Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1843240_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
10. januar 2018
2017-6939
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 20. december 2017 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet af ikke-medlem af udvalget Pia Adelsteen (DF).
Spørgsmål nr. 234:
”Vil ministeren oplyse, hvad straffen er for ikke at påfylde AdBlue eller anden
reduktionsvæske i lastbiler samt oplyse, hvilken indsats man gør for at få fat på
vognmænd, der ikke bruger AdBlue eller anden reduktionsvæske?”
Svar:
Jeg kan oplyse, at det følger af færdselslovens § 67, stk. 2, at ejeren eller den
person (brugeren), som har varig rådighed over køretøjet, er ansvarlig for, at
køretøjet er i lovlig stand.
§ 67, stk. 2, giver ingen nærmere anvisning af, hvilke specifikke krav der gælder
for et køretøj med hensyn til indretning, udstyr og vedligeholdelsesstand. Så-
danne specifikke krav fremgår derimod for så vidt angår kravene til nye motor-
drevne køretøjers emissioner og forureningsbegrænsende udstyr ved køretøjets
typegodkendelse af forskellige EU-forordninger og direktiver.
Den EU-retlige regulering stiller krav til køretøjets maksimale udledning, og
hvilke målemetoder der skal anvendes i den forbindelse. Der stilles derimod
ikke teknologiske krav om anvendelse af bestemte former for forureningsbe-
grænsende udstyr.
I praksis er de fleste nyere lastbiler udstyret med en type forureningsbegræn-
sende udstyr, der skal påfyldes AdBlue eller anden reduktionsvæske, for at
lastbilens forureningsbegrænsende udstyr virker forskriftsmæssigt og dermed
opfylder de EU-retlige krav om maksimale udledninger.
Hvis manipulation med det forureningsbegrænsende udstyr og manglende
påfyldning af reduktionsvæske medfører, at køretøjet udleder flere luftforure-
nende stoffer end tilladt, er køretøjet ikke i lovlig stand. Dette er for ejeren
(dvs. vognmanden) en overtrædelse af færdselslovens § 67, stk. 2. Det følger af
færdselslovens § 118, stk. 1, nr. 1, at overtrædelser af færdselslovens § 67 straf-
fes med bøde.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 234: MFU spm. om, hvad straffen er for ikke at påfylde AdBlue eller anden reduktionsvæske i lastbiler, til transport-, bygnings- og boligministeren
1843240_0002.png
Ved lov nr. 1557 af 19. december 2017 om ændring af færdselsloven, der trådte i
kraft den 1. januar 2018, er der indsat en ny bestemmelse i færdselslovens §
118, stk. 6. Det følger af den nye bestemmelse, at det skal anses for en særlig
skærpende omstændighed, hvis der er foretaget ulovlige, konstruktive ændrin-
ger i motorkøretøjets motor eller forureningsbegrænsende udstyr, der har be-
tydning for køretøjets udledning af luftforurenende stoffer.
I forarbejderne til § 118, stk. 6, er fastsat følgende retningslinjer for straffast-
sættelse, for ejerens overtrædelse af § 67, stk. 2, for førstegangstilfælde og i
gentagelsestilfælde:
Bødestørrelse for eje-
ren
ved brug af køretøjer
med tilladt totalvægt
3.500 kg eller derover
15.000 kr.
35.000 kr.
55.000 kr.
75.000 kr.
95.000 kr.
115.000 kr.
Bødestørrelse for ejeren
ved brug af køretøjer
med tilladt totalvægt
under 3.500 kg
5.000 kr.
10.000 kr.
15.000 kr.
20.000 kr.
25.000 kr.
30.000 kr.
Side 2/3
1. gang
2. gang
3. gang
4. gang
5. gang
6. gang
Udover, at ejeren (vognmanden) har et ansvar for, at køretøjets forureningsbe-
grænsende udstyr er i lovlig stand, er der med lov nr. 1557 af 19. december
2017, også indført et strafferetligt ansvar for føreren af køretøjet. Det følger
således af en ny bestemmelse i færdselslovens § 67, stk. 4, at føreren af et mo-
tordrevet køretøj til enhver tid skal være opmærksom på, at køretøjet er i lovlig
stand for så vidt angår forhold ved køretøjets motor og køretøjets forurenings-
begrænsende udstyr, der har betydning for det motordrevne køretøjs udledning
af luftforurenende stoffer. Hvis en fører, der ved eller på grund af konkrete
omstændigheder burde vide, at der er foretaget konstruktive ændringer i køre-
tøjets motor eller forureningsbegrænsende udstyr, benytter køretøjet alligevel,
vil der være tale om en overtrædelse af den nye bestemmelse i færdselslovens §
67, stk. 4. En sådan overtrædelse vil også være omfattet af den nye bestemmel-
se om særligt skærpende omstændigheder i § 118, stk. 6.
Af forarbejderne til § 118, stk. 6, fremgår følgende retningslinjer for udmålin-
gen af bøder til føreren:
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 234: MFU spm. om, hvad straffen er for ikke at påfylde AdBlue eller anden reduktionsvæske i lastbiler, til transport-, bygnings- og boligministeren
1843240_0003.png
Side 3/3
Bødestørrelse for føreren
ved brug af køretøjer med
tilladt totalvægt på 3.500
kg. eller derover
1.gang
2.gang
3.gang
4. gang
5. gang
6. gang
7.500 kr.
17.500 kr.
27.500 kr.
37.500 kr.
47.500 kr.
57.500 kr.
Bødestørrelse for føreren
ved brug af køretøjer med
tilladt totalvægt under
3.500 kg.
2.500 kr.
5.500 kr.
8.500 kr.
11.500 kr.
14.500 kr.
17.500 kr.
Det fremgår endvidere af forarbejderne til lov nr. 1557 af 19. december 2017 om
ændring af færdselsloven, at politiets nuværende kontrol, der sker i forbindelse
med målrettede vejsidekontroller af tunge køretøjer, baserer sig på en kombi-
nation af udtræk fra motorens overvågningssystem (OBD − On-Board-
Diagnostics) og visuel inspektion. Kontrolmetoden kan afsløre visse former for
manipulation, men der findes dog ikke umiddelbart en simpel målemetode, der
i forbindelse med syn eller politiets vejsidekontrol kan afsløre manipulation af
det forureningsbegrænsende udstyr.
En arbejdsgruppe bestående af Færdselsstyrelsen, Miljøstyrelsen og Rigspoliti-
et er for øjeblikket i gang med at kortlægge og undersøge forskellige problem-
stillinger i forhold til manipulation med lastbilers forureningsbegrænsende
udstyr, herunder bl.a. mulige kontrolmetoder. Arbejdsgruppens arbejde her-
med og øvrige arbejde har pågået parallelt med fremsættelsen af lovforslaget
bag lov nr. 1557 af 19. december 2017, og fortsætter efter lovens vedtagelse.
Med venlig hilsen
Ole Birk Olesen