel, der skal godkendes
af EU-Kommissionen, og hvordan ministrene vil forholde sig, hvis aftalen ik-
ke bliver godkendt.
Svar
Tak for invitationen til samråd.
Først og fremmest vil jeg gerne indlede med at sige, at det
ikke er en hemmelighed, at PostNords danske del, Post
Danmark, stod og står i en vanskelig økonomisk situation.
Derfor er jeg også glad for, at vi - sammen med vores
svenske medejere
har fundet en god løsning, der mulig-
gør omstillingen af Post Danmark, så selskabet kan ruste
sig til fremtidens udfordringer på postmarkedet. Uden fæl-
les handling fra ejerne så fremtidsudsigterne for Post
Danmark meget sorte ud.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 313: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 18/1-18 om PostNord, til finansministeren
Side 2 af 3
Aftalen, der blev indgået mellem den danske og svenske
stat d. 20. oktober sidste år, indebærer, at begge ejere bak-
ker op om den transformationsplan, som PostNord har
fremlagt for Post Danmark. Igangsættelse og eksekvering
af transformationsplanen er en forudsætning for, at Post
Danmark igen kan blive et rentabelt selskab.
Med transformationsplanen implementeres en ny produk-
tionsmodel for Post Danmark, så selskabet fremover
håndterer udbringning af post og pakker samtidig. Om-
kostningerne til denne omlægning er estimeret til ca. 5 mia.
svenske kroner, hvilket primært skyldes, at der vil være ud-
gifter til at dække underskud i Post Danmark i transforma-
tionsperioden, samt at der er betydelige udgifter forbundet
med at afskedige de tidligere danske tjenestemænd.
Selskabet finansierer selv ca. 2,8 mia. svenske kroner af de
samlede omkostninger, hvilket vil sige, at selskabet bærer
hovedparten af transformationsomkostningerne.
Hertil har både den svenske og danske stat forpligtet sig til
at investere hhv. 400 mio. svenske kroner og 267 mio.
svenske kroner i selskabet. Det er en forretningsmæssig
investering, hvor vi sammen med svenskerne investerer i,
at Post Danmark bliver rentabelt igen. Størrelsen på inve-
steringerne afspejler de to staters respektive ejerandele i
PostNord.
Herudover har den danske stat forpligtet sig til at komme
med et finansieringsbidrag på ca. 1,5 mia. svenske kroner.
Modsvarende har vi en forståelse med svenskerne om, at
den svenske stat tager et tilsvarende ansvar, hvis forhold
på svensk side i fremtiden måtte gøre dette nødvendigt.
Det synes jeg, alt i alt, er meget fair, og samlet set har vi
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 313: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 18/1-18 om PostNord, til finansministeren
Side 3 af 3
fået en aftale, der skaber forudsætningerne for, at Post
Danmark kan blive et bæredygtigt selskab.
Jeg er meget enig med spørgeren i, at der ikke må anven-
des ulovlig statsstøtte til at udkonkurrere private aktører,
og det er der heller ikke tale om. Aftalen indebærer
tværtimod, at Post Danmark kan komme til at konkurrere
på lige vilkår med alle andre virksomheder på markedet.
Det danske finansieringsbidrag knytter sig således til det
forhold, at Post Danmark har betydelige udgifter, som dets
konkurrenter ikke har. Post Danmark har blandt andet an-
sat flere tusinde tidligere danske tjenestemænd, der har ret
til tre års rådighedsløn ved afskedigelse. Jeg antager, at in-
gen af Post Danmarks konkurrenter eksempelvis vil have
ansatte med den type ansættelseskontrakter.
At dette også er tilfældet
som spørgeren er inde på - sik-
rer vi jo ved, at finansieringsbidraget skal godkendes som
lovlig statsstøtte af EU-Kommissionen. Det er den sikker-
hed, vi alle har for at den frie og lige konkurrence opret-
holdes.
Vi er pt. i dialog med EU-Kommissionen herom, og jeg
håber, at vi kan finde en afklaring herpå snarest, så trans-
formationsplanen for Post Danmark kan igangsættes.
I forhold til besvarelse af de resterende delspørgsmål vil
jeg nu give ordet videre til transport-, bygnings-, og bolig-
ministeren.
[Transport-, bygnings-, og boligministeren har ordet]