Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1845005_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
15. januar 2018
2017-6964
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 21. december 2017 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Trine Bramsen (S).
Spørgsmål nr. 244:
Ministeren bedes redegøre for, om de gentagende stenkast mod bilister fra mo-
torvejsbroer har givet ministeren fornyet grundlag for at overveje Socialdemo-
kratiets forslag om at forhøje hegn på broerne, når disse alligevel løbende ud-
skiftes.
Svar:
Først vil jeg gerne bemærke, at jeg ikke tidligere har modtaget et forslag fra
Socialdemokratiet om at forhøje hegn på broerne, når disse skal udskiftes, som
et tiltag mod nedkastning af genstande fra motorvejsbroer. Jeg kan forstå, at
det har været bragt op i politiforligskredsen.
Vejdirektoratet har oplyst følgende vedrørende forslaget:
”På alle broer med kørende trafik er der et broautoværn, der skal forhindre
biler i at køre ud over kanten. Derudover er der i varierende omfang opsat
brorækværk, der er en konstruktion til at sikre samt lede fodgængere og cykli-
ster. På broer til udelukkende cykel- og gangtrafik er der udelukkende opsat
brorækværk.
Brorækværk er udført i varierende omfang og materiale og består typisk af lod-
rette, vandrette eller plane elementer monteret i autoværn eller bro-
dæk/kantbjælke, som skal forhindre eksempelvis børn i at kravle igennem. De
eksisterende brorækværker forhindrer således ikke, at der kan kastes genstan-
de ned på motorvejen.
Det er Vejdirektoratets vurdering, at et hegn, der forhindrer dette, skal dække
fra brodækket og ca. 3 meter op og udført i materiale, der hindrer muligheden
for at gennembryde hegnet.
En sådan udformning vil være en væsentlig fordyrelse både ved anlæg og drift i
forhold til den standard, der anvendes i dag. Broautoværn og -rækværker ud-
skiftes normalt én gang i broens forventede levetid på 120 år.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 244: MFU spm. om at redegøre for, om de gentagende stenkast mod bilister fra motorvejsbroer har givet ministeren fornyet grundlag for at overveje Sociademokratiets forslag om at forhøje hegn på broerne, til transport-, bygnings- og boligministeren
1845005_0002.png
Såfremt man i takt med, at broautoværn og -rækværker udskiftes, skulle mon-
tere højere hegn, således at det vanskeliggøres at kaste genstande fra broerne
ned på motorvejen, ville denne proces tage ca. 60 år at gennemføre og ske i en
ikke-prioriteret rækkefølge.”
Derudover vil jeg henlede opmærksomheden på den rapport, som Vejdirektora-
tet offentliggjorde i januar 2017 om sikring af broer, hvori Vejdirektoratet vur-
derede, at ingen af de undersøgte og omkostningsfulde fysiske sikringer af bro-
er fuldstændigt vil kunne forebygge og forhindre nedkastning af genstande fra
broer.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen